Toon posts:

Vista 32 and Vista 64 , Key Problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem, en hoop dat iemand dit herkend.
Ik heb afgelopen jaar een nieuwe PC gekocht met daarop Vista_32 geinstalleerd.

Om zelf te programmeren met 64bits , heb ik een "legale" OEM versie gekocht van Vista_64 en zelf op een andere partitie geinstalleerd.
Daarnaast wil ik Dual-Boot, omdat een aantal spellen en applicaties minder werkt onder 64-bits.
Ik gebruik de 64-bits dus enkel om te programmeren.

Alles leek goed te gaan, en kon beiden opstarten.
Echter na enige tijd (ik heb eea niet precies bijgehouden), kreeg ik de melding dat mijn Vista_32 key invalid was?

Contact met het PC - bedrijf opgezocht, die me wisten te melden dat zij geen Dual-boot ondersteunen.

De enige verklaring die ik heb (maar misschien zijn er meerderen), is dat "deze" 32-bits versie en de 64-bits versie niet naast elkaar kunnen werken, en dat door de installatie van de 64-bits versie, de 32-bits key onbruikbaar geworden is (Vista_32 het nog wel "even" deed , maar na X dagen zonder juiste activatie de "geest" gaf).

Misschien, kan je alleen 2 Vista's naast elkaar laten werken als je de duurdere varianten kiest, maar nogmaas ik gok maar wat.
Overigens heb ik dit probleem om mijn andere computer waarop XP 32bits en XP 64bits staat, nooit gezien.

Waarschijnlijk is met de invoering van Vista ook het licensie systeem van Microsoft wat "minder" eenvoudig en transparant geworden. Maar nogmaals ik heb 2 legale versies waarvoor betaald is !!

Kent iemand dit probleem, en nog liever, bestaat hiervoor een eenvoudige oplossing ???

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Bij mij draait Vista gewoon, 32 bits en 64 bits ???

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Bel microsoft? :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als het twee verschillende OEM keys zijn kan ik me inderdaad voorstellen dat MS maar 1 OEM key tegelijk op 1 machine in gebruik wil zien. Er mag namelijk maar 1 OEM-licentie op een PC geinstalleerd zijn, en dat is de licentie die je erbij kreeg.

Tesla Model Y RWD (2024)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 13:52

ThunderNet

Flits!

hij heeft een OEM versie.. Dus hij moet z'n systembuilder bellen, en niet microsoft :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij gaat dat WGA heel erg ver door iig. Maar mocht je dus een illegale OEM hebben dan kan ik me voorstellen dat je een probleem hebt en gezien je TS denk ik dat je dat ook hebt. We mogen je dan ook niet helpen, maar ik zal wel uitleggen wat er fout gaat als je de OEM BIOS emulatie gebruikt.

Stel, je hebt een Dell bak staan. Dan heeft je BIOS een stukje code waaraan Windows ziet dat het om een Dell gaat. Dell heeft dan 1 code voor Windows en die activeert via de BIOS code. Helemaal prima geen probleem.

Stel, jij hebt nu de gebruikelijke ASUS activatie emulatie er in gezet met een andere code die bij ASUS wordt gebruikt. Deze code wordt bij het starten geladen, voordat Windows wordt gestart. Je nieuwe "ASUS" computer start prima met Vista x64 omdat de code overeenkomt. Echter denkt Windows Vista x86 ook dat je een "ASUS" computer hebt. Je hebt daar echter een Dell code bij gekregen waardoor hij niet meer activeren wil. Je probeert nu een code te activeren die helemaal niet wordt gebruikt bij ASUS en als illegaal wordt bestempeld.

Anders moet je idd even MS bellen.Dat WGA streng is daar ben ik wel achter gekomen. Hij bestempeld mijn legale OEM Vista die bij mn laptop zal ook als illegaal op diezelfde laptop met orginele installatie nu ik er OpenSUSE naast heb gezet in dualboot... Vooralsnog ben ik te lui geweest om naar Redmond te bellen omdat ik wel een desktop heb.

Je spreekt jezelf iig zelf tegen en bedenk wel dat mocht je staalhard blijven beweren dat je een legale versie hebt en wel met bovengenoemd probleem zit dat je dan ook keihard door de mand valt!
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:46:
Om zelf te programmeren met 64bits , heb ik een "legale" OEM versie gekocht van Vista_64 en zelf op een andere partitie geinstalleerd.

