Detachering of een vaste baan

Pagina: 1
Acties:
  • 4.259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik zie dat een flink aantal mensen, vooral schoolverlaters zich laten inschrijven bij een detacheerder. Is dit nu gemakzucht? Weten ze niet dat die detacheerder smakken geld aan ze verdient? Dat schept verwachtingen bij de klant die zíj dan moeten waarmaken.

Ik zie wel de voordelen (en nádelen) van gevarieerd werk, maar je krijgt bv. E 25/uur, en zij vangen E 50 of meer.....

Voordeel:
  • Variatie
  • Brede kennisontwikkeling
Nadeel:
  • Steeds weer een beginneling zijn, terwijl je eigenlijk al ervaring hebt
  • Steeds weer een ander team en ander gereedschap.
Waarom niet een vaste baan bij een ontwikkelburo.

Hoe zien anderen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Dit is toch heel normaal.. Een normale werknemer verdiend ook geld aan jou :P Dat is het hele idee zeg maar :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet dat de detacheerder die jou in dienst neemt ook de risico's draagt. Hij betaald jouw opleidingen, zoekt werk voor jou,betaald je door als je ziek bent.
Als je zelf dat verschil wil opstrijken moet je gaan freelancen en dan zelf deze risico's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

DinX

Motormuis

Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en hangt voor een groot deel af van je eigen voorkeur natuurlijk.
Toen ik pas van school kwam ben ik ook 1 keer gaan solliciteren bij een detacheringsfirma (als programmeur). Dat was dan ook meteen de laatste keer dat ik bij zo'n firma gesolliciteerd heb of gereageerd heb op mails/telefoons van zulke firma's nadat ik een vaste job gevonden heb.

Zelf zit ik liever vast op 1 plek, met vaste collega's, vaste mensen om voor te werken,... Zeker als systeembeheerder nu. Niets zo leuk als bijna al de mensen in je bedrijf (in dit geval overheid) te kennen, langst gaan,... Elke morgen mooi op je vaste stek aankomen, weten wat je die dag zal moeten doen, weten wat je de rest van het jaar moet doen.

Natuurlijk heb je als gedetacheerde weer andere voordelen. Het is dé plek om bij te leren. De meeste detacheringsfirma's betalen veel geld voor allerlei opleidingen om "je meer waard te maken". Dat was voor mij ook hetgene dat me heeft doen beslissen niet in de detachering te gaan. Je wordt echt behandeld en bekeken als een product (bij die firma toch). Als ze letterlijk zeggen (en waarschijnlijk ook menen) tijdens het gesprek "... we moeten je natuurlijk verkocht krijgen aan klanten ..." hoeft het voor mij persoonlijk niet meer. Maar dat is weer helemaal jeeigen voorkeur.

Je zal altijd iemand zijn die geld opbrengt (of toch zou moeten) voor een firma (voor de overheid is dat weer een tikkeltje anders, daar moeten ze zo weinig mogelijk aan je verliezen financieel). Bij een detacheringsfirma word je echter verkocht aan eenander bedrijf die daarna geld aan je gaan verdienen. Alsof je een machine bent die verhuurd wordt.

Je krijgt daarentegen wel een net loon (als ik de meesten zo hoor is de verloning zeer goed in de detachering), een hoop opleidingen, extra-legale voordelen (firmawagen, laptop, gsm,...), doorgroeimogelijkheden,...

Het is dus uiteindelijk niet zo vreemd dat je bedrijf eens zo veel (als het niet stukken meer is) aan je verdient dan je zelf ontvangt. Een reeks cursussen kosten makkelijk honderden tot duizenden euro's (heb zo pas een cursus Juniper gevolgd, hoppa 1500€ voor 3 daagjes). Die paar duizend euro op een jaar krijg je niet op je loon te zien, maar ben je uiteindelijk wel meer waard als persoon. Dat wordt allemaal doorgerekend aan de klant die je "huurt". Hetzelfde voor de momenten dat je geen opdrachten hebt. Je werkgever verdient op die momenten niks aan je, je kost dan alleen maar geld. Hopla, weer geld dat wordt doorgerekend in je "huurprijs".

Als je op een vaste stek werkt (bijvoorbeeld als programmeur) en je programmeert iets als team, dan levert dat je bedrijf ook duizenden en duizenden euro's op vaak. Daar heb jij ook voor gezorgd en krijg je ook niet direct iets voor terug (op winstpremies na enzo).

