[Advies] PPT ontwerpen

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Hallo,

Om maar even direct met de deur in huis te vallen.
Ik wil binnenkort een presentatie geven over een interesant onderwerp. Maar hiervoor moet ik dus eerst een ontwerp maken (achtergrond). Mijn vraag is welke programma's zijn relatief eenvoudig om ermee te werken, zodat ik zelfstandig een achtergrond kan ontwerpen.

Ik heb in het verleden een beetje gewerkt met Adobe Photoshop, illustrator en Corel Draw. Maar de meeste programma's vragen toch wel meer kennis hierover. Ik ben geen designer, maar werken met contrastwaarden, brightnes etc is geen punt. Ik ben eigenlijk op zoek naar een programma die je vanuit een blanco pagina laat ontwerpen en je de gelegenheid geeft om kleuren vloeiend over elkaar te laten lopen.

Na een tijdje Googelen heeft het mij tot nu toe maar één programma opgeleverd en dat is Adobe Indesign. Veel programma's wat ik tegenkom zijn voor fotobewerkingen bedoelt. Dit is helaas niet wat ik zoek.

Iemand nog een advies, wat ik heb gemist tijdens het zoeken?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Probeer eerst even Inkscape zou ik zeggen. Kun je gratis downloaden, en het is (nog) niet overladen met allerlei opties waarvan je niet weet hoe dat je ze aan of uit moet krijgen. Het werkt m.i. ook iets simpeler met transparantie dan Illustrator.

Addit
Oja, en wat wel geinig is met Inkscape: als je een voorbeeldslice maakt en als svg opslaat, dan kun je die svg in een text- of XML-editor openen. Je ziet dan de opbouw van de tekening in een duidelijke XML structuur. Het is niet zo moeilijk om daarin bijvoorbeeld de middelste tekstkolom te vinden en daarvan de tekst aan te passen. Of stel dat je van in Inkscape de titel met '[titel]' had aangegeven en de broodtekst met '[tekst]' dan kun je met wat zoek-en-vervang commando's in een goede text-editor of scripting omgeving de tekst in een reeks bestanden (slices) in laten lopen.

Met Indesign gaat het voorbereiden van veel slices wel veel makkelijker zonder gebruik van scripting: je kunt de slices als pagina's in een enkel document aanmaken, en dat in één keer exporteren als een map vol jpeg's. Als een reeks van slices dezelfde achtergrond heeft kun je daarvoor basispagina's maken.

[ Voor 64% gewijzigd door benoni op 02-01-2008 21:04 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
PCMedic schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:26:
Ik wil binnenkort een presentatie geven over een interesant onderwerp. Maar hiervoor moet ik dus eerst een ontwerp maken (achtergrond). Mijn vraag is welke programma's zijn relatief eenvoudig om ermee te werken, zodat ik zelfstandig een achtergrond kan ontwerpen.
Als je vraag om hulpmiddelen belangrijker is dan het interessante onderwerp, dan zou ik mijzelf achter de oren gaan krabben. Een presentatie houd je omdat je een verhaal wil vertellen en informatie wil overdragen. De content van die presentatie is daarmee dus het allerbelangrijkste. Visuals, zoals de achtergrondafbeelding of andere ondersteunende afbeeldingen, komen daarna pas.

In feite is het maken van het daadwerkelijke PowerPoint-bestand dus het meest onbelangrijke deel van de presentatievoorbereiding.

• PCMedic
Harm schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:08:
[...]
Als je vraag om hulpmiddelen belangrijker is dan het interessante onderwerp, dan zou ik mijzelf achter de oren gaan krabben. Een presentatie houd je omdat je een verhaal wil vertellen en informatie wil overdragen. De content van die presentatie is daarmee dus het allerbelangrijkste. Visuals, zoals de achtergrondafbeelding of andere ondersteunende afbeeldingen, komen daarna pas.