...

Waarschijnlijk is met de invoering van Vista ook het licensie systeem van Microsoft wat "minder" eenvoudig en transparant geworden. Maar nogmaals ik heb 2 legale versies waarvoor betaald is !!
Ik zie haakjes, en vaak zie ik die op punten waar iets niet helemaal waar is. Ook de "bevestiging"( ;) ) dat je ECHT legale versies hebt zeggen mij ook genoeg. Overigens zou ik ook wel even je specs willen weten, volgens mij heb je gewoon een kant en klare Packard Bell oid gehaald bij een "computerwinkel" welke idd vaak neit willen helpen als het wat te ver gaat voor de gladjanussen bij oa de Dixons die ook de ballen verstand van computers hebben _/-\o_ .

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 02-01-2008 12:27 ]

Verwijderd

wga verloopt alleen met hardware wijzigingen. Is er hardware veranderd?
twee installlaties naast elkaar moet probleemloos draaien. (ze zijn nooit parallel actief).
ge woon via MS opnieuw activeren
nog een vraagje hoe heb je systeem multyboot gemaakt? naast de aanwezige win-32 installatie, win-64 geinstalleerd? of geformatteerd en opnieuw begonnen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 12:31 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
--MeAngry-- schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:13:
Als het twee verschillende OEM keys zijn kan ik me inderdaad voorstellen dat MS maar 1 OEM key tegelijk op 1 machine in gebruik wil zien. Er mag namelijk maar 1 OEM-licentie op een PC geinstalleerd zijn, en dat is de licentie die je erbij kreeg.
Wat men zich voor kan stellen of aan kan nemen doet niet ter zake. De overeenkomst en de technische implementatie wel.

Het is prima mogelijk om PC onderdelen te kopen en daarbij meerdere Vista OEM licenties bij af te nemen. De zaak van TS is daar technisch equivalent aan (indien zelfbouw, indien het een pc van een grote OEM betreft dan gaat het verhaal hierboven met het Dell voorbeeld evt. op).
ThunderNet schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:15:
[...]

hij heeft een OEM versie.. Dus hij moet z'n systembuilder bellen, en niet microsoft :)
En juist voor licentie- en activatieproblemen moet je als ik de berichten mag geloven vaak juist wel weer met Microsoft in de slag....

Microsoft gaat echt volstrekt de verkeerde kant op op deze wijze (net als bv Valve met Steam): productbeveiligingen van verschillende producten interacteren zonder juridische of technische basis: hier Vista 32 bit en Vista 64 bit, geactiveerde en niet geactiveerde Office 2007 programma's, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2008 12:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met dank voor de vele reacties tot nu toe, ook van degenen die vermoeden dat het hier om ilegale versies gaat.

Ik denk dat het probleem juist onstaat omdat ik 2 legale versies heb !!!
Ik heb het systeem gekocht met Vista32 geinstalleerd.
Daarna een OEM Vista64 versie gekocht en die op een ander partitie geinstalleerd.
Dus niet de oude versie overschreven.

Het systeem bootte daarna X dagen (zal wel 20-30 dagen geweest zijn, kan ik nu moeilijk achterhalen) beide OS-en goed op.
Echter nu doet de Vista32 versie het niet (en die was het eerste geinstalleerd).

Heb contact gehad met de winkel waar ik eea gekocht heb.
Die gaven als verklaring dat het niet "technisch" mogelijk is (dus iets anders dan niet legaal) om 2 keer een OEM versie te hebben op 1 systeem. Wel is het mogelijk om als 2e OS een DSP versie te installeren.

Helaas zijn die DSP versies iets duurder 8)7

• GENETX
  • Nu online
En als ze legaal zijn dan kun je gewoon opnieuw activeren door te bellen wat tegenwoordig meot bij OEM's volgens mij. Is gratis en zo gedaan. Dan vraag ik me af, waarom doe je dat niet? Als je 2 100% legale kopiën hebt dan pakken ze je echt niet op ofzo (anders ook niet).

Doe dat eerst maar eens en kijk wat MS eventueel zegt? Of durf je het neit omdat je stiekem toch een illegale versie hebt en je zoals gezegd door de mand zult vallen hier?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uit je titel zou je ook kunnen afleiden namelijk dat je dezelfde key gebruikt voor zowel je 32 als je 64bits versie, dat lijkt me inderdaad niet zo handig.