Dusja, live with it, bedrijven zijn geen goede doelen die mar mensen in dienst nemen om ze te betalen. Je moet wel wat opbrengen.

edit: wat de persoon boven me ook al zegt dus.
Ga maar eens als freelancer werken en je zal zien wat het allemaal kost aan een bedrijf om je in dienst te hebben en houden. Als je zelf je opleidingen moet betalen, zelf moet instaan voor periode's zonder opdrachten die moeten overbrugd worden, zelf je auto moet kopen/leasen, ...

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 03-01-2008 09:45 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:20
DinX schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:44:
Als ze letterlijk zeggen (en waarschijnlijk ook menen) tijdens het gesprek "... we moeten je natuurlijk verkocht krijgen aan klanten ..." hoeft het voor mij persoonlijk niet meer.
Idem.
En klinkt me ook bekend in de oren.... Welke firma was dat ?
Je krijgt daarentegen wel een net loon (als ik de meesten zo hoor is de verloning zeer goed in de detachering), een hoop opleidingen, extra-legale voordelen (firmawagen, laptop, gsm,...), doorgroeimogelijkheden,...
Dat kan je bij andere (niet detacheer) bedrijven ook verdienen ....
Het is dus uiteindelijk niet zo vreemd dat je bedrijf eens zo veel (als het niet stukken meer is) aan je verdient dan je zelf ontvangt. Een reeks cursussen kosten makkelijk honderden tot duizenden euro's (heb zo pas een cursus Juniper gevolgd, hoppa 1500€ voor 3 daagjes). Die paar duizend euro op een jaar krijg je niet op je loon te zien, maar ben je uiteindelijk wel meer waard als persoon. Dat wordt allemaal doorgerekend aan de klant die je "huurt". Hetzelfde voor de momenten dat je geen opdrachten hebt. Je werkgever verdient op die momenten niks aan je, je kost dan alleen maar geld. Hopla, weer geld dat wordt doorgerekend in je "huurprijs".
Tja, aan één kant is dat wel logisch. Je hebt die cursus gevolgd, en dan zou je - in principe - iets meer competenties moeten hebben.
Je hebt ook bedrijven die specifiek vragen voor mensen die dit of dat certificaat hebben.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

whoami schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:58:
[...]
Idem.
En klinkt me ook bekend in de oren.... Welke firma was dat ?
offtopic:
Evosoft als ik het me nog goed herinner. Die zijn inmiddels opgeslokt door Ordina als ik me niet vergis.

En inderdaad. Ook met een vaste ban kan je een degelijk loon krijgen. Zeker hoe de situatie op dit moment weer is op de IT markt. Er wordt veer volop met jobs, auto's, laptops,... naar de mensen gesmeten.

[ Voor 38% gewijzigd door DinX op 03-01-2008 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sander90 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:27:
Voordeel:
  • Variatie
  • Brede kennisontwikkeling
Nadeel:
Welkom op GoT; gezien je vraagstelling vermoed ik dat je een aantal andere topics (waaronder over detacheerders) nog niet hebt gelezen maar ja.

Ik zie niet waarom detachering als nadeel zou hebben dat je steeds beginneling bent. Geen idee wat jouw kennisniveau is, maar als ik nu terugga naar de detachering, ben ik op geen enkel moment beginneling. Ja, hoogstens dat je bij een nieuwe klus even een dagje moet verdiepen in de infra van een omgeving maar de werkzaamheden blijven (relatief) hetzelfde alleen heten de vinkjes/opties anders.

Hiermee samen stel je dan wel weer dat variatie een voordeel is maar als nadeel een ander team/gereedschap? Beetje contradictie; als je bijvoorbeeld Windows-beheerder bent, zijn je gereedschappen altijd hetzelfde of ken jij bedrijven die een eigen versie van Windows hebben ontwikkeld? Dat het team anders is, wil niet zeggen dat je je werk niet lekker gevarieerd kan uitvoeren.

Detachering is best een boeiende mogelijkheid om je grenzen te verbreden. De ene persoon ligt het enorm goed en die wil niets anders meer terwijl de andere persoon misschien na een paar jaar vastigheid wil met een vaste werkplek. Als ik naar mezelf kijk; ik zit al jaren niet meer in de detachering maar heb nog dagelijks "ander werk" omdat ik tientallen Windows/Citrix-omgevingen beheer vanaf een vast kantoor. Genoeg variatie, vast team, grote kennisontwikkeling...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

MAX3400 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:09:
[...]