In feite is het maken van het daadwerkelijke PowerPoint-bestand dus het meest onbelangrijke deel van de presentatievoorbereiding.
Dat klopt ook, maar ik vindt ook belangrijk dat een presentatie visueel goed uit moet zien.
Mijn verhaal moet aandacht trekken, maar de visuele aspecten moet ook zodanig ogen dat de publiek erna wilt kijken. Aangezien ik geen standaard thema kon vinden die aan mijn wensen voldeed, probeer ik dus zelf één te ontwerpen.
benoni schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:36:
Probeer eerst even Inkscape zou ik zeggen. Kun je gratis downloaden, en het is (nog) niet overladen met allerlei opties waarvan je niet weet hoe dat je ze aan of uit moet krijgen. Het werkt m.i. ook iets simpeler met transparantie dan Illustrator.

Addit
Oja, en wat wel geinig is met Inkscape: als je een voorbeeldslice maakt en als svg opslaat, dan kun je die svg in een text- of XML-editor openen. Je ziet dan de opbouw van de tekening in een duidelijke XML structuur. Het is niet zo moeilijk om daarin bijvoorbeeld de middelste tekstkolom te vinden en daarvan de tekst aan te passen. Of stel dat je van in Inkscape de titel met '[titel]' had aangegeven en de broodtekst met '[tekst]' dan kun je met wat zoek-en-vervang commando's in een goede text-editor of scripting omgeving de tekst in een reeks bestanden (slices) in laten lopen.

Met Indesign gaat het voorbereiden van veel slices wel veel makkelijker zonder gebruik van scripting: je kunt de slices als pagina's in een enkel document aanmaken, en dat in één keer exporteren als een map vol jpeg's. Als een reeks van slices dezelfde achtergrond heeft kun je daarvoor basispagina's maken.
Dank je wel, ik zal dit even proberen. :)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ben zelf een groot fan van InDesign als het om presentaties maken gaat, maar ik wil niet beweren dat InDesign nou gemaakt is om digitale presentaties ter wereld te brengen. Zeker niet!

Maar ik persoonlijk misbruik het er wel voor. Je kunt een 'master' pagina aanmaken (bovenaan je paginalijst) en die kun je al alle vlakken en guidelines meegeven, die je later mogelijk nodig gaat hebben.
Dus zet vast een guide op 50% verticaal, horizontaal, de onderlijn en de bovenlijn, linker- en rechtermarges. Die zie je in elke pagina van je presentatie terug (maar niet in je presentatie zelf).
Daarnaast stel ik de goede achtergrondkleur daar in en zet ik als dat nodig is vast een standaardvlak neer voor tekst en afbeeldingen. Schat daarbij vast de aard van je inhoud in! grote grafieken moet je niet in elkaar drukken omwille van je layout.

Verder heb ik er zelf een handje van om uit te gaan van diepzwarte slides. En waarom zeg ik diepzwart? Omdat je zwart (K) hebt en je hebt zwart (CMY+K). Die tweede variant is echt mooi. Want zwart is geen licht. Dus beamt je beamer ook geen lelijk wit rechthoekig vlak. Je kunt zelf de vorm van je slide aangeven. Als je beamer scheef afgesteld staat heb je geen piepende randjes langs het scherm heen of sterk conische vormen. Die verdoezel je door lekker je eigen vorm te gebruiken.
Denk aan denkwolken, het silhouet van je onderwerp, noem maar op.

Gradients gaan vaak verloren in een slideshow. Licht is - met name bij vals licht vanuit een niet geheel verduisterd raam - niet zo nauw met mooie overgangen. Hou het dus bij contrasten en vermijd subtiele kleurzwemen, je ziet hooguit een blauwige waas. Kun je ook weer gebruik van maken.

InDesign heeft als laatste voor mij het pluspunt dat je een PDF maakt die je behoorlijk kunt comprimeren. Ik begin meestal met een vlak van iets van 200x150 milimeter. PDF kun je praktisch overal openen, in tegenstelling tot volumieuze PPT's die al hun plaatjes omslachtigerwijs meesleuren. Zelfs lettertypes zitten er lekker vastgebakken in. Helemaal goed.

Nogmaals wil ik er wel op hameren dat InDesign in den beginne niet bedoeld is voor digitale presentaties. Nu zijn er wel meer rare sprongen mee gemaakt, ik heb zelfs al gezien dat je met de nieuwste CS-versies webpagina's kunt maken (MS Publisher achterna, yay? Don't go there). Maar het is in eerste plaats gewoon ontworpen voor gedrukte media.

