Toon posts:

draadloos netwerk configureren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.911 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweaker,

Dit is mijn probleem:
Ik heb een zyxel modem/router aangesloten waarbij het internet en alles prima werkt, maar nu heb ik voor draadloos internet een linksys wireless router gekocht, en deze tussen de zyxel en pc aangesloten. Als ik de wizard doorloop, komt het programma tot de conclusie dat de wireless router geen internet connectie kan ontdekken.

In de wizard moet ik een connectie type kiezen:
1 static IP
2 PPPoE
3 PPPTP
4 DHCP

Ik heb elk type verbinding vervolgens één voor één juist geconfigureerd (denk ik), maar geen van allen werken.

Welke moet het zijn?

Nog wat gegevens:

modem : zyxel p2602r d1a ip: 192.168.1.254
wireless router: linksys wrt54gc ver2.0 ip: 192.168.1.1
met een telfort adsl verbinding

nu is mijn vraag: welk type moet ik kiezen, en wat moet ik dan in de velden daarbij invullen zodat het wel werkt. (hebben we t later over ;) )

Groeten Henri

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mede tweaker ... wtf ... je bent nieuw

maar ja .. daar komt ie

Zorg dat in je wireless router kan komen

Lukt dat niet
Stop stel je computer in op dhcp en verbind hem met je wireles router. (een draadje werkt in praktijk het beste).
ga naar je dos prompt (start -> run -> "CMD")
tik in ipconfig
het adres wat je als gateway krijgt je je router. tik dit adres in bij je browser

krijg je geen ip adres? reset dan je router. (meestal je reset 10 sec indrukken, soms terwijl je hem aanzet, check voor de zekerheid je manual)
1) zet dhcp uit op je wireless router

2) geef lan kant op je wireless router een ip adres dat past in je subnet. e.g. 192.168.1.99

3) stop de stekker van je modem/router niet in de wan poort van je wireless router maar stop deze in de lan poort van je wireless router

4) als je laptop een vast ip adres heeft, of als je modemrouter geen dhcp aan heeft staan
geef je je laptop een ander ip adres e.g. 192.168.1.123

------------------ op dit moment moet alles goed werken ----------------

5) nu mag je denken aan beveiligingen

bij voorkeur wpa(2) wanner niet aanwezig zul je wep moeten gebruiken
let op dat je voor wpa nog wel eens je drivers van de netwerkkaart moet upgraden
en soms ook je windows moet patchen

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles gedaan wat he zei, maar heb nog steeds hetzelfde probleem.
Heb de ip adressen vastgesteld bij tcp/ip eigenschappen van netwerkverbindingen, en mn modem heeft maar 1 lan poort met de naam ethernet eronder.

nog andere ideeen wat het probleem kan zijn?

Bedankt voor uw reactie!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 21:54 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een mede tweaker zou wat meer info posten .....

maar wie heeft gezegd dat je de wizzard moet draaien dan ?

geef even de config van een werkende pc in de oude situatie

dus een "winipcfg /all"

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 02-01-2008 21:58 ]

Iperf

Verwijderd

Hang de modem aan internet, en je router aan de ethernet poort van je modem. De stekker die uit ethernet komt steek je dan in WAN bij je router. Vervolgens ga je van je PC met een snoertje naar LAN1/2/3/4 van de router

Dan tik je het IP adres van de router in (wat dinge zegt, start -> cmd -> ipconfig -> ip bij gateway overnemen). Enneh, wel zorgen dat je pc dan automagisch ip ophaalt he :P

Dan zet je het verbindingstype voor WAN van je router op DHCP.

Vervolgens zou het eigenlijk al moeten werken denk :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 10:29
Wireless router:
static ip:
Ip adres: 192.168.1.254
DNS: 192.168.1.254

Voor DHCP kun je 2 dingen kiezen.
Namelijk een eigen pool starten maar dan moet je uitzoeken welk gedeelte vrij is. (en dan onder gateway en dns 192.168.1.254 invullen)
Of zeggen dan het dhcp server adres 192.168.1.254 is.

