Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

auto kiezen is lastig

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Ik zit nu met het luxe probleem dat ik binnenkort een nieuwe leaseauto moet gaan bestellen. Wel of niet leasen is niet aan de orde, dat heb ik al doorgerekend. Na 'tig auto's bekeken te hebben en heel wat proefritten kom ik tot de conclusie dat het vooral op aankomt wat voor soort auto ik zal gaan rijden.

Ik ben 34, getrouwd en 2 kids van 5 en bijna 7.

Station
(Kia Cee'd sporty wagon of Peugeot 308 Break bijvoorbeeld)
Voordeel is dat je een hoop zooi achterin kwijt kan. Kids kunnen prima op de achterbank. Nadeel is dat het de duurste auto is van m'n lijstje (toch al snel 230 euro totaal per maand) en dat ik dus extra betaal voor ruimte die ik maar incidenteel nodig heb. Tripje naar ikea en de vakantie, verder eigenlijk nooit.

Bestel-MPV
Zo noem ik de Berlingo's en Kangoo's maar even. Van beide komt binnenkort een nieuw model wat er gelikt uitziet. Ook veel ruimte maar dan voor een nette prijs (150-180 euro/maand). Nadeel is dat het allemaal wat spartaanser is want uiteindelijk is het toch een verbouwde bestelbus. Ander nadeel is dat mocht ik 'm halverwege de leasetermijn kwijt willen ik met deze auto de minste kans heb om er een collega voor te vinden.

Hybride Hatchback
De welbekende Prius. Rijdt heerlijk, kost het minst van deze optie's (140 euro/maand) kinderen kunnen goed op de achterbank. Nadeel is dat er op vakantie altijd wel een dakbak op zal moeten en zelfs dan houdt het allemaal niet echt over qua ruimte.

Waar ik dus mee zit, welke van deze keuze's is de beste voor mij? Iemand misschien een manier om hier tegenaan te kijken wat me helpt om deze keuze te maken

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

JT

VETAK y0

Civic hybride misschien een optie?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 10:45
Dacia Logan MCP ;)

Neen, qua plaats is een kangoo een leuk autotje , maar ben persoonlijk geen minibuske liefhebber.

Misschien een Skoda Roomster, deze zouden ruim en comfortabel moeten zijn.

PS: Zijn dat netto bedragen dat jezelf moet betalen? Ik betaal voor mijn auto ( Audi A4 1.9 S-Line ) een 125euro bruto op mijn loon af ( netto een 70 euro / maand )

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik zou voor een station kiezen. Je rijdt niet het hele jaar voor l*l (imho) en je hebt toch een ruime auto waar je gewoon fatsoenlijk de weg op kan. (dit ten opzichte van de mpv's) De prius, tja als je voor goedkoop gaat natuurlijk een super optie, maar verder tja de ruimte blijft wat beperkter en ik vind hem persoonlijk niet mooi.

.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tc982 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:30:
PS: Zijn dat netto bedragen dat jezelf moet betalen? Ik betaal voor mijn auto ( Audi A4 1.9 S-Line ) een 125euro bruto op mijn loon af ( netto een 70 euro / maand )
Is dat niet een beetje weinig voor zo'n dure auto :o

Als ik voor m'n Golf 5 2.0 TDI zou moeten betalen zit ik aan zo'n 350 euro in de maand aan bijtelling. (catalogus waarde zo'n 33K)

Oh je woont in Belgie zie ik in je profiel. Belastingregels vergelijken gaat al snel een beetje scheef nietwaar?

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 02-01-2008 19:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Je kunt ook even wachten op de nieuwe Berlingo/Partner, die ziet er naar mijn mening veel beter uit. Je rijdt in een Picasso-achtig apparaat, maar het is een stuk goedkoper. :)

Autoweek aankondiging

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/a/e6ca863445ccaffe0d84f18f3aef1e1a.jpg

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Wijnands
De bedragen zijn wat het mij totaal in de maand kost. Dus belasting en wat ik over de leasenorm heen zit.

Nieuwe berlingo/partner is een goed idee.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou de prius nemen, voor het prijsverschil per maand kan je als je ruimte nodig hebt altijd een auto/busje huren of gewoon een aanhangertje achter de prius knopen ;) Die paar keer dat dat nodig is heb je er financieel makkelijk uit plus de rest van het jaar rijd je wel in een auto die je het lekkerst vind rijden. Dan ben je wat mij betreft gek als je voor zo'n bestelbus met achterbank gaat, dat rijd veel minder goed dan een gewone auto.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33

Wok

Dakloos...

Ik probeer even vanuit diverse invalshoeken de zaak te bekijken ;)

1) Financieel
De Prius is dan veruit het aantrekkelijkst. Dankzij de lage bijtelling blijven de maandlasten laag en je hebt toch vrij veel ruimte. Op vakantie zal de dakkoffer erop moeten, maar je statement 'maar zelfs dan houdt het niet echt over qua ruimte' verbaast me een beetje eerlijk gezegd :) Hoeveel huisraad neem je dan wel niet mee op vakantie als je met een dakkoffer nog te weinig ruimte hebt? Je kinderen zijn inmiddels zindelijk en zijn de wandelwagen ontgroeid, dus je hoeft geen pakken luiers en kinderwagens mee te slepen.

