Schijf delen in server 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:20
Ik heb hier voor eigen gebruik (tot nu toe) een server draaien. Tot een week geleden draaide er Windows XP op. Hierin had ik ingesteld dat ik enkele schijven via het netwerk deel. En op mijn eigen pc had ik met deze schijven een netwerk verbinding gemaakt. Heel ideaal! Want in verkenner van vista gaf hij deze schijf hetzelfde aan als een andere harde schijf, alleen dan met het logo van een netwerk schijf.

Nu heb ik er Windows server 2003 op draaien. Ik was van XP afgestapt om dat server 2003 iets meer voordelen voor mij heeft. Daarnaast zijn er een tweetal schijven er bij in gekomen, die in jbod draaien. Ik kan alleen van de schijven die er in zitten, netwerk schijven maken...
Ik kan wel een map delen over het netwerk, maar niet meer een hele schijf. Nou is dat natuurlijk op te lossen door alles wat op die schijf staat in 1 map te stoppen en die te delen via het netwerk. Maar dit is niet echt iets wat je wilt... En daarnaast kan ik dan via zn netwerk map niet zien hoeveel ruimte ik nog beschikbaar heb op die schijf.

Mocht je weten hoe dit moet, gelieve makkelijk uitleggen. Ik ben na 1 week nog niet zo heel erg bekent in server 2003 ;)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Op het tabblad Sharing kan je volgens mij voor je schijf een nieuwe share maken met alle bijbehorende rechten. Naast de bestaande administratieve share dus.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 09:52

we_are_borg

You will Comply

Als je de hd deelt dan krijg je een bericht dat dit onveilig is dit bericht negeren en je kan daarna de hele hd sharen. Ik had dit namelijk gisteren, ik heb wel gebruik gemaakt van een wizard.

Wat ook leuk is om plesk te installeren voor 1 domein is dit gratis en je heb dan eenvoudig een domein op 2003.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 21:55
Je kan op een server toch de eigenschappen van de drive opendoen en dan op "Sharing" Klikken? Hier voeg je dan een nieuwe share toe, is eigenlijk bijna hetzelfde als in Windows XP.

Trouwens wat je zegt klopt niet helemaal, je krijgt evengoed de juiste grootte van de HD te zien als je een map aanmaakt en shared of je de volledige disk mapped, het enigste dat enigzins de grootte kan beperken zijn de user quota's die standaard aanstaan.

Voor de rest een beetje een basic vraag, is in mijn opzicht toch wel heel gemakkelijk te vinden.

EDIt :
we_are_borg schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:04:
Als je de hd deelt dan krijg je een bericht dat dit onveilig is dit bericht negeren en je kan daarna de hele hd sharen. Ik had dit namelijk gisteren, ik heb wel gebruik gemaakt van een wizard.

Wat ook leuk is om plesk te installeren voor 1 domein is dit gratis en je heb dan eenvoudig een domein op 2003.
Plesk? Wat heeft dat er eigenlijk mee te maken? Voor sharing? Is dat geen hosting / control panel voor sites?

[ Voor 33% gewijzigd door tc982 op 02-01-2008 13:09 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• erikfw
wizzard? Waar kan ik die vinden...

Ik heb even een screenshot gemaakt. Dit is in het menu eigenschappen van een van de schijven.

[img=http://img244.imageshack.us/img244/3151/schijfdelenjr2.th.jpg]

Naja ziet er leuk uit verder, maar ik begrijp niet hoe ik vanaf dit punt nu deze schijf via het netwerk kan delen. Kijk die namen boeien mij niet zo, maar dit lijkt mij verder goed in gesteld. Maar er word niks zichtbaar op het netwerk of iets dergelijks...

Grote kans dat ik iets makkelijks over het hoofd zie, maar mijn ervaring hierin is nog niet zo groot ;)

Edit: Als ik een machtiging wil instellen, dan kriig ik de melding:
"Deze locatie is vanwege administratieve doeleinden gedeeld. Het is niet mogelijk om de toegangsrechten ervan in te stellen."

[ Voor 13% gewijzigd door erikfw op 02-01-2008 13:24 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nee die $ betekend dat hij 'hidden' is.

via \\computernaam\d$ kan je erbij.

Waarom kan je niet gewoon op "nieuwe share" klikken? Dan is het probleem toch opgelost?

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 02-01-2008 13:27 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

erikfw schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:22:
wizzard? Waar kan ik die vinden...

Ik heb even een screenshot gemaakt. Dit is in het menu eigenschappen van een van de schijven.

[img=http://img244.imageshack.us/img244/3151/schijfdelenjr2.th.jpg]

Naja ziet er leuk uit verder, maar ik begrijp niet hoe ik vanaf dit punt nu deze schijf via het netwerk kan delen. Kijk die namen boeien mij niet zo, maar dit lijkt mij verder goed in gesteld. Maar er word niks zichtbaar op het netwerk of iets dergelijks...