Ik zie niet waarom detachering als nadeel zou hebben dat je steeds beginneling bent. Geen idee wat jouw kennisniveau is, maar als ik nu terugga naar de detachering, ben ik op geen enkel moment beginneling. Ja, hoogstens dat je bij een nieuwe klus even een dagje moet verdiepen in de infra van een omgeving maar de werkzaamheden blijven (relatief) hetzelfde alleen heten de vinkjes/opties anders.
Precies. Dat vond ik ook een beetje vreemd in de TS.
De grotere detacheerders waar ik de loopbaanplannen van gezien hebben gaan vrij ver daarin. Zo kwamen ze bij ons op school langst om te praten (bedrijven die kwamen uitleggen hoe het in z'n werk ging).

Dan spreek je over 2 A4's vol met schema's van carrièreplanning. Een volledige boomstructuur voor hoe je carrière op te bouwen is afhangende van dienstjaren, opleidingen, ervaring,... met allerlei vertakkingen naar links en rechts om je carrière een iets andere richting te geven. Leek wel het leger op sommige plaatsen :)

[ Voor 4% gewijzigd door DinX op 03-01-2008 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit momenteel met het zelfde probleem. :P In september dit jaar ben ik bij een vaste baas begonnen na te zijn afgestudeerd (HBO). Na een bepaalde periode bleek dat ik geen klik kon krijgen met de werkzaamheden en de sfeer binnen het bedrijf. Iedere dag ging ik met tegenzin naar het werk toe. Na goed overleg met mijn werkgever hebben wij het contract ontbonden.

Nu heb ik een aanbieding liggen van een detacheerder (Tempo Team IT Professionals, €2000, 40u/w, 24 vakantiedagen) en waarschijnlijk binnenkort ook een aanbieding voor een vaste baan. Uiteraard wil ik niet weer een blauwtje lopen zoals bij mijn eerste functie, in dat opzicht zie ik daarin meer flexibiliteit bij een detacheerder. Ik kan kiezen voor opdrachten voor een korte looptijd waarbij ik weet dat ik na een half jaar weer elders zit. Bij een vaste baan heb ik die flexibiliteit uiteraard niet. Verder trekt het mij ook wel aan dat ik via detachering weer compleet andere platforms ga zien dan de standaard Windows-machines die ik tot nu toe ben tegengekomen. Bij een vaste baan heb je weer het voordeel dat je een langdurige relatie kan aangaan met de receptioniste. O-) Lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Sander90 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:27:

Nadeel:
Ik zie dat heel anders.
Doordat ik bij heel veel bedrijven heb gezeten, heb ik nu veel ervaring.
Bij elke nieuwe klus ben ik geen beginneling. Daar huren zij mij in omdat ik al veel ervaring heb.

Je tweede nadeel snap ik ook niet. Je leert juist onzettend veel door te werken met verschillende tools.
Weten ze niet dat die detacheerder smakken geld aan ze verdient? Dat schept verwachtingen bij de klant die zíj dan moeten waarmaken.

Ik zie wel de voordelen (en nádelen) van gevarieerd werk, maar je krijgt bv. E 25/uur, en zij vangen E 50 of meer.....
Elke werkgever verdient geld aan jou. Van die (bijvoorbeeld) 25 euro betalen ze wel mijn studie, auto, accountmanagers etc.

Ik denk dus eigenlijk dat je het helemaal verkeerd ziet.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Voor een starter op de arbeidsmarkt zie ik eigenlijk alleen maar voordelen door bij een detacheerder te beginnen. Zo heb ik goed kunnen bepalen bij wat voor soort bedrijven ik niet wil niet werken (o.a. Getronics) en welke wel (relatieve kleine NL afdeling van een Amerikaans bedrijf).
Ook wist ik na het afstuderen nog niet precies welke richting ik in wilde gaan. Uiteindelijk ben ik java-developer geworden omdat ik dat gewoon de prettige omgeving vind om in te werken en programmeren gewoon leuk is. Daar was ik nooit achtergekomen als ik niet bij een detacheerder was gaan werken waar ik ervaring op heb gedaan met allerlei (development) tools en platformen (Oracle 8i / Oracle Forms + Developer / .Net / etc) en werkzaamheden.

Tevens kan je er een aardig netwerk van experts aan over houden wat misschien later nog van pas komt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DeeJee schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:08:Elke werkgever verdient geld aan jou. Van die (bijvoorbeeld) 25 euro betalen ze wel mijn studie, auto, accountmanagers etc.