Als ik me niet vergis, heeft een Prius nog best een redelijke bagageruimte, dus daar moeten de koffer in ieder geval wel in passen. Je kinderen nemen ook nog niet dermate veel ruimte in op de achterbank, dus eventueel op de achterbank ook nog wel een tas staan.

Correct me if I'm wrong hoor :) Ik denk alleen even aan hoe ons gezin 15 jaar geleden op reis ging in een Hyundai Pony sedan (ouders, drie kinderen van 10, 15 en 17).

Als ruimte echt een issue is, dan is Berlingo/Partner/Kangoo de second best choice financieel gezien. Nog steeds relatief lage maandlasten, maar wel een berg ruimte. De nieuwe generatie van die auto's zal ongetwijfeld een stuk beter rijden dan de huidige, hoewel het altijd een 'veredelde besteller' zal zijn, maar het verschil tussen bestellers en personenwagens wordt elke generatie kleiner. :)

Een station is niet per se een ruimtewonder. Stations doen het altijd goed in de markt en daarom stellen veel fabrikanten vormgeving boven gebruiksgemak/ruimte. De Kia Cee'd SW is daarop wel een uitzondering: ondanks dat de vormgeving nog altijd netjes is, biedt deze auto ook een bak ruimte om u tegen te zeggen. Overigens heeft de Kia ook een relatief lage cataloguswaarde in vergelijking tot auto's in dezelfde klasse: dat betekent dat je voor het geld dat je betaalt voor een relatief simpele 308 station (die komt overigens in februari) een vrij riant uitgeruste Kia hebt. Als je niet veel geeft om luxe, kun je dus ook voor een simpelere uitvoering van de Kia kiezen en dan betaal je aanzienlijk minder in bijtelling. 't Blijft echter de duurste optie.

2) Gebruiksgemak/ruimte:
Berlingo etc... staan hierin bovenaan. Ruimte voor vijf personen en een sloot bagage. De Kia Cee'd is hier echter een goede tweede met maximaal 1664 liter bagageruimte (en dat is voor deze klasse heel erg veel). Ik heb toevallig onlangs nog gereden met de Kia en het ding biedt echt veel ruimte die ook nog eens bruikbaar is. Veel fabrikanten schermen wel met veel liters bagageruimte, maar dan blijkt de vorm van de kofferbak juist weer onbruikbaar te zijn of de ruimte op de achterbank houdt dan weer niet over...

3) Estethiek ;)
Als je een beetje netjes voor de dag wilt komen, kun je niet om de station heen. Een station is vaak een op zichzelf staand ontwerp (met kenmerken van de hatchback/sedan waarop deze is gebaseerd) en ligt daardoor (vaak) het prettigst op het netvlies.

De Prius doet het hier overigens ook niet verkeerd. Het ontwerp is wel wat controversieel, maar het is zeker geen misbaksel.

4) Rijeigenschappen/comfort
Hier strijden de station en de Prius om de eer. De Prius is eigenlijk ook gewoon een personenauto met dito rijeigenschappen. De Berlingo c.s. blijft - ondanks dat bestellers steeds beter worden - een veredeld bedrijfshok en dat merk je gewoon in het rijden en in het interieur. Het rijdt, heel redelijk ook nog zelfs, maar een volwaardige personenauto rijdt toch echt nog wel een stuk prettiger.

Afgaand op je TS zoek je een afweging tussen gebruiksgemak en kosten en staan rijeigenschappen/comfort en uiterlijk op een lager plan. Als ik het mis heb, tell me! :)

Blijkbaar zie je op tegen de maandlasten van een volwaardige personenauto, dus dan valt de station eigenlijk af. Hierop afgaand, zou mijn keuze dan toch de Prius zijn. Deze biedt weliswaar het minste ruimte, maar een dakkoffer biedt soelaas. Een 'voordeel' is dat je zakelijk gezien ook nog eens een 'groen' visitekaartje rijdt :P

/EDIT:
Sick Nick schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:52:
Ik zou de prius nemen, voor het prijsverschil per maand kan je als je ruimte nodig hebt altijd een auto/busje huren of gewoon een aanhangertje achter de prius knopen ;) Die paar keer dat dat nodig is heb je er financieel makkelijk uit plus de rest van het jaar rijd je wel in een auto die je het lekkerst vind rijden. Dan ben je wat mij betreft gek als je voor zo'n bestelbus met achterbank gaat, dat rijd veel minder goed dan een gewone auto.
Check! Echter: ik meen dat er geen trekhaak onder een Prius gehangen kon worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Wok op 02-01-2008 21:06 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Al eens naar een Ford C-Max gekeken? Giga veel ruimte, lekker rechtop zitten, degelijk, perfecte wegligging. Echter weet ik niet wat je dat zou moeten kosten.
Edit: zie net dat ie vrij prijzig is (ong 350).