Als dat niet je bedoeling is, geef dan even een andere titeloptie door zodat we dat kunnen veranderen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:54:
Uit je titel zou je ook kunnen afleiden namelijk dat je dezelfde key gebruikt voor zowel je 32 als je 64bits versie, dat lijkt me inderdaad niet zo handig.

Als dat niet je bedoeling is, geef dan even een andere titeloptie door zodat we dat kunnen veranderen.
De key die ik heb (via ma3d) kan ik beurtelings op 32bits en 64bits installeren zonder MS ook maar te hoeven bellen tijdens de activatie. Dual boot op een machine is ook geen probleem al heb ik dit niet langer dan een paar dagen geprobeerd.
Maar dit is dan ook een "retail" key(AFAIK) voor zover dit uitmaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Def_P op 02-01-2008 15:06 ]

I, for one, like Roman numerals

• GENETX
  • Nu online
Dan heb je wss gewoon zo'n gratsi ding omdat je een of andere ICT opleiding doet. Dit is een OEM versie. Maar volgens mij moet je dan ook beide naast elkaar kunnen installeren met 2 keys.

Het stukje: "legale" OEM versie, nog niet te hebben gebeld met MS, toch gewoon de activatiemogelijkheid doe wordt aangeboden en mijn verklaring met de OEM BIOS emulatie geeft mij een heel erg sterk vermoeden dat het hier terecht is dat MS de install deactiveert....

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 16:40
Tja, ik dacht ook dat onder normale omstandigheden je OEM versie gewoon normaal blijft werken. Toch had ik ook te maken met een spontane onverwachte aankondiging dat mijn activatie over enkele dagen zou verlopen, terwijl ik alleen maar een videokaart (ATI Radeon --> nVidia GF) had gewisseld en verder helemaal NIETS had gewijzigd!

Gelukkig kon ik de activatie herstellen met bellen met de activatie-lijn en de getallen via de telefoon doorgeven waarna ik een werkende activatie code terug kreeg. Maar ik voelde me wel een halve misdadiger dat mij door de telefoon (computer) gevraagd werd of ik m'n Vista op 1 of op meer dan 1 PC had geïnstalleerd, en of ik de software bij de PC geleverd had gekregen of los gekocht had. En dat alleen maar door het wisselen van een videokaart! :(

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Haay schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:47:
Tja, ik dacht ook dat onder normale omstandigheden je OEM versie gewoon normaal blijft werken. Toch had ik ook te maken met een spontane onverwachte aankondiging dat mijn activatie over enkele dagen zou verlopen, terwijl ik alleen maar een videokaart (ATI Radeon --> nVidia GF) had gewisseld en verder helemaal NIETS had gewijzigd!

Gelukkig kon ik de activatie herstellen met bellen met de activatie-lijn en de getallen via de telefoon doorgeven waarna ik een werkende activatie code terug kreeg. Maar ik voelde me wel een halve misdadiger dat mij door de telefoon (computer) gevraagd werd of ik m'n Vista op 1 of op meer dan 1 PC had geïnstalleerd, en of ik de software bij de PC geleverd had gekregen of los gekocht had. En dat alleen maar door het wisselen van een videokaart! :(
Dat jij je al een misdadiger voelt door zo'n simpele vraag, is toch echt jouw schuld.. Het komt vaak voor dat de het wel los gekocht is etc. Vandaar dat dat gevraagd wordt. Ze beschuldigen je echt niet zomaar.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ThunderNet schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:51:
Ze beschuldigen je echt niet zomaar.
Waarom zou je dat als een beschuldiging willen opvatten?

Simpel gesteld: de hash die gebruikt wordt voor de online activatie van je licentie is gewijzigd doordat je een ander hardware device hebt toegevoegd (of meerdere devices - soms kan dat zelfs in één apparaat voorkomen).

De vraag is niet meer dan een controlevraag. Dat er op grote schaal van OEM licenties misbruik is gemaakt door deze op meerdere PCs te installeren, al dan niet door verspreiding over internet d.m.v. die leuke downloads is dan een extra reden om een strengere procedure te hanteren.

Daar mag je dan je buurjongen op aankijken (want zelf doen we dat natuurlijk nóóit - immers 70% van de ondervraagden vind dat zoiets altijd aan anderen is te wijten).

