Toon posts:

netwerkverbinding via dos?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem:

Ik heb een laptop (of iets wat er op lijkt) en deze bevat momenteel de backup van mijn pc. Ik probeerde net mijn laptop te starten, maar deze laad windows niet meer. Nu hoor ik jullie denken, ff formateren en opnieuw installeren. Heb ik dus geprobeerd, maar nu blijkt dat er een fout in verband met een FAT entry is gevonden door scandisk en deze verdomd het om verder te gaan, waardoor ik windows niet mag formateren. Nu kan ik wel fdisk gebruiken om dit proberen te fixen, maar dan betekent dat, dat ik mijn D: partitie (waar die backup op staat, inclusief al mijn schoolbestanden) ook leeghaal. Dit wil ik dus nog niet. Ik heb hier een crosskabel maar weet niet hoe ik een netwerkverbinding via Dos kan maken. Kan iemand mij vertellen hoe dit moet. Of heb je een ander idee hoe ik deze informatie kan redden en toch nog windows kan installeren?
Er schijnt ook zoiets als een windows opstartdiskette te zijn? Dus dan start je windows en niet Dos?

Wie helpt mij? ;(

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Dit is een hele gore manier, maar het werkt wel...

Ooit in een ver grijs verleden heeft Microsoft de programma'tjes INTERLNK.EXE en INTERSRV.EXE geschreven. Respectievelijk Interlink en Interserver zorgen ervoor dat je een server en een host pc krijgt, dus een serieele (com) of parrallele (lpt) verbinding.

Zorg ervoor dat je deze twee ergens vandaan haalt (...abandonware...) en ook de documentatie die erbij hoort... Deze kunnen je wel helpen. Het zal wel ff duren om alles over te zetten, maar dan heb je iegv je data nog.

By each crime and every kindness, we birth our future

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 22:23 schreef Freggel_United het volgende:
Dit is een hele gore manier, maar het werkt wel...

Ooit in een ver grijs verleden heeft Microsoft de programma'tjes INTERLNK.EXE en INTERSRV.EXE geschreven. Respectievelijk Interlink en Interserver zorgen ervoor dat je een server en een host pc krijgt, dus een serieele (com) of parrallele (lpt) verbinding.

Zorg ervoor dat je deze twee ergens vandaan haalt (...abandonware...) en ook de documentatie die erbij hoort... Deze kunnen je wel helpen. Het zal wel ff duren om alles over te zetten, maar dan heb je iegv je data nog.
Goed nog een poging om een reply te posten (net crashte mijn vriendelijke PC er even mee). Opnieuw dus.

Als je een grote backup hebt, laten we zeggen 1 GB (tamelijk klein nog eigenlijk), en je gaat die via interlnk / intersrv oversturen, dan gaat dat volgens mij wel een paar dagen duren. Is goed als laatste redmiddel.:)

Maar er is nog een netwerkkaart (PCMCIA). Als je daar nou drivers voor hebt onder DOS. Dan moet het toch sneller kunnen? Wie weet daar iets van? Hoe werkt dat?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 22:56 schreef jelmervos het volgende:
Cross post :(

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/126768
Je hebt gelijk, je was me net voor. Maar wees nog vergevingsgezind (spelling???), hij is net nieuw en heeft de faq nog niet gelezen. Kijk maar in z'n profile.:)

Had ie eigenlijk moeten doen, maar ja...:Z

Ik ben er nu een maandje, en nog zie / leer je steeds nieuwe / andere dingen...

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 22:14 schreef Praet het volgende:

Nu hoor ik jullie denken, ff formateren en opnieuw installeren. Heb ik dus geprobeerd, maar nu blijkt dat er een fout in verband met een FAT entry is gevonden door scandisk en deze verdomd het om verder te gaan, waardoor ik windows niet mag formateren.
- Als je gewoon van (boot)flop werkt, zal format c: prima werken (niks met scandisk te maken)
- Tik setup /? vanaf de wincd. Staan een aantal vlaggen die handig zijn, waaronder een om scandisk te skippen.
- Werk met DOS netwerkfloppen (lanman). Bij Ghost 6.0 zitten voorbeelden dacht ik. Anders iemand met echte DOS ervaring (je overgrootvader?) vragen hoe je dat doet.

• Frenkie567
  • Laatst online: 19-01-2022
Heb in dos nog wel gegevens van de ene pc naar de andere pc overgezet met een nulmodemkabel en het programmatje fastlynx. Is heel simpel op zich, maar bedenk wel dat alle bestandsnamen nu worden afgekapt door dos.