Overigens vermoed ik dat het nog veel makkelijker kan :D
Zet op je WLAN router de DHCP server uit:
En sluit je modem aan op 1 van de LAN poorten van je router (Dus niet WAN)
ik vermoed dat bij de makkelijke optie je draadloze clients alleen geen IP adres krijgen maar daar kom je snel genoeg achter (eerst bedraad testen)

[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 02-01-2008 22:00 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:58:
Hang de modem aan internet, en je router aan de ethernet poort van je modem. De stekker die uit ethernet komt steek je dan in WAN bij je router. Vervolgens ga je van je PC met een snoertje naar LAN1/2/3/4 van de router

Dan tik je het IP adres van de router in (wat dinge zegt, start -> cmd -> ipconfig -> ip bij gateway overnemen). Enneh, wel zorgen dat je pc dan automagisch ip ophaalt he :P

Dan zet je het verbindingstype voor WAN van je router op DHCP.

Vervolgens zou het eigenlijk al moeten werken denk :)
Nee nee nee .. niet naar luisteren ....

zijn modem geeft al een prive ip adres af, het is 99,9% al een router

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 02-01-2008 22:00 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:59:
[...]

Nee nee nee .. niet naar luisteren ....

zijn modem geeft al een prive ip adres af, het is 99,9% al een router
Maakt niet uit :P Stel je router in op DHCP voor WAN en dan neemt ie gewoon DHCP pakketjes.. Dus configged ie zijn WAN ip als het prive adres wat de modem/router afgeeft... which is no prob at all :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een router achter een router is gewoon not done (kan wel)
het is kut configureren ... je moet alles dubbel doen, zeker als je er al weinig van snapt is het niet aan te raden

Iperf

Verwijderd

fish schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:06:
het is kut configureren ... je moet alles dubbel doen, zeker als je er al weinig van snapt is het niet aan te raden
Een kut configureer je niet, dat wordt voor je gedaan :P

Verder is het juist sim-pel. Zet de router met internet op DHCP server, plug hem in WAN van de wireless router. Dan "denkt" de wireless router dat het DHCP pakketje wat ie krijgt een WAN DHCP pakketje is, en krijgt ie dus een prive IP op z'n WAN gedeelte.

De DHCP server in de wireless router gaat vervolgens IP adressen uitdelen aan de wireless clients, die hebben verder nix met de DHCP server van de eerste router te maken :) Je moet alleen ff uitkijken dat je de router met internet een kleine DHCP pool geeft :)

*Zo heb ik het thuis zelf tenminste een tijdje gedraaid, mischien had ik geluk dat mij wireless router een prive IP als WAN accepteerde... dat zou best kunnen :P

• The-Source
fish schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:06:
Als je 2 gescheiden netwerken wil maken is het noodzakelijk ;)
Verder kun je ook gewoon maar 1 DHCP server gebruiken en dan ben je gewoon net zo snel klaar :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh 2 gescheiden netwerken heb je juist helemaal niks voor nodig .. gewoon niet verbinden en geen router
als je 2 gescheiden netwerken wil verbinden heb je juist een router nodig !

geef me een reden om netwerken te scheiden ?
zeg niet draadloods is gevoelig voor inbraak .. wat de "firewall/Nat" werkt dan precies verkeerd om ;)

Iperf

• The-Source
fish schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:13:
euh 2 gescheiden netwerken heb je juist helemaal niks voor nodig .. gewoon niet verbinden en geen router
als je 2 gescheiden netwerken wil verbinden heb je juist een router nodig !

geef me een reden om netwerken te scheiden ?
zeg niet draadloods is gevoelig voor inbraak .. wat de "firewall/Nat" werkt dan precies verkeerd om ;)
Bijvoorbeeld een openbaar deel (wireless) met internet verbinding een een prive gedeelte (Eventueel ook met wireless) en je hebt maar 1 internet verbinding ;)