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 03-01-2008 13:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Omdat hij zegt dat hij zich een halve misdadiger voelde na die vraag?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Ik heb geen zin om helemaal semantisch te werk te gaan, ik reageer alleen maar op jouw ietwat ongelukkige formulering.
Maar dat heeft helemaal niks meer met de originele vraagstelling te maken, dus het lijkt me verstandig als we daar het verder niet over gaan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals mijn dank voor de vele reacties.
Ik heb een lange email uitwisseling achter de rug met het bedrijf waar ik de PC gekocht heb, en zij hebben me nu deze verklaring gegeven. Ik ben benieuwd of jullie eea herkennen.

De Vista32 versie die ik "kreeg" bij de computer was een OEM versie, waarbij blijkbaar activatie via de BIOS llopt (vraag me niet om technische details want die ken ik niet).

De Vista64 die ik zelf gekocht had via Internet was ook een OEM versie.
Blijkbaar werkt bij deze de activatie ook via de BIOS en kunnen er niet 2 Vista versies op dezelfde machine geactiveerd worden.

Overigens voor de duidelijkheid, ik heb 2 verschillende keys gebruikt.

Kortom het lijkt erop dat je niet 2 Vista OEM versies (32 en 64) op 1 computer kan activeren met een multi-boot.

Ik denk dat een Vista versie met XP wel lukt (omdat ik dacht dat hierbij de BIOS niet in de beveiliging voorkomt).

Logisch vind ik eea niet blijkbaar mag je een OEM versie op 1 computer installeren, en als je dus 2 computers hebt kan je met 2 OEM versies op hetzelfde moment met Vista32 en Vista64 werken, maar als je 2 OEM versies koopt , en op 1 computer wil installeren (omdat de geweldige 64bits versie nog niet met alle programma loopt), en ze niet eens op hetzelfde moment gebruikt kan dit blijkbaar niet.

Ik ben benieuwd of iemand wel 2 veschillende VItsa OEM versies (32 en 64) aan de praat gekregen heeft in een dual-boot configuratie?

Wordt vervolgd , tot ik het echt snap.......

Verwijderd

Ik heb ruim 14 dagen terug een Home Premium 64-bit NL OEM gekocht.
DVD kwam keurig verpakt in een door Microsoft verzegelde verpakking thuis.
Stond duidelijk op de verpakking dat het bedoeld was voor systembuilders.
Na installatie kwam dus het activatie proces en tot m'n stomme verbazing kreeg ik de melding dat de opgegeven key al in gebruik was en kon dus niet worden geactiveerd.
Hierover contact met de leverancier opgenomen die me doorverwees naar Microsoft.
Microsoft gebelt die de key controleerden en vertelden dat ze niets voor mij konden doen omdat de key op een pre-installed computer thuishoort.
Ik moest het maar uitvechten met m'n leverancier.
De leverancier weer gebeld en het standpunt van Microsoft uitgelegd waarop de leverancier voorstelde dat ik het pakket retourneerde zodat hij zich er mee kon bemoeien.
Aldus geschiede.
We zijn nu 14 dagen verder, Vista moet binnen 14 dagen worden geactiveerd en de leverancier zwijgt als het graf.
Daar betaal je dan ruim 100 euro voor...........

Verwijderd

Even wat anders, ik kan het niet meer volgen, steeds zie ik andere antwoorden, het gaat om het volgende:
Ik heb een orginele OEM versie gekocht van Windows Vista Home Premium NL 64 bits, maar deze heb ik nog nergens op geinstalleerd. De bedoeling was deze op mijn laptop te installeren, maar dat doe ik toch maar niet.
Nu wil ik een OEM Windows Home Premium NL 32 bits downloaden en deze installeren op mijn laptop en hem activeren met mijn 64 bits key.
Is dit mogelijk?

Verwijderd

Je kan niet twee OEM versie op1 pc installeren, moet er een klein deel van je harddisk een verborgen partitie wordt gemaakt door Vista waar een sleutel in staat die samen met een serienummer van jet BIOS 1 geheel vormen.
Als je een tweede OEM versie op je pc installeert dan wordt de oude sleutel vervangen door een nieuwe waardoor de eerste OEM versie wordt deactieveerd.

Dus als twee verschillende versie van Vista wil gebruiken moet je een retail versie kopen met twee keys.

Of VM op je pc zetten en daar een 32bit os opzetten om te testen.
Pagina: 1