Harde schijf uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Huisbewoner
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik weet dat het mogelijk is om 2 fysieke schijven samen te voegen tot 1 volume. Maar hoe kan ik dat in de praktijk uitvoeren? Zijn daar bepaalde tools voor?
Ik draai Windows XP Pro SP2.

Alvast bedankt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja dat noemen ze RAID.

Neem de RAID FAQ eens door zou ik zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 02-01-2008 15:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Huisbewoner
Ok dankjewel. Ik heb de hack uitgevoerd, maar hoe kan ik nou de ene schijf toevoegen aan de andere? Windows herkent de schijf die ik wil toevoegen nu nog als een apart volume (D).

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:15
Huisbewoner schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:30:
Ok dankjewel. Ik heb de hack uitgevoerd, maar hoe kan ik nou de ene schijf toevoegen aan de andere? Windows herkent de schijf die ik wil toevoegen nu nog als een apart volume (D).
hack uitvoeren?, heb je wel een Raid controller? en heb je wel de Raid FAQ doorgenomen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gunner schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:47:
Ja dat noemen ze RAID.

Neem de RAID FAQ eens door zou ik zeggen.
Daar heb je niet eens RAID voor nodig. Je kunt ook gewoon een spanned volume maken.
Afaik zijn die dingen niet bootable, maar dat is software RAID ook niet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou ervoor kiezen om de 2e fysieke HDD te converteren naar dynamic disk en daarna te mounten op de eerste HDD als nieuwe directory. Mis je wel eenvoudig het overzicht hoeveel ruimte er nog vrij is...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Ik zou het ten zeerste afraden de boel te combineren.
Wanneer bijv. je oudste schijf in een RAID-configuratie crashed heb je op de goede schijf ook niets meer, dus dan is al je data weg (tenzij je heel verstandig wilt gaat 'mirroren')
De snelheidswinst in een RAID-onfiguratie (stripe) is ook nihil voor een consumenten PC-tje (hoe goed je 'm ook hebt weten samen te stellen...)

Zet die schijf er dus toch gewoon erbij als "D-schijf"

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:54:
De snelheidswinst in een RAID-onfiguratie (stripe) is ook nihil voor een consumenten PC-tje (hoe goed je 'm ook hebt weten samen te stellen...)
Daar ben ik het niet mee eens. Een RAID0 config kan mits goed geconfigged een hele leuke snelheidswinst t.o.v. 1 disk. Je moet alleen weten waar je mee bezig bent, want als 1 disk failt is je array foetsie.

• Huisbewoner
oddish2211 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:45:
[...]

hack uitvoeren?, heb je wel een Raid controller? en heb je wel de Raid FAQ doorgenomen?
@MAX3400: Dat is denk ik geen optie, omdat er 4 accounts zijn op deze computer en op de C-schijf is nog maar 4,68 GB vrij en op de D-schijf 25,55. Nu wil ik de 'Mijn Documenten'-map uitbreiden. Ik wil dus niet dat ze bestanden op de D-schijf gaan zetten.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Terw_Dan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:48:
[...]

Daar heb je niet eens RAID voor nodig. Je kunt ook gewoon een spanned volume maken.
Afaik zijn die dingen niet bootable, maar dat is software RAID ook niet.
Ja een spanned volume. Net zo betrouwbaar als RAID-0 :P

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huisbewoner schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:53:
[...]

@MAX3400: Dat is denk ik geen optie, omdat er 4 accounts zijn op deze computer en op de C-schijf is nog maar 4,68 GB vrij en op de D-schijf 25,55. Nu wil ik de 'Mijn Documenten'-map uitbreiden. Ik wil dus niet dat ze bestanden op de D-schijf gaan zetten.
Waarom dan geen redirection gaan gebruiken voor "Mijn documenten"? Is minder moeilijk dan software-trucs uithalen voor RAID/JBOD?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gunner schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:54:
[...]

Ja een spanned volume. Net zo betrouwbaar als RAID-0 :P
Mwah, met een spanned volume kun je ietsje lomper omgaan als met RAID 0, maar goed, het is niet de meest betrouwbare manier van opslag, dat geef ik gelijk toe.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53

denivan

de enige

ofwel kan je gewoon je my documents redirecten naar een andere drive, ofwel gebruik je mounted drives (zie uitleg : How to create and use NTFS mounted drives in Windows XP and in Windows Server 2003 )

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12
Weet je wel zeker dat je 2 schijven hebt end at het niet 2 partities zijn? Kom es op met wat specs van je pc, harde schijven...

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

RAID is in dit geval zeker geen optie, die vraagt immers twee identieke harde schijven!
Maarre, wat voor PC heeft tegenwoordig nog HD's met zulke kleine opslagcapaciteiten?!?!
Ik ben ook erg benieuwd naar die specs?!
(Zit er toevallig ook een monochrome monitor bij het betreffende systeem?) ;)
Pagina: 1