8800GT+Aftermarket

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 10:15
beste tweakers, ik heb jullie hulp nodig,

sinds kort ben ik in bezit van een antec 900 case.
in deze case komen binnenkort een 8800 gt + aftermarket cooler (Arctic Cooling Accelero S1) hierop ga ik zelf een 120 mm fan zetten. ook in het zijpaneel wil ik een extra fan zetten.

ik vraag me nu af hoe ik m'n fans moet plaaten:
-moet ik de fan in het zijpaneel als in- of outtake fan gebruiken
-moet ik de fan op m'n gpu koeler naar beneden of naar boven laten blazen

ik twijfel omdat de psu onderin zit, en dus als outtakefan fungeert.
het lijkt mij het slimst om de zijpaneel fan als intakefan te gebruiken, en de fan op de gpu naar beneden te laten blazen.
hierdoor gaat de frisse lucht naar binnen via de zijkant, gaat vervolgens door het koelblok heen, en wordt er via de voeding weer naar buiten gebracht.

ik zou graag willen weten hoe jullie hierover denken!

Greets,
Jelmoh

[ Voor 6% gewijzigd door Jelmoh op 02-01-2008 13:40 ]

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

sowieso de paneelfan als intake. Je weet dat warme lucht stijgt? dus naar beneden blazen werkt niet. je moet dan zorgen dat de lucht de achterkant/bovenkant wordt uitgeblazen. en blazen is altijd veel beter dan warmte verwijderen van een videokaart.

[ Voor 3% gewijzigd door SouLLeSSportal op 02-01-2008 13:48 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Niet zo moeilijk, gewoon even een tekening maken :)
Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/9946/airflowel8.png

Verwijderd

SouLLeSSportal schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:48:
sowieso de paneelfan als intake. Je weet dat warme lucht stijgt? dus naar beneden blazen werkt niet. je moet dan zorgen dat de lucht de achterkant/bovenkant wordt uitgeblazen. en blazen is altijd veel beter dan warmte verwijderen van een videokaart.
Weet je ten opzichte van wat het stijgt? Ten opzichte van koude lucht.
Nu wil het geval dat de temperatuursverschillen tussen koude en warme lucht binnen een computerkast minimaal zijn (als die groot zijn heb je sowieso al een probleem). Het effect van warme lucht die stijgt is daarom verwaarloosbaar klein.
Je hebt veel meer aan een luchtstroom die een duidelijk 'pad' aflegt: bijvoorbeeld van voren naar achteren. Met je fans creeer je aan de voorkant van de kast een overdruk, en aan de achterkant een onderdruk, waardoor je een luchtstroom krijgt. De lucht wordt dan in die stroom gehouden, zodat de convectie als gevolg van temperatuursverschillen er niet meer toe doen. :)

• Jelmoh
Erg mooie tekening Bitage! Je kan zo de nieuwe Picasso worden! ;)

Maar ff ontopic:
Wat raad jij me aan Cpec?

Verwijderd

Ik wilde vooral even reageren op het 'warme lucht stijgt!!'-verhaal, maar zal je ook nog even raad geven ;)
Ik denk dat je die fan in het zijpaneel het best achterwege kunt laten, en ervoor zorgen dat er van voor naar achter een goede luchtstroom ontstaat.
De fan op de videokaart zou ik vervolgens richting de outtake van de voeding laten blazen, dus waarschijnlijk naar beneden.
Overigens kan ik ernaast zitten, maar je kunt het natuurlijk allemaal zelf uitproberen. Meet je temperaturen, verander iets, en kijk vervolgens wat er met je temperaturen gebeurt.
Ik kan je wel alvast verklappen dat het allemaal waarschijnlijk erg weinig invloed gaat hebben op je uiteindelijke temperaturen; de meeste winst maak je door een goed koelblok :)

• Bitage
Jelmoh schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:14:
Erg mooie tekening Bitage! Je kan zo de nieuwe Picasso worden! ;)
Mwahah, hence my paint skillzz :+ Maar omdat je hem zo mooi vindt, krijg je er nog eentje van me. Mijn idee van de airflow:
Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/5207/airflowlp9.png

.

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 02-01-2008 15:34 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Paar pijltjes erbij is handig, want zo lijkt het me nogal onduidelijk welke kant de lucht precies opgaat :?

Verwijderd

De PSU blaast sowieso lucht naar buiten, en zuigt geen lucht aan zoals in de laatste tekening. Wel mooi getekend hoor ;) De fan omdraaien is een mogelijkheid, maar lijkt me onder andere alleen al om de garantiekwestie (zitten vaak stickers overheen) niet heel handig. Misschien belangrijker nog, je gaat toch niet door de PSU verwarmde lucht de kast inblazen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 15:28 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:27:
De PSU blaast sowieso lucht naar buiten, en zuigt geen lucht aan zoals in de laatste tekening. Wel mooi getekend hoor ;) De fan omdraaien is een mogelijkheid, maar lijkt me onder andere alleen al om de garantiekwestie (zitten vaak stickers overheen) niet heel handig.
Bovendien is de PSU bijna altijd erg heet, slim lijkt het me dus sowieso niet om dit te doen :P

• Bitage
Hmm, das best wel true :9 Even aanpassen zodat de lucht van de graka naar de PSU blaast die het wegwerkt. Dan het ding die in het sidepanel zit laten blazen naar de cpu e.d.

EDIT:// Zie edit :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Bitage op 02-01-2008 15:34 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:28:
Bovendien is de PSU bijna altijd erg heet, slim lijkt het me dus sowieso niet om dit te doen :P
Dat viel onder 'o.a.', maar had me al bedacht dat het noemen misschien wat duidelijker was (zie edit).