@fish: hierboven heb ik al de makkelijkste oplossing gegeven :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 02-01-2008 22:28 . Reden: reactie voor fish ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Denk je nou echt dat de ts er naar vraagd ?
hij snapt er weinig van en geef die jongen nou de makkelijkste oplossing
(die ook makkelijk te onderhouden is als je poorten moet mappen later)

laat staan dat die router daar uberhaubt toe in staat is

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 02-01-2008 22:27 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Okay:
eerst de makkelijke oplossing van klaasbraam: met de lankabel in mn laptop kon ik internetten, maar als ik die eruithaal, dan lukt t niet meer met de wifi verbinding, Wel krijg ik een ip volgens cmd, maar internet lukt niet.

Vervolgens de andere oplossing van klaasbraam:
heb het niet werkend gekregen, maar ga morgen nog verder proberen, en dan horen jullie wel wanneer t gelukt is (of niet) =)

• The-Source
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:03:
Okay:
eerst de makkelijke oplossing van klaasbraam: met de lankabel in mn laptop kon ik internetten, maar als ik die eruithaal, dan lukt t niet meer met de wifi verbinding, Wel krijg ik een ip volgens cmd, maar internet lukt niet.
Wat is dus al vermoede ;)

als je de dhcp server aanzet in je wlan router met de volgende gegevens:
pool size: 40 (lijkt mij niet dat er meer dan 40 clients aan komen te hangen ;) )
Start adres: 192.168.1.50 (naampje start adres kan wat afwijken met wat je werkelijk in je scherm ziet)
DNS server 1: 192.168.1.254
DNS server 2: 192.168.1.254
Gateway: 192.168.1.254
(indien instelbaar: subnetmasker: 255.255.255.0 )
Alles wat hierboven staat werkt als je modem in een LAN poort zit. Als je via wireless connect zou dit nu ook moeten werken.

Met je modem op het WAN adres zou de 1e optie (de minder makkelijke) ook moeten werken (dat is eigenlijk hoe het aangesloten zou moeten zijn maar er leiden meerdere wegen naar een functioneel internet ;) )

Verwijderd

Topicstarter
het is me niet gelukt, daarom een plaatje van wat ik allemaal heb ingesteld:
http://img239.imageshack.us/img239/5646/mijnconfigmu5.jpg

Heb ik hier iets verkeerd staan?

dit is met mn pc en mn modem beiden in de ethernetpoorten van de wireless router, en mn wifi geconnect. Mn internet doet het dan, maar niet meer als ik de lankabel uit mn pc trek. En aan mn wifikaart ligt het niet, want het werkt wel bij andere netwerken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geef ook even je ip config van je pc zoals de pc goed werkt ...\

maar zet nou eerst maar eens dhcp uit op de linksys ding ... ik vermoed dat je dhcp draaid op je laptop
zo ja dan is dat je probleem
ik gok zomaar dat de gateway het hetzelfde als adres van de linksys wordt als je je laptop lostrekt van de kabel. en dat is fout

zorg wel dat dhcp op de zyxel wel aanstaat !

@ klaasbram .. als de linksys dhcp aanstaat gaat hij doodleuk vertellen dat hij de gateway is terwijl er niks aan de wan hangt, dat werkt niet

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 03-01-2008 22:58 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mn pc direct op modem aangesloten met kabel:
ip:__ 192.168.1.33
sub_ 255.255.255.0
def.g:192.168.1.254

op mn modem staat dhcp aan, met ip pool start: 192.168.1.33

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok, en hen je het draadlloos geprobeert met dhcp op de linksys uit ?

Iperf

• The-Source
Op je screenshot blijkt dat je je ipconfig nog steeds van je modem krijgt (je zit niet in de router pool en je krijgt ook extra dns servers.
Misschien dat je een keer ipconfig /renew moet doen zodat je zeker weet dat alles up to date is op je pc/laptop

En zet DHCP eens aan bij je WLAN kaart (kan ook nog wel eens helpen ;) ) want je default gateway en dns staat zoviezo verkeerd bij de vaste gegevens welke je hebt ingevoerd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het maakt niet uit wat voor ip er bij wan staat (staat fixed btw) die wan mag/zou niet gebruikt mogen worden op de linksys.

