Toon posts:

Proc wordt behoorlijk warm

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem.

Ik heb enkele maanden geleden een laptop aangeschaft, maar sinds dat ik hem heb geeft ie hele hoge temperaturen voor de dual core processor aan (uitgelezen dmv speedfan, die overigens die 2 als enigste ziet)

tempetaturen schommelen bij normaal internetgebruik tussen 55 en 65 graden. Ik vind dit nogal veel, spreedfan geeft ook een vlammetje erbij van dat het te hoog is.

Toch is mijn laptop nog nooit uitgevallen, ook niet bij gaming ofzow (crashen de spellen wel, maar de oorzaak daarvan ligt naar mijns inziens bij windhoos vista)

specs van me laptop vind je hier: http://specs.tweak.to/16149

is het normaal dat de procs zo warm worden, of leest speedfan ze gewoon niet goed uit? Dit is het enige programma dat ik ken dat de temperaturen uit kan lezen, misschien weten jullie betere programma's ervoor (het liefst freeware)

Ik begrijp ook niet dat de laptop niet gewoon uitvalt, deze temperaturen lijken me veel en veel te hoog namelijk

hoop dat jullie me kunnen helpen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een ander programmaatje: Core Temp
(uitvoeren als adminstrator)

De temperatuur lijkt wel te kloppen. Notebook cpu's worden altijd warmer dan hun desktop broertjes. Dat komt omdat het koellichaam in een notebook een stuk kleiner is dan het koellichaam in een desktop. Niks mis mee.

Bij nader inzien is het toch wel aan de hoge kant, ook omdat het idle betreft.
Het is namelijk best een zuinige processor, met een TDP van 31W (Yonah). Het zou inderdaad iets met het contact van de IHS en het koellichaam kunnen zijn, wat hieronder geopperd wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door PD2JK op 03-01-2008 00:39 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb een laptop met een U7600 processor in een Toshiba Portege R500, en die wordt ook wel eens 63 graden C (tijdens GP4). Draai je een programma als RMClock of een powersetting om je processor niet continue op volle toeren te laten draaien? Je processor heeft namelijk Speedstep.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 22:41
Het is niet hoog genoeg om de laptop uit te laten vallen, maar het is wel té hoog, voor idle in ieder geval. Je kunt het ding openmaken en de koeling er opnieuw opzetten, maar dan vervalt je garantie waarschijnlijk. Ik zou hem gewoon terugbrengen naar de winkel.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 00:22:
Ik heb een laptop met een U7600 processor in een Toshiba Portege R500, en die wordt ook wel eens 63 graden C (tijdens GP4). Draai je een programma als RMClock of een powersetting om je processor niet continue op volle toeren te laten draaien? Je processor heeft namelijk Speedstep.
nee, heb geen programma of powersetting voor de proc niet continu op volle toeren te laten draaien.

Het valt me wel op dat ik via de tool op windhoos sidebar heel vaak t metertje omhoog zie schieten en snel weer omlaag, maar gemiddeld gezien staat ie op hooguit 10%, terwijl de temperatuur (ook met dat andere programmatje) rond de 60 graden zit, op dit moment, en er staat alleen msn en internet aan.

Even terug naar de winkel kan ik niet, heb m aangeschaft via bol.com (was een aanbieding, zat o.a. tas bij, wat wel handig is)

Valt me nu nog iets in, als de proc boven de 63 graden uitkomt, trekt de koelventilator (die er dus wel inzit, maar bijna niet blaast) ineens aan, daaronder gaat ie m gelijk weer afzwakken, dus het lijkt of deze temperaturen normaal zijn voor deze proc :S

dat programma cputemp geeft trouwens aan dat het een xeon low voltage is, terwijl het toch echt een pentium dual core zou moeten zijn

ik blijf het vreemd vinden zeker omdat ik er nagenoeg niets mee doe met deze temps

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 00:39:
[...]

dat programma cputemp geeft trouwens aan dat het een xeon low voltage is, terwijl het toch echt een pentium dual core zou moeten zijn
Is het ook, de Dual-Core die jij hebt (Yonah) stamt van dezelfde familie of serie af waar de Xeon (Sossaman) ook van is.

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 03-01-2008 00:44 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Download en installeer dan eens RMClock, en gebruik Speedstep om je processor op de laagste stand vast te zetten, en kijk wat dan de temperatuur is. Gewoon gaan testen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 00:44:
Download en installeer dan eens RMClock, en gebruik Speedstep om je processor op de laagste stand vast te zetten, en kijk wat dan de temperatuur is. Gewoon gaan testen.
hmm,ik vind wel de optie speedstep, maar ik weet niet hoe ik hem op de laagste stand vast moet zetten.

Wel zag ik in de bios dat er iets staat van dynamic cpu frequenty mode, deze staat op dynamic maar heeft ook de optie always low, moet ik dan de laatste kiezen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 02:05:
[...]
hmm,ik vind wel de optie speedstep, maar ik weet niet hoe ik hem op de laagste stand vast moet zetten.

Wel zag ik in de bios dat er iets staat van dynamic cpu frequenty mode, deze staat op dynamic maar heeft ook de optie always low, moet ik dan de laatste kiezen?
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was. Je moet Speedstep in je BIOS aan hebben staan, en daarna met RMClock instellingen gaan doen. Gebruik Performance on Demand, en sta dan alleen de laagste stand toe. Gewoon eens wat gaan experimenteren, en probeer dit op een logische manier te doen :)

Pagina: 1