Pijn aan de ogen van CRT Monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 12:10
Mijn broer heeft er verschrikkelijk last van als hij op mijn pc werkt.
Het is een IIyama 22 inch monitor

Mijn desktop staat op 1600 x 1200 32 bit kleuren en 85Hz.

Ik begin er nu ook stilletjes aan last van te krijgen, vooral aan de ogen als ik er langer achter zit.
Kan ik hier iets aan doen, of kan ik beter uitkijken naar een TFT scherm ? (bij TFT zou dit niet voorkomen omdat het beeld rustiger is, klopt dit ?)

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 08:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor monitors moet je toch echt in Videoplanken & Beeldkanonnen zijn, dus VID -> VB :)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 02-01-2008 22:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-

[ Voor 100% gewijzigd door Marzman op 02-01-2008 22:30 . Reden: Niet goed gelezen ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat je last krijgt van de refreshrate (al zou 85 toch goed te doen moeten zijn) of van het feit dat het scherm niet scherp genoeg meer is. Ik merkte het op mijn iiyama VMP 510 dat het ding na een aantal jaren via VGA toch wat vager werd. Ding aangesloten via BNC en het beeld is een stuk scherper, moet zeggen dat dat stukken fijner is voor de oogjes :)

Nu is het zo dat je met TFT schermen een stuk rustiger beeld hebt, omdat je niet zit met refreshrates zoals bij een CRT, dus je hebt geen flikkeringen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Ik krijg op de uni juist hoofdpijn van Dell 19" TFT's...
Thuis heb ik op mijn 21" Iiyama een "glare filter"/stralingsscherm, kostte ooit 400 gulden, en houdt 95 tot 99,5% van de schadelijke straling tegen (afhankelijk van het soort straling). Dit geeft een zeer rustig beeld. Wellicht een optie?
De Arbo-wet verplicht werkgevers "al het redelijke" te doen om te zorgen dat het personeel zo min mogelijk hinder ondervindt, 400 gulden of een andere monitor lijkt me niet meer dan redelijk als dat helpt.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:40
Hoe ver zit je er van af?
Is het beeld nog scherp?
Zit je erg te turen als je iets moet lezen? (zo ja, misschien lagere resolutie proberen, of misschien toe aan een bril zonder dat je het doorhebt?)
Misschien vervelende reflecties op het scherm?

[ Voor 27% gewijzigd door - J.W. - op 02-01-2008 23:07 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RemcoDelft schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:34:
DVI of dSub? Ik krijg hoofdpijn van TFTs die via dSub (analoog) zijn aangesloten, en vooral als ze dan op een verkeerde resolutie staan. Maar geef mij maar een DVI-aangesloten TFT monitor :)

@TS: als je naar TFT overstapt, zorg dan dat je een DVI-aansluiting en kabel hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 02-01-2008 23:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 16:30
Bij ons gaat als het voldoende licht is de TL verlichting uit. Het zal wel iets te maken hebben met de 50Hz van de TL die samen met de refreshrate van een CRT schadelijk is voor je ogen. Teminste waar ik werkte was dit verplicht.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:50
- Staan er magnetische apparaten naast die het beeld vervormen? Had hier zelfs last van, twee 17" schermen die elkaar stoorden.
- Verhoog/verlaag het aantal Hz eens en probeer het opnieuw.
- Moet die resolutie zo hoog? Anders verlagen,

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kan ook gewoon de hoeveelheid licht zijn, een 22inch scherm die je lekker fel hebt staan en dan mooi dichtbij zitten... Probeer hem eens donkerder te zetten dan je eigenlijk mooi vind.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 19:03

mux

99% efficient!

RemcoDelft schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:34:
Thuis heb ik op mijn 21" Iiyama een "glare filter"/stralingsscherm, kostte ooit 400 gulden, en houdt 95 tot 99,5% van de schadelijke straling tegen (afhankelijk van het soort straling). Dit geeft een zeer rustig beeld. Wellicht een optie?
De Arbo-wet verplicht werkgevers "al het redelijke" te doen om te zorgen dat het personeel zo min mogelijk hinder ondervindt, 400 gulden of een andere monitor lijkt me niet meer dan redelijk als dat helpt.
oeoeoeh 'de straling'. Kom op zeg. Je weet heus wel beter.

wat bedoel je? die glare filters zijn niks anders dan polaristiefilters... doen precies wat het woord zegt: anti-glare.