Iperf

Verwijderd

Vandaag is het me gelukt om de Linksys-router te installeren, naast de Zyxel-router/modem (allebei DHCP aan).

Voordeel is dat je alle poorten van de Linksys kan blijven gebruiken, zoals te doen gebruikelijk. Je offert geen LAN-poort op.

Ik heb de kabel van de Zyxel-router dus in de WAN-poort zitten en heb in de overige 4 LAN-poorten PC1, PC2, een HP printer en een netwerkschijf hangen.

Verder heb ik nog 3 computers draadloos aan mijn Linksys WRT150N hangen, met een downloadsnelheid van rond de 16500 kb/s.

Wanneer je wilt weten hoe dit is gegaan, reageer dan even via een PM.

Ik zal kijken of ik een tutorial kan schrijven voor iedereen, die bij Telfort een Zyxel heeft. Dit gaat wel even wat tijd kosten en ben hier niet bedreven in. Ben ook maar een amateur.

In het kort komt het erop neer dat je in de basis-instellingen Vast IP moet installeren en onder Netwerkinstellingen IP-adres 192.168.2(!!!!!!).1.

De bottomline is dat je de dan in je Linksys een netwerk programmeerd, die vanuit de x.x.2.x-range gaat werken en dus niet bijt met die van de Zyxel, die in de x.x.1.x-range werkt. Hierdoor zijn alle problemen opgelost.

Ik hoor het wel.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:26
maw, je hebt dus eigenlijk gewoon je Linksysje met zijn wan aan de lan van de Zyxel gehangen ?

Dubbel NAT'ten dus...

Verwijderd

Topicstarter
YEEEEAH het werkt en ik ben blij =)

heb de oplossing van andrew gebruikt en wel zo:
modemkabel in de WANpoort
router connection type op: dhcp-automatic

en dan vervolgens de wireless connectie nog veranderen in control panel (TCP/IP eigenschappen):
handmatig instellen:

IP address: 192.168.2.101
subnet 255 enz.
gateway: 192.168.2.1

en dns server niet te vergeten: 192.168.2.1

Dit is hoe alles bij mij nu werkt, en elke andere manier is me niet gelukt.
Bedankt voor al jullie hulp!!!!
Groeten Endro

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 18:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 18:35:
YEEEEAH het werkt en ik ben blij =)

heb de oplossing van andrew gebruikt en wel zo:
modemkabel in de WANpoort
router connection type op: dhcp-automatic

en dan vervolgens de wireless connectie nog veranderen in control panel (TCP/IP eigenschappen):
handmatig instellen:

IP address: 192.168.2.101
subnet 255 enz.
gateway: 192.168.2.1

en dns server niet te vergeten: 192.168.2.1

Dit is hoe alles bij mij nu werkt, en elke andere manier is me niet gelukt.
Bedankt voor al jullie hulp!!!!
Groeten Endro
Kortom, mijn oplossing die ik 5 dagen geleden al aandroeg, maar dat maakt niet uit ;) Blij voor je dat het werkt.

• LithoMan
  • Laatst online: 08:51

LithoMan

Toemaar

Is dat een probleem dan? En heeft dat consequenties? Bij mij staat het namelijk ook aan.
HyperBart schreef op maandag 07 januari 2008 @ 00:18:
maw, je hebt dus eigenlijk gewoon je Linksysje met zijn wan aan de lan van de Zyxel gehangen ?

Dubbel NAT'ten dus...

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hoeft niet .. maar is in ieder geval onnodig complex, en je geniet van de nadelen van beide routers
dubbele configuratie . netwerkproblemen van vast naar draadloos .. etc

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 27-01-2008 23:33 ]

Iperf

Pagina: 1