Toch is het leuk. Klein ding waar ik je nog wel op wil wijzen is het voorbereiden van je presentatie op locatie. Zet de pc aan voordat je begint! Open je presentatie en wacht minstens een kwartier! Adobe Reader kan bij plotselinge internetverbinding of bij trage computers zelfs nog na een kwartier met een lollig updatevenstertje komen. En terwijl jij vol ornaat staat te lullen over je geweldige onderwerp zijn je toehoorders verrast met een grijs schermpje met de broodnodige updates waar jij dan weer in een paar paniekerige klikken vanaf moet komen. Test dit dus!
Met Ctrl-L ga je fullscreen, met links en rechts kun je heerlijk door je slideshow heen. Overgangen zitten er geloof ik helaas niet in. Maar dat vind ik gewoon cheesy, dus ik mis het niet.
Bij nood kun je zelfs nog iets als Foxit PDF reader op je stick of CD zetten zodat je in elk geval een PDF-reader bij je hebt!

Ben je ook nog geïnteresseerd in alle handy tools, pointers en alles waarmee je moeiteloos wel en juist helemaal niet door zo'n presentatie heen kunt klikken?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dark Blue schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:53:
[..]

Toch is het leuk. Klein ding waar ik je nog wel op wil wijzen is het voorbereiden van je presentatie op locatie. Zet de pc aan voordat je begint! Open je presentatie en wacht minstens een kwartier! Adobe Reader kan bij plotselinge internetverbinding of bij trage computers zelfs nog na een kwartier met een lollig updatevenstertje komen. En terwijl jij vol ornaat staat te lullen over je geweldige onderwerp zijn je toehoorders verrast met een grijs schermpje met de broodnodige updates waar jij dan weer in een paar paniekerige klikken vanaf moet komen. Test dit dus!

[..]
Damn, wat een lap tekst.. :P

Dit misschien al geprobeerd uit te zetten?
Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08014/adobeupdate.png

(als dat niet helpt is er vast ook nog wel een service oid die je af kan schieten, kan me zoiets herinneren iig..)

Dat zit wel Schnorr.

• PCMedic
@Dark Blue

Dank je wel voor je advies, dit neem ik zeker mee. Kan ik van de weekend eens lekker stoeien met deze programma's.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Stukfruit schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:10:
[...]

Damn, wat een lap tekst.. :P

Dit misschien al geprobeerd uit te zetten?
[afbeelding]

(als dat niet helpt is er vast ook nog wel een service oid die je af kan schieten, kan me zoiets herinneren iig..)
Klopt, op pc's die je kent is dat nooit een probleem. Maar het nadeel van presentaties geven is dat je het zelden in je eigen huiskamer doet. De pc is dus altijd van een vreemde en soms wordt het programma vanaf het netwerk geïnstalleerd waar je bij staat. Dus... altijd even checken, update dingesen uitzetten ofkors ja, maar voor de zekerheid gewoon vooraf even opstarten en gelijk je presentatie doorbladeren. Het moet je ook niet overkomen dat je na slide 1 opeens merkt dat de computer te traag is om je mooie layout in 1x te laden.

Reader heeft trouwens in dat zelfde paneeltje als jij daar laat zien nog wat mooie features voor slideshows. Overgangen enzo, en sneltoetsen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
Dark Blue schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:43:
[...]

Maar het nadeel van presentaties geven is dat je het zelden in je eigen huiskamer doet. De pc is dus altijd van een vreemde

[...]
Ik presenteer toch bijna altijd op eigen laptop (en soms ook eigen beamer). Alleen als het niet anders kan, doe ik het op andermans PC: precies om die reden :P

Sowieso is op tijd komen voor dit soort zaken wel handig..

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Muscrerior schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 07:50:
[...]

Ik presenteer toch bijna altijd op eigen laptop (en soms ook eigen beamer). Alleen als het niet anders kan, doe ik het op andermans PC: precies om die reden :P

Sowieso is op tijd komen voor dit soort zaken wel handig..
Ja... dat is ook mijn voorkeur. Maar misschien presenteer ik op te grote evenementen... laat ik het zo zeggen. ;)

Vooraf op tijd komen is een hele goeie ja. Niet alleen vanwege de techniek, ook vanwege het 'je neus laten zien'. En achteraf visitekaartjes uitdelen. Ook een handige is sowieso je naam en e-mailadres onderaan elke slide van je presentatie zetten. Hup, agendaatje uit de borstzak en ze hebben je gegevens genoteerd. *D

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

PCMedic schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:34:
[...]