Alternatieven:
Opel Meriva
Afbeeldingslocatie: http://www.einfach-autos.de/bildergalerie/opel/meriva/opel-meriva-1.jpg

Peugeot 207 (de nieuwe is zeer ruim van binnen!)
Afbeeldingslocatie: http://www.motiontrends.com/2006/m01/peugeot/peugeot_207_3drs_bs.jpg
en de 207SW variant
Afbeeldingslocatie: http://images.worldcarfans.com/articles/2007/6/25/2070625.006/2070625.006.1M.jpg

Skoda Fabia (ruim en degelijk)
Afbeeldingslocatie: http://indimoto.com/blog/media/blogs/IndiBlog/new_skoda_fabia.jpg

VW Polo
Afbeeldingslocatie: http://www.fermodes.de/pictures/autonews/01041-gross.jpg

Mij lijkt de Meriva wel wat voor jouw. Leuke auto, goed spul, en voldoende ruimte voor jezelf en de familie :)

[ Voor 80% gewijzigd door Microkid op 02-01-2008 21:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49
Mitsubishi heeft de Lancer station. Die is ook niet duur en ziet er nog best goed uit. Daar zit ik nu zelf naar te kijken. Hij is goedkoper dan de Cee'd. Skoda heeft dan nu net de nieuwe Fabia station, das ook nog een mooie bak.

UNOX: The worst operating system

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Ik stond voor een soorgelijke keuze.
Ik heb als eerst een wensenlijstje opgemaakt.
Waar moet de toekomstige auto aan voldoen:
Bijvoorbeeld: airco, armsteun, beenruimte, rijgenot etc.

Vervolgens (met enige voorkeur) komt er een lijstje uit en daaruit heb ik proefritten gemaakt en een keuze...

Het is lastig, maar in jou situatie?
- Renault Scenic
- Skoda Octavia
- Ford C-Max
- Nissan Qashqai
- Renault Megane GrandTour
- VW Golf V (eventueel station)

Volgens mij zijn bovenstaande auto's praktisch en ook zeer gangbaar qua uiterlijk en comfort...

wijze woorden

• 418O2
  • Laatst online: 12:05
en boven zijn budget denk ik

• Wijnands
Wok, heel goede analyse waarvoor dank.

Meriva, heb 'm gereden toen 'ie net uit was. Werd er niet vrolijk van, sowiso de huidige opels vind ik lawaaig en stug. De 207/polo etc klasse zit ik niet lekker in of ik zit er wel lekker in maar dan kan er hooguit een baby achter me.
Zosas schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:28:
I
Het is lastig, maar in jou situatie?
- Renault Scenic
- Skoda Octavia
- Ford C-Max
- Nissan Qashqai
- Renault Megane GrandTour
- VW Golf V (eventueel station)

Volgens mij zijn bovenstaande auto's praktisch en ook zeer gangbaar qua uiterlijk en comfort...
Scenic: Te duur voor wat je krijgt
Octavia: Ja, die kan inderdaad ook nog, zeker het demarrage model.
C-max: Typische Ford kwaal, ik kan me knieeen er niet in kwijt.
Qashqai: Mij te prijzig, die begint bij 230
Megane Grand tour: Net zoiets als de 307 qua prijs maar ik moet de eerste collega die er een betrouwbare auto aan heeft nog tegen komen
Golf: Veel te duur.

Net ook 's flink met m'n vader over gepraat, De 50 weken per jaar dat ik geen vakantie heb rij ik in die prius heel prettig voor een hele nette prijs. Misschien dat ik de nieuwe Berlingo nog even afwacht maar de Prius staat nu toch echt nummer 1 op m'n lijst. Voor 140 euro in de maand rij ik iets wat op mij over komt als een auto uit een klasse hoger.

[ Voor 94% gewijzigd door Wijnands op 02-01-2008 21:38 ]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:57
Zoals Sjoko al zegt, en ik maar even schaamteloos herhaal:

Kijk ook even naar de Mitsubishi Lancer Station. In de Inform uitvoering kost deze slechts 16.999 euro. Deze heeft naast veel ruimte o.a. de nodige luxe zoals: elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, airco en wordt geleverd op Bridgestone Turanza banden.

Een 2 tal plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s033/of01_0004522333.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/of02/s033/of02_0004522333.jpg

Er zijn bijna geen auto's die deze ruimte en luxe leveren voor deze prijs. En daar komt bij dat de kwaliteit gewoon goed is, ik spreek uit (inmiddels jarenlange) ervaring.

Enige nadeel is dat deze auto niet leverbaar is met een diesel motor, en ik weet niet of dit een verplichting is.

