Waterkoeling Lian Li A70b

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Deze kast heb ik pas gekocht en ik zou daar graag waterkoeling in willen hebben. Nu zit ik nog met een Alphacool 240 setje, op zich niet slecht maar ik heb nu "de smaak" te pakken gekregen.

De hardware die erin gaat komen zijn:

MSI P6N SLI FI (Nvidia 650i chipset)
2x 8800GT

plus de rest. Ik noem alleen deze twee, aangezien de waterkoeling op deze twee onderdelen van toepassing zijn. Wat ik watergekoelt wil hebben zijn de

-videokaarten
-cpu
-northbridge
-southbridge
-mosfets

Voor de videokaarten zijn er verschillende oplossingen, eigenlijk heb ik liefst een universele oplossing hiervoor. Dat is aanzienlijk goedkoper dan voor elke nieuwe videokaart weer een ander type waterkoeling te kopen.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor alle waterblokken; als er een redelijk alternatief is dat ook gaat passen op andere hardware is dat een plus. Het hoeft dus niet perse de beste koelings prestaties neer te zetten.

Heb al tygon slangen met een binnendiameter van 8mm en schroefverbindingen. Zou handig zijn als dat opnieuw gebruikt kan worden (de slangen zijn nog gloedje nieuw). Het RAD wil ik bovenin plaatsen; een triple of misschien zelfs een quad.

Enig idee waar ik het beste mee uit de voeten kan?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Voor je grafische kaarten zou je een blokje kunnen kopen die alleen op de core gaat. Maar dan moet je wel andere koeling hebben voor de andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 3x120mm rad ga je zeker nodig hebben met al die onderdelen. Ik koel zelf CPU/GPU/NB/SB/Mosfets met een Alphacool 3x120mm rad. Nog een videokaart er bij geeft flink wat extra hitte. Als je naast een 3x120mm rad nog een 1x120mm rad kwijt kan of zelfs een 4x120mm rad zou ik dat zeker doen wil je lekkere temps hebben.

Kijk eens naar MIPS koeling voor je moederbord, die hebben voor de meeste mobo's wel setjes. Mijn eigen mobo koeling is ook van MIPS en kan dat zeker aanraden. Niet echt goedkoop maar wel erg goed spul.

Aangezien je voor SLI gaat zou ik zeker blokken zoeken die daar ook voor geschikt zijn anders wordt het een rotzooi met je slangen. Volgens mij heeft EK wel mooie blokken voor de 8800GT die SLI geschikt zijn. Dit zijn alleen wel full-cover en dus niet geschikt voor andere GPU's. Alleen de core koelen kan maar dan moet je wel goede airflow hebben en heatsinks voor de rest van de kaart.

Verder zou ik zeker een sterke pomp nemen zoals een Laing. Als CPU blok is de D-tek Fuzion zeker aan te raden. Pak je er nog een Swiftech Micro res bij en dan ben je wel zo'n beetje klaar.

Ik weet de maten van je Lian-Li niet precies maar in mijn PC-71 past prima boven in de kast een 4x120mm rad ook al zit er een 3x120mm rad in. Je moet alleen wel flink wat gaan zagen maar dat hoort er bij.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Waterkoeling voor het geheugen op de videokaart is ook niet echt nodig, dat wilde ik passief oplossen. Dat EK leuke 8800GT blokken heeft, weet ik maar daar ben ik in principe dus niet naar op zoek.

Zat zelf te denken aan het EK CPU blok, die net iets beter presteert dan de D-TEK Fusion.
Verder vraag ik me af of ik perse moet gaan voor de peperdure triple RAD van Thermochill. Is dat zijn geld waard of kan ik misschien ook een wat betaalbare oplossing nemen ?

De Liang DDC1 Pro pomp staat idd op het verlanglijstje.

