probleem icm Intel Centrino (2100b) en ASUS WL500g

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb al zitten zoeken op GoT maar over mijn specifieke probleem kan ik niets vinden - veelal draaien de problemen om de router ipv de client. Maar mijn oprechte mea culpa excuses natuurlijk als er hier al een topic over bestaat :)

De situatie is als volgt - ik woon in een behoorlijk groot huis en ik heb hier 2 routers:

- ASUS WL500g aan de ene kant van het huis.
- T-Com SpeedPort 550 aan de andere kant van het huis.

Onze woonkamer is aan de kant van de ASUS en deze geeft daar het beste signaal. De T-Com router (ik woon in Duitsland) staat aan de andere kant en is zowiezo een redelijk gaar geval... dus de signalstrength is niet al te best. :) De T-Com is een combinatie van router/ADSL modem en de ASUS is hierop aangesloten via een ethernet kabel die van de ene kant van het huis naar de andere kant loopt - naar mijn bureau waar de ASUS en mijn PCs staan. (De woonkamer en slaap kamer is een verdieping hoger).

Aan de ASUS hangen mijn PCs (met draad) , mijn eigen laptop (HP nc6220) met een Cisco PCMCIA WiFi kaartje en de Wii via een WiFi verbinding. De laptop en de Wii krijgen een prima signaal en werken perfect (dwz als de WL500g zelf weer geen kuren heeft maar dat is een ander topic :) ).

Aan de T-Com hangen een PC (via USB WiFi) en een werk laptop (ingebouwde WiFi NIC, geen idee wat voor type) en die werken prima.

En nu het probleem geval: de Fujitsu Siemens Amilo 7400M notebook van mijn vriendin. Deze is uitgerust met een eerste generatie Intel Centrino chipset (een Intel Pro 2100B volgens XP Home SP2).
De laptop heeft geen probleem om met de T-Com router te verbinden - al is het signaal niet altijd even goed en valt soms weg.

Vandaar dat ik die laptop ook gewoon aan mijn ASUS wil verbinden. Maar ik krijg het niet voor elkaar gebakken. Ik dacht dat het eerst aan de WPA beveiliging lag.. dus heb ik de router omgesteld naar WEP met een 26 character key - ook SSID heb ik maar even zichtbaar gemaakt, anders zit je ook maar zo in het donker te prikken :)

De Centrino laptop van mijn vriendin draait Windows XP Home en gebruikt de standaard Windows WiFi connection tool. XP ziet de ASUS WL500g wel - maar wilt maar geen verbinding maken. XP vraagt om een password, welke ik correct ingeef (copy & paste van Notepad) en op de router heb ik het MAC adres van de laptop ook ingevoerd in de access-control-list.

XP weigert gewoon te verbinden met de ASUS router. Ik heb geprobeerd om bij Intel software en drivers te downloaden voor de 2100 .. maar na installatie daarvan schiet XP in een BSOD wanneer ik wil switchen naar de Intel Pro Connection Manager.

Maar XP moet zelf toch gewoon met de ASUS kunnen verbinden? Weet iemand nog iets anders wat ik zou kunnen proberen? Het ligt duidelijk aan de laptop en niet aan de ASUS router maar zo langzaam weet ik echt niet meer wat ik nog meer zou moeten proberen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

tazzman schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:15:
De Centrino laptop van mijn vriendin draait Windows XP Home en gebruikt de standaard Windows WiFi connection tool. XP ziet de ASUS WL500g wel - maar wilt maar geen verbinding maken. XP vraagt om een password, welke ik correct ingeef (copy & paste van Notepad) en op de router heb ik het MAC adres van de laptop ook ingevoerd in de access-control-list.
Het is een bekend probleem met de MAC allow table dat deze af en toe gaar doet. Schakel deze eens uit en probeer het dan nog maals?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:22:
[...]

Het is een bekend probleem met de MAC allow table dat deze af en toe gaar doet. Schakel deze eens uit en probeer het dan nog maals?
Ik zal het zeker proberen - hoewel ik mij dan afvraag waarom het met de HP laptop en de Wii dan wel werkt.. maar wellicht is dat een probleem tussen de Intel Centrino WiFi kaart en de router. Dank voor de input :)

EDIT: Helaas.. MAC list uitgeschakeld maar nogaltijd wilt de laptop van mijn vriendin gewoon geen verbinding maken.

[ Voor 11% gewijzigd door tazzman op 02-01-2008 20:46 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

tazzman schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:38:
[...]

Ik zal het zeker proberen - hoewel ik mij dan afvraag waarom het met de HP laptop en de Wii dan wel werkt.. maar wellicht is dat een probleem tussen de Intel Centrino WiFi kaart en de router. Dank voor de input :)

EDIT: Helaas.. MAC list uitgeschakeld maar nogaltijd wilt de laptop van mijn vriendin gewoon geen verbinding maken.
Firmware update naar de versie van Oleg?

zie wl500g.info voor de meest actuele firmware,

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:48:
[...]

Firmware update naar de versie van Oleg?

zie wl500g.info voor de meest actuele firmware,
Laatste Oleg draait er al op.. :) Maar als de WL500g de oorzaak van het probleem is, waarom werken mijn eigen laptop en de Wii dan wel gewoon?