[ Voor 12% gewijzigd door GertjanO op 02-01-2008 22:10 ]

• Wijnands
ik heb 4 jaar geleden 's goed naar de lancer station gekeken. Prachtbak, niet al te duur, een absoluut genot om te rijden maar achter mij kan echt geen kind zitten. Nou weet ik niet zeker of er sindsdien een nieuwe uit is die substantiel groter is maar volgens mij niet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

als het z'n zelfde is als op 't plaatje niet nee, vanaf 2003 is dit model ongeveer ongewijzigd
tot en met 2001 was er wel een ander model

• Wijnands
Als je 2 meter lang bent met vrij lange benen is een passende auto vinden zo makkelijk nog niet.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Wijnands schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:26:
Als je 2 meter lang bent met vrij lange benen is een passende auto vinden zo makkelijk nog niet.
Dan is een 308 of een Skoda Octavia een goede keuze, zelf ben ik bijna 2 meter. Ik weet niet wat de octavia je gaat kosten, maar ik (45.000 per jaar in Octavia II) moet zelfs de stoel een stuk naar voren schuiven anders kan ik niet bij de pedalen :o De 308 heb ik nooit gereden maar wel de 307 break en die was heerlijk ruim maar wat een dealers 8)7

Ik zou zeker niet voor het Demarage model gaan, tenzij hij echt te duur voor je wordt, maar er veel dingen minder fraai aan de demarage (= vorige model)

[ Voor 14% gewijzigd door Pinin op 02-01-2008 22:57 ]

www.casarodriguillo.com

• Wijnands
307 was een hoop dingen maar zeker heerlijk ruim. 308 is net alsof ze een 307 hebben genomen en naar mijn gemopper hebben geluisterd. Alleen het prijskaartje... tja...

• Wok

Wok

Dakloos...

Microkid schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:07:
Alternatieven:
Opel Meriva
door TS inmiddels afgeserveerd op rijeigenschappen. Zou anders inderdaad een heel goed alternatief geweest kunnen zijn imo :)
Peugeot 207 (de nieuwe is zeer ruim van binnen!)
Dat spreek ik ten zeerste tegen. Voorin kun je weliswaar prima zitten, ook als je wat langer dan gemiddeld bent, maar achter de voorstoelen houdt de ruimte op.
en de 207SW variant
Een typische 'life-style' station. Leuke vormgeving, maar veel ruimte biedt-ie niet.
Ik lees nu bovendien dat de TS 2meter+ is. Vergeet de Berlingo c.s. dan maar! De (voor)stoelen van zulke auto's zijn gewoon niet berekend op personen van dergelijke lengte.

Aangezien je 80% van de tijd waarschijnlijk alleen in de auto zit (voor je werk) is een goede zit belangrijk. Nu ben ik niet zo lang als de TS (ik meet 1.85m), maar ik heb een vrij ongelukkige lichaamsbouw: lange benen, korte romp, dus ik kan ook niet per definitie goed zitten in een auto. Een goede stoel/zit is gewoon een absolute must.

(en tja... geheel onbevooroordeeld ben ik niet, want alles meezit, wordt deze maand voor mij een 308 besteld :) Heb ook in veel auto's proefgereden in dit segment, maar voor mij kwamen de Kia Cee'd en de 308 als favorieten uit de bus. Mijn keuze is uiteindelijk op de 308 gevallen, omdat die toch betere zetels had (lees: langere zittingen).)

[ Voor 13% gewijzigd door Wok op 02-01-2008 23:00 ]

• Pinin

Pinin

Vergeet ook de Renault megane ! met je 2 meter.

Serieus probeer een Skoda Octavia II, even groot/ruim als vorige model Passat

www.casarodriguillo.com

• Wok

Wok

Dakloos...

Pinin schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:59:
Vergeet ook de Renault megane ! met je 2 meter.

Serieus probeer een Skoda Octavia II, even groot/ruim als vorige model Passat
Absoluut mee eens! :) Maar een Octavia II is wel redelijk prijzig (ook al krijg je er veel auto voor). Als ik kijk naar de maandlasten die de TS noemt, lijkt 200-250 per maand toch wel de absolute max te zijn en daar gaat een Octavia II wel bovenuit komen (helaas).

Gekeken naar de huidige wensen en eisen, gecombineerd met het kostenplaatje, lijkt de Prius me toch echt de juiste keuze. Dan maar een dakkoffer erop voor de vakantie, maar als ik eerlijk ben, moet zo'n Prius gewoon meer dan voldoende zijn voor 2 personen + 2 kinderen.

Ter illustratie: Mijn broer heeft twee kinderen (1 en 5 jaar oud). Hij rijdt sinds kort een BMW 1-serie in de lease (van hogerhand opgelegd, dus hij had geen keuze behalve de kleur). Dat wil boven verwachting prima! De kinderwagen past gewoon plat in de kofferbak en de rest van de vakantiereutel kan er gewoon bij. Dakkoffer erbij en gaan! (twee weken Denemarken). Kinderzitjes op de achterbank etc...Een MPV/station/bestelhok is dus echt geen noodzaak als je een gezin hebt. Mensen die dat wel vinden mogen wat mij betreft best wel weer even met beide voetjes op de grond komen :+

[ Voor 45% gewijzigd door Wok op 02-01-2008 23:15 ]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:57
Wok schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:04:
[...]
Ter illustratie: Mijn broer heeft twee kinderen (1 en 5 jaar oud). Hij rijdt sinds kort een BMW 1-serie in de lease (van hogerhand opgelegd, dus hij had geen keuze behalve de kleur). Dat wil boven verwachting prima! De kinderwagen past gewoon plat in de kofferbak en de rest van de vakantiereutel kan er gewoon bij. Dakkoffer erbij en gaan! (twee weken Denemarken). Kinderzitjes op de achterbank etc...Een MPV/station/bestelhok is dus echt geen noodzaak als je een gezin hebt. Mensen die dat wel vinden mogen wat mij betreft best wel weer even met beide voetjes op de grond komen :+
Totdat lengte een rol gaat spelen...

