[XP] systeem hangt af en toe

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:04

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Sinds ongeveer 4 weken heb ik het probleem dat me pc opeens hangt in windows en zodra ik m'n pc dan reboot en in het logboek kijk staat er op het moment dat het gebeurde de volgende melding:

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Disk
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 51
Datum: 31-12-2007
Tijd: 21:32:09
Gebruiker: n.v.t.
Computer: LAGUNA
Beschrijving:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk2\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Ik kreeg altijd die foutmelding bij Harddisk2 maar gister opeens bij Harddisk3:

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Disk
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 51
Datum: 1-1-2008
Tijd: 22:19:54
Gebruiker: n.v.t.
Computer: LAGUNA
Beschrijving:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk3\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Ik vraag me sowieso af welke harddisks hiermee bedoeld worden overal gezocht maar kan dat nergens vinden heb in totaal 4 schijven erin hangen, maar welke is daarvan harddisk2 of harddisk3?

Ook krijg ik sinds ongeveer 2 weken elke keer als ik mijn pc aanzet de melding "Disk boot failure" en dan start ie niet op, zodra ik bij het laden van de bios het boot menu kies met F8 en dan de harddisk kies waar winxp op staat geinstalleerd dan start windows wel gewoon op.

Ik heb 4 Western Digital schijven erin zitten en allemaal met zowel quick test als extended test getest en op allemaal werden er geen fouten gevonden ook al mijn partities gedefragmenteerd maar de "Disk boot failure" gaat niet weg en pc wil ook af en toe nog wel eens hangen en gebeurd bijna altijd als de pc gewoon idle staat te draaien en aan het downloaden is.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en welke harddisks bedoeld worden met harddisk2 en harddisk3?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
*schopje*

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien de log-errors over meerdere disks gaan, lijkt het erop dat er een probleem is met je controller, hetzij softwarematig, hetzij hardwarematig. Mijn gevoel zegt software omdat je via een omweg wel kan booten maar met de normale bootloader niet.

Je zou even kunnen kijken of je een bak met drivers kan updaten onder Windows en voor de zekerheid een repair draaien van XP vanuit de recovery console?

*edit*
Je kan ook even in je Device Manager kijken naar de properties van de schijven/controller en voor de gein kijken of "disable tagged queueing" aan te vinken is. Dat is ook wel eens een oorzaak van error 51.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2008 19:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Heb je al eens geprobeerd een tijdje (uurtje, twee uurtjes, meer?) te surfen of spelletjes te spelen met een Ubuntu CD en te kijken of hij dan ook moeilijk doet?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Even een update aangezien ik er nog steeds niet achter ben wat het probleem is.

Ik heb inmiddels de laatste beta bios voor me moederbord erin geflashed welke compabiliteit met sata zou moeten verbeteren, maar ik heb nog steeds zo nu en dan freezes in windows.

Er zitten 4 harde schijven in waarvan 2 IDE en 2 SATA windows xp staat geinstalleerd op de eerste sata schijf nadat er een freeze heeft plaatsgevonden en ik op de reset knop druk van mijn pc dan worden de sata schijven niet gedetecteerd in de bios, na een tijdje wachten en opnieuw resetten worden ze weer wel gedetecteerd.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-01 02:38
een beetje laat allemaal dit, maar ik heb zelf lang moeten zoeken naar de oorzaak van de
' wisselbestandsbewerking ' error.

Bij mij was alles opgelost na de nieuwe nforce drivers van mijn asus moeder te downloaden en te installeren.
Pagina: 1