Toon posts:

Tweede setje geheugen in Dual Channel

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik bezit nu 2x 1 GB DDR2 Ram die samenwerken in Dual Channel. Nu wil ik dit uitbreiden met eventueel 2x 512 MB DDR2 (3 totaal omdat ik hoorde dat ook Vista nog moeite heeft met 4GB???). Ik hier om betreft echter wat vragen:
1) De set die ik wil kopen is een Dual Channel set dus mijn vraag is hier of beide paren in DC blijven werken of dat ze elkaar verstoren?? (Dus 2x2 Dual Channel)
2) Desondaks het setje dat ik wil kopen even veel MHZ heeft is het dankzei de lage latency veel sneller maar heeft echter ook een voltage van 0.1 volt hoger dan het andere setje geheugen. Weet iemand of dit problemen geeft?

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:41

Twazerty

AVCHDCoder developer

heb gelezen dat 2x1gb en 2x512 niet echt geweldig is. Je kunt beter 4x1gb erinstoppen ook al hou je maar 3 gb over in 32bit OSen zoals de veel gebruikte XP32bit. Je maakt dan iig wel gebruik van dual channel. En vista heeft nog nooit moeite gehad met 4gb. 32bit kan niet meer adresseren en 64 bit kan dit wel. Ligt dus niet aan vista
Modbreak:Het is mooi dat je een ander probeert te helpen, maar lees aub zelf de RAM FAQ voordat je dit soort bericht post, en onderbouw sowieso eens ("heb gelezen" - waar dan? Link!). Je zegt niets over geheugendichtheden of datalijnen en je haalt bits en Bytes (let op hoofdletters!) door elkaar. Zo verwar je de TS alleen maar :o

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 02-01-2008 01:38 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

1) 3 latjes zorgt ervoor dat je niet meer dualchannel kan draaien. 2 en 4 latjes zijn geen probleem :)

2) als het goed als past het geheugen zich aan naar de traagste. Oftewel: bij je snelste setje gaat de snelheid omlaag en/of de timings omhoog. Voltage weet ik niet precies.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 13:55
Toevallig heb ik hetzelfde gedaan... Althans, ik heb 2 x 512 in Dual Channel (PC4300, Elixer / Nanya NON-DC kit!!) achteraf uitgebreid met een DC kit van Kingston, PC4300.

Werkt perfect, let alleen op dat je de sets in de goede slotjes duwt. Bij mij dus setje A in slot 1 / 3 en set B in 2 / 4.

Voor wat betreft de latencies weet ik mij te herinneren dat whatever je ook bij elkaar gooit, de hele boel zich altijd aanpast aan de laagste snelheid. Je snelle kit gaat dus draaien op de snelheden (en voltages neem ik aan) van de oude kit.

Edit: Damn, hoe snel moet je hier antwoorden om de 1e te zijn ;)
Jejking schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:00:
1) 3 latjes zorgt ervoor dat je niet meer dualchannel kan draaien. 2 en 4 latjes zijn geen probleem :)
Hij bedoelt natuurlijk 3 GB in totaal, niet 3 latjes :)

[ Voor 25% gewijzigd door Danny the dog op 02-01-2008 01:05 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Verwijderd

Je zult al je geheugen zeer waarschijnlijk op een en hetzelfde voltage moeten draaien, en met een en dezelfde timings. Ik ken iig geen mobo die dat per setje banks kan regelen. Het zal ook waarschijnlijk geen groot punt zijn om je huidige reepjes 0.1 volt extra te geven. Kijk wat de timings zijn van alle reepjes, en kies wat het laagst is, wat ze allemaal nog aankunnen. Geef ze allemaal het laagste voltage waar ze allemaal hun werk op kunnen doen.

Maar kijk wel even of dat voltage ook echt nodig is. 800 MHz ram moet vaak op 2.2 volt, maar als je het op 667MHz draait is 1.8 vaak voldoende. Om maar wat te noemen.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 19:49
Het kan mogelijk zijn dat je oude geheugen niet op dezelfde snelheid als je nieuwe geheugen kan lopen, ookal verhoog je de voltage met 0.1v. Andersom zal je nieuwe geheugen wel op dezelfde snelheid kunnen lopen als je oude geheugen. Dus hoe dan ook zal je geheugen het moeten doen.

Sig

Verwijderd

treative schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:44:
Het kan mogelijk zijn dat je oude geheugen niet op dezelfde snelheid als je nieuwe geheugen kan lopen, ookal verhoog je de voltage met 0.1v. Andersom zal je nieuwe geheugen wel op dezelfde snelheid kunnen lopen als je oude geheugen. Dus hoe dan ook zal je geheugen het moeten doen.
Als je de TS had gelezen dan had je ook gezien dat zijn nieuwe te kopen setje evenveel MHz is als het geheugen dat hij al heeft. Het kan die frequentie zelfs aan op lagere timings.

Ik lees dus ook nergens dat de intentie is om het oudere geheugen sneller te draaien dan waar het voor bedoeld is. Het overvolten is alleen een gevolg van een globale instelling voor het vmem voor alle 4 de bankjes tegelijk.

Wat ik in de TS echter niet teruglees, is of het geheugen wat er nu in zit, ook op de volle snelheid functioneert. Stel dat je dus nu al PC6400 hebt en het op PC5300-snelheden draait, dan is de kans groot dat je sowieso ipv. 2.1 volt maar op 1.8 volt draait, of iig kunt draaien. Dat kun je in de SPD terugvinden. Als je daar dan nu nog een setje DIMM's bij gooit die eveneens PC6400 zijn en op 2.2 volt werken, heb je goede kans dat die net zo goed zich kiplekker voelen op PC5300-snelheden bij eveneens 1.8 volt.

Het opgegeven voltage voor de reepjes is vaak alleen op de maximale snelheid. Om een voorbeeld te geven: mijn eigen geheugen is rated op 2.2 volt. Dat is op 667MHz. Het is PC5300. Ik heb ze een tijd onder hun maximale snelheid gedraaid. Namelijk op 533MHz. Het BIOS stelde ze in op 1.8 volt.

Al naar gelang de situatie is dat overvolten van het oude geheugen, wellicht niet eens aan de orde.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 19:49
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 02:03:
[...]

Als je de TS had gelezen dan had je ook gezien dat zijn nieuwe te kopen setje evenveel MHz is als het geheugen dat hij al heeft. Het kan die frequentie zelfs aan op lagere timings.

Ik lees dus ook nergens dat de intentie is om het oudere geheugen sneller te draaien dan waar het voor bedoeld is. Het overvolten is alleen een gevolg van een globale instelling voor het vmem voor alle 4 de bankjes tegelijk.

Wat ik in de TS echter niