Dantar schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:42:
Heeft het zin om _____ daar neer te zetten?
Dan kan ik dus ieder willekeurig programma gebruiken voor de enquete, wat totaal geen goed beeld geeft. Hoe iets is / wordt hangt af van het programma. Wat we hier dus eigenlijk doen is een programma reviewen, zonder dat bekend is wat het programma is. Straks heb je een heleboel resultaten gebaseerd op totaal verschillende programma's waar je dus weinig tot niets aan hebt. De helft van deze vragen is door niemand te beantwoorden.
Zou het niet handiger zijn om iets op te richten als 'wat zou jij zoeken in een programma om legaal te downloaden? Wat ben je bereid hiervoor te doen? (Wachttijden ala Fileplanet, limieten op MB/S of MB/maand, ads, privacy delen, mailings)'
Niet om je poll af te kraken, maar ik kan hem gewoon niet invullen omdat de helft van deze vragen nergens over gaan.
Ok ik heb ff eraan gewerkt.
Je laat nu eerst weten met welk digitale distributiesysteem je het meest bekend bent, en vorvolgens worden de ____'s vervangen voor het antwoord op die vorige vraag. Is idd een stuk duidelijker, en scheelt ook weer het stukje lezen van instructies wat je met die ____'s moet.
Je commentaar op de richting van het onderzoek is volledig terecht; het is zeer interessant om te onderzoeken wat mensen zoeken in een legaal download programma. Maar de strekking van dit onderzoek is anders. Het gaat me hier om de onderliggende verbanden tussen de antwoorden op de vragen. Hierdoor maakt het niet uit vanuit welk oogpunt (lees: met welk systeem in je achterhoofd) je het invult. Het ene systeem zal (bijv) zeer betrouwbaar zijn, terwijl het andere langzaam en onbetrouwbaar kan zijn. Waarschijnlijk zullen aspecten zoals de betrouwbaarheid invloed hebben op de waardering van het systeem en de intentie om het te blijven gebruiken. Dat is het richtpunt van het onderzoek, het is de bedoeling om de aspecten te vinden die de waardering en het wel/niet gebruiken van een systeem bepalen; hiervoor maakt het niet uit welk systeem er gebruikt wordt en of dit systeem goed of slecht is. Ik hoop onderliggende aspecten te vinden die bepalen waardoor mensen een systeem goed/slecht is.
Vandaar ook de soms vervelende vragen. Het is op zich geen kunst om vragen te verzinnen die meer to-the-point zijn wat betreft features in een didgitaal distributiesysteem wat mensen willen. Maar de vragen die hier staan zijn niet door mij gemaakt maar zijn gebaseerd op de bepalende literatuur uit de Tachnology Acceptance en Customer Satisfaction literatuur. Jullie antwoorden zullen een beeld scheppen of het model dat hierop gebaseerd is en dat ik voor ogen heb klopt voor digitale distributie voor games. Misschien zijn het niet allemaal de meest interessante vragen voor ons game-fans, maar voor dit onderzoek is het nodig.
Volgens mij heb ik aangegeven in de enquete dat als je ergens geen mening over hebt, je de middelste waarde (neutral / no opinion) kan kiezen. De vragen zelf ga ik niet veranderen.
IceStorm schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:53:
Afgehaakt, het ding is echt heel irritant om in te vullen, het spijt me. Los van het feit dat er heel weinig afwisseling in vragen zit is het vaak ook niet te doen om de 'schaal' in te schatten. Een schaal van 3 stappen (niet mee eens, neutraal, mee eens) was goed genoeg geweest lijkt me. Desnoods met 5 stappen in totaal.
Vragen als "___ does not share information with other websites" heb ik gewoon geen idee van. Ja dat kan ik aangeven maar het schiet imho niet echt op. Er zijn te veel vragen die in veel gevallen ook nog eens te 'vaag' blijven.
3 stappen is te weinig; ik kon 5 of 7 pakken. De meeste literatuur waarop ik dit onderzoek heb gebaseerd ging voor 7, vandaar. Maar je bent de eerste die liever 5 had gehad. Zijn er meer mensen die 7 opties irritant vonden?
Wat je zei van "___ does not share information with other websites" (en de vragen die hierop leken) heb ik iets aangepast: "I believe___ does not share information with other websites". Denk dat dit wat meer aangeeft dat het hier om jouw indruk gaat en dat je het dus niet precies hoeft te weten, toch?
Klik hier voor de link naar de nieuwe versie van de enquete
Dank jullie voor de input! Als er bugs on (nog niet genoemde) onduidelijkheden in de nieuwe enquete zitten dan laat ze ff weten!
Thx