Goede FTP server

Pagina: 1
Acties:
  • 948 views sinds 30-01-2008

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik wil voor bestandsuitwisseling met klanten een FTP server opzetten. Het gaat om redelijke hoeveelheden data die dient te worden uitgewisseld (tot 100Mb) op regelmatige basis met enkele tientallen klanten. FTP lijkt dus de beste keuze.

Dat zou denk ik het gemakkelijkst zijn met een XP Pro systeem in de DMZ met IIS maar ik heb ook aardige verhalen gehoord over bijv. Quick ‘n Easy FTP Server 3.2. Ook een Linux systeem zou een optie kunnen zijn.

Het netwerk is een SBS2003 netwerk met XP Pro clients.
Iemand een idee wat hiervoor de beste keuze is?

Bedankt en groet,

Mark

[ Voor 5% gewijzigd door mvandek2 op 02-01-2008 23:45 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:14
Hoeveel data?
Eisen voor beveiliging? Heb je bijvoorbeeld al een VPN routertje o.i.d. staan?
Eisen met betrekking tot uptime/redundantie?
Eisen met betrekking tot backups e.d.
Moet authentificatie verbonden worden aan je active directory?

Kortom: Het kan vanalles zijn.

Meest simpele is een NASje kopen, die hebben een ingebouwde FTP. Binnen 5 minuten online.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Wil je ook uitgebreide log-mogelijkheden? Hierin onderscheiden de 'mannen' onder de ftp servers zich namelijk van de 'jongetjes' :).

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
SBS heeft z'n eigen IIS FTP-server. Zelf ben ik daar snel vanaf gestapt omdat ik niet voor iedere gebruiker in AD een account wilde aanmaken maar vooral vanwege veel time-outs bij grotere bestanden.

Nu gebruik ik FileZilla server. Altijd stabiel (ook met meerdere gigabytes) en veel instellingen per gebruiker. Nadeel kan zijn dat het nog altijd versie 0.9 is en misschien in jouw geval dat het niet met AD werkt.

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik zou als ik jou was gaan voor Filezilla FTP server. Dat is een opensource populaire FTP server met veel mogelijkheden tot instellen. Ook logging en het automatisch blocken enz wordt ondersteund.

Linkje http://filezilla-project.org/download.php?type=server

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik zou iig nooit gaan voor FTP via IIS.
Zelfs als je alles volledig patched dan ben je nog redelijk kwetsbaar weet ik uit ervaring.
Neem dan een pakket als Bulletproof FTP

Alle proemn in n drek

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-03 17:02
BulletProof FTP werkt wel goed, Serv-u vind ik zelf de makkelijkste imo. Is goed schaalbaar.

• Cloud
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Sowieso, waarom wil je de FTP server in de DMZ plaatsen? Dat is toch helemaal niet nodig? Gewoon een paar poorten mappen naar de FTP server. Niet meer poorten open gooien dan absoluut nodig is toch wel een van de meest eenvoudige beveiligingsmaatregelen.
Verkeerd begrepen.

IIS lijkt me niet zo'n goede keuze, al heb ik er niet veel ervaring mee (onderbuik). Ik zou gewoon voor een goed FTP pakket gaan, er zijn ook wel wat gratis pakketjes te krijgen volgens mij. Zoals FileZilla en Xlight, al is die laatste alleen gratis voor persoonlijk gebruik ;)
In jouw geval zou ik gaan voor een systeem met FileZilla FTP Server, met een paar poorten gemapped. Je zou daarbij kunnen gaan voor non-standaard FTP poorten, maar tegenwoordig maakt dat qua veiligheid al niet eens zo veel meer uit heb ik het idee. Maar het kan geen kwaad natuurlijk.

edit:
DMZ verkeerd begrepen ;) my bad
Ik had eventjes déze DMZ betekenis (DMZ Host bekend uit routers) in mijn hoofd.

[ Voor 13% gewijzigd door Cloud op 03-01-2008 12:09 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

wolkje schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:41:
Sowieso, waarom wil je de FTP server in de DMZ plaatsen? Dat is toch helemaal niet nodig? Gewoon een paar poorten mappen naar de FTP server. Niet meer poorten open gooien dan absoluut nodig is toch wel een van de meest eenvoudige beveiligingsmaatregelen.
Als je het goed wil doen dan maak je natuurlijk een DMZ aan.
Stel dat je server toch gehacked worden dan zit je meteen op je eigen LAN, en met IIS is dat echt niet zo moeilijk.