Ik (1,91m) ben op de RAI een keertje achterin de 1 gaan zitten. Het paste eigenlijk niet, maar evengoed toch proberen. Besloot mijn broertje (1,90m) voorin te gaan zitten en de stoel naar achteren te schuiven. Op dat moment zat ik echt vast. Met mijn knieën in de voorstoel, met mijn schouders tegen de achterkant. Het enige wat ik toen nog kon doen is om hulp roepen, want ik kon echt niets meer bewegen. En het meest erge was dat mijn broertje niets eens goed voorin paste!

Om een vergelijking te maken: ik kan in mijn auto (Lancer Station) gewoon achter mijn broertje gaan zitten en daarmee zowel hoofdruimte als beenruimte overhouden. Aangezien een BMW 1 serie iets meer kost dan 17.000 euro, prefereer ik toch een goedkopere station boven een BMW.

Maar goed, met 2 meter lengte zal het afhankelijk van de lichaamsbouw toch lastig worden in de Lancer. Overigens is mijn broertje wel goed te spreken over het zitcomfort en de hoofdruimte in een Mazda2. Misschein dat een Mazda2 of Mazda3 een optie kan zijn?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik denk dat je met de prius een heel goede auto hebt, wij hebben er ook een thuis (gezin van 5). We hebben 2 auto's thuis, ook een Honda prelude 2.2 liter V-tec (200pk) naast. Dus nee, de prius is niet alleen voor "bomenknuffelaars" zoals velen denken (meestal mensen die er nog nooit in hebben gereden).

Als je het verbruik/co-2 uitstoot niet meeneemt in de vergelijking, is het nog steeds gewoon een geweldige auto. Net alsof autorijden ineens compleet moeiteloos is geworden, heerlijk hoe dat zoeft over de weg. Echt een auto die gericht is op comfortabel rijden, hoog koppel onderin (479Nm, 400Nm van 0tpm) dat heerlijk is in stadsverkeer en in de file. Veel beenruimte, ik pas er gemakkelijk 4x in (1,90m). En ook de bagageruimte is goed te doen, al is het niet zoveel als bijv. focus station wagon, onze vorige auto die is ingeruild voor de prius.
En al die techniek is natuurlijk ook wel leuk, als je er een beetje van houdt :)
De prius is een auto die echt op comfort gericht is, sportief is hij niet (daarvoor hebben we een prelude ;) ), al is hij best rap, 10.9 sec naar de 100 voor zo'n grote auto is zeker niet traag. En het vermogen is altijd bereikbaar. Bovendien is het een automaat, en automaten zijn per definitie niet sportief (ook al is de auto snel, snel is niet gelijk aan sportief). Daarom vind ik dikke BMW's met een automaat zo'n onzin, hele lol van zo'n auto weg. Koop dan niet zo'n auto, maar goed, dat is mijn mening ;)

Ik weet niet of je al op de hoogte bent van de nieuwe belasting regeling? Benzine auto's onder de 110g/km uitstoot krijgen 50% korting op de autobelasting, en de prius valt daar ook onder.
Dit zijn alle auto's die eraan voldoen; http://www.groenopweg.nl/...es&submit.x=40&submit.y=7

Bovendien is het met oog op de toekomst, vat olie kost voor het eerst meer dan $100 nu, alleen de goedkope dollar houdt onze brandstofkosten laag, een verstandige keus.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Bartjuh schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:21:
Bovendien is het een automaat, en automaten zijn per definitie niet sportief (ook al is de auto snel, snel is niet gelijk aan sportief). Daarom vind ik dikke BMW's met een automaat zo'n onzin, hele lol van zo'n auto weg. Koop dan niet zo'n auto, maar goed, dat is mijn mening ;)
Que? DSG

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• 418O2
  • Laatst online: 12:05
1 vraag: wat is het gemiddelde verbruik van jullie prius in de praktijk met wat voor verkeer?