Ik denk dus eigenlijk dat je het helemaal verkeerd ziet.
Eeens! Ik kan me ooit nog eens een factuur herinneren voor een volledige werkmaand a 20.000 gulden. Dat is wat de klant moest betalen aan mijn bedrijf. Ik kreeg daar net 10% van (en natuurlijk mijn secundaire voorwaarden).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

MAX3400 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:30:
[...]

Eeens! Ik kan me ooit nog eens een factuur herinneren voor een volledige werkmaand a 20.000 gulden. Dat is wat de klant moest betalen aan mijn bedrijf. Ik kreeg daar net 10% van (en natuurlijk mijn secundaire voorwaarden).
Als je bij een software bedrijf werkt (in vaste dienst) die een product verkoopt heb je hetzelfde, alleen is het wat minder inzichtelijk.
Er wordt nou eenmaal geld aan je verdient als je onderaan de ladder staat, ben je cassiere in de supermarkt dan gaat er ook een deel van de winst naar anderen, die dat product niet verkocht hebben.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 11:31
Carriere technisch is het i.m.o het handigste om eerst in de detachering te gaan werken om veel ervaring op te doen met verschillende organisaties (over het algemeen blijf je toch in het zelfde vakgebied)

Doe je dit een paar jaar, heb je veel meer ervaring als iemand die dezelfde tijd op dezelfde plek heeft gezeten omdat daar de omgevings factoren niet zo extreem veranderen.

Na die paar jaar stroom je in op een vaste werkplek om je eerdere ervaring toe te passen :)

Overigens vind ik vaste baan een beetje verkeerd gekozen als titel, ik heb ook een vast contract bij een detacheerder.

[ Voor 11% gewijzigd door descon op 03-01-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

MAX3400 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:30:
[...]

Kijk eens goed hoeveel er van die 90% over blijft. Denk je nou echt dat er 90% winst wordt gemaakt?
Ik denk niet eens 10%.
Hou rekening met afschijvingen van een gebouw, salaris van de baas en ga zo maar door...

[ Voor 8% gewijzigd door DeeJee op 04-01-2008 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als ik de startpost eens lees, dan valt me op dat er m.i. een beetje een vreemd beeld over detachering bestaat. Allereerst "schrijf je je niet in" bij een detacheerder, je komt daar gewoon in dienst. Het is dus niet zo'n losse relatie als met een gemiddeld uitzendbureautje. Daarnaast heb je al ervaring, of bouw je die op, die je gewoon weer toepast op nieuwe klussen. Je begint niet iedere keer op nul. Daarnaast vind ik het scheppen van verwachtingen die je na moet komen ook niet zo'n probleem: Dat doe je bij een vaste baan immers ook, waar je op een bepaald profiel binnengehaald wordt. Een schoolverlater zal nergens als de grote messias gezien worden die het allemaal wel eventjes zal regelen.

Misschien heeft TS zich gebaseerd op Peak-IT en consorten, waarvan de verhalen ook niet echt al te denderend op mij overkomen. Een detacheerder is verder net een "gewone" werkgever, alleen heb je in veel gevallen geregeld een andere werkomgeving. Ik werk overigens niet voor een detacheerder, nooit gedaan, maar ik heb nu een baan waarin ik dagelijks/wekelijks wat anders doe en bij een ander project meekijk/-draai. Binnengehaald op mijn buitengewoon rockende en bouncende kennis en ervaring, dus er wordt nog eens wat verwacht. ;)

Hiervoor zat ik bij een zeer grote organisatie waarin ik bijna 2 jaar in 1 dev-project heb gezeten wat op een gegeven moment saaie routine werd. Ik ben blij nu afwisseling te hebben en veel nieuwe dingen te zien (zonder overigens in detachering te zitten, ik ben nu, officieel, een sales AE, maar ik zit gewoon mee te frutsen bij diverse klanten aan hun projecten) . Dat is natuurlijk wel iets wat een persoonlijke afweging is, maar goed, de variatie staat in de startpost dan ook bij zowel de positieve als de negatieve punten genoemd. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik denk dat de "detacheerders" het beste vergeleken kunnen worden met bouwbedrijven.
De klant huurt een aantal mensen in om een klus te klaren, omdat ze zelf die expertise niet (voldoende) in huis hebben, of om andere reden. De bouwers zijn in vaste dienst van de aannemer, de aannemer factureert aan de klant en betaald het loon van de bouwers.
Het is allemaal niet zo vernieuwend ;)

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Precies, zoveel spannends is er ook weer niet aan. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Alleen het "op de bank zitten" wordt je wel zat. De eerste week is het leuk.. (beetje van 10:00 tot 14:00 op kantoor enveloppen likken en hoop dagen "thuis werken" en "zelfstudie"), de tweede week begint het vervelend te worden en de derde week+ wordt je er schijtziek van..