Het lijstje tot nu toe:

Videokaart - ?
Cpu - EK Supreme of D-Tek Fusion
Northbridge - MIPS? Welke? (ik kom er niet uit)
Southbridge - MIPS? Welke? (ik kom er niet uit)
Mosfet - MIPS? Welke? (ik kom er niet uit)
Pomp - Liang DDC1 Pro
Reservoir - ?
Radiator - ?
Slangen - 3m Tygon 11x 8mm
Fans - Scythe 120x25mm (kast) + Scythe 120x38mm (rad)

ps: Deze kast is het; http://hardwarelogic.com/...ICLE/1311/2007-08-21.html

[ Voor 4% gewijzigd door Madrox op 02-01-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De videokaarten helemaal passief koelen is echt niet aan te raden. Op de core en het geheugen na zitten er meer dingen op die gekoeld moeten worden en dat zonder airflow doen is vragen om problemen. Als je overal heatsinks op doet kan het met een beetje airflow prima met verder alleen de core met waterkoeling. Een fan op 7 volt is meestal al genoeg en die hoor je bijna niet.

Als je alles wilt gaan koelen met een 3x120mm rad zou ik wel voor een echt goede gaan. Je kan anders wel een merk zoals Alphacool nemen wat goedkoper is maar dan zou ik voor 4x120mm totaal gaan. Dat kan natuurlijk ook 2x 2x120mm zijn.

Qua waterkoeling voor het moederbord moet je gewoon ff gaan zoeken. Op de site van MIPS zag ik zo ff niets maar misschien heeft een ander merk wat. Met wat zoekwerk moet het te vinden zijn. Of gewoon kijken naar de afstand van de gaten voor de koelblokken en dan kijken wat daar op past.

Hoe je de radiator of radiatoren kwijt kan is gewoon ff meten, dat ga ik niet voor je doen.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2008 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Dat meten hoef je ook niet te doen, dat heb ik ook nergens gevraagt :-)

Natuurlijk ga ik de GPU-core waterkoelen, waar zeg ik iets anders ? Alleen welk blok kan ik het best nemen ? Dat je niets vind over wat ik moet gebruiken is iets waar ik ook al tegenaan liep, vandaar dat ik het hier vraag. Zal de vraag toespitsen; zijn de 680i chipset koelblokken ook compatible met de 650i chipset ?

Airflow in de kast komt er zeker voldoende, met minstens 6 casefans van 120mm, zoniet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 03-01-2008 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik dacht dat de gaten van de 8800GT gelijk zijn aan kaarten zoals de X1900XT en 7900GTX. Alle core-only blokken die op die kaarten passen moeten dan ook op de 8800GT passen.

Wat er op het moederbord precies wel of niet past weet ik niet. Je zou moeten kijken of de gaten gelijk zijn aan andere moederborden waar WC blokjes voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Core-only past allemaal wel, het enige waar je op moet letten is dat je gewoon het mem (evt andere cruciale onderdelen) een briesje lucht geeft, vooral bij de laatste generatie kaarten zoals hierboven al gezegt : de 8800GT.

Ik heb een 8800GTS (G92) op water, en moet zeggen dat het zeer goed te doen is. Ik hou altijd mijn Maze4 als reserve, zodat ik vrijwel elke VGA kan waterkoelen :).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Bedankt iig voor alle goede adviezen, al schiet ik er niet veel mee op. Ik bedoel, wat het beste spul is heb ik gezien in de waterkoeling BBG. Maar wat ik nou precies kan gebruiken op dit moederbord weet ik nog steeds niet. Heb de vraag bij Freezing Hardware neergelegt, die willen plaatjes zien maar denken dat de 680i blokjes wel gaan passen. Tja, aan denken heb ik niet veel; ik wil het graag zeker weten voordat ik een bestelling doe :X

De radiators van Thermochill lijken bijv. zeer goed te zijn, maar hoeveel beter ze zijn weet ik niet. Ze zijn peperduur, dus het zou leuk zijn om te weten hoeveel beter ze dan wel niet zijn.

ps: het gaat om dit moederbord: http://i.frazpc.pl/pliki/2002/auto/1172703950990470.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 04-01-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Op zich is het toch gewoon uit te zoeken wat er wel of niet of past. Pak een schuifmaat en kijk naar de afstand tussen de 2 gaten. Die kan je gewoon meten bij de witte pinnetjes. Dan gewoon blokjes op zoeken en kijken bij de specs daarvan of de maten overeen komen met wat jij gemeten hebt. Het zal flink wat Google werk zijn maar het is echt wel uit te zoeken.

