[XP] Verschillende boot-errors

Pagina: 1
Acties:

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 11:16
Na 5 dagen geleden Windows XP Media Center Edition SP2 er helemaal opgezet te hebben, en alle updates binnengehaald te hebben, leek alles vlekkeloos te verlopen.

Met oud en nieuw ben ik weg geweest, vandaag kwam ik terug, startte de pc op en zag dat er via windows update een nieuwe update binnen te halen was (2 zelfs). Deze binnengehaald, computer opnieuw opgestart, en de problemen begonnen:

Allereerst had ik de error "NTLDR ontbreekt". Met de cd de pc opnieuw opgestart, recovery console, "chkdsk /r" gedraaid, "fixboot c:" uitgevoerd, computer opnieuw opgestart. Het leek even te werken, de witte laadbalk van windows xp was al in beeld, maar toen kwam opeens:
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Na even zoeken hier terecht gekomen. Deel één hiervan uitgevoerd (deel 2 kan niet want kan windows dus niet inkomen, deel 3 kan niet want hij zegt de bestanden niet te kunnen vinden) en weer de pc opnieuw opgestart. Vervolgens laadt hij rustig de hele witte balk van xp, en komt in het start-up scherm met het vlaggetje en het kleine laadbalkje, hier lijkt hij ook even rustig op te starten maar daarna wordt het beeld zwart en start de pc opnieuw op.

Nogmaals naar de recovery console gegaan, nogmaals "chkdsk /r", weer de "...\CONFIG\SYSTEM" melding, weer in recovery console opgestart, nogmaals "fixboot c:" uitgevoerd en ntldr en ntdetect.com van de cd gekopieerd, maar nog steeds geeft hij de "...\CONFIG\SYSTEM" melding.

Ik kan even niet meer bedenken wat het zou kunnen zijn. Ik kan natuurlijk wel gewoon windows opnieuw installeren, maar loop dan net zo hard het risico dat het straks weer gebeurd want het was een schone installatie. Ben inmiddels ook alweer 2 uur bezig en moet over zo'n 5 uur weer op :O, dus ik hoop morgen hier wat verfrissende ideeën tegen te komen van mijn mede-tweakers ;)

Alvast bedankt! :>

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Misschien kun je hier iets mee: http://webcast.broadcastn...s/viewarticle.jsp?id=8658 .

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kontroleer eens de bios of dit niet overclocked is, of iets te snel staat.
Dacht dat ik iets overclocked had toen kreeg ik dit ook.
De bios kan misschien gewijzigd zijn door iets zonder dat jij het weet.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
deel 2 kan je wel uitvoeren, met behulp van een bootcd als bartPE oid. Dan kun je ook gewoon die files renamen en terug kopieëren naar naar de config folder in system32. Het is een soort manual system restore :P

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Dav0s
Goedemorgen! :P

Ik zal eens beginnen aan die link van EricJH.

@LiquidT_NL: heeft hij dit niet allemaal weer restored door de chkdsk die ik daarna heb uitgevoerd? Want ook al had ik dat al eerder gedaan, was hij er toch behoorlijk lang mee bezig... Ik zal dat in ieder geval ook eens gaan proberen.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Dav0s schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 08:54:
Goedemorgen! :P

Ik zal eens beginnen aan die link van EricJH.

@LiquidT_NL: heeft hij dit niet allemaal weer restored door de chkdsk die ik daarna heb uitgevoerd? Want ook al had ik dat al eerder gedaan, was hij er toch behoorlijk lang mee bezig... Ik zal dat in ieder geval ook eens gaan proberen.
Chkdsk /f voert een schijfcontrole uit, maar verandert niets aan de data op de schijf (maw, repareert geen register 9 van de 10 keer). In principe heb je in deel 1 van die guide min of meer hetzelfde gedaan, maar het kan geen kwaad het voor de zekerheid nog eens te doen, maar dan helemaal. Als je een bootdisk gebruikt kan je overigens meteen bij deel 2 beginnen: deel 1 is voor mensen zonder BartPE of andere bootdisks.

Overigens, het is wel verstandig eens je harde schijf te testen via een tooltje van je fabrikant. Deze staan allemaal op de UBCD (even googlen), een bootCD met allemaal handige progjes, waaronder vele testtooltjes voor de harde schijf.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Dav0s
LiquidT_NL schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 09:22:
[...]

Chkdsk /f voert een schijfcontrole uit, maar verandert niets aan de data op de schijf (maw, repareert geen register 9 van de 10 keer). In principe heb je in deel 1 van die guide min of meer hetzelfde gedaan, maar het kan geen kwaad het voor de zekerheid nog eens te doen, maar dan helemaal. Als je een bootdisk gebruikt kan je overigens meteen bij deel 2 beginnen: deel 1 is voor mensen zonder BartPE of andere bootdisks.
Maar Chkdsk /r zou het wel moeten repareren toch? Of repareert die niet de bestanden die in stap 1 verplaatst zijn?

Ik zal ook die harde schijf eens controleren, eerst werken tot 16.30 O-)

• Dav0s
Stap 1 van de site van EricJH nogmaals uitgevoerd, pc opnieuw opgestart, na een uitgebreide chkdsk die windows xp zelf ging uitvoeren bootte de pc meteen weer opnieuw op (toen chkdsk klaar was), ik krijg de witte laadbalk te zien, ik krijg het windows xp bootscherm te zien, en dan start de pc toch echt eindelijk op in windows. HOERA!

