Toon posts:

Slechte beelkwaliteit bij overzetten van MicroMV naar laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zon antieke Sony DCR IP1E wat werkt met een MicroMV tape. Helaas is dit een geflopt format en is er vrijwel geen ondersteuning meer voor, hopelijk kan iemand me hier verder helpen.

Ik zet mijn videobeelden van mijn camera van laptop (DELL Inspiron 6400) over m.b.v. de bijgeleverde usb kabel. Als software gebruik ik Pinnacle Studio 11. Instellingen van de opnamebron staan op Mpeg 2 met DVD kwaliteit, de MicroMV tape gebruikt ook Mpeg dus volgens mij hoeft er niks geconverteerd te worden.

Alles werkt in principe naar behoren echter is de kwaliteit zo ontzettend slecht als ik het hele gebeuren op DVD brand. Ook als ik de preview bekijk op de laptop ziet het er gewoon slecht uit.
Als ik de camera direct op de TV aansluit ziet het er trouwens wel goed uit.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is het uberhaupt wel mogelijk om dezelfde kwaliteit film op mijn laptop te krijgen en die weer te branden op DVD?

Alvast bedankt.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
FWIW: Zoals ik het hier en hier lees, gebruikt MV wel MPG2, maar op een hogere bitrate dan standaard is voor DVD. Dus er wordt wel degelijk iets geconverteerd, gok ik. In die tweede link wordt ook gesuggereerd dat je Sony's MovieShaker moet gebruiken voor het overzetten naar de PC, en dan pas met de mainstream editsoftware aan de gang kunt.

Daarnaast kwam ik dit tooltje nog tegen, en deze, wellicht dat e.e.a helpt...

Google is all the help you need, sometimes

Verwijderd

Topicstarter
Hey Martin, echt bedankt ik ga daar gelijk mee aan de slag. Laat binnenkort nog wel iets weten of dat idd het probleem oplost.

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 10:28
Zoals al vaker vermeldt in topics over het overzetten van video van je digitale videocamera naar je PC: FireWire gebruiken.

De USB aansluiting op de camera is bedoeld om foto's over te zetten. Bij video overdracht wordt de kwaliteit vaak inderdaad een stuk minder.

Met FireWire wordt er niets omgezet, je maakt in feite gewoon een kopie van je tape naar de harde schijf in je PC. Je kunt de video via FireWire gewoon binnen halen met Pinnacle, je hoeft geen Sony programma te gebruiken. In Pinnacle kun je de video monteren en pas daarna ga je de video renderen naar bijvoorbeeld een DVD zonder veel zichtbaar kwaliteitsverlies.

• martin2005
laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door martin2005 op 03-01-2008 15:33 . Reden: laat maar.... ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt Kingroad en Martin, maar wat is nu waarheid?

Je hebt idd van Sony zon speciale iLink kabel maar die is 40 euro, vindt ik niet zo erg om er aan uit te geven maar dan moet het wel nodig zijn.

Als ik die info van Martin zo lees dan berijg ik volgens mij ook dat je echt aparte software moet gebruiken om dat MicroMV fatsoenlijk op je harde schijf te krijgen.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 13:56
Inderdaad was het ooit zo dat je met firewire immer de volledige kwaliteit kon behalen en dat, indien usb ook bruikbaar was, je met usb naar een ander compressie-formaat gecodeerde video-data kreeg: dat kun je zelf even nagaan, de handleiding geeft mogelijk een aanwijzing, of met b.v. Gspot (geeft informatie over de eigenschappen van een videobestand). Tegenwoordig is ook bij usb voorzien in de mogelijkheid (bij DV camera's) om de volledige (DV) kwaliteit/data digitaal te transporteren.

Er zijn inderdaad enkele programma's (geweest) die het specifieke MicroMV formaat ondersteunen, zoals vanzelfsprekend Sony's MovieShaker, maar ook b.v. Pinnacle's Studio en Ulead's MediaStudio Pro.

Dus hoewel je het (in ieder geval) via firewire in volledige kwaliteit naar je pc kunt halen, is het anders dan wat normaal gesproken via firewire gaat (uitmondend in een DV-avi bestand) namelijk een MPEG-2 transport-stream (geen vorm van Motion JPEG zoals bij DV camera's).

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 10:28
Bij nieuwere camera's kan inderdaad, zoals ParkOverall zegt, soms USB inderdaad ook gebruikt worden voor overdracht van de video naar de PC zonder kwaliteitsverlies.

Bij de camera van Bas gaat dat echter niet. Het mag dan wel zo zijn dan de MicroMV tape de video anders opslaat, maar voor het overzetten naar de PC zonder kwaliteitsverlies moet hij FireWire gebruiken.

Je hoeft echter niet zo'n dure kabel bij Sony te kopen. Elke 4 naar 4 pins FireWire kabel zou moeten voldoen. Hoeft je maar een paar euro te kosten.

Als je geen FireWire aansluiting hebt op je laptop, dan zou je bijvoorbeeld een FireWire Expresscard kunnen kopen voor je laptop, maar die zijn wel redelijk prijzig:
pricewatch: Belkin Firewire Expresscard

• martin2005
Ik was er een beetje voorbarig vanuit gegaan dat er op zo'n "oudere" camera geen firewire zou zitten. Neemt niet weg dat ik wat terughoudend ben als het gaat om de verwachting dat bij gebruik van firewire ook alles ineens goed op de pc binnenkomt bij dit formaar. Maar dat is een kwestie van uitproberen. En daar hoef je inderdaad niet zo'n dure kabel voor aan te schaffen. Zie ook KR's post.
Pagina: 1