Netwerkopslag / Oude server op laatste pootjes

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:18
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem/situatie.

We hebben hier een gezin van 3 mannen (vader,broer en ik), niet dat dat veel uitmaakt welk geslacht, we zijn gwn met 3 personen.

Nu, we hebben vijf pc's, zeg je van wauw, veel voor 3 mensen.

Éentje (een P4 2GHZ, 256MB Ram met W2K3) doet vooral dienst als fileserver, en met daar wat permissies op ingesteld van een AD waar ik ooit wat mee testte. Nu dat ding maakt eigenlijk pokkeveel herrie, nog niet eens gekeken naar stroomverbruik en is eigenlijk niet zo redundant.

Eigenlijk zoek ik dan een oplossing voor dat probleem, een leuk alternatief is RAID uiteraard, ik maak me niet zo veel zorgen over schade door bliksem of brand, we zitten maar met een simpele thuissituatie.

Deze opslag zou vooral moeten dienen voor mijn muziek, op dit moment iets van een kleine 5Gig, tesamen met de foto's van het gezin en dan ook een deel films/series die bekeken worden, zeker met het oog op HD enzo is capaciteit wel belangrijk.

Verder is er nog een belangrijk punt voor deze server op dit moment weggelegd wat ik bij een NAS ook graag terug wil, namelijk het afhalen van bestanden via Rapidshare.

Permissies zijn zeker een groot voordeel.

Nu wil ik even aan jullie vragen, wat is een goede oplossing, liefst zo goedkoop mogelijk, dus als je de prijs erbij zijt is dat al heel handig. Belangrijk is ook dat het ding niet te veel kabaal maakt en goed kan gebruikt worden om te streamen
  • Een NAS zelf bouwen (niet zo happig op, maar wil het wel proberen)
  • Een My Book World Edition 2TB ?
  • Een duurder type NAS dat case-only is met een RAID 0/1/5 mogelijkheden (synology CS407e bv)
  • Windows Home Server
De P4 die nu dient als server heeft volgens mij een brakke gpu-cooler en ik ben zowiezo al langer op zoek naar iets kleiners (dat geen schermmogelijkheden heeft) en eigenlijk alleen maar stroom en netwerk nodig heeft.

Ik ben er al wat ingelezen over die NAS, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen over wat ik nu echt nodig heb en wat goed is.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Volgens mij geef je het antwoord zelf al: My Book World Edition (500 euro ofzo?).

Deze kost het minst, trekt het minste stroom, voldoet aan je functionele eisen (waaronder rechten instellen en benaderen via het internet). Stel je hem als RAID 1 heb je ook nog een vorm van redundantie (uiteraard wel backupen want RAID helpt niet tegen virussen of zusjes die verkeerde mappen wissen) met een capaciteit van 1TB.

Nadelen:
- Slechte performance (maar vast voldoende voor jouw thuisnetwerk en prima voor gebruik via internet)
- Hoge geluidsproductie voor een 'NAS' device

Een ander alternatief is het volgende:
- Linksys Network Storage Link NSLU2 (75 euro)
- 2 x een schijf via USB (zo groot als het budget toestaat)

Kies je dit laatste met twee losse 1TB schijven, kom je ook op ongeveer 500 euro uit. Voordeel is wel dat je die NSLU2 kan flashen met alternatieve (linux) firmware.

[ Voor 22% gewijzigd door Pwigle op 02-01-2008 22:28 ]

• HyperBart
En welke voordelen biedt dit dan ? (de liunux firmware)

Ik was vooral aan het kijken naar de Synology CS407e.

In welke zin slechte performance van de WD ?
Hoge geluidsproductie? In welke termen spreken we dan als je een vergelijking moet maken? Als ik nu een vergelijking maak kom ik zo uit dat mijn server op dit moment het geluid maakt van eeeuhm een geronk van wasmachine minus het trillen en een beetje zachter...

Het probleem bij die back-up is dat ik dat dus ook echt HAAT, ik ben natuurlijk voor BU's, maar om iedere keer met mijn HD van WD die nu aan de server hangt naar mijn NAS te gaan en een back up te trekken, not done. Dus backuppen en de vlotheid hiervan is ook heel belangrijk.
Of raad je me dan aan om gewoon een gezinspc te laten staan en die via een mapping iedere keer een kopie te laten maken?

