Gebruiksvriendelijkere moderatie

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Zouden jullie het modereren zo kunnen maken zodat je direct op een kleur/waarde kan klikken? In plaats van een popup te openen die geen extra informatie biedt... (En als je dan op een pijltje eernaast klikt komen de verdelingen, etc...)

Of mischien als optie voor expert moderators in "MY TNET"?
Of bestaat er een Greasemonkey script dat iets soortgelijk doet?

Door deze feature zou ik geen mismoderaties doen en nog steeds goed opletten, vind het gewoon niet echt handig omdat je steeds twee keer moet mikken (het icoon is ook een beetje klein), vooral als je een reactie (-1) nog moet openklappen of eerst nog de verdeling wilt zien (of beide :*))...

@JHS: Ja, had de reacties van de gewone gebruikers niet gezien in de regels...

[ Voor 9% gewijzigd door TaraWij op 02-01-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

React Bugs en Featurerequests gaat over de forumsoftware, dus ik verplaats je topic naar Tweakers.net Moddereter Forum ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik betwijfel of priegelen in de kleine scoreindicator en klikken op een klein pijltje nou echt gebruiksvriendelijker is. De popup biedt wel degelijk extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Dan zou je de scoreindicator iets groter kunnen maken (desnoods enkel verticaal iets breder), en pijltje ook zo groot als nodig is. De popup biedt bij mij enkel uitleg wat een kleur inhoudt, deze informatie is niet "extra" in mijn ogen.

Wat wel extra informatie is is de verdeling van de score, waar ik twee (bij een verborgen reactie drie) keer voor moet klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 01:04:
Ik betwijfel of priegelen in de kleine scoreindicator en klikken op een klein pijltje nou echt gebruiksvriendelijker is. De popup biedt wel degelijk extra informatie.
Precies, het toont o.a. informatie over andere moderaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:06:
[...]

Precies, het toont o.a. informatie over andere moderaties.
Ja, mits je nogmaals doorklikt, anders biedt het niets extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je 't voor de gebruikers nog verder wilt versimpelen (voorzover dat kan) zou je ook wel eens in de richting van een analoog-achtig schuifje kunnen denken. Dan hoef je als moderator niet te gaan zitten wikken en wegen of een reactie +1 of +2 waard is, je klikt er gewoon ergens tussenin, en het afgeronde gemiddelde van de moderaties bepaalt wel waar ie uitkomt. Het doet dan wel niet zo tweaker-achtig aan als je geen exacte waarde ziet bij het modereren, maar ik denk dat er een betrouwbaarder gemiddelde uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Dan kan je mischien met afronden werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ja, zoiets dus:

Analoog schuifje zonder moderatie:
code:
1
2
-----------------------
-1      0      +1     +2

De eerste moderator kan 'm op een waarde vastprikken:
code:
1
2
------------------|-----
-1      0      +1     +2

Wie daarna komt kan naar links of rechts 'nudgen' (sterretje geeft aan waar je klikt):
code:
1
2
-------------*----|-----
-1      0      +1     +2

Effect (afhankelijk van hoever je klikt, hoeveel status je als mod hebt en hoeveel moderaties er waren):
code:
1
2
-----------------|------
-1      0      +1     +2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Horizontaal in plaats van verticaal (schuiver of vakjes om te klikken) is ook wel een goed idee, zo kunnen ze het breder maken zonder de layout te verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik denk niet dat zo'n schuifje een goed idee is. Dan moet ik niet alleen gaan kiezen of iets een +1 of +2 is, maar ook nog of iets een +1,3 is of een +1,7. Nu kun je kiezen uit 4 waardes. Ongewenst, niet interessant maar niet ongewenst, interessant en heel interessant. Bij analoog krijg je een heel scala aan gradaties.

Het is dan handiger om een mouseover te gebruiken om het grotere schermpje open te klappen. Ook dan hoef je maar 1 keer te klikken om te modereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Megaflix schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:59:
Ik denk niet dat zo'n schuifje een goed idee is. Dan moet ik niet alleen gaan kiezen of iets een +1 of +2 is, maar ook nog of iets een +1,3 is of een +1,7. Nu kun je kiezen uit 4 waardes. Ongewenst, niet interessant maar niet ongewenst, interessant en heel interessant. Bij analoog krijg je een heel scala aan gradaties.
De truc is juist dat je helemaal niet geacht wordt een bepaalde waarde eraan te hangen, je klikt op je gevoel in het balkje. Maar juist daarom hoef je niet zo na te denken (zoals nu) waarom je reactie A een +2 zou geven maar dat niet had willen doen bij reactie B die eronder staat, die meer informatie biedt maar deels redundant is enzovoort... je kunt A gewoon een puntje meer naar rechts klikken dan B en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik ben bang dat een dergelijk 'schuifjes'-systeem het 'overcompenseren' in de hand zou werken.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:18:
Ik ben bang dat een dergelijk 'schuifjes'-systeem het 'overcompenseren' in de hand zou werken.
Ik zat daar ook al over de prakkiseren ja. Al is het natuurlijk dom om te overcompenseren want als je daardoor afwijkt van de rest haalt het je moderatiegewicht naar beneden (modstatus), maar het lijkt gevoelsmatig aantrekkelijk om te doen.