• danielsrje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
Zorg ook dat de CRT goed stofvrij is - en dan niet alleen het glas! Door de statische electriciteit op het beeldbuisoppervlak worden je ogen op een gegeven moment gebombardeerd met kleine stofjes, wat voor irritatie kan zorgen. Vandaar dat die 'computerbrillen' (met gewoon vensterglas) zo goed werken ;)

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Zelf ben ik thuis net overgestapt van CRT naar TFT omdat ik moe werd na enkele uren (na mijn beeldscherm werk bij de klant). Dat was voor mij de oplossing.

Wel de native resolutie van je TFT gebruiken, anders heb je er nog weinig aan bij de meeste TFT's.

Edit:
Een goede 22" (breedbeeld) TFT (Samsung 226CW) is niet meer duur. Iets meer als 280 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door LPEspecial op 02-01-2008 23:24 ]

LPEspecial

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 23:10

The_Scarabial

MTB for life!

Ik heb het een keer gehad bij een monitor waar het contrast veel te hoog stond en de brightness ook erg hoog.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 12:10
LPEspecial schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:23:
Zelf ben ik thuis net overgestapt van CRT naar TFT omdat ik moe werd na enkele uren (na mijn beeldscherm werk bij de klant). Dat was voor mij de oplossing.

Wel de native resolutie van je TFT gebruiken, anders heb je er nog weinig aan bij de meeste TFT's.

Edit:
Een goede 22" (breedbeeld) TFT (Samsung 226CW) is niet meer duur. Iets meer als 280 euro.
Moet ik dan ook een nieuwe videokaart kopen ? heb een Geforce4TI600 op AGP.
/edit
Oke, heb mijn Helderheid van 95% verlaagt naar 61% en Contrast van 65% naar 52%
Resolutie verlaagt naar 1280x1024 zodat ik de refechrate kon verhogen naar 100Hz

Het is wel een pak donkerder nu, maar zal wel wennen zijn zeker ?
De helderheid en contrastwaardes, is dat een beetje het gemiddelde ?
Met zo een overzetkap ben ik gegarandeerd van de iritatie af ?

[ Voor 4% gewijzigd door C00P op 03-01-2008 02:01 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-07 18:39

Twazerty

AVCHDCoder developer

Procenten zeggen niet veel. Als je monitor al veel is gebruikt moet je hem hoger zetten als eentje die net uit de doos komt. Zelf had ik ook na een tijdje last van een crt. Gewoon wat teruggedraaid en nooit meer last van gehad. Ik krijg na een redelijk langetijd ook last van mn LCD. Maarja heb dan de Helderheid en contrast best hoog staan. Beeldkwaliteit doet nu veel mensen verblinden. Ik weet iig wel dat ik moet stoppen als ik last begin te krijgen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ga ook net iets verder wegzitten, moet ook wel lukken met die lagere resolutie. Nog een voordeel van een LCD scherm: op een ondiep bureau (tegen een muur bijv) kun je die wat verder wegzetten dan een crt beeldbuis.

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
C00P schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 01:59:
[...]

/edit
Op dit moment gebruik ik mijn TFT monitor met een gewone analoge aansluiting. Dat is nog niet optimaal, maar het is beter als CRT. Je hoeft geen nieuwe videokaart te kopen.

Voor het beste resultaat is het wel wenselijk om een grafische kaart met DVI te hebben. Durf zo even niet te zeggen of de kaart van jou die heeft. Als ie dat niet heeft, moet je voor optimaal resultaat wel een nieuwe kopen (maar het is niet nodig).

Edit: De tips van de anderen kunnen natuurlijk ook zorgen dat het prettiger werkt. Zou alleen niet al te veel geld uitgeven aan toeters en bellen.
Als je een nieuwe monitor wil kopen let er dan wel op dat een 22" IIyama geen breedbeeld is. Effectief kijkt een 22" breedbeeld net iets anders en de hoogte is is minder.

[ Voor 20% gewijzigd door LPEspecial op 03-01-2008 13:36 ]

LPEspecial

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 11:50
C00P schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 01:59:
[...]

/edit
Oke, heb mijn Helderheid van 95% verlaagt naar 61% en Contrast van 65% naar 52%
Resolutie verlaagt naar 1280x1024 zodat ik de refechrate kon verhogen naar 100Hz

Het is wel een pak donkerder nu, maar zal wel wennen zijn zeker ?
De helderheid en contrastwaardes, is dat een beetje het gemiddelde ?
Met zo een overzetkap ben ik gegarandeerd van de iritatie af ?
:X 95%
procenten zeggen niet veel, maar lijkt mij dat je een 8) opmoet
Maar inderdaad voor je gevoel iets te donker zetten, en dat een week zo houden.
Pagina: 1