TFT laptop opgeblazen (?) na aansluiten tv-out

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roloo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-02 18:13
Hallo beste tweakers,

Ik heb onlangs de TV-out van mijn oude Compaq E500 laptop (P3 900 MHz) aangesloten op een LCD-TV van iemand anders. Moet kunnen zou je denken he... Niet dus, want de laptop sloeg gelijk door zijn zekeringen heen. Gelukkig ging hij nog wel aan, maar ik bleef tevergeefs staren naar het kale beeld.
De TV bleek een flinke stroom te generen over de videokabel. Ik heb het niet gemeten, maar ik heb de kabel even beetgepakt. Was geen goed idee 8)7

De laptop en de externe monitor uitgang werken nog prima, de TV-out is overleden en de TFT vertoont rare kuren.

De TFT (14,1") kleurt van zwart naar geheel wit binnen een paar minuten. Hierbij lijken er ook een paar vlekken in het scherm te zitten. Er zijn in het geheel geen tekens of wat dan ook zichtbaar op het scherm. Hier een paar foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.krabplank.nl/E500/1_TFT_zwart.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.krabplank.nl/E500/2_TFT_zwart_wit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.krabplank.nl/E500/3_TFT_wit.jpg

Als je schakelt tussen interne/externe monitor of het beeldscherm in de standby hebt gezet, wordt het scherm direct volledig zwart en kleurt dan weer wit. Ook al een paar keer gehad dat het scherm uiteindelijk weer van wit naar zwart gaat.
Ik heb de laptop helemaal opgeschroefd, alle kabels losgehaald en weer vastgezet, en gekeken naar brandvlekken van opgeblazen componenten. Ik werd er echter niet wijzer van.

Ik ben handig genoeg om bijvoorbeeld zelf het scherm te vervangen maar daar moet het dan wel bij blijven. Gezien de leeftijd van het beestje wil ik er niet teveel geld aan spenderen maar hij is nog te goed om bij het afval te zetten.

Nu vraag ik mij af of iemand een idee heeft wat er precies stuk is zodat ik niet als een kip zonder kop aan de slag ga?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid _/-\o_

Roland

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Is er nog een ander extern beeldscherm waarop je kan testen of je videokaart sowieso nog werkt? Ik lees dat je TV-Out is overleden, maar heb je ook nog een VGA aansluiting? Overigens zou ik ook eens naar de TV bij die kennis kijken, want het is niet normaal dat als je een videokabel aanraakt dat je dan een schok krijgt, of dat de zekeringen in je laptop springen? :?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

Hier weten de mannen van EL meer vanaf denk ik :)
Een potentiaal verschil denk ik.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

roloo schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:48:
De TV bleek een flinke stroom te generen over de videokabel. Ik heb het niet gemeten, maar ik heb de kabel even beetgepakt. Was geen goed idee 8)7
Hoezo?
Volgens mij hoort een tv helemaal geen stroom op een videokabel te zetten :X. Wat voelde je eigenlijk een schok (klein of groot)? Maar het is toch een plastic snoer (lijkt mij), hoe kan je dan wat voelen?
Toen je die kabel vast pakte zat die toen in de laptop en tv of alleen in de tv?
roloo schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:48:
Gezien de leeftijd van het beestje wil ik er niet teveel geld aan spenderen maar hij is nog te goed om bij het afval te zetten.
Je kunt er een server van proberen te bakken :9
Sebazzz schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:33:
[...]
Bijdehand :P Hij heeft natuurlijk de stekker aangeraakt hè :P
Hij zegt kabel, dus dan denk ik ook kabel. Maar verder hoor je als je de stekker aanraakt ook geen stroom te voelen, hoogstens een soort van "staatische" stroom. Of ie moet het prikkertje (ghehehe) en de "huls" beide aangeraakt hebben. Als ie alleen de huls heeft aangeraakt en er stond stroom op, klopt dat ook niet, want de huls is de aarde.
Als de stekkers in de contacten zit kan ie ze niet aanraken :Y).

[ Voor 55% gewijzigd door ibmos2warp op 02-01-2008 20:40 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

ibmos2warp schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:31:
[...]

Hoezo?
Volgens mij hoort een tv helemaal geen stroom op een videokabel te zetten :X. Wat voelde je eigenlijk een schok? Maar het is toch een plastic snoer (lijkt mij), hoe kan je dan wat voelen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• roloo
hugoy schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:11:
Is er nog een ander extern beeldscherm waarop je kan testen of je videokaart sowieso nog werkt? Ik lees dat je TV-Out is overleden, maar heb je ook nog een VGA aansluiting? Overigens zou ik ook eens naar de TV bij die kennis kijken, want het is niet normaal dat als je een videokabel aanraakt dat je dan een schok krijgt, of dat de zekeringen in je laptop springen? :?
De externe videouitgang (vga) werkt nog prima.
En normaal gesproken staat er altijd wel een beetje (voelbare) spanning op kabels, maar nooit zoveel. En ik heb al menig stroomkabeltje aangeraakt, en ik kan je verzekeren, dit was inderdaad niet normaal. Het is een wonder dat de andere apparatuur die er op is aangesloten het wel gewoon doet. :?
Het is ook verwonderlijk dat de eigenaar van de tv plots een nieuw tv heeft gekocht. Maar het had niets te maken met het opblazen van mijn laptop hoor
Sebazzz schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:33:
[...]

