Vista raid0 probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekhapperr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 21:07
Goedendag,

Ik heb sinds kort 2 nieuwe seagate barracuda's in mn pc zitten (ST3250410AS). De bedoeling is deze in raid 0 te laten draaien.

Ik heb de controller in de bios aangezet, in de biosconfig raid 0 samengesteld met deze 2 schijven
en toen Vista Ultimate geïnstalleerd.

Tot zover ging het goed.

Maar toen kreeg ik plots de melding "error occurred" bij het opstarten en in het programma intel matrix storage console. Die verteld mij dat ik onmiddelijk moet backuppen, omdat er zogenaamd 1 (of 2) schijven dood gaan. Dit lijkt me sterk, want de schijven zijn net nieuw.
Op de meldingen na merk je er verder niks aan; hd tune geeft nog de goede transferrate aan (gem. 150mb/s).
Wat ik wel frappant vind, is dat de computer zichzelf niet afsluit na het afsluiten van windows. Het beeldscherm, toetsenbord etc. gaat wel uit, maar het lijkt alsof de schijven zichzelf niet willen afsluiten.

Ik heb al geprobeerd de nieuwste updates van windows en de raid drivers te installen, maar het heeft geen effect.

Op internet kan ik er weinig tot niets over vinden. Wel is er iemand geweest hier op het got met hetzelfde probleem, maar is onopgelost gebleven: [RAID] ICH9R Raid 5 problemen

Mijn systeemspec. :

Gigabyte P35-DS3R
C2D e6750 2.66ghz
GEIL 2 x 1GB DDRII 800
Nvidia 7900GS passive
2 x 250gb Seagate Barracuda (ST3250410AS) RAID 0
1 x maxtor 250 gb
Zalman 400watt voeding
Raid controller: Onboard (Intel ICH9R)
Windows Vista Ultimate 64-bit

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Jan

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koekhapperr schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:05:
[...]Die vertelt mij dat ik onmiddelijk moet backuppen, omdat er zogenaamd 1 (of 2) schijven dood gaan. Dit lijkt me sterk, want de schijven zijn net nieuw.[...]
Dat de schijven nieuw zijn zegt niks. Test ze eens met Seatools.

• koekhapperr
smvs schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:32:
[...]

Dat de schijven nieuw zijn zegt niks. Test ze eens met Seatools.
Ik heb seatools op cd gezet en daarmee laten booten, maar hij ziet alleen m'n maxtor schijf :? Of is het noodzakelijk raid uit te schakelen en de schijven dan te testen?

[ Voor 11% gewijzigd door koekhapperr op 02-01-2008 12:19 ]

• smvs
  • Niet online
koekhapperr schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:18:
[...]

Ik heb seatools op cd gezet en daarmee laten booten, maar hij ziet alleen m'n maxtor schijf :? Of is het noodzakelijk raid uit te schakelen en de schijven dan te testen?
Dat kan zeker helpen idd. Maar ik sta er niet voor in dat dan je raid array behouden blijft als je de schijf weer toevoegt omdat ik daar domweg te weinig ervaring mee heb.

• smvs
  • Niet online
Trouwens je zou dit ook eens kunnen proberen (Seatools for Windows) http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM100000dd04090aRCRD

• koekhapperr
Ik heb die test uitgevoerd op beide schijven. Test result: Passed. Zijn dus nog 100% in orde.

Toevallig kwam ik dit tegen:

http://forums.cnet.com/52...0&threadID=236344&start=0

De error wordt veroorzaakt door iTunes :/ Altijd al een waardeloos programma geweest.

Ik heb nu een schone install gedaan en hij sluit nu wel goed af; raar, maar waar.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1