Low density geheugen herkennen?

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:23
Ik heb inmiddels al een hoop topics, faq's en google resultaten doorgespit, maar ben nog steeds niet echt het gouden antwoord tegengekomen;

Hoe herken ik Low en High density geheugen?

Het blijkt dat mijn mobo (ms-7012, medion) alleen low density modules aankan. So far so good, maar hoe kan ik die dingen herkennen? Vrijwel geen enkele shop geeft dat duidelijk aan, zodat het zoeken naar de goedkoopste, juiste module een crime is.

Ik heb nu 4x 256 in dual channel, en dat moet dus 2gig worden, liefst dus 2x 1gb, (voor ca 100 euro). CL3 is prima, maar wel 400Mhz (pc3200)

De meeste bankjes die ik tot nu toe heb bekeken geven aan 128Mx64bit ofwel zestien 64M x 8-bit (16M x 8-bit x 4 Bank)

En dat is volgens mij high density? Zodoende heb ik dus het gevoel dat er geen 1GB bankjes zijn die uit 8 chips bestaan....al lijkt me dat raar.

Kan iemand me eens uitleggen hoe ik nu snel en simpel een setje kan vinden?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens over een QVL beschikbaar is voor het bordje en zoek naar de dimmen die daarop staan aangegeven. Wil je weten wat de limitaties zijn van het bordje, kijk dan wat de chipset support.

Overigens heten geheugen modules DIMMs, geen banken, dat is namelijk heel iets anders: RAM FAQ

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Low" en "High" density zijn puur relatieve begrippen. Op een bepaald moment waren 128Mbit chips "Low" en 256Mbit chips "High" density, ondertussen gaan 512Mbit chips door voor "Low" density en 1Gbit chips voor "High" density.

Het zijn dus termen waar je niets aan hebt :o

Wat dan te doen? Simpel, gewoon opzoeken welk chipset je hebt en wat de maximale chipdichtheden is die daardoor ondersteund is, net zoals in de PMG FAQ staat :z

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 03-01-2008 11:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

• freemartijn
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 14:46
Ik heb precies dezelfde computer als Mistraller en nou heb ik een nieuwe geheugenmodule gekocht, namelijk: Kingston 2GB DDR PC3200 CL3 (2x1GB) Dual Channel Kit (KVR400X64C3AK2⁄2G)
2 GB DDR 400Mhz Kingston ValueRAM
2 KIT ( 2 x 1 GB)
Kingston SKU : KVR400X64C3AK2⁄2G

2 dagen nadat ik het geplaatst had, kreeg ik steeds een 'Bluescreen'. Nu ik dit lees, zou dat kunnen omdat mijn computer alleen maar low density aankan?
En weet trouwens ook niet welk density mijn nieuwe werkgeheugen heeft..

Groet, freemartijn

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

freemartijn schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:18:
2 dagen nadat ik het geplaatst had, kreeg ik steeds een 'Bluescreen'. Nu ik dit lees, zou dat kunnen omdat mijn computer alleen maar low density aankan?
Nogmaals, high en low density zijn vrij nietszeggende termen. Het gaat gewoon om de chipdichtheid die je mobo kan gebruiken. Zoek dus uit of dat dus goed zit. Kijk vervolgens of er een QVL beschikbaar is en test het geheugen eens met memtest om te kijken of het niet simpelweg defect is.

• Mistraller
Ik heb precies dezelfde computer als Mistraller en nou heb ik een nieuwe geheugenmodule gekocht, namelijk: Kingston 2GB DDR PC3200 CL3 (2x1GB) Dual Channel Kit (KVR400X64C3AK2⁄2G)
2 KIT ( 2 x 1 GB)

Groet, freemartijn
Hmm, lijkt me precies die bankjes die ik wilde kopen.
Ik zie op marktplaats in elk geval verschillende bankjes te koop staan met dezelfde redenen, en het is voor mij in elk geval heel lastig om erachter te komen wat nu wel, en niet gaat werken. De kingston configurator kent alleen het moederbord ms-7010, en niet de speciale Medion customized ms-7012.
Die density slaat toch gewoon op het aantal chips dat erop zit?
Ook mijn leverancier geeft geen duidelijkheid, die verwijst naar de kinston site. Ik vindt het maar vreemd dat dit hele rekencircus nodig is, om te kunnen zien of het wel gaat werken :(
De chipset (Springdale i865PE) kan gewoon 4 gig aan. Maar goed, ik neem de pc wel mee naar de winkel, want eenmaal opengemaakt mag je zo'n gesealed doosje normaal gesproken niet meer terugdoen. Nooit eerder meegemaakt dat het zo moeilijk was om iets te upgraden...

---------------

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mistraller schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:47:
Die density slaat toch gewoon op het aantal chips dat erop zit?
Nee, het slaat op de grootte van de chips (uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat je met een lagere chipdichtheid meer chips nodig hebt om aan dezelfde hoeveelheid mem te komen als met een hogere dichtheid).

• freemartijn
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 14:46
Terw_Dan schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:52:
[...]

Nee, het slaat op de grootte van de chips (uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat je met een lagere chipdichtheid meer chips nodig hebt om aan dezelfde hoeveelheid mem te komen als met een hogere dichtheid).
Dit gaat ook langzaam mijn boekje te buiten. Wist niet dat dit zo ingewikkeld in elkaar zat. Bij een computerwinkel zeide ze ook dat het merk uitmaakt of dat wel werkt met je moederbord. En de enigste manier om daar achter te komen is om uit te proberen. Die van mij werkt dus blijkbaar niet.
En ja inderdaad, bij de geheugen configurator van zowel Dane-Elec en Kingston staan beide onze meoederbord MSI MS-7012 (Medion OEM) er niet tussen :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

freemartijn schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:16:
[...]

Dit gaat ook langzaam mijn boekje te buiten. Wist niet dat dit zo ingewikkeld in elkaar zat.
Op zich is het heel makkelijk, een chipset kan met een maximale hoeveelheid en een maximale chipdichtheid werken. Als je deze weet dan hoef je alleen maar te kijken of de dimm niet te groot is en of de chips niet een te hoge dichtheid hebben.
Bij een computerwinkel zeide ze ook dat het merk uitmaakt of dat wel werkt met je moederbord. En de enigste manier om daar achter te komen is om uit te proberen. Die van mij werkt dus blijkbaar niet.
En ja inderdaad, bij de geheugen configurator van zowel Dane-Elec en Kingston staan beide onze meoederbord MSI MS-7012 (Medion OEM) er niet tussen :?
Incompatibiliteit blijf je altijd houden, de reden dat ik het liefste kies voor moederborden die niet moeilijk doen met geheugen accepteren (zoals de meeste Gigabytes) en mobos die echt zeikerig kunnen doen zoveel mogelijk probeer te mijden (zoals veel Asus borden).
Daarom is het altijd raadaam een QVL te zoeken en precies die dimmen te vinden die daar op staan, wil je het gezeur niet tegenkomen. Het probleem is alleen dat lang niet alle OEMs QVLs hebben voor ieder bordje.

• Mistraller
2 KIT ( 2 x 1 GB)

Groet, freemartijn
Nou, ik heb ze toch maar gekocht, deze bankjes zouden het na onderzoek gewoon moeten doen. Tot nu toe gaat het dus ook goed, met 2,5 GB ram. Mocht ik ook bsod's krijgen dan laat ik het weten.

---------------

Pagina: 1