[Ubuntu 7.10] Traag in gebruik op sommige momenten

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn desktop PC heb ik na de installatie van Ubuntu 7.10 een aantal dingetjes waar ik tegenaan loop. Ik vind het op bepaalde momenten erg stroperig in gebruik. Een voorbeeld hiervan is dat ik bij het scrollen op bepaalde webpagina's een lichte vertraging merk in vergelijking met dezelfde browser (Firefox) onder XP op dezelfde PC. Niet echt heel erg, maar toch. Daarnaast gaat het het minimaliseren, maximaliseren, vergroten en verkleinen van vensters in schokjes en dus niet vloeiend. Ook in het gebruik van Thunderbird gaat de tekst die verplaatst zou moeten worden bij/na het verslepen van bepaalde balken niet soepel. Ik heb dit met de "normal" desktop effects aan. Al met al zijn dit van die dingen die ik graag opgelost zou willen hebben voordat ik volledig over ga stappen op Ubuntu.

Mijn systeemspecs zijn:

Moederbord: Epox 8RDA+
CPU: AMD Athlon XP 2000+
Geheugen: 1 GB Kingston
Videokaart: ATI Radeon 9700 en NVIDIA Geforce 5200 (NVIDIA heb ik gekocht om te testen, omdat ik aanvankelijk dacht dat het aan de ATI lag).

Wat ik heb geprobeerd:

Xorg log bekeken, geen fouten
Planetpenguinracer gespeeld, draait prima (dus 3D werkt goed)
Top uitgevoerd, toch wel vrij hoog geheugengebruik vond ik (Mem: 1035636k total, 699756k used, 335880k free, 70888k buffers).
Desktop effects uitgezet, nog slechter uiteraard dan aan

Ik weet het even niet meer nu. Alles lijkt erop dat de videodriver goed zou moeten functioneren. Maar ik vind het ook apart dat ik het ook met die NVIDIA heb. Ik hoopte door de aanschaf van de NVIDIA het probleem op te kunnen lossen, daar ik van de combinatie ATI en Linux geen bijster goede verhalen hoor.

Iemand die mij kan helpen?

Edit: Even vergeten te vertellen dat ik van beide drivers de restricted driver gebruik, maar in vergelijking met de opensource driver dit niets uitmaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisbeingme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05-2021
Misschien kan je een andere window manager uitproberen? XFCE/fluxbox is wat lichter voor de PC.

Hier draait xubuntu zeer goed op een pentium 4 1700 mhz, 512mb, geforce TI 4200. Het is dus in ieder geval mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Die nvidia 5200 is volgens mij wel veel te traag om die desktop effecten op te kunnen draaien soepel. (heb die ook even gehad) maar die heeft bij mij geen andere traagheid veroorzaakt toen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thisbeingme schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:38:
Misschien kan je een andere window manager uitproberen? XFCE/fluxbox is wat lichter voor de PC.

Hier draait xubuntu zeer goed op een pentium 4 1700 mhz, 512mb, geforce TI 4200. Het is dus in ieder geval mogelijk :)
Xubuntu geeft hetzelfde effect, al is het op de door mij aangegeven punten na zeer zeker merkbaar sneller dan Ubuntu ;)
killu schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:41:
Die nvidia 5200 is volgens mij wel veel te traag om die desktop effecten op te kunnen draaien soepel. (heb die ook even gehad) maar die heeft bij mij geen andere traagheid veroorzaakt toen volgens mij.
Planetpenguinracer draait ook goed, dus ik neem aan dat desktop effects dan ook geen probleem moeten opleveren. Overigens heeft het met desktop effects niet zoveel te maken aangezien het probleem zich ook voordoet zonder de desktop effects. Ik neem aan dat dit gewoon normaal goed zou moeten kunnen verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Ik kan je hardware niet plaatsen, maar volgens mij heb je de meeste 'standaard' opties om het probleem op te lossen wel gehad (drivers, andere kaart zelfs). Je zou een andere distro kunnen proberen, al was het maar om te kijken of die soepeler draait - dan weet je in ieder geval of het mogelijk is, ook als je per se Ubuntu wilt. Het probleem voorleggen in een mailgroup is ook een goede optie, ik ben daarmee meer dan eenmaal uit de brand geholpen.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Crakie schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:27:
Ik kan je hardware niet plaatsen, maar volgens mij heb je de meeste 'standaard' opties om het probleem op te lossen wel gehad (drivers, andere kaart zelfs). Je zou een andere distro kunnen proberen, al was het maar om te kijken of die soepeler draait - dan weet je in ieder geval of het mogelijk is, ook als je per se Ubuntu wilt. Het probleem voorleggen in een mailgroup is ook een goede optie, ik ben daarmee meer dan eenmaal uit de brand geholpen.
Ik was al van plan om eens een andere distro te proberen, dus laat ik dat maar eens doen dan. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

Maak je gebruik van xgl of aiglx? Ik heb nml problemen met de ATI 9550 icm de fglrx driver van ATI. Zo nu en dan vraag het xgl-server process +/- 100% CPU. Hierdoor reageren applicaties traag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:37:
Maak je gebruik van xgl of aiglx? Ik heb nml problemen met de ATI 9550 icm de fglrx driver van ATI. Zo nu en dan vraag het xgl-server process +/- 100% CPU. Hierdoor reageren applicaties traag..
Ik maak gebruik van die desktop effects, dat is toch Compiz (XGL)? Dan gebruik ik dat :)

Verder maakt een andere distro (Mandriva in mijn geval, die heb ik geprobeerd) eigenlijk niets uit. Het viel me trouwens wel op dat de schermopbouw in Firefox trager verloopt dan bijvoorbeeld Konqueror (in Mandriva dan). Ik geloof dat dit in Ubuntu ook zo is (maar dan met bijvoorbeeld de met GNOME meegeleverde applicaties).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen hebben we minimaal:

kernel (.config),
X11 (xorg.conf).
lspci -vv output,
hdparm of sdparm output en dpkg installed packages output nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even weer een update. Ik heb de desktop effects "extra" aangezet bij de combinatie ATI Radeon 9700 met de restricted drivers. Eerst kreeg ik de melding "The Composite extension is not available", maar deze verholpen. Alles werkt nu ineens supersnel :) Ik zie effecten die ik nog niet eerder aan de gang heb gekregen en het geheel werkt nu echt een stuk sneller, terwijl ik voor mijn idee toch wel vaker ermee heb lopen stoeien, maar dit nog nooit zo goed aan de gang heb gekregen blijkbaar. Of het moet aan de opensource driver hebben gelegen, daar ik het nu aan de praat heb met de restricted drivers.....

Afijn..... /me is tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een kick van mijn eigen topic :)

Ik ben weer even aan het stoeien geweest met de performance van mijn Ubuntu systeem. Het is namelijk zo dat als ik de visual effects aanzet (normal of extra) dat het scrollen in bijvoorbeeld Firefox erg traag verloopt. Ik hoopte het opgelost te hebben door de nieuwste versie van de ATI drivers te installeren (8.47.3), maar dat bracht dus geen soelaas. Het scrollen is overigens ook traag met de opensource driver. Maar het vreemde is nog wel dat de desktop effects verder wel normaal soepel verlopen en het probleem zich niet voordoet als ik de visual effects uitzet.

Heeft iemand een oplossing voor mij?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 18:16 ]

Pagina: 1