Gekoppeld daaraan dan mijn vraag omdat ik hier net iets las wat me deed twijfelen, RAID5 --> pariteit verdeeld over verschillende schijven, dus als er ééntje in een set van bv 4 eruit knakt, betekent dit toch dat ik gewoon een nieuwe moet zetten en de array moet laten herstellen? Of hoe zit dat dan? is dit zo gecompliceerd? Niet gewoon een progje erop los laten?

Ik dacht dat bij RAID5 zo gedaan werd dat als één schijf mist met behulp van de vier andere pariteiten en de overgebleven data de geknakte part weer werd opgebouwd zonder problemen...

[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2008 01:44 ]

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 08:21
Ik gebruik als fileserver de Conceptronic CH3SNAS om mijn bestanden te delen op de verschillende computers in huis. Per gebruiker zijn er rechten in te stellen, ook te gebruiken als FTP server voor access buitenshuis.
In combinatie met de Samsung Spinpoint ook fluisterstil. Aangezien er ruimte is voor twee van deze schijven, is er ook zelfs een RAID opstelling mogelijk.
Backup is mogelijk over het netwerk.
Voor mijn gebruik voldoet deze configuratie ruimschoots.

Een opmerking over RAID5: Het is absoluut geen vervanging voor backup. RAID5 biedt wel een basisveiligheid in geval er één schijf van het array uitvalt. De data zijn dan niet verloren, maar kunnen herbouwd worden.

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet

• HyperBart
Ja, maar hoe groot is de kans dat er meer dan één schijf er opeens uit flikkert, en dan als die kans al hoger ligt heb je ook dezelfde kans bij een raid 1 opstelling.

Je moet altijd een backup nemen die niet gemirrored is maar regelmatig gedaan wordt, dat begrijp ik zodat je bv een week er tussen laat in je frame voor als er dan iets gebeurd.

Jammere van die NAS-devices vind ik dan ook dat ze geen antivirus hebben ofzo, zou het nog een beetje aantrekkelijker maken...

Voorwat gebruik jij je NAS ?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2008 12:42 ]

• tazmaniankoala
Ik gebruik mijn NAS puur om documenten / muziek te delen over de computers. En een deel is natuurlijk mijn backup van foto's. Die bewaar ik sowieso op een van de computers, maar ook op de NAS. De mogelijkheid van streaming media gebruik ik niet.
De FTP mogelijkheid gebruik ik om foto's te delen met familie "in den lande". Zij hebben dan ook een eigen FTP wachtwoord op de NAS. Zo kan ik toch grote hoeveelheden foto's delen, zonder MB's aan mail te versturen.

• HyperBart
Dat principe van een foto bekijken vind ik wel goed bedacht, hou ik zeker vast.

Nu binnenkort gaan we over naar Dommel (.be) omdat die een "limiet" hebben v 100GB. HD is steeds meer en meer in opmars, dus ja, dat moet ook wat te doen zijn.

Hoe zit het met NAS'jes en het streamen van video/hd-video ? Gaat dat goed?
[pubermodus]Ik wil natuurlijk ook dat mijn pr0n goed beschikbaar blijft he[/pubermodus]
neen, serieus, gaat dat goed gaan ?

Kunnen er nog wat meer mensen iets zeggen ivm performance ?

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2008 13:40 ]

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-02 18:49
Ik heb zelf de DNS323 met 2x 500gb in raid opstelling en nog geen problemen gehad met afspelen van hd content over 100mbit netwerk.

echt een ideaal ding om centraal spul op te slaan wat vanaf iedere pc op het netwerk te bereiken is.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

• HyperBart
Raid 0 of 1 ?

500 gig is wel leuk, dan kan ik desnoods nog als ik 'm in raid mirror zet backuppen met mijn WD die ik hier nog heb liggen. Dan nog extra HD'tje kopen voor data tussen de vrienden t versjassen.

Mja kijk, dit ding lijkt me echt wel geweldig, ik ben dan wel niet van het type om backup's te maken omdat ik dan toch op mijn raid mirror vertrouw, maar toch, het is jammer dat die conceptronic geen USB poort heeft voor een HD, anders kon ik daar wat data naar toe sluizen om een back up te maken.