Ik vraag me überhaupt af of je extra fans in die kast moet willen hangen. Maar goed, de mogelijkheid wordt geboden, en wellicht dat het het extra geluid waard is. De volgende setup lijkt mij het handigste, en zorgt waarschijnlijk voor een goede balans in air in- en outtake.

Bovenste en achterste fan + PSU -> outtake
Mesh fan, 2 front fans -> intake

Als je de outtake fans niet te hard laat blazen dan is er denk ik een goede balans tussen in- en outtake waarbij ik de balans iets meer richting intake zou laten vallen. De PSU trekt een stuk minder lucht aan dan de 2 fans bovenin de kast dus de hitte van de processor wordt denk ik snel genoeg afgevoerd. De PSU houdt voornamelijk z'n eigen warmte uit het systeem en neemt daarnaast ook nog wat restwarmte uit de kast mee.

In schematische weergave is het dan:

Afbeeldingslocatie: http://pic15.picturetrail.com/VOL579/4226866/14675840/296147988.jpg

Evengoed vind ik het een rare setup van Antec. Voeding onderin lijkt me alleen nuttig als het systeem in 2 compartimenten is opgedeeld (zoals de P182). Nu krijg je geen luchtstroom in één richting tenzij je de PSU laat aanzuigen. Het lijkt er trouwens op dat je de voeding op z'n kop moet monteren omdat de ventilator anders praktisch tegen de onderkant van de kast komt!?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 15:55 ]

• Jelmoh
Heel erg bedankt LaCoste... :P
maar dat was niet geheel de vraag en de bedoeling van dit topic... :P
wel vind ik het onwijs gaaf dat jullie allemaal mooie tekeningetjes maken voor me! :D
ik vraag me nu af hoe ik m'n fans moet plaaten:
-moet ik de fan in het zijpaneel als in- of outtake fan gebruiken
-moet ik de fan op m'n gpu koeler naar beneden of naar boven laten blazen
Maar ik denk dat ik uit jullie tekeningen wel voldoende info kan halen...
zijpaneel = intake
GPU fan = naar beneden (richting PSU)

[ Voor 14% gewijzigd door Jelmoh op 02-01-2008 17:19 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Airflow valt duidelijk niet meer onder VB-materie. Ik move even naar TCA :)

Move VB -> TCA

Oslik blyat! Oslik!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou de fan die je op het koelblok monteert in elk geval altijd richting koelblok laten blazen, volgens mij werkt dat altijd een stuk beter dan andersom?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Jelmoh schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:17:
Heel erg bedankt LaCoste... :P
maar dat was niet geheel de vraag en de bedoeling van dit topic... :P
wel vind ik het onwijs gaaf dat jullie allemaal mooie tekeningetjes maken voor me! :D

Maar ik denk dat ik uit jullie tekeningen wel voldoende info kan halen...
zijpaneel = intake
GPU fan = naar beneden (richting PSU)
Nou ja, mijn tekening biedt genoeg antwoord op 50% van je vraag. Zijpaneel inderdaad intake. Ik denk alleen dat ik de GPU fan wel zou laten blazen tegen de kaart, dus 'omhoog'. Volgens mij werkt de koeling dan een stuk efficiënter dan andersom.

Edit, ouwe koeien. Mijn voorganger zegt ook al dat de GPU moet blazen tegen en niet zuigen aan het koelbloek.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 17:44 ]

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:29:
Ik zou de fan die je op het koelblok monteert in elk geval altijd richting koelblok laten blazen, volgens mij werkt dat altijd een stuk beter dan andersom?
Dat ligt eraan; als het hele koelblok de fan bedekt, en als ze dicht tegen elkaar aanzitten, maakt het geen verschil; de lucht moet hoe dan ook langs de koelvinnen.
Steekt de fan echter aan de zijkanten uit van het koelblok, of zit er een cm tussen de fan en het koelblok, dan kan de lucht wel op een andere manier en is het inderdaad aan te raden richting het koelblok te blazen.
Maar in het geval van de Accellero S1 is het koelblok groter dan de fan, en kan de fan er direct tegenaan geplaatst worden. Het maakt dus niet echt uit in welke richting de fan blaast :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:45:
Maar in het geval van de Accellero S1 is het koelblok groter dan de fan, en kan de fan er direct tegenaan geplaatst worden. Het maakt dus niet echt uit in welke richting de fan blaast :)
Damn, door de tijd die er tussen zat was ik alweer vergeten dat de Accellero er op zou komen. In dat geval valt er misschien wel wat te zeggen voor aanzuigen. Zou het niet kunnen zijn dat bij lucht tegen het rooster aanzuigen meer warme lucht die tussen het rooster hangt (aanzuiging uit bredere hoek) wegvoert dan wanneer je zou blazen?

Verwijderd

Om eerlijk te zin denk ik dat het nogal verwaarloos is hoe om je hem zet. Ik heb zelfde kaart ook met de AS S1 erop en de turbomodule (op ze laagste met een fanmate) en de kaart heb ik niet boven de 45 graden zien komen met een aardige overclock. Dus al zou die verkeerd staan is er volgens mij niet veel om je druk over te maken. En je kan hem altijd ff stressen en dan andersom zetten opnieuw stressen en kijken wat het beste is... kan je alle temps uitlezen en vergelijken. Let er wel op dat je kaar nu 1 slot gebruikt de passieve koeler ook en de 120*120mm fan iets meer dan 1 slot ineemt. bij elkaar dus iets meer dan 3 sloten in totaal.
Pagina: 1