Lokatie temperatuur sensoren moederbord's

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 08:07
Lokatie temperatuur sensoren moederbord's

Een vraag die ik zelf wel eens krijg en momenteel zelf ook 1 over heb. Over de meeste moderborden is hier toch bijna niks over te vinden waar alle sensoren zitten. Als je gaat google kom je toch hoofdzakelijk alleen speculatie's tegen.

Nu een vraag weet er iemand een site waar je dit gaat vinden. Meestal is er 1 bij je cpu en een andere ergens om je case temp's te meten.

Toch heb ik nu ook met mijn moederbord een vraag waar 1 temp sensor zit. De patient is een Asus A8N-SLI Premium. Even wat plaatjes te verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://www.remcom.eu/temp/cpu%20temp%20crysis.jpg

Hier zie je een grafiek met daarin de core temp (rood) en de temps van sensor3 (groen). Je ziet dat bij het stressen van de cpu de temp van de 3de sensor erg de cpu warmte/load patroon volgt.

Deze sensor is naar mijn inzien niet de cpu sensor van het moederbord zelf, dat is sensor 1 (gezien dat die beter de curve volgt).

Sensor2 weet ik niet zeker wat die is maar die heeft ongeacht wat het systeem doet een temp van 35 ~ 41 graden.

Heeft iemand een idee wat mijn 3de temp sensor zit te meten. Dacht eerst mischien de nforce 4 chip maar maybe zijn het ook de FET's van de cpu.

ps. het korte stressen was even door crysis te starten en de cpu heeft C&Q aan staan

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:21

Dark

who tweaked the light?

moeilijke ...

je kan er wel ongeveer achter komen waar de sensors zitten door met een haardroger het bord te scannen ;) dan zie je de temp wel omhoog gaan als je de locatie van de sensor hebt...

• -The_Mask-
  • Niet online
Kan het niet je videokaart zijn aangezien je aangeeft dat je stresstest doet met Crysis wat je GPU en CPU gebruikt. Om hier zeker van te zijn kun je misschien beter stressen met Orthos, dat is alleen voor je CPU en/of geheugen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RemCom87
  • Laatst online: 23-01 08:07
-The_Mask- schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:09:
Kan het niet je videokaart zijn aangezien je aangeeft dat je stresstest doet met Crysis wat je GPU en CPU gebruikt. Om hier zeker van te zijn kun je misschien beter stressen met Orthos, dat is alleen voor je CPU en/of geheugen.
Nee dit is niet de gpu. Speedfan is hier helaas nog niet toe instaat (wel iets wat ik graag in de toekomst zie). Denk dat ik mischien eens met de haardroger expirimenteren al ben ik hier wel wat huiverig voor.