@RobertJ
http://en.wikipedia.org/wiki/Sequential_manual_gearbox ;)

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 03-01-2008 14:25 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Daarom zei ik er ook bij dat ik het zo zie ;) Voor mij is sportief rijden nog altijd met een normale handbak, lekker down-to-earth. Een sagaris, elise of speedster lijkt mij geweldig om te rijden, veel leuker dan een snelle auto met bijv. een dsg. Heb ze allen niet bereden, maar door ervaring met andere auto's kan ik dat met redelijk wat zekerheid wel stellen.
418O2 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:24:
1 vraag: wat is het gemiddelde verbruik van jullie prius in de praktijk met wat voor verkeer?
@RobertJ
http://en.wikipedia.org/wiki/Sequential_manual_gearbox ;)
Het is nogal afhankelijk van de buitentemperatuur, omdat de motor bij lage temperaturen ook aanblijft als je stilstaat om de motor warm te houden (goed voor de levensduur), en er natuurlijk meer warmte verlies is in de winter.

20 C;
Gem. 1 op 21
Stad. 1 op 22
80-90. 1 op 25
120. 1 op 19

Onder het vriespunt;
Gem. 1 op 18
Stad 1 op 17
80-90km/h. 1 op 21
120. 1 op 18.

Bij andere temperaturen zitten de waarden er een beetje tussenin.

• Wijnands
Juist die nieuwe belastingregels maken de prius zo aantrekkelijk/. Ding kost me opeens bijna 100 euro in de maand minder.

• Pinin

Pinin

Bartjuh schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:47:
[...]
20 C;
Gem. 1 op 21
Stad. 1 op 22
80-90. 1 op 25
120. 1 op 19

Onder het vriespunt;
Gem. 1 op 18
Stad 1 op 17
80-90km/h. 1 op 21
120. 1 op 18.

Bij andere temperaturen zitten de waarden er een beetje tussenin.
8)7 Leuk, mijn diesel is zuiniger (behalve in de stad, waar TS volgens mij niet heel erg veel km's maakt) De Renault Megane die ik tijdelijk had was nog een stuk zuiniger 1:30 80-90km/h.

Ik heb in een prius gereden en ik vond het niet lekker rijden, niet echt heel comfortabel zoals sommige schrijven, zeker een diesel rijdt relaxter. Alleen auto's met een kleine benzine motor rijden idd wel minder prettig.

www.casarodriguillo.com

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Voor de lange mensen (zowel voor- als achterin): VW Passat of Skoda Superb (het kopietje, maar dan goedkoper).

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2023
De Prius gaat je tegenvallen als je wat langer bent. Het stuur heeft maar beperkte verstel mogelijkheden, waardoor een goede sitpositie afhankelijk is van je eigen bouw. Als je wat langer bent zul je snel last krijgen van je rechterbeen. Maak er maar eens een lange rit in.

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Pinin schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:24:
[...]
8)7 Leuk, mijn diesel is zuiniger (behalve in de stad, waar TS volgens mij niet heel erg veel km's maakt) De Renault Megane die ik tijdelijk had was nog een stuk zuiniger 1:30 80-90km/h.

Ik heb in een prius gereden en ik vond het niet lekker rijden, niet echt heel comfortabel zoals sommige schrijven, zeker een diesel rijdt relaxter. Alleen auto's met een kleine benzine motor rijden idd wel minder prettig.
Diesel en benzine is niet te vergelijken;
"Bij verbranding levert diesel gemiddeld ongeveer 40.9 megajoules (MJ) per liter (11,4 kW), en benzine 34.8 MJ/l (9,7 kW)"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diesel_%28brandstof%29
Je krijgt meer energie per liter diesel. Een diesel met hetzelfde "verbruik" als een benzine, is dus MINDER efficiënt. Logischerwijs haal je meer kilometers op een liter. Al konden auto's op kerosine rijden, haalden ze nog betere waardes.
Eigenlijk zou diesel duurder moeten zijn (je krijgt immers meer energie), maar vanwege belastingregelingen is het goedkoper.

En vanwege die belastingregelingen zijn diesels alleen boven een bepaald aantal KM economischer, en die KM moet je maar maken per jaar. Bovendien stoot een diesel ook andere rotte gassen uit (CO2 is niet schadelijk voor ons lichaam).

En over welke diesel gaat het dan? Ja, een 3L polo diesel is een stuk "zuiniger", maar ook een stuk kleiner (en dus over het algemeen onveiliger), oncomfortabeler, en trager. En bovendien betaal je een stuk meer belasting, omdat het een diesel is. Oftewel, je moet veel rijden in een kleine onconfortabele auto om het economisch verstandig te maken. Mij niet gezien in een 3L als ik veel moet rijden :D

En dan neem ik even die megane. Mijn buurman heeft exact dezelfde, is er totaal niet tevreden over. Hij wil zijn vorige focus station terug (lease van bedrijf).
Maar goed, dat is buiten de discussie, ik pak ff carbase erbij, en de zuinigste 1.5DCi haalt soortgelijke cijfers als de prius. http://www.autoweek.nl/ca...o&vpos=&id=41089&cache=no