Ik draai zelf meestal IPcop en zet daarbij de servers in de DMZ, door middel van pinholes geeft je die dan de juiste rechten zodat wanneer je server compromized is je niet meteen je hele LAN aan het internet hangt.

Alle proemn in n drek

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Zelf gebruik ik nu al 7 jaar Serv-U voor hele kleine bestanden (enkele Kb's) tot hele grote (enkele Gb's). Ik heb gemiddeld maar zo'n 25 gebruikers en deze nemen niet meer dan 10-20 Gb/maand aan data. Het is eenvoudig in te stellen, handig in beheer en de logging mogelijkheden zijn wat mij betreft perfect.

En niet belangrijk, ik heb het draaiend gehad onder Windows 2000 en sinds een jaar of 3 onder Windows 2003 Server en geen sikkepitje pijn.

Verwijderd

ik gebruik zelf ook serv-u bevalt me prima. je kan er zelfs mee aangeven dat bijvoorbeeld een account tijdelijk is en zichzelf automatisch weer verwijderd.

ik benader mijn server via vnc om zo de controle hierover te behouden op afstand. mijne is dan weliswaar simpelweg voor prive gebruik dus nogal overkilled met serv-u. maar met klanten is dit zeker aan te bevelen hierdoor kun je ze simpelweg direct sturen naar waar ze moeten zijn en ook voor tijdelijk is het goed mogelijk.

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
djluc schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:47:
Hoeveel data?
Eisen voor beveiliging? Heb je bijvoorbeeld al een VPN routertje o.i.d. staan?
Eisen met betrekking tot uptime/redundantie?
Eisen met betrekking tot backups e.d.
Moet authentificatie verbonden worden aan je active directory?
- 100Mb per klant, circa 50 klanten, de bedoeling is deze klanten een mogelijkheid te geven files te uploaden (deze moeten wij verder bewerken)
- Ik heb een Speedtouch modem
- Uptime, redundantie, backup niet zo belangrijk
- Geen integratie met AD, het zijn klanten dus externe partijen

Ik zat te denken aan een WD Worldbook.

Mark

Verwijderd

Ik zou gewoon serv-u gebruiken.
Die is heel simpel maar kan je wel leuke dingen mee doen (zoals gepersonaliseerde groet bij inloggen, weergeven van vrije ruimte, per-user folders, quota etc etc)

Maar als ik het zo lees zou bijna elke ftp server voldoende moeten zijn.

• xtra
  • Laatst online: 19-11-2025
Zie ik toevallig bij deze helemaal niets over ftp staan maar alleen toegang met een Windows-only programma. Lijkt me niet handig als je klanten hebt met Apple of een strenge systeembeheerder.
Of heb ik gewoon niet goed gekeken?

Ook zijn er beperkingen met het delen van audio/video dus als je klanten dat soort bestanden hebben heb je nog een probleempje.

Bij zo'n losse hd mét ftp-toegang is het handig om even te kijken hoeveel accounts je aan kunt maken. Soms zijn dat er maar een paar.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Ik zie wat enthousiaste mensen over Serv-U.

Dit is inderdaad een zeer handig/makkelijk instelbare FTP Server. Heb er zowel professioneel als in de "hobby-sferen" mee gewerkt en werkt als een trein op vrijwel alle win32 systemen.

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Hier nog een enthousiaste Serv-U gebruiker! Supergemakkelijk om in te stellen en toch veel mogelijkheden...

Verwijderd

-vsftpd
-proftpd

Deze twee FTP servers halen elke commerciele FTP server in en zijn nog gratis ook. Gebruik
overgens wel SSL.

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 10:07
Ik ben/was ook een ZEER enthousiaste Serv-U gebruiker, totdat hij tot 2-maal toe gehacked is geweest, waardoor onze complete leaseserver opnieuw geinstalleerd moest worden.

Let dus wel op de veiligheid! Hier mankeert het bij ServU nogal eens aan......

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-10-2025
Filezilla server, is ook een optie.
Erg stabiel en er is veel in te stellen.
Autoban enz.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

oZe NL schreef op zondag 29 juni 2008 @ 16:59:
Filezilla server, is ook een optie.
Erg stabiel en er is veel in te stellen.
Autoban enz.
Lekker veel toegevoegde waarde 8)7

Oude topics kicken zonder nuttige reden is niet de bedoeling..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.