Verwijderd

Wat je ook nog kunt gebruiken is FX. Dit is een progje wat werkt via de seriele en/of parallelle kabel. Deze kabel is wel gemodificeerd. Volgens mij staan de aansluit codes ergens op het net. ( Weet niet waar maar ga maar eens naar een kabelboer die zal hem wel in zijn lijst hebben staan).
Het progje werkt als volgt; je start een server kant op en een client kant. Ziet er uit als wincommander. Je kunt aan de client of server kant selecteren wat je wilt kopieren.

Het progje is in mijn bezit, ik kan het eventueel naar je mailen

• Frenkie567
  • Laatst online: 19-01-2022
Ja klopt ik bedoelde ook FX = FastLynx

Verwijderd

Helemaal mee eens, is niet snel maar werk gegarandeerd.

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 23:07 schreef judged het volgende:

[..]

- Als je gewoon van (boot)flop werkt, zal format c: prima werken (niks met scandisk te maken)
- Tik setup /? vanaf de wincd. Staan een aantal vlaggen die handig zijn, waaronder een om scandisk te skippen.
- Werk met DOS netwerkfloppen (lanman). Bij Ghost 6.0 zitten voorbeelden dacht ik. Anders iemand met echte DOS ervaring (je overgrootvader?) vragen hoe je dat doet.
Dat is setup /is (als het goed is). Geen scandisk, geen gevonden fout, en dan misschien wel Windows...

• psyduck
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 13:25
om in dos een netwerkverbinding te maken was het dacht i iets van(mag dus iets afwijken maar het was zoiets dacht ik maar misschien brengt het herinneringen terug bij anderen)

bijvoorbeeld
net use p: \\knutselsmurf\c-schijf
net.exe: moet je dus wel hebben in je command dir
use: is een parameter waarmee je aanduid dat je een verbinding wilt maken of verbreken.
P:: is de aanduiding voor hoe je "virtuele schijf dan heet"
\\knutselsmurf\: is de PC naam op de slashes na dan die moet je ook hebben.
c-schijf: is de naam van de schijf die je der aan gegeven hebt.

O ja je moet dus dan wel inloggen in het werkgroep dat doe je met uhm net logon nogwat dat weet ik jammer genoeg zo snel niet meer.
Mar je kan dat denk ik wel achterhalen met: net logon /? |more

Hoe je kan zien dat je in een werkgroep bent ingelogt is doormiddel van: net view
Zie je nu geen PCs behalve dan je eigenste dan ben je dus niet ingelogt in een werkgroep.

hopelijk weet iemand anders nog hoe je ook alweer inlogde in een werkgroep vanuit dos want dat ben ik kwijt ben denk ik toch teveel verwent de laatste tijd met het grafische werk en "simpele" muisklikken:)(en af en toe maar een blauwe scherm voor lief nemen).

Verwijderd

Als je losse files (met lange bestandsnamen) moet transferren onder DOS:

Draai eerst een Ghost van de partitie met de data die je wilt redden. In jouw geval dus D:\ ghosten en de image op C:\ plaatsen. Die ghost dan naar je "goede" systeem overhalen met nullmodem of LAN. Alle files/filenames blijven dan hetzelfde.
Als je niet een hele partitie wilt overschrijven met de gemaakte ghost, kun je er (als het goed is) files uithalen met Ghost Explorer (te dloaden van Symantec).

BTW.
Als je boot van een Win98 CD, dan wordt er dacht ik een "RAM-disk" aangemaakt (eerste letter na je CDROM). Daarin staan dan standaard dostools (waaronder format).
Link naar een WinME-bootflop image:

http://www.icrontic.com/downloads/bootdisk/WINME.IMG

en de image-writer:

http://www.icrontic.com/downloads/bootdisk/rawrite.exe

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 11:37
Ik raad je aan om een paralel kabel te gaan gebruiken, die die is nogal wat sneller dan een seriele. Niet dat een paralelle nulmodem zo snel is, maar met een seriele duurt het helemaal eeuwen.

[off-topic]
Je kunt met INTERLNK.EXE en INTERSRV.EXE ook windows automtisch naar een verbinding laten zoeken en dan met een station laten koppelen, zodat je de drive van je notebook automatisch in de verkenner ziet als de kabel is aangesloten en je notebook de server (INTERSRV) draait. Als er geen kabel is dan start de computer gewoon door.

Maar daarvoor moet je dus eerst windows hebben.... ;)
[/off topic]
Pagina: 1