[3D max] 'Berg' maken

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ik probeer in 3ds max een berg te maken van woorden. Denk hierbij aan een zandloper waar het zand op elkaar stapelt.

Alleen om dit met de hand te doen is het een pijn in de kont. Ook is het opletten dat woorden niet door elkaar heen vallen. (Collision?) Heeft iemand misschien een handige tip zodat dit gemakkelijker gaat?

Het moet niet geanimeerd zijn, maar gewoon een still.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Volgens mij ben jij op zoek naar iets als een PArray, Volgens mij kon je hiermee een particle system van een bestaande mesh maken, maar zeker weten doe ik het niet.

Misschien eens wat particle tutorials doornemen? Ik denk dat je daar een heel eind mee komt.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

reactor

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

WhizzCat schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:43:
Volgens mij ben jij op zoek naar iets als een PArray, Volgens mij kon je hiermee een particle system van een bestaande mesh maken, maar zeker weten doe ik het niet.

Misschien eens wat particle tutorials doornemen? Ik denk dat je daar een heel eind mee komt.
Particle Array kan geen particles stapelen,
het kan wel Geometry instancen maar daar kom je niet ver mee
Dit komt meer in de richting van wat je zoekt. aangezien reactor een "Physics" engine heeft. dit zorgt er voor dat objecten die met elkaar colliden zich op een redelijk natuurlijke manier gaan gedragen en dus zich op gaan stapelen.

met een Rigid body collection en een particle systeem kun je een eind komen, maar goede simulaties draaien blijft met reactor erg lastig.

Waarbij je dus op het volgende komt..

je kunt beter je model op een slimme manier opbouwen waneer je voor een stil kiest.. maak een aantal verschillende groepen van de "gevallen stenen" en clone deze met een beetje rotatie etc kom je al een heel eind.

overigens hou je zo veel meer controle over hoe de vorm van je berg word..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 15:22 ]

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
Totale 3d noob spreekt:

anders maak je gewoon de vorm van een berg.. waarop je texture plakt met woorden erop.. en daarna daarover heen, zeg maar op de berg, nog meer woorden plakt, zo hoef je niet een hele berg gemaakt uit woorden die je toch niet ziet te maken..

snap je?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

WhiteViper schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:26:
Totale 3d noob spreekt:

anders maak je gewoon de vorm van een berg.. waarop je texture plakt met woorden erop.. en daarna daarover heen, zeg maar op de berg, nog meer woorden plakt, zo hoef je niet een hele berg gemaakt uit woorden die je toch niet ziet te maken..

snap je?
Je mag je dan wel een 3d-noob noemen (wat ik niet kan en ga verifiëren) maar je hebt wel gelijk: geef je scene niet onnodige dingen om z'n nek op te breken. Fake wat je faken kan en bouw die onderste lagen van de berg alleen met textures, leg daar bovenop mooie gebouwde woorden! :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:20:

Waarbij je dus op het volgende komt..

je kunt beter je model op een slimme manier opbouwen waneer je voor een stil kiest.. maak een aantal verschillende groepen van de "gevallen stenen" en clone deze met een beetje rotatie etc kom je al een heel eind.

overigens hou je zo veel meer controle over hoe de vorm van je berg word..
Daar ben ik mee bezig geweest, scene wordt dan wel erg zwaar, maar het is ook wel weer zo dat het al in de buurt komt van waar ik wil wezen :)

Afbeeldingslocatie: http://leetmimic.nl/3d/render3.jpgHier is het nog een plas, maar moet je eens nagaan hoe zwaar het is als het een 'berg' is
WhiteViper schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:26:
Totale 3d noob spreekt:

snap je?
Opzich wel een goed idee :)
Dark Blue schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:35:
[...]

Je mag je dan wel een 3d-noob noemen (wat ik niet kan en ga verifiëren) maar je hebt wel gelijk: geef je scene niet onnodige dingen om z'n nek op te breken. Fake wat je faken kan en bouw die onderste lagen van de berg alleen met textures, leg daar bovenop mooie gebouwde woorden! :)
Dit is weer een oplossing voor de zware scene ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mimic op 03-01-2008 09:00 ]

Verwijderd

mwa als je de interpolation van je text wat terugschroeft scheelt het al een hoop.
overigens kan het idee van de onderliggende texturelaag wel, maar let op dat het niet teveel opvalt..

een goede bedekking van mesh models blijft nodig wil je tot een mooi eindresultaat komen
Pagina: 1