Toon posts:

Audioinbouwen Fiat Punto

Pagina: 1
Acties:
  • 2.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal!

Wij hebben thuis een mooi oude fiat punto SX uit 1999 staan.
Het is een prettig auto'tje maar de audio is echt zwaar kak.
En om het rijplezier wat te vergroten zou ik de audio wat uit willen breiden.

Nu ben ik op dit gebied een totale newbie en heb ik dus geen idee waar ik op moet letten.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou ik die gene zeer dankbaar zijn!

Alvast bedankt!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ietwat karige startpost: wat wil je zelf 1, 2 of 30 speakers, alleen cd, MP3, harde schijf, navigatie erbij, dvd kijken etc. Met wat meer info is er vast wel iemand die je hier kan helpen denk ik

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is idd een beetje magertjes.

We hebben iets meer gegevens nodig:

1. wat is je budget
2. hoeveel werk wil je doen (alleen andere radio + betere speakers op standaard plaats of meer?)
3. hoe handig ben je?

Wise enough to play the fool

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 14:57
Toevallig heb ik dezelfde auto.. Althans een S-versie ervan.. Maar ik vind de speakers die voorin zitten heel erg goed klinken en ze staan voor standaardspeakers ook behoorlijk goed bekend. Heb een paar 6*9inch speakers in de hoedenplank gehangen.. Deftig bevestigd en een mooie radio eraan gehangen.
Zo heb je voor een fatsoenlijk bedrag een goed geluid en je hebt je volledige kofferruimte nog over.. Ik heb een subwoofer gehad, maar die nam me echt teveel ruimte in!

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Dan zit er veel verschil in het type van 98 en 99, want ik vind het dus echt nergens naar klinken heb alle standaard speakers eruit gehaald en achter op de hoedenplank 2 x 6*9 en in plaats van de standaard speakers 2 x 10cm focals erin gehangen. Deze apart versterkt waardoor ik me kofferbak nog vrij heb en nu wel een goed geluid heb in de auto. Nu is het alleen erg subjectief wat goed geluid is, en zou het idd makkelijk zijn als de TS zijn budget en wensen iets meer zou specificeren

[ Voor 5% gewijzigd door roger1234 op 02-01-2008 23:28 ]

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Goh, ook ik heb nog een Punto 60SX uit 1999 staan.
Voorin zijn de standaard papieren woofertjes vervangen door iets beter papieren speakertjes van Pioneer (custom fit / 2e hands).
Achterin heb ik gekozen voor een 2e handse Boston Accoustic 9x6" luidspreker in de hoedenplank.
Voor afgefilterd op 80hz, achter op 40hz en de fader licht naar achteren; klinkt nu een stuk leuker. En voor een zeer klein budget was ik op marktplaats klaar.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Topicstarter
Sorry allemaal.

Ik had het ook wel zelf kunnen bedenken dat het te mager zou zijn. Maar hiermee is wel bevestigd hoe nieuw ik op dit gebied ben.

Wat ik graag zou willen :

- 2 voor en 2 speakers achter.
- Hoeveel werk het is maakt mij echt totaal neit uit.
- mijn budget ligt zo rond de 250-300 euro dus hoeft echt niks extreems te zijn
- subwoofer is in eerste instantie nog niet nodig
edit: - Oja radio is ook niet noodzakelijk, zit een mooie in.

alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2008 12:56 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wat voor radio?

Wil je een aparte versterker?
Wil je later alsnog een subwoofer?

Iets meeeeer info graag. En, iets meer inzet: welke speakers zou je willen?
Heb je zelf al naar merken, types en maten gekeken? Wil je standaard speakers, wil je gaten groter maken?

Ik stel voor dat je in je volgende post een lijstje geeft van wat je gevonden hebt.

Wise enough to play the fool

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kan iemand ondertussen vertellen, wanneer je een versterker nodig bent? (zonder sub)

Verwijderd

Toevallig dit vorig jaar ook gedaan met de auto van m'n ex.

Speakers voorin zijn echt een probleem... zoals Jivecar heb je custom speakers nodig. Bij de MM Arena hebben we speakers aangeraden gekregen die (volgens hun systeem) zouden passen, maar deze waren veel te diep. Dus we hebben de standaard laten zitten.

Achterin voor op de hoedenplank gekozen voor 6x9" van Pioneer na uitgebreid luisteren bij de MM. Dat is ook het enige voordeel van de MM, verstand hebben de verkopers niet maar je kan wel lekker luisteren qua car-audio dan :)

Geluid was op dat moment redelijk, alleen zijn die papieren krengen echt helemaal niets waardoor je met de fader moet gaan zitten kloten. Een echt vol geluid zal je alleen krijgen met een sub omdat je voorin geen speakers in de deuren kan plaatsen.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:13:
Een echt vol geluid zal je alleen krijgen met een sub omdat je voorin geen speakers in de deuren kan plaatsen.
In de deuren een luidspreker kan wel, maar dan een zeer ondiepe waarbij je in het paneel moet gaan zagen of een board gaat maken. Maar lekker is het niet, vandaar de keuze voor een custom pioneer 8,7cm voorin.

Ik weet niet wat voor radio de TS heeft, maar actief affilteren van de voorluidsprekers zorgt er wel voor dat de voorluidsprekers iets beter gaat klinken (als ze geen laag hoeven weer te geven geven ze de rest van het geluidsspectrum tenminste ietsje beter weer).

Kwalitatief betere achterluidsprekers kunnen een sub overbodig maken, zeker gezien het budget zou ik mij focussen op gewoon redelijke luidsprekers ipv goedkoop luidsprekers, versterker, kabels en sub te kopen. Dan ga je met dit budget teveel concessies leveren.

Een versterker puur voor de achterluidsprekers kan zinvol zijn, maar ook nu: niet met dit budget.

Ik zou gaan voor goede achterluidsprekers en custom speaker voor.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Pagina: 1