@tazmaniankoala, hoe maak jij je back up via het netwerk ?

Maar ik snap nu iets niet, als ik toch heel de tijd backup, dan heeft het toch geen nut dat ik RAID 1 ga gebruiken ?

DS207 van Synology leek me ook wel wat, kan via eSATA of USB een diskje bij gehangen worden voor te backuppen automatisch. niet slecht die handel imo

Kan nergens prijsje vinden, die DS207 of de DS207+ zijn wel heel strakjes, 3 USB poorten dus ext hd's kunnen er ook nog bij, en die DS207+ heeft een eSATA, dus in totalement 4 extra schijven voor data. 4TB *O*

Iemand enig idee waar ik deze in belgie kan halen?

Ingram levert ze niet (is leverancier van verschillende belgische winkels...)

[ Voor 35% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2008 15:52 ]

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
die pentium 4 is toch hartstikke geschikt als je die gewoon wat stiller maakt, andere fans enzo. je gooit er een linux of xp lite op en je hebt een pracht van een NAS die uitbreidbaar is met mogelijkheden zoals automatisch downloaden van films en muziek uit torrents of usenet, ftp, webserver, mailserver, muziekstreamer, firewall, printserver etc etc. Bij die kant en klare nassen moet je altijd maar het geluk hebben dat iemand dat er maar in weet te hacken als het er nog niet inzit. Als je het eenmaal geinstalleerd hebt kun je allerlei hardware in de pentium uitschakelen die je toch niet nodig hebt (geluidskaart, beeldscherm, usbpoorten, muis, toetsenbord). Via een VNC-programma kan ej remote desktop overnemen en instellingen doen op de nas.

Bovendien kan je er veel meer harde schijven in kwijt dan een kant en klare nas.

Volgens mij de goedkoopste oplossing, want wat kosten een paar nieuwe stille fans nou?

• HyperBart
Mja, je hebt een punt, maar het probleem is dat ik dat ding niet vertrouw, eigenlijk bolt hij wel heel goed, maar soms zegt ie zo van "uitgestelde schrijfbewerking mislukt" en nou jaaa, dan begint het bij mij te borrelen.

ik vind dit ook een leuke opstelling, maar je moet even denken, dit is maar een Medion PC'tje, heb er wrschlk een nieuwe graka voor nodig want deze maakt echt kapotte herrie (geforce MX460).

daarenboven komt ook dat ik met linux absoluut nog niet (goed genoeg) mee overweg kan om em al als server te configgen en ik besterf het als er ooit iets gebeurd met onze foto's van het gezin, mijn mama is in 2007 april gestorven aan kanker en foto's zijn nu best wel heel belangrijk voor mijn vader.

Verder ben ik ook vaak bezig met dat ding, moet ik 'm ook eens opschonen (AD verwijderen), start die 2003 vaak op voor updates (wat ik heel raar vind, een server in een bedrijf mag liefst toch niet opnieuw op starten, deze doet dat wanneer hij er zin in heeft, gelukkig nooit wnr ik hem nodig had)

Daarenboven heb ik niets redundants, maar hij neemt wel regelmatig een backup en dan verder vind ik het behoorlijk irritant dat ik dat ding niet iedere keer kan bereiken op zijn hostname, je mag altijd even langskomen in het topic daarvoor: http://gathering.tweakers...message/29358074#29358074

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2008 16:11 ]

• tazmaniankoala
Ik maak mijn backups gewoon door bepaalde mappen te kopiëren naar de schijf in de NAS. Mijn primaire werkmappen blijven gewoon lokaal op de PC. De backups staan op de NAS.
Foto's brand ik (onregelmatig) oom naar DVD-R, juist omdat die nooit meer bij te maken zijn.
De content in de FTP-mappen voor familie is dus ook altijd een kopie.
Streaming video heb ik geen ervaring mee, films kijk ik nauwelijks op de PC. En als ik het al doe, dan is het via de lokale schijf.

• HyperBart
Bwoah ja, misschien is het ook niet al te slegt om eens te zien voor een extra HD'tje en gewoon regelmatig een kopie te laten maken.