Misschien zou het 'analoge' schuifje alleen moeten aangeven wat je zelf geklikt hebt. De gemiddelde moderatiescore is dan niet direct zichtbaar, je ziet dan alleen de afgeronde waarde doordat één van de 4 vlakjes oplicht.

Addit
Zoiets misschien:
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/tweaks-moderatie.png

Nadelen:
  • Een moderatie door middel van een enkele muisklik zal vaker per ongeluk worden gedaan.
  • Het is minder toegankelijk voor blinden (tenzij je er technisch gezien een tekstveld van maakt).

[ Voor 19% gewijzigd door benoni op 03-01-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
benoni schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:40:
Ik zat daar ook al over de prakkiseren ja. Al is het natuurlijk dom om te overcompenseren want als je daardoor afwijkt van de rest haalt het je moderatiegewicht naar beneden (modstatus), maar het lijkt gevoelsmatig aantrekkelijk om te doen.
Met meer meldingen in het ModBot-loket tot gevolg? Dit systeem vind ik juist zo fijn, omdat je gevoelsmatig meteen wél de goede keuze pakt. Vergelijk sites waar je aan kan geven met een balkje hoe goed je een film vindt, bijv op imdb.com. Mensen kiezen voor 0-1 en 9-10, daar tussenin vind je bijna nooit stemmen. In plaats van een analoog balkje zouden mensen het dan gaan zien als zwart/wit (helemaal links of uiterst rechts).
Misschien zou het 'analoge' schuifje alleen moeten aangeven wat je zelf geklikt hebt. De gemiddelde moderatiescore is dan niet direct zichtbaar, je ziet dan alleen de afgeronde waarde doordat één van de 4 vlakjes oplicht.
Is het dan niet zo dat mismods bijna niet meer te vinden zijn?

Over je addit: dan moet je met je muis niet alleen op het juiste vakje klikken begrijp ik, maar ook nog rekening houden met de plek wáár je op dat vakje klikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Megaflix op 03-01-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Een mismod kan even goed gebeuren als je per ongeluk misklikt in het huidige systeem, zo heb ik al eens een +2 uitgedeelt waar 0 bedoelt was (touchpad, aanwijzer verschuifde naar boven door gevoeligheid).
Over je addit: dan moet je met je muis niet alleen op het juiste vakje klikken begrijp ik, maar ook nog rekening houden met de plek wáár je op dat vakje klikt?
Denk niet echt dat die paar pixels dat je misklikt veel gaan uitmaken...

[ Voor 38% gewijzigd door TaraWij op 03-01-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik loop een beetje door TomWij heen te tikken zie ik, maar goed, komt ie alsnog...
Megaflix schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:06:
Met meer meldingen in het ModBot-loket tot gevolg? Dit systeem vind ik juist zo fijn, omdat je gevoelsmatig meteen wél de goede keuze pakt. Vergelijk sites waar je aan kan geven met een balkje hoe goed je een film vindt, bijv op imdb.com. Mensen kiezen voor 0-1 en 9-10, daar tussenin vind je bijna nooit stemmen. In plaats van een analoog balkje zouden mensen het dan gaan zien als zwart/wit (helemaal links of uiterst rechts).
Dat is hier niet zo relevant denk ik, het puntensysteem en de daaraan gekoppelde afspraken blijft gewoon zoals het op tweakers.net is.
Is het dan niet zo dat mismods bijna niet meer te vinden zijn?
Het idee waar TomWij mee kwam was wel een moderatie door middel van een enkele klik. Maar ik denk dat het beter is dat je de keuze hebt om de knop te verschuiven in plaats van te klikken, voor tweakers met onrustige huisgenoten en zo :)

Het 'op de juiste plaats klikken' went echt heel snel denk ik, je hoeft echt niet zo aandachtig te gaan klikken, de gemiddelde score wordt vanzelf een stuk preciezer als de mensen een beetje links of rechts in het vakje mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 01:04:
De popup biedt geen extra informatie als je op de hoogte bent van de scores, pas als je op het tweede pijltje klikt krijg je meer informatie te zien; that is, als je die specifieke reactie nog niet gemodereerd hebt. Voor powerusers kan ik me dus levendig voorstellen dat het handig is om niet één keer 'loos' te hoeven klikken om het popupje te openen zodat je daadwerkelijk kan modereren. Een setting om alle popupjes te openen bij het openen van de pagina zou ik dus zeker op prijs stellen.