Aangezien ik geen standaard thema kon vinden die aan mijn wensen voldeed, probeer ik dus zelf één te ontwerpen.
Waarom voldeed de door jou bekeken standaard thema's niet?

Een voordeel van veel standaard thema's is nu juist dat ze opgezet zijn als non-intrusive maar toch visueel aantrekkelijke presentaties..
Eventueel kun je kijken naar de standaard thema's van het apple programma Keynote, welke m.i. net ietsjes verzorgder zijn ...

maar utieindelijk kan zoiets veel efficienter zijn dan als niet-geoefende, ervaren en capabele ontwerper wat aanrommelen... in zulke situaties moet je niet zelf het wiel willen uitvinden maar kan het juist erg zinnig zijn gewoon wat 'af te kijken' van anderen.

Dat is volgens mij belangrijker dan te gaan kijken naar een programma, met het idee dat het van een programma zou afhangen of je een goed ontwerp maakt:
software is enkel gereedschap, een timmerman gaat ook niet beter timmeren als hij een andere hamer in zn handen heeft (hooguit zal een timmerman wel prettiger werken met de ene hamer omdat die 'lekker in de hand ligt')

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Waarom geen Flash Slide Show presentatie?
Je maakt een master slide aan, waar je alles overheen kan zetten.
Geluid en film is geen probleem. Van je presentatie maak je een projector,
die op elke pc/mac is af te spelen. Verder kan je alle features van Flash gebruiken die je maar wil.
Daarna kan je het ook nog even online zetten.

• PCMedic
RM-rf schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:10:
[...]

Waarom voldeed de door jou bekeken standaard thema's niet?

Een voordeel van veel standaard thema's is nu juist dat ze opgezet zijn als non-intrusive maar toch visueel aantrekkelijke presentaties..
Eventueel kun je kijken naar de standaard thema's van het apple programma Keynote, welke m.i. net ietsjes verzorgder zijn ...

maar utieindelijk kan zoiets veel efficienter zijn dan als niet-geoefende, ervaren en capabele ontwerper wat aanrommelen... in zulke situaties moet je niet zelf het wiel willen uitvinden maar kan het juist erg zinnig zijn gewoon wat 'af te kijken' van anderen.

Dat is volgens mij belangrijker dan te gaan kijken naar een programma, met het idee dat het van een programma zou afhangen of je een goed ontwerp maakt:
software is enkel gereedschap, een timmerman gaat ook niet beter timmeren als hij een andere hamer in zn handen heeft (hooguit zal een timmerman wel prettiger werken met de ene hamer omdat die 'lekker in de hand ligt')
Heel simpel eigenlijk. Mijn onderwerp gaat over klinisch fysica en is medisch gerelateerd. De meeste thema's die standaard in Office 2007 zijn meegeleverd zijn zakelijk gerelateerd. Deze thema's zien er druk of juist heel saai uit. (kleur/vormgeving) Sommige zijn zelfs zodanig ontworpen waarbij je niet eens begrijpt waarvoor je ooit zou kunnen gebruiken.

Wat ik dus zoek (daarom ontwerpen) is een thema die bij mijn onderwerp past en dat wanneer de presentatie afgelopen is. Dat na een paar uur mensen nog beseffen waarover het verhaal ging, maar ook beseffen welke presentatie dit was. Ik begrijp best dat je niet opnieuw het wiel uit moet vinden. Ik ga daarom ook wel een beetje afkijken wat standaard ontwerpen :+, maar het moet wel een presentatie worden wat uitblinkt en geen standaard presentatie wat een middelbare scholier ook thuis kan maken. Behalve dat er wat grafieken en andere woorden instaan. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:10:
Waarom geen Flash Slide Show presentatie?
Je maakt een master slide aan, waar je alles overheen kan zetten.
Geluid en film is geen probleem. Van je presentatie maak je een projector,
die op elke pc/mac is af te spelen. Verder kan je alle features van Flash gebruiken die je maar wil.
Daarna kan je het ook nog even online zetten.
Daar heb ik geen kaas van gegeten :+