Grote kans dat ik iets makkelijks over het hoofd zie, maar mijn ervaring hierin is nog niet zo groot ;)

"Deze locatie is vanwege administratieve doeleinden gedeeld. Het is niet mogelijk om de toegangsrechten ervan in te stellen."
Wat ik dus schreef, klik op Nieuwe Share. Dan moet je er wel komen. Even een nieuwe naam er aan geven en gaan met die banaan. Everyone alle rechten geven en dan kan je er altijd bij.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Klik op de knop "Nieuwe Share" en maak een nieuwe sharenaam met de bijbehorende machtigingen. :9

offtopic:
wat zij hierboven dus al net voor mij zeiden O-)

[ Voor 27% gewijzigd door richeh op 02-01-2008 13:29 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

erikfw schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:22:
Onderaan staat "Nieuwe share instellen". Dat al eens geprobeerd? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• erikfw
Goed, 4 dezelfde reacties in 1 min tijd... Ik mag me schamen :9

Maar het is inderdaad op die manier gelukt! Ik had het al eerder geprobeerd via deze manier, maar toen viel hij over de machtigingen. Geen idee waarom hij het nu wel pakt... Maar maakt ook niet uit, het werkt!

Heb ik nog wel een ander puntje. Had ik hierboven ook al beschreven. Als ik nu in vista die schijf toevoeg, komt hij er netjes bij staan bij de netwerklocaties. Alleen is het logo die van een map, zoals je ze ook vind op je eigen interne schijf. Voor heen, en dat wil ik eigenlijk weer, zag het er uit als een hardeschijf. Met zn bank er onder wat het verbruik is en ook met cijfers de schijf ruimte. Is het mogelijk om dit weer terug te krijgen?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

erikfw schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:43:
Heb ik nog wel een ander puntje. Had ik hierboven ook al beschreven. Als ik nu in vista die schijf toevoeg, komt hij er netjes bij staan bij de netwerklocaties. Alleen is het logo die van een map, zoals je ze ook vind op je eigen interne schijf. Voor heen, en dat wil ik eigenlijk weer, zag het er uit als een hardeschijf. Met zn bank er onder wat het verbruik is en ook met cijfers de schijf ruimte. Is het mogelijk om dit weer terug te krijgen?
Netwerkmapping maken. Kan je op verschillende plekken doen binnen Explorer.

Of Rechtermuistoets op Deze Computer --> netwerkverbinding maken.

Weet niet of het met Vista ook zo gaat, maar dat denk ik van wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 02-01-2008 13:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• tc982
bij vista is het gewoon de verkenner opendoen en klikken op de netwerkverbing mappen of zoiets.

Alternatief is :

net use m: \\servernaam\sharenaam /persistent:yes

Waar m: de drive letter is die je er aan wil geven.

• erikfw
tc982 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:11:
bij vista is het gewoon de verkenner opendoen en klikken op de netwerkverbing mappen of zoiets.

Alternatief is :

net use m: \\servernaam\sharenaam /persistent:yes

Waar m: de drive letter is die je er aan wil geven.
Dat eerste heb ik gedaan, maar dan komt er dus een map logo te staan... Maar hoe die ik die tweede dan? Ergens in een adres balk ofzo? of hoe moet ik me dat voorstelle

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Server OS > WSS dus!

potverdriedubbeltjes!

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

erikfw schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:26:
[...]

Dat eerste heb ik gedaan, maar dan komt er dus een map logo te staan... Maar hoe die ik die tweede dan? Ergens in een adres balk ofzo? of hoe moet ik me dat voorstelle
Dat doe je op de command line, oftewel een dosbox. Dat maakt verder niet uit v.w.b. het icoontje dat Vista er aan geeft hoor ;)
Waarschijnlijk zal je de weergave op klassiek moeten zetten om hetgeen te zien wat jij wilt ;)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 09:52

we_are_borg

You will Comply

tc982 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:08:

[...]

Plesk? Wat heeft dat er eigenlijk mee te maken? Voor sharing? Is dat geen hosting / control panel voor sites?
Wel plesk heeft gelijk een aantal zaken goed gezet zodat ik nu bij alle hd's kan komen via shares en ook via de browser ook is de weergave eenvoudig. Dit zit ook normaal gesproken in 2003 zelf maar plesk doet het allemaal (half)automatisch. Ook heb je veel minder moeite met asp, .net enz enz en aangezien de TS niet zo bekend was met 2003 is misschien plesk wel handig voor hem, gewoon dus een tip tussen door.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

we_are_borg schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:10:
[...]

Wel plesk heeft gelijk een aantal zaken goed gezet zodat ik nu bij alle hd's kan komen via shares en ook via de browser ook is de weergave eenvoudig. Dit zit ook normaal gesproken in 2003 zelf maar plesk doet het allemaal (half)automatisch. Ook heb je veel minder moeite met asp, .net enz enz en aangezien de TS niet zo bekend was met 2003 is misschien plesk wel handig voor hem, gewoon dus een tip tussen door.
Ja, en voor Plesk zal je waarschijnlijk IIS of een andere http-service moeten draaien; dat lijkt me inderdaad de manier om een netwerk-share te delen... 8)7

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tc982
MAX3400 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:13:
[...]

Ja, en voor Plesk zal je waarschijnlijk IIS of een andere http-service moeten draaien; dat lijkt me inderdaad de manier om een netwerk-share te delen... 8)7
Lijkt me inderdaad een beetje overkill !

Pagina: 1