Maar is wel bijna 2 sec trager (2007 model) naar de honderd, of bijna 4sec trager als je praat over het 2003 model, heeft minder vermogen (85pk tov 113pk voor de prius) en veel minder koppel (200NM tov 479 voor de prius), de megane heeft geen traction control en stabiliteitsregeling kost 895 extra (prius is allebei standaard) en kost ongeveer 4x zoveel in belasting (vanwege de nieuwe regeling met 50% korting bij <110g/km, vorig jaar 2x zoveel) en heeft geen velgen standaard.
Bovendien is hij met die soortgelijke cijfers dus minder efficiënt, omdat het diesel betreft stop je er dus meer energie in per liter.
Bovendien beweren ze hier dat het gebruik erg tegenvalt met de diesel:
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1257

En wat vond je er niet comfortabel aan dan? Want zoiets heb ik nog nooit gehoord, zelfs reviews prijzen zijn comfort... hier beweren ze zelfs dat hij rijdt als een limousine (dat ik overigens alleen maar kan beamen): http://www.autozine.nl/text/262.html
Ik zal mijn buurman wel even vragen of hij zijn nieuwe megane vind rijden als een limousine.

Ik betwijfel of je er echt in gereden hebt.
Ganymedus schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:50:
De Prius gaat je tegenvallen als je wat langer bent. Het stuur heeft maar beperkte verstel mogelijkheden, waardoor een goede sitpositie afhankelijk is van je eigen bouw. Als je wat langer bent zul je snel last krijgen van je rechterbeen. Maak er maar eens een lange rit in.
Ik ben 1,92m. Heb er lange ritten in gemaakt (Berlijn en terug), en nergens last van. Ik vind hem juist ideaal om lange ritten in de te maken.

Bovendien bestaat er zoiets als cruise control, daarmee blijf je op dezelfde snelheid doorrijden zonder je voet op het rechterpedaal. Ik krijg na lange ritten in elke auto zonder cruise control last van mijn rechterbeen.

• Pinin

Pinin

Bartjuh schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:40:
[...]

Diesel en benzine is niet te vergelijken;
"Bij verbranding levert diesel gemiddeld ongeveer 40.9 megajoules (MJ) per liter (11,4 kW), en benzine 34.8 MJ/l (9,7 kW)"
Nou en, het gaat mij erom dat die Prius gewoon niet zo zuinig is als men denkt, door alle reclames en mond op mond verhalen, een gewone moderne diesel is een stuk zuiniger, stoot veel minder CO2 uit dan een prius (wel meer roet, maar daarom zit er vaak een FAB of DPF op) Een Prius is niet zo groen als men denkt, en dan heb ik het nog niet eens over het accupakket en levensduur daarvan. :X Maar laten we niet verder te veel welles niettesen waar daar heeft TS niets aan.
En dan neem ik even die megane. Mijn buurman heeft exact dezelfde, is er totaal niet tevreden over. Hij wil zijn vorige focus station terug (lease van bedrijf).
Ik HAD ook een Megane,(een splinternieuwe en na 2 dagen was de Octavia besteld :/ ) het was een rot ding ik raad hem niemand aan, sterker nog ik raad hem TS dan ook af en niet alleen vanwege o.a. zijn lengte.
En wat vond je er niet comfortabel aan dan? Want zoiets heb ik nog nooit gehoord, zelfs reviews prijzen zijn comfort... hier beweren ze zelfs dat hij rijdt als een limousine (dat ik overigens alleen maar kan beamen): http://www.autozine.nl/text/262.html
Ik zal mijn buurman wel even vragen of hij zijn nieuwe megane vind rijden als een limousine.

Ik betwijfel of je er echt in gereden hebt.
Nogmaals, ik rij geen Megane meer omdat dat onding helemaal waardeloos is. Wat ik tegenvond vallen aan de prius was het geluidsniveau, de overgang van elektra naar benzine, het gebrek aan snelheidsontwikkeling terwijl je de "motor-combi" wel duidelijk hoort gieren. De wielophanging, veercomfort, weggedrag enz. haalt het niet bij het weggedrag van een Octavia (terwijl die echt niet bekend staat om zijn goede weggedrag) En het comfort van mijn vorige 307 was zo enorm veel beter en relaxter. (ook de 307 was verder een slechte auto met nog slechtere dealers)

Toch ook nog wat positiefs over de Prius:

Ik heb dus wel in een prius gereden, ik vond het leuk, maar verder een klasse lager dan zijn prijs doet vermoeden, maar hele mooie en knappe techniek van toyota > hulde want peugeot en Renault kunnen al niet eens een betrouwbare conventionele auto maken en onderhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinin op 04-01-2008 18:52 ]

www.casarodriguillo.com

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Pinin schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:49:
[...]
Nou en, het gaat mij erom dat die Prius gewoon niet zo zuinig is als men denkt, door alle reclames en mond op mond verhalen, een gewone moderne diesel is een stuk zuiniger, stoot veel minder CO2 uit dan een prius (wel meer roet, maar daarom zit er vaak een FAB of DPF op) Een Prius is niet zo groen als men denkt, en dan heb ik het nog niet eens over het accupakket en levensduur daarvan. :X Maar laten we niet verder te veel welles niettesen waar daar heeft TS niets aan.
[...]
Ik maak er geen lang verhaal van, maar dit wil ik nog even kwijt.