Gelukkig maar twee keer gebeurd.. En in deze tijd zal het niet echt snel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Standeman schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:30:
Alleen het "op de bank zitten" wordt je wel zat. De eerste week is het leuk.. (beetje van 10:00 tot 14:00 op kantoor enveloppen likken en hoop dagen "thuis werken" en "zelfstudie"), de tweede week begint het vervelend te worden en de derde week+ wordt je er schijtziek van..

Gelukkig maar twee keer gebeurd.. En in deze tijd zal het niet echt snel voorkomen.
heb ik gelukkig nog niet vaak meegemaakt.
De keer dat ik op de bank zat ben, heb ik een cursus gedaan.
Nuttig je tijd besteden dus. maar inderdaad, het moet niet te lang gaan duren.
In dat geval zou je eens moeten nadenken of je bedrijf wel goed bezig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, het was in 2002 en toen ging het eventjes niet zo goed. Heel veel werden mensen ontslagen (van 115 man naar ~30 :X) maar ik kon gelukkig wel steeds binnen 1 maand een klant vinden. Wanneer het economisch slecht gaat, zit je niet zo goed bij een detacheringsbedrijf. Jij hebt weinig binding met het bedrijf en het bedrijf heeft ook weinig binding met jou! Voornamelijk omdat je die mensen niet zo vaak tegenkomt. (iig niet elke dag / week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het verschil dat je meer verdient met detachering wordt ruimschoots gecompenseerd met die momenten dat er af en toe geen werk is.

Ik zou het juist als een voordeel zien dat een bedrijf snel van je af kan, je kan dan ook weer snel nieuw werk vinden. Tja en af en toe die maand niets te doen neem je dan voor lief (wat ik me overigens niet echt kan voorstellen, er is altijd wel werk desnoods vrijwillig).

Als je weinig ervaring hebt of je voelt er weinig voor om heel veel te presteren steeds dan kan je het beter niet doen, maar dat zie je dan ook terug in je salaris.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:06
LauPro schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 17:34:
Het verschil dat je meer verdient met detachering wordt ruimschoots gecompenseerd met die momenten dat er af en toe geen werk is.
Oh, is dat wel zo? Werken in de detachering betekend niet meteen meer verdienen als wanneer je een vaste baan zou hebben.
Ik zou het juist als een voordeel zien dat een bedrijf snel van je af kan, je kan dan ook weer snel nieuw werk vinden. Tja en af en toe die maand niets te doen neem je dan voor lief (wat ik me overigens niet echt kan voorstellen, er is altijd wel werk desnoods vrijwillig).
Waarom zou een detacheerder sneller van je af kunnen als een werkgever bij een vaste baan?
Als je bij beide een vast contract hebt is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Roadman schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:04:
Oh, is dat wel zo? Werken in de detachering betekend niet meteen meer verdienen als wanneer je een vaste baan zou hebben.
Detachering is ook gewoon een 'vaste baan' met het enige verschil dat je doorgaans bij verschillende bedrijven werkt in loondienst en dat er andere afspraken zijn qua verantwoordelijkheid.
Waarom zou een detacheerder sneller van je af kunnen als een werkgever bij een vaste baan?
Als je bij beide een vast contract hebt is er geen verschil.
Ligt aan de werkgever, veelal willen detacheerders meer vrijheid dan 'reguliere' werkgevers en zie je dat ook terug in het contract.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat detacheerders meer 'vrijheid' hebben in hun contracten. Ze zijn immers aan hetzelfde arbeidsrecht gebonden als andere werkgevers. Tenzij je een zogenaamd 'projectcontract' krijgt aangeboden, maar dat heeft meer te maken met het feit dat je dan pas in dienst treedt op het moment dat ze daadwerkelijk een project voor je hebben gevonden. Mijn ervaring is dat je dezelfde rechten en verantwoordelijkheden hebt als bij een reguliere werkgever. Echt het enige verschil is dat je regelmatig in een andere werkomgeving terechtkomt. Waar je mijns inziens ontzettend veel van leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:49
Je moet ook niet alle consultancy firma's over dezelfde kam scheren. Ik ben momenteel in bespreking bij een firma die zich richt op langdurige projecten, dan moet je denken aan 1.5 tot 2 jaar of langer...
Je zit dus echt niet elke maand op een andere plek ofzo.
Maar zoals al vaak gezegd in dit topic: het heeft allebei voor en nadelen.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:29 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:29 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik snap de gehele topic-titel niet zo en ook niet wat de TS wil gaan bereiken.

