Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en hangt voor een groot deel af van je eigen voorkeur natuurlijk.
Toen ik pas van school kwam ben ik ook 1 keer gaan solliciteren bij een detacheringsfirma (als programmeur). Dat was dan ook meteen de laatste keer dat ik bij zo'n firma gesolliciteerd heb of gereageerd heb op mails/telefoons van zulke firma's nadat ik een vaste job gevonden heb.
Zelf zit ik liever vast op 1 plek, met vaste collega's, vaste mensen om voor te werken,... Zeker als systeembeheerder nu. Niets zo leuk als bijna al de mensen in je bedrijf (in dit geval overheid) te kennen, langst gaan,... Elke morgen mooi op je vaste stek aankomen, weten wat je die dag zal moeten doen, weten wat je de rest van het jaar moet doen.
Natuurlijk heb je als gedetacheerde weer andere voordelen. Het is dé plek om bij te leren. De meeste detacheringsfirma's betalen veel geld voor allerlei opleidingen om "je meer waard te maken". Dat was voor mij ook hetgene dat me heeft doen beslissen niet in de detachering te gaan. Je wordt echt behandeld en bekeken als een product (bij die firma toch). Als ze letterlijk zeggen (en waarschijnlijk ook menen) tijdens het gesprek "... we moeten je natuurlijk verkocht krijgen aan klanten ..." hoeft het voor mij persoonlijk niet meer. Maar dat is weer helemaal jeeigen voorkeur.
Je zal altijd iemand zijn die geld opbrengt (of toch zou moeten) voor een firma (voor de overheid is dat weer een tikkeltje anders, daar moeten ze zo weinig mogelijk aan je verliezen financieel). Bij een detacheringsfirma word je echter verkocht aan eenander bedrijf die daarna geld aan je gaan verdienen. Alsof je een machine bent die verhuurd wordt.
Je krijgt daarentegen wel een net loon (als ik de meesten zo hoor is de verloning zeer goed in de detachering), een hoop opleidingen, extra-legale voordelen (firmawagen, laptop, gsm,...), doorgroeimogelijkheden,...
Het is dus uiteindelijk niet zo vreemd dat je bedrijf eens zo veel (als het niet stukken meer is) aan je verdient dan je zelf ontvangt. Een reeks cursussen kosten makkelijk honderden tot duizenden euro's (heb zo pas een cursus Juniper gevolgd, hoppa 1500€ voor 3 daagjes). Die paar duizend euro op een jaar krijg je niet op je loon te zien, maar ben je uiteindelijk wel meer waard als persoon. Dat wordt allemaal doorgerekend aan de klant die je "huurt". Hetzelfde voor de momenten dat je geen opdrachten hebt. Je werkgever verdient op die momenten niks aan je, je kost dan alleen maar geld. Hopla, weer geld dat wordt doorgerekend in je "huurprijs".
Als je op een vaste stek werkt (bijvoorbeeld als programmeur) en je programmeert iets als team, dan levert dat je bedrijf ook duizenden en duizenden euro's op vaak. Daar heb jij ook voor gezorgd en krijg je ook niet direct iets voor terug (op winstpremies na enzo).
Dusja, live with it, bedrijven zijn geen goede doelen die mar mensen in dienst nemen om ze te betalen. Je moet wel wat opbrengen.
edit: wat de persoon boven me ook al zegt dus.
Ga maar eens als freelancer werken en je zal zien wat het allemaal kost aan een bedrijf om je in dienst te hebben en houden. Als je zelf je opleidingen moet betalen, zelf moet instaan voor periode's zonder opdrachten die moeten overbrugd worden, zelf je auto moet kopen/leasen, ...
[
Voor 5% gewijzigd door
DinX op 03-01-2008 09:45
]