Als ik die SB zo bekijk moet daar sowieso wel iets voor te vinden zijn. Als de gaten overeen komen met een SB van een Asus bord kan je gewoon een Asus blokje pakken.

Qua rads zou ik eens kijken op xtremesystems.com. Die gasten testen daar soms 20 rads tegelijk waarin precies te zien is hoeveel flow er verloren gaat per rad en wat de temp verschillen zijn.

Ik koel zelf CPU/GPU/NB/SB/Mosfets met een Alphacool 3x120mm rad. 3x120 Papst op 7 volt er op en de temps zijn best goed. Die Alphacool rad kost echt vrijwel niets als je het vergelijkt met andere rads. Het geeft geen super nette temps maar voor dat geld wel echt prima spul.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 04-01-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Natuurlijk valt het te meten, het is alleen vervelend dat ik dan eerst mijn systeem moet demonteren en alles eraf moet halen. Nogal omslachtig, terwijl je zou kunnen verwachten dat het toch ergens op Internet te vinden zou moeten zijn. Valt me gewoon een beetje tegen.

Heb zelf ook zo'n Alphacool setje, maar dan met een 240mm rad. Koelt best goed. Maar goed, ik zoek het nog wel uit allemaal. Gaat een pak meer werk kosten dan ik gehoopt had, maar ja.

Voorlopig ben ik eerst nog bezig mijn e6750 aan de tand te voelen, tot nu toe lukt het niet erg; 2800mhz en een beetje is alles wat ik stabiel uit kan trekkken. Of het aan de cpu of het moederbord ligt , ik weet het niet. Aan de voeding ligt het iig niet, een Corsair 620watt en het geheugen verdenk ik ook niet; die nog niet boven de specs gelopen heeft; Corsair DMX 4-4-4-12 DDR2 PC6400.

Als dat niet sneller wil, ga ik wellicht kijken naar een beter OC moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou eerst kijken of die OC een beetje wil. Zo niet dan idd een ander moederbord kopen waar wel blokjes voor zijn. De meeste ASUS mobo's hebben wel setjes voor het moederbord. MIPS en EK hebben voor heel erg veel borden blokjes liggen. Als je het oude mobo verkoopt kost het je misschien 70 euro voor een nieuw mobo waar dan wel blokjes voor zijn.

Waterkoeling uitzoeken is gewoon heel erg veel werk. Voor alleen CPU en GPU valt het wel mee maar als je ook nog eens het mobo er bij pakt ben je gewoon lang bezig.

Mijn waterkoeling heb ik in 2 keer gedaan tot hoe het nu is. Eerst CPU en GPU en later het moederbord. De set uitzoeken voor alleen CPU en GPU heeft mij behoorlijk wat uurtjes gekost maar nu ben ik ook helemaal tevreden met deze set. Het modden van mijn kast zoals ie nu is heeft ongeveer 20 tot 25 uur gekost, meeste werk zit in het zagen van 3x120mm voor de rad en het window. Verder nog pomp en reservoir modden in de kast was ook veel werk.

Het mag wel heel lang duren om alles uit te zoeken en te maken maar daarna kan je ook erg lang genieten van een prachtige PC die erg koel en stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Bedankt voor alle tips. Ondertussen is de MSI "overleden", iets wat mij vaker overkomt na het willen wisselen van de north/soutbridge koeling. Geen idee of ik iets verkeerd doe, kan me er iig geen voorstelling van maken. Iig zijn de symptomen telkens min of meer hetzelfde, fans/hdd's spinnen op, maar er komt geen beeld meer. Gebeurde me met een DFI NF-4 blabla(de duurste)(die gaf trouwens 4 rode leds aan(boot-diagnose), hier was duidelijk iets mis), een Asus A8R-MVP en nu deze MSI.

Verder dan een stabiles 2800mhz ben ik nooit gekomen. Het bord valt tegen als je wilt overklokken, is mijn ervaring. Onhandig dat het bios steeds 100% reset naar fabrieksinstellingen plus de fsb-nukken maken dit een lastig bord om te overklokken.

Nu heb ik (tijdelijk?) een Asus P5KC die vrijwel moeiteloos draait op 400x8 = 3200mhz. Wereld van verschil als je gaat overklokken.

Pagina: 1