Stap 2 uitgevoerd, stap 3 uitgevoerd, en hij lijkt zowaar weer te werken! :D

Nu zal ik zoals aangeraden inderdaad even een schijfcontrole doen.

Ontzettend bedankt voor de tips allemaal! Ik zal nog even laten weten wat er uit die schijf check is gekomen (voor historische doeleinden ;) )

Kleine edit: Ik ben wel nog steeds benieuwd wat de reden zou kunnen zijn van deze foutmelding, nu ik het systeem hersteld heb, vind ik verschillende dingen die ik voor de crash veranderd heb:
de nieuwste windows updates (Software Distribution Service 3.0 ?)
AVG Free geinstalleerd
Hauppauge IR remote geinstalleerd

Welke van deze programma's zou zo'n soort crash hebben kunnen veroorzaken?

[ Voor 23% gewijzigd door Dav0s op 03-01-2008 01:52 ]

• EricJH
Drivers zijn mijn eerste suggestie. AVG is geen probleemmaker in mijn ervaring.

Ik had eens een corrupte system hive na een moederbord driver update. Ik heb toen met behulp van de procedure waarnaar ik je linkte en de HD in een andere computer de boel weer aan de praat gekregen.

• Dav0s
Ik heb het probleem inmiddels teruggebracht naar 1 van die 2 windows updates. Het systeem loopt vrijwel probleemloos, tot hij opnieuw gaat opstarten omdat hij die 2 updates binnen heeft, nu heb ik het probleem weer. Even herstellen en kijken welke updates het zijn...

• EricJH
Good testing....

• Dav0s
Het is één van deze twee updates:
KB900485: Update voor Windows XP
Installeer deze update om het probleem te verhelpen waarbij u het foutbericht 'stop 0x7e in AEC.SYS' ontvangt op een computer met Windows XP Service Pack 2. De fout kan optreden tijdens het opstarten of nadat het systeem is gestart. AEC.SYS is het stuurprogramma voor het annuleren van geluidsecho's.
KB920872: Update voor Windows XP
Dit is een betrouwbaarheidsupdate voor Windows XP-machines. Installeer deze update voor audio-onderdelen om te voorkomen dat het geheugen wordt beschadigd en een computer met Windows XP Service Pack 2 onstabiel wordt.
Op internet nog geen specifieke problemen tegengekomen met deze updates. Het is ook vreemd dat het hier mee te maken zou hebben maar er nergens iets over te vinden is, aangezien ik op een vrijwel clean install aan het updaten ben...

[ Voor 5% gewijzigd door Dav0s op 03-01-2008 02:44 ]

• EricJH
Installeer de één zie het een dag of twee aan. Deinstalleer deze nu en installeer de ander en zie het twee dagen aan. Installeer de eerste weer naast de tweede. Dan heb he alle mogelijke scenario's getest voor deze twee updates.

Aangezien beide updates te maken hebben met audio vraag ik me af of je een andere versie van je audio driver of Direct X gebruikt dan in de oude installatie. De laatste Direct X 9.0c (november 07) kun je hier vinden als je daarmee wilt testen: http://www.filehippo.com/download_directx/

• Dav0s
Op het moment dat ik de verkeerde installeer merk ik het meteen want komt bij het opstarten direct de bekende foutmelding dat NTLDR ontbreekt.

Wat betreft audio drivers heb ik de nieuwste die voor mijn moederbord beschikbaar zijn van de website van de fabrikant gedownload en heb via windows update de nieuwste directx versie (9.0c) geïnstalleerd. Als ik naar Beheren ga en dan apparaatbeheer zijn alle apparaten ook geïnstalleerd, dus tot zover zou alles goed moeten zitten.

Als tijdelijke oplossing heb ik de twee bestanden maar even uit de Windows Update gegooid, zodat ze niet steeds willen proberen te downloaden, voor nu werkt het allemaal naar behoren, dus waarom weer installeren eigenlijk?

Verwijderd

Wat ik me afvraag is wat voor systeem je hebt, zo te zien gebruik je een onboard soundchip en wanneer was je laatste BIOS update, als je dit al ooit eens heb gedaan. Het lijkt wel of er een nieuw stuurprogamma is voor je soundchip maar niet werkt in combinatie met een oude BIOS.

• Dav0s
Het is een Asus A8V Deluxe moederbord. De bios versie is: 1018.001 (van 2006/01/05). Er is maar 1 nieuwere versie, en dat is de 1018.002. Nauwelijks verschil in de 2 trouwens. Ik heb nu wel een nieuwere versie van de on-board audio drivers geïnstalleerd. Ik ga nu proberen die te installeren. I'll keep you posted :)

Edit: Ik heb trouwens sinds dat hele systeem herstel steeds dat Windows Activatie sleuteltje in mijn taakbalk staan. Maar het bestand dat ie daarvoor moet openen is er niet. c:/windows/system32/oobe/msoobe.exe
De map oobe is er wel, maar die is helemaal leeg. Hierdoor kan ik dus niet activeren en ook de updates niet meer binnenhalen om te kijken of de audio driver update heeft geholpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Dav0s op 03-01-2008 18:19 ]

• Dav0s
Iemand enig idee hoe ik dit msoobe.exe probleem kan oplossen?
Pagina: 1