Het accupakket van de prius weegt maar 45kg, en is dus lang niet zo groot en zwaar als vele mensen denken.Bovendien geeft Toyota 8 jaar garantie op de accu's, dus dat zal wel goed zitten. En is de prius eerste bij een tevredenheidsonderzoek in zowel Frankrijk, Duitsland als groot-brittanië onder autogebruikers in zijn klasse (zie elsevier), met structurele problemen sta je ergens onderaan de lijst.

Doorgaans stoten diesels minder co2 uit, maar ik heb even cijfers over die octavia opgezocht, maar de nieuwste 1.9 diesel doet 135g/km tegenover 104g/km van de prius.
http://www.autoweek.nl/ca...o&vpos=&id=33448&cache=no

Je hebt daarentegen nog wel wat kleine dieseltjes die iets van 95g/km doen (smart ed.)

Nog een leuke misvatting waar weinig mensen weet van hebben;
""Dieselauto's verbruiken minder brandstof dan benzineauto's en stoten dus minder CO2 uit" wordt vaak gezegd, maar helaas is dit enkel maar schijn. Enkel in volume wordt minder verbruikt: het gewicht aan brandstof is in beide gevallen ongeveer hetzelfde. Dit komt doordat de dichtheid van dieselbrandstof (0,85) hoger is dan die van benzine (0,72). Daardoor weegt 1 liter diesel 850 gram en 1 liter benzine 720 gram, een verschil van 15%. Bij verbranding levert diesel gemiddeld ongeveer 40.9 megajoules (MJ) per liter (11,4 kW), en benzine 34.8 MJ/l (9,7 kW), ook een verschil van 15 % maar in de andere richting. Als je dit omrekent naar gewicht dan kom je op respectieflijk 48,11 MJ/kg (13,4 kW)voor diesel en 48,33 MJ/kg voor benzine. Nagenoeg gelijk. Een praktisch voorbeeld : als een benzineauto 8 liter verbruikt en een dieselwagen 7 liter (15 % verschil), dan betekent dit dat beide toch ongeveer evenveel CO2 uitstoten: beide hebben dan 5.8 kg brandstof (volume x dichtheid) verbruikt, en aldus elk 18 kg CO2 geproduceerd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diesel_%28brandstof%29

En nogmaals vind ik dat je de vergelijking diesel <> benzine niet 1 op 1 kan maken (vanwege eerder genoemde redenen). En te meer ook omdat het economisch gezien niet erg verstandig is om diesel te rijden bij relatief lage jaarkilometrage. Dus diesel is lang niet voor iedereen.
Anders zou iedereen er wel in rijden, denk je niet? ;)

Je moet de prius vergelijken met andere benzine-auto's, en dan doet hij het heel goed. Er zijn een aantal kleine autotjes die vergelijkbare verbruik en emissie cijfers hebben, maar die zijn allemaal kleiner.
[...]
Nogmaals, ik rij geen Megane meer omdat dat onding helemaal waardeloos is. Wat ik tegenvond vallen aan de prius was het geluidsniveau, de overgang van elektra naar benzine, het gebrek aan snelheidsontwikkeling terwijl je de "motor-combi" wel duidelijk hoort gieren. De wielophanging, veercomfort, weggedrag enz. haalt het niet bij het weggedrag van een Octavia (terwijl die echt niet bekend staat om zijn goede weggedrag) En het comfort van mijn vorige 307 was zo enorm veel beter en relaxter. (ook de 307 was verder een slechte auto met nog slechtere dealers)
Je bedoelt het geluidsniveau bij acceleratie? Want als je gewoon rijd, dan is het zo'n beetje de stilste auto die er te krijgen is. Je kan rustig hele klassieke stukken beluisteren zonder dat je gestoord wordt door motorgeluid, dat kon ik bij de focus station niet, en bij de prelude 2.2 v-tec al helemaal niet.

Het gebrek aan snelheidsontwikkeling is denk ik een misconceptie. Omdat de prius een vrij constante acceleratie, en dus een vrij constante traagheid van jouw massa tegen de verandering van de snelheid. Bij een gewone auto heb je een stijgende A (door de revs), opgevolgd door een korte negatieve acceleratie. In een cyclus tot je bij je gewenste snelheid bent. Ofwel, je hebt een continue veranderende A.

Ik heb verder weinig aan te merken op het weggedrag van de prius, geen problemen mee. Het staat wat comfortabel afgesteld, niet sportief. Het is maar waar je van houdt, maar het is alles behalve slecht. M'n prelude "plakt" ook wel een stuk beter aan de weg, door 4 wiel besturing, veel lager zwaartepunt en brederen banden, maar niks mis met de prius.

• Wijnands
Vandaag even met m'n vader teruggeweest bij de dealer. Het viel hem op dat ik toch niet echt goed m'n benen kwijt kan in de prius. In de kia gaat dat al beter maar in de Berlingo zit ik echt ruim.

Terug en piekeren maar weer.

Pagina: 1