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

RM-rf schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:10:
Dat heb ik zelf ook ondervonden ja, dat je eigenlijk met alle programma's wel voor elkaar kunt boksen wat je wil dat het publiek ziet. Maar zelf voel ik me altijd een beetje gehandicapt als ik met Powerpoint probeer een presentatie in elkaar te sleutelen. Met name omwille het ontbreken van hulplijnen, snapping, complexe vormen en een grote variatie aan kleuren. En InDesign, dat is gewoon mijn 'net iets fijnere' hamer. ;)

Voordeel is wel dat je op het laatste moment uit een PPT nog tekst kan aanpassen. Goed voor als je in de haast van het voorbereiden nog wel eens spelfoutjes maakt. Maar daar kan ik eigenlijk niet over meepraten...

• PCMedic
Dark Blue schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:05:
[...]

Voordeel is wel dat je op het laatste moment uit een PPT nog tekst kan aanpassen. Goed voor als je in de haast van het voorbereiden nog wel eens spelfoutjes maakt. Maar daar kan ik eigenlijk niet over meepraten...
Daarom neem ik altijd bij grote presentaties mijn notebook mee. Op deze manier kan ik op het eind nog kleine dingen aanpassen en de nieuwste versie op een USB stick zetten. Overigens laat ik mijn presentatie altijd minimaal aan één persoon zien om deze door te lezen.

• PCMedic
Even een vraag tussendoor.
Het is mijn gelukt om een gehele nieuwe lay out te ontwerpen, maar nu wil ik op de laatste dia alle mensen namen voorbij laten komen, zoals wat je ook ziet aan het einde van een film.
Dus vanaf de onderkant komen de namen vloeiend omhoog en verdwijnen via het bovenrand weer uit de presentatie. Ik heb al in Office 2007 met animaties gespeeld. Maar dat lukt niet echt, de namen komen of in één keer op het scherm of ze komen niet vloeiend binnen en gaan vervolgens ook niet vloeiend weg.

Weten jullie hier misschien iets meer van?

Graag jullie advies.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://presentationsoft.a...tips/ss/rollingcredit.htm ?

Of werkt dat niet meer onder Office 2007?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PCMedic
Beetje late reactie. :)
Op zich werkt dit wel, alleen voor een zwarte achtergrond. Laat nou net zo zijn dat het achtergrond van de presentatie uit een blauw kleur bestaat die vloeiend overloopt naar een lichtere kleur.
Ik ben nu aan spelen met de functie animaties in Office 2007.. mischien dat ik er nog iets uit kan brouwen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 23:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik gebruik voor presentaties meestal een plaatje dat ik onscherper maak en een lage gammawaarde geef zodat het heel vaagjes op de achtergrond staat, maar duidelijk genoeg om de boel een beetje aan te kleden.

Een echt grafisch circus wordt zelden gewaardeerd. Het gaat bij een presentatie vooral om de inhoud. Liever dat iemand extra tijd steekt in een korte, bondige en duidelijk presentatie dan een leuk babbeltje met de nodige ruis maar wel een leuk smoel.

Zelfs CEOs van multinationals geven maar matig aangeklede en vooral zakelijke presentaties.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PCMedic
Exirion schreef op maandag 14 januari 2008 @ 20:54:
Ik gebruik voor presentaties meestal een plaatje dat ik onscherper maak en een lage gammawaarde geef zodat het heel vaagjes op de achtergrond staat, maar duidelijk genoeg om de boel een beetje aan te kleden.

Een echt grafisch circus wordt zelden gewaardeerd. Het gaat bij een presentatie vooral om de inhoud. Liever dat iemand extra tijd steekt in een korte, bondige en duidelijk presentatie dan een leuk babbeltje met de nodige ruis maar wel een leuk smoel.

Zelfs CEOs van multinationals geven maar matig aangeklede en vooral zakelijke presentaties.
Geef je gelijk aan, maar inhoudelijk is de presentatie zo goed als af. Ik kies nooit voor de ene en niet voor het andere. Ik wil altijd een zo goed mogelijk presenatie geven die niet alleen uitblinkt qua looks maar ook qua informatie.
Pagina: 1