Daarnaast lijkt het me best interessant om eens na te gaan hoeveel gebruikers weldegelijk op de kleine knopjes klikken om te modereren. Ik doe dat in ieder geval wel altijd, omdat het voor mij de meest logische optie is. De functionaliteit verandert - voor het aangeven van de score - namelijk niet substantieel door het popupje te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Het probleem met alle popups openen is dat de reacties dan niet meer zo overzichtelijk zijn voor de expert en powerusers, vind benomi zijn idee wel heel mooi.

Overigens denk ik dat alle popups openen mogelijk zijn met een Greasemonkey, maar aangezien ik daar niet zo handig mee overweg kan en de interne werking van de javascriptjes niet ken is dit voor mij geen optie. (Volgens mij roept de browser T.net ook aan telkens je een popup opent)

Ben het ook eens met Benoni zijn idee, vind het niet erg dat het topic een beetje meer centraal rond dit onderwerp gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

'Alle popups openen' is een onmogelijkheid omdat er maar 1 'popup' is die per reactie on the fly voorzien wordt van de relevante data voor die reactie en dan op de juiste plek gepositioneerd wordt ;)

De enige mogelijkheid is om de onclick te wijzigen in een onmouseover; de code is daarvoor geschikt maar er is toendertijd toch voor een onclick gekozen

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Onmouseover, dat ik daar niet aan gedacht heb, mooi idee crisp.

Is er een manier om dit in Greasemonkey te doen? (Gewoon replace waarschijnlijk?)

[ Voor 19% gewijzigd door TaraWij op 03-01-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
crisp schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:06:
De enige mogelijkheid is om de onclick te wijzigen in een onmouseover; de code is daarvoor geschikt maar er is toendertijd toch voor een onclick gekozen
Waarom is dat gedaan dan? Misschien om niet tijdens het scrollen ook nog pop-upjes te krijgen omdat je muiscursor er voorbij gaat?

Onmouseover zou wel een mooie oplossing zijn om te kunnen modereren met 1 klik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 05:38
Een aanpassing om te kunnen one-click-modden lijkt mij inderdaad best handig, alleen lijkt die OnMouseOver aanpassing niet echt ideaal. Zie de balkjes me al om de oren vliegen als je je muis over het scherm beweegt.

Zat zelf eerder te denken aan een ondblclick event, waarmee mensen direct kunnen modden en dan de onclick (uitklap schermpje, extra info, bla bla) verder houden zoals het is. Krijg je bijna hetzelfde effect als het idee van TomWij, maar dan zonder visuele wijzigingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracoo op 04-01-2008 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Dracoo schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 08:20:
Een aanpassing om te kunnen one-click-modden lijkt mij inderdaad best handig, alleen lijkt die OnMouseOver aanpassing niet echt ideaal. Zie de balkjes me al om de oren vliegen als je je muis over het scherm beweegt.
een mouseover enkel op het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/if/comments/score_0.gif-icoontje uiteraard; het lijkt me sterk dat de popups je dan 'om de oren vliegen' ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 05:38
crisp schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 08:56:
[...]

een mouseover enkel op het [afbeelding]-icoontje uiteraard; het lijkt me sterk dat de popups je dan 'om de oren vliegen' ;)
Tenzij je de cursor in een ideale lijn over alle Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/if/comments/score_0.gif-icoontjes heen beweegt.. ;)

edit:
Ben gewoon niet zo'n voorstander van het onmouseover event, maar opzich heb je gelijk hoor..

[ Voor 10% gewijzigd door Dracoo op 04-01-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In ook niet zo'n voorstander van een onmouseover-event om het moderatiepopupje te openen. Dit kan ervoor zorgen dat er popupjes in beeld verschijnen terwijl de gebruiken daar niet om gevraagd heeft, wat al snel irritatie veroorzaakt. Een alternatief is een delay inbouwen (de cursor moet zich enige tijd boven de icoontje bevinden om de actie te triggeren). Dan is het tijdsvoordeel echter weer minimaal.

Een andere mogelijk is door middel van mouseover op het icoontje modereren. Dus je kunt dan over het icoon bewegen om direct je moderatie te wijzigen. Hier zal ook met een vertraging moeten om te voorkomen dat gebruikers onbedoeld moderaties insturen. Bovendien wordt de kans op onjuiste moderaties groter door uitschieters van de muiscursor e.d.

