Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lcd als beeldscherm gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:56
Ja alweer iemand die z'n lcd scherm van een oude laptop wil gebruiken als beeldscherm. Naja, laat ik niet te snel willen dus ik begin met een simpele vraag. Hieronder heb ik een afbeelding van de aansluiting die op het lcd scherm zit, maar heeft deze ook een naam zodat ik een lcd controller zou kunnen vinden op internet en deze kopen of als die te duur is met die naam iets verder zoeken.
Afbeeldingslocatie: http://www.joramq.nl/bestandendump/laptoplcd/laptoplcdaansluitingthumb.jpg
Verdere informatie, hij komt uit een fujitsu lifebook c-6310

[ Voor 8% gewijzigd door JoramQ op 02-01-2008 22:06 ]

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Het antwoord op je vraag zit eigenlijk al in je vraag opgesloten. Je hebt hier de aansluiting op de foto gezet, en je wil gegevens van de controller hebben.
Die staat dus niet op de foto. ;)

Edit: de foto is ook behoorlijk onscherp.

[ Voor 10% gewijzigd door Swaptor op 02-01-2008 22:14 ]

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• JoramQ
Swaptor schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:13:
Je hebt hier de aansluiting op de foto gezet, en je wil gegevens van de controller hebben.
Ja, je kan toch lastig een controler hebben die je niet kan aansluiten of heb ik het fout...

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het is niet zo dat LCD's een soort van standaard stekkertje hebben waaraan je de controller of wat dan ook kunt herkennen. De controller is een chip die op een van de printjes zit die bij het lcd horen. Zoek die chip eens en maak er een goede scherpe foto van (niet met je telefoon dus, maar met een echte camera. Evt kun je het proberen met een vergrootglas ertussen). Hoe meer foto's van onderdelen hoe beter.

Gezien het feit dat er op het plaatje signalen in bundeltjes van 2 over de print lopen denk ik dat we hier te maken hebben met LVDS. Als ik het het laptop lcd op vga kaart topic goed gevolgd heb is het niemand gelukt om dit aan de gang te krijgen.
JoramQ schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:33:
Ja, je kan toch lastig een controler hebben die je niet kan aansluiten of heb ik het fout...
Stel dat je hier iets op wilt aansluiten kun je een geschikte stekker zoeken of gewoon deze stekker eraf solderen en er iets anders op vastmaken. Die connector is absoluut geen issue.

Correct me if I'm wrong, maar ik zie dat dit je nieuw bent op GoT en gezien je posts heb ik het idee dat je weinig tot geen elektronica kennis hebt. Een project als dit is dan veel te hoog gegrepen. Probeer eens een HD44780 LCDtje op je printerpoort aan te sluiten. Dat is veel makkelijker en is ook leuk.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zo'n stekker zit overigens ok in de oude hp notebooks, het is dus min of meer wel een standaard denk ik, maar niet een waar je uberhaupt iets me kunt ;)

• JoramQ
Het klopt dat ik nieuw ben en niet zo heel ervaren ben met zulke elektronica, maar ik heb nog wat lopen zoeken op internet. En is zoiets dan niet bruikbaar?
http://www.digitalview.com/brochures/AL-1280%20brochure.pdf

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ga eens opzoek naar de naam van de fabrikant en type op de achterkant van de lcd en zoek naar een datasheet ervan. dan weten we wat we ermee kunnen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Met die print die je gevonden hebt, is het in principe inderdaad mogelijk te interfacen met je LCD. Op mijn werk zijn de printen geschikt om elk LVDS-signaal dat je je kan indenken te genereren (je kan zelfs on-the-fly alles zitten bijregelen, pixelclock wat verlagen om storing te verminderen bijvoorbeeld).

Wat je dan zal moeten uitzoeken, is hoe de pinout exact zit, welke spanning je panel nodig heeft, en hoe je een nette storingsvrije aansluiting kan maken tussen die stuurprint en je panel. Als dat allemaal goed zit, schat ik de kans redelijk groot in dat je met een van de ingebouwde timings beeld krijgt (let wel op, als je een verkeerde timing een 20-tal seconden op de panel laat staan, en dan overschakelt naar de goeie timing, kan het zijn dat hij zo in de war is dat ie toch geen (goed) beeld geeft).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1