Heeft iemand een goed/gratis backupprogramma ?

Nu nog maar eens kijken voor een graka die niet zo gaar is, want als die nog steeds lawaai blijft maken gaat ie gegarandeerd het huis uit.

Verwijderd

HyperBart schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:10:
Bwoah ja, misschien is het ook niet al te slegt om eens te zien voor een extra HD'tje en gewoon regelmatig een kopie te laten maken.

Heeft iemand een goed/gratis backupprogramma ?

Nu nog maar eens kijken voor een graka die niet zo gaar is, want als die nog steeds lawaai blijft maken gaat ie gegarandeerd het huis uit.
Je geeft duidelijk aan dat snelheid niet een supergrote prioriteit heeft.

Ik heb 6 maanden terug een wl500gPremium gekocht (76Euro bij empc), deze heb ik voorzien van Oleg firmware (via wl500g.info) waarna ik er samba op heb geinstalleerd (via een zeer duidelijke fool-proof tutorial op wl500g.info). en een 250Gb externe USB HDD

Via samba worden de volgende shares gedeeld
-Pascal
-James
-Guido
-Torrent
-Algemeen

Mijn share heeft voornamelijk veel school bestanden, en bestanden van mijn vader zijn bedrijf. Deze wil ik absoluut niet kwijt raken. Dit zelfde geldt voor de shares van Jaimy en Guido. Als oplossing hiervoor heb ik via Cron (soort van ' windows taakplanner') via wl500g.info een taak aangemaakt die wekelijks mijn share 'zipt' en die van mijn broertjes. Dit bestandje wordt uiteindelijk handmatig naar mijn pc gezet.

In de toekomst ga ik uitzoeken hoe ik misschien een tweede usb pendrive kan aansluiten en kan instellen als backup schijf, maar dat is nog toekomst muziek

Meer informatie:
Verbruik: HDD: 20W, WL500g: 10W
Stilte: Heel stil, alles is passief gekoeld. (Behalve als ik meerdere GB's overschrijf dan hoor je de hdd wat meer ratelen)
Kosten in totaal: Router 76EUro, HDD 85Euro
Tijd: 4 uur om alles in te stellen*
Snelheid: 10Gb overbrengen met gemiddeld 3MB/sec

*=inclusief transmission als torrent client, samba, ssh, printer, php, mysql etc

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 08:12
Ik zou toch een gewone pc gebruiken. Al dan niet een ombouwing van wat je nu hebt, of een nieuwe (die hoeft echt niet duur te zijn voor drie gebruikers!).

Nieuw:
goedkoop mobo met graka, netwerk onboard, goedkoop processortje, een gig geheugen als basis, en dan heb je de keuze, of je koopt een mobo met onboard raid, of je koopt een externe raid controller. Twee schijven van paar honderd gig in raid 1 en klaar.. Voor 5-600 euro heb je dan een pctje waar je veel meer mee kan (in de toekomst eventueel). Voor je rechten maak je gewoon een domeintje aan, je stelt een paar netwerkdrives in voor je gebruikers en klaar!!

Oud:
schroef het ding eens open en kijk wat er te vervangen valt! Zelfs als je het mobo moet vervangen is
dit niet onoverkomelijk (en geodkoop!)

Over het backupprog: Ik gebruik thuis Syncback. Heel fijn progje...

BOE

• HyperBart
Wrschlk gaat deze oude nog wel tijdje mee, graka vervangen en wat extra schijfjes.

Raid heeft toch geen nut (of wel ?) want er wordt nog steeds aangeraden om een backup te maken iedere week, dus....

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 08:12
Een backup op een aparte schijf is voor een thuis-situatie de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing inderdaad.
Raid gebruiken als backup is niet zo'n goed idee. Ik heb thuis een raid 1+0 met 4 schijven. Ik maak nog steeds mijn backups op een aparte schijf.

BOE

• HyperBart
Voila, dan hebben we dat ook alweer, later op termijn zal wel een upgrade of een vervanging gebeuren. Deze pc heeft bv geen SATA, dus alle uitbreidingen moeten voorlopig via USB gaan...

Edit: nog iemand tips ivm mobo icm raid evt en een cpu'tje ?

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 04-01-2008 14:38 ]

Pagina: 1