En de dader was inderdaad de stekker. Der zitten er namelijk twee van aan zo'n kabel, aan elk uiteinde ;)
ibmos2warp schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:31:

[...]

Je kunt er een server van proberen te bakken :9
Ja, dacht ik ook al aan, maar zou zo'n laptop niet veel te heet worden met 24/7 aan staan? Lijkt me wel een lekker zuinige server, scheelt weer stroom en dan kan ik daar weer een nieuwe laptop voor kopen :*)

Verwijderd

roloo schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:58:
...

Ja, dacht ik ook al aan, maar zou zo'n laptop niet veel te heet worden met 24/7 aan staan? Lijkt me wel een lekker zuinige server, scheelt weer stroom en dan kan ik daar weer een nieuwe laptop voor kopen :*)
Ik heb geen oplossing voor je tv-out probleem, maar ik kan je vertellen dat mijn laptop inmiddels al zo'n 15 dagen 24/7 aan staat. Hitte? Welke hitte?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
is de tv geaard aangesloten.. dus een geaarde stekker in een geaarde wandkontaktdoos ?

zo nee....dan kan het wel eens gebeuren dat een tv/monitor zichzelf een beetje ''oplaad''

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

... neu .. heeft iets met fase en nul te maken en het ingangs filter + wat bende

als je geen aarde grebuikt bij 2 geschakelde voedingen onstaat er een potentiaalverschil tussen de massa's de ene keer nihiel de andere erg veel. als in je wordt overduidelijk gelectrocuteerd
de aarde sluit beide "massas" die we dan geen massa meer mogen noemen omdat het dan aarde is kort en je voelt niks meer

in praktijk helpt het omdraaien van 1 van de 2 stekkers ook wel om van het "pinlijke" af tekomen

beter is om gewoon geaarder stopcontacten te gebruiken

(in mijn amiga sloegen de vonken gewoon over :X )

Iperf

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-05 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vermoed dat de TV niet geaard is, dan kan het gebeuren dat er zo'n 100-110 Volt op bepaalde delen komt te staan. Wanneer er een stekker met randaarde aan de TV zit dan moet je deze ook in een geaarde wandcontactdoos plaatsen. Doe je dit niet dan kunnen inderdaad dergelijk vervelende dingen gebeuren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

fish schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:52:
...

(in mijn amiga sloegen de vonken gewoon over :X )
offtopic:
Amiga's waren nu eenmaal niet de meest ongevoelige computers :X Ik heb genoeg cia's stuk zien gaan :X

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo en ik heb er zat vervangen .... een stuk of 6 ?
vaak hielp omdraaien wel ... todat er weer een stuk ging ..

een gary, denise ... ik heb ze allemaal wel naar de filistijnen gekregen :P behalve de uP

(ik heb er zelfs nog voetjes in moeten bakken)

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 02-01-2008 22:03 ]

Iperf

Verwijderd

Hmm, Denise, idd, ook zoiets, snel stuk te krijgen :/
Hopelijk is een fpga minder snel stuk te krijgen, aangezien ik bij Acube een Minimig heb besteld (nouja iig de intentie heb laten weten dat ik er ééntje wil)

• roloo
_Dune_ schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:53:
Ik vermoed dat de TV niet geaard is, dan kan het gebeuren dat er zo'n 100-110 Volt op bepaalde delen komt te staan. Wanneer er een stekker met randaarde aan de TV zit dan moet je deze ook in een geaarde wandcontactdoos plaatsen. Doe je dit niet dan kunnen inderdaad dergelijk vervelende dingen gebeuren.
Je vermoeden was juist, de TV was niet geaard. Maar welke TV is dat tegenwoordig nog?
Men bleek, in het huis van de verderf zaaiende TV, al 'stroom' problemen te hebben gehad. Keuken die regelmatig onder 'stroom' stond waar de vrouwe des huizes een gratis permanent van kreeg 8)7

De aarde bleek na verbouwingen zowieso niet meer aangesloten te zijn, schijnt nu verholpen te zijn.
Hoe dan ook, elektrotechnisch is de boel daar niet echt in orde. Maar dan nog, je laptop opblazen door middel van een videokabel met de tv? :(
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:14:
Hmm, Denise, idd, ook zoiets, snel stuk te krijgen :/
Hopelijk is een fpga minder snel stuk te krijgen, aangezien ik bij Acube een Minimig heb besteld (nouja iig de intentie heb laten weten dat ik er ééntje wil)
Toch heb ik mijn Amiga nooit kapot gekregen door haar op de tv aan te sluiten ;)

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 11:32
Ik had eerst ook last van lopend beeld wanneer ik mijn tv aansloot via hdmi-dvi. Dit werd veroorzaakt doordat er een coax stekker in mijn tv zat waar iets van spanning op stond. Nu ik een videokaart heb welke extra voeding nodig heeft is het probleem verholpen

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

he gadver !!!! dat zijn zeker vlekken van het niezen op lcd :r

voor spanning op je coax heb je speciale trafo's om het geheel galvanisch te scheiden

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 02-01-2008 23:19 ]

Iperf

Pagina: 1