Het idee om semi-analoog te kunnen modereren vind ik op zich wel aardig, maar dan wel als alternatief voor de grove moderatie op afgerond getal. Een schuifbalk naast het normale moderatiekeuzeding zou de mogelijkheid moeten bieden om de score te finetunen in een bereik van -1,4 tot +2,4. De mogelijkheid zouden we alleen voor experts en hoger kunnen aanbieden. Met een +2,4 voor uitmuntende posts wordt het makkelijker om goede posts op +2 te krijgen. Uiteraard loop je dan wel het risico dat je in de modBot voor de betreffende post een grote afwijking krijgt ten opziche van de gemiddelde moderatie, maar dat is een risico dat expertmods zouden moeten durven te nemen als zij overtuigd zijn van de correctheid van de beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:42:
Met een +2,4 voor uitmuntende posts wordt het makkelijker om goede posts op +2 te krijgen.
Het gaat sowieso iets makkelijker, als een post erg goed is maar veel modders durven niet naar +2 te modden omdat de post net wat mist (of bevat) om volgens de regels uitmuntend genoemd te worden, dan zullen ze 'm ergens op +1,5 mikken. Goed kans dat de afgeronde eindscore dan omvalt naar +2.

Als het al te gemakkelijk wordt om langs deze weg +2 te krijgen zou je ook de schaal tot +2 kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Femme schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:42:
Het idee om semi-analoog te kunnen modereren vind ik op zich wel aardig, maar dan wel als alternatief voor de grove moderatie op afgerond getal. Een schuifbalk naast het normale moderatiekeuzeding zou de mogelijkheid moeten bieden om de score te finetunen in een bereik van -1,4 tot +2,4. De mogelijkheid zouden we alleen voor experts en hoger kunnen aanbieden. Met een +2,4 voor uitmuntende posts wordt het makkelijker om goede posts op +2 te krijgen. Uiteraard loop je dan wel het risico dat je in de modBot voor de betreffende post een grote afwijking krijgt ten opziche van de gemiddelde moderatie, maar dat is een risico dat expertmods zouden moeten durven te nemen als zij overtuigd zijn van de correctheid van de beoordeling.
Ik denk dat experts genoeg modereren om een enkele keer een afwijking van 1,5 punt te kunnen hebben. Het idee dat experts behalve een zwaardere weging in de totaalscore ook nog een score hoger kunnen geven dan beginnende mods is trouwens wel een goed idee. Je zou het misschien zelfs kunnen houden als voorrecht voor mensen met ProMod-status, zodat papegaaimodders met expertstatus er niet aan kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Een paar grotere afwijkingen zijjn voor mij niet ongewoon en ook geen enkel probleem, ik ben vanaf het begin expert en heb eigenlijk ook vanaf het begin altijd wel een paar rode afwijkingen staan in mijn lijst van een paar honderd. (Gemiddelde afwijking altijd tussen de 0,15 en de 0,2.) Dus wat dat betreft hoef je als actieve expert niet bang te wezen voor een te grote afwijking.

Wat betreft het modereren met onmouseover, wmb wordt dat een pref, zodat mensen die het niet nodig hebben, het uit kunnen laten, terwijl degenen die snel willen kunnen modereren het aan kunnen zetten. singleclick modereren lijkt me iig wel een stuk makkelijker.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik ben ook wel voor dit idee. Door de analoge manier kan je veel subtieler je score geven.

Scores zijn namelijk niet zwart-wit, maar computers helaas wel. Met het huidige systeem worden mensen min of meer gedwongen om te denken als een computer, door een lijstje af te werken. Door dit analoog te maken laat je meer ruimte voor mens-zijn.

Zeker doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Op zich ben ik ook wel voorstander van "analoog" modereren, al wordt het kiezen van een score er dan niet makkelijker op. Misschien dat je alleen halve punten moet kunnen toekennen. Anders moet je bij elke post gaan nadenken of het nou een 0,3 of 0,4 waard is (ter voorbeeld).

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
arne schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:24:
Anders moet je bij elke post gaan nadenken of het nou een 0,3 of 0,4 waard is (ter voorbeeld).
Dat is eigenlijk het laatste wat ik bij 't idee voor ogen had. Het lijkt mij beter dat de vormgeving geen exacte referentie biedt, dus dat je 't vooral op 't gevoel gebruikt (net zoals de volumeknop van een NAD versterker). Als veel tweakers dat onprettig vinden (wat ik me heel goed kan voorstellen bij mensen die veel affiniteit hebben met techniek en exacte waarden) dan kunnen we beter geen analoge schaal maken. De eenkliks-moderatie mogelijkheid is sowieso al een prettige optie (misschien in combinatie met een mouseover of een optietoets, om misklikken te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
tab en een cijfertje op je toetsenbord zou voor mij perfect werken :p
Maargoed, je moet het wel netjes in de vormgeving kwijtkunnen. Je hele vormgeving opgeven voor moderatie is ook niet gewenst.

When you only live once, try not to die?

Pagina: 1