Het is leuk om te horen dat je aangeeft dat een detacheringsbureau €50 p/u vraagt en jij nog geen €15p/u van terug ziet maar wat dacht je als je bij een firma in dienst bent? Misschien dat het met de hoeveelheid werkervaring van de TS heeft te maken maar ook een medewerker in dienst van een firma betekent meer kosten dan alleen het salarisstrookje. Daar worden ook bedragen van gelijkwaardige grootte en zelfs meer gereserveerd, alleen hoor en zie je die bedragen niet. Het salaris is namelijk maar een onderdeel van de totale kostprijs.

Wat te denken van:
  • verschillende belastingafdrachten
  • pensioen
  • verzekeringen (kijk eens op je loonstrookje wat je werkgever afdraagt aan zorgverzekering)
  • je werkplek (computer, bureau, stoel, incl. kantoorspullen)
  • opleiding
  • enz. enz.
Daarnaast slaan je opmerkingen over de nadelen van het werken bij een detacheringsbureau nergens op.
Steeds weer een beginneling zijn, terwijl je eigenlijk al ervaring hebt?
De eerst paar jaar zul je inderdaad beginneling zijn en capaciteitsopvulling of ondersteunende taak vervullen. Doordat je steeds van project en/of opdrachtgever wisselt zul je in een korte tijd zeer veel werkervaring opdoen. Door die grote afwisseling zul je merken dat je allround wordt en niet aan het vast roesten bent.
Na een periode van 5 jaar zul jij niet meer voor capaciteitsproblemen worden verhuurd maar meer op adviesbasis te werk gaan. Jij bent dan plotseling niet meer de beginneling meer, maar meer degene die moet gaan vertellen hoe het anders/beter kan aangezien jij bij verschillende bedrijven hebt gewerkt waar je hebt kunnen zien hoe het wel of niet moet.

Steeds weer een ander team en ander gereedschap.
Zie verhaal allround zijn en tevens komt het je sociale vaardigheden goed van pas om iedere keer nieuwe mensen te leren kennen.

bovenstaande verraad natuurlijk wel dat ik ook bij een detacheringsbureau werk :> Maar ik ben er zeer gelukkig, met goede arbeidsvoorwaarden incl. een vast contract.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Idem hier. Ook detachering, en ook zeer gelukkig ermee. Projecten die varieren van 2-3 maanden tot 'n jaar. Ja, soms weet je niet waar je morgen aan 't werk bent, maar goed, dat is deel van de fun, vind ik. M'n salaris is er ook naar (goed, zeg maar).

Steeds andere uitdagingen, en binnen 4, 5 jaar merken dat je op je nieuwe project gezien wordt als professional, als probleem-oplosser, als deskundige. Dat is fijn, dat is erg fijn.
Mijn kennis en vaardigheden ontwikkelen zich hier veel en veel sneller dan was gebeurd als ik op 1 werkplek was gebleven.

Daarnaast heb ik ook gewoon 'n vaste baan, én 'n paar leuke aanbiedingen liggen van conurerende detacheerders. Voorlopig groeit de arbeidsmarkt in mijn segment alleen maar, dus voor ontslag hoef ik al helemaal niet te vrezen.

Over het algemeen verdien ik nog steeds meer dan m'n collega's op de projectplaatsen, dus daar hoef ik 't ook niet voor te laten. En zolang ik geen vaste relatie heb of samenwoon, heb ik er ook geen probleem mee om 3 nachten per week in 'n hotel te slapen (op kosten van de baas uiteraard) :*)

De enige twee nadelen die ik kan bedenken: wij worden geacht om te werken wanneer het gros van Nederland op vakantie is (waarom huur je anders invalkrachten in?) en we worden deels beloond naar inzetbaarheid, dus 1 weekje ziek kost ons zo € 3000 bonus :S. Tsja, m'n werkgever wordt ook gewoon betaald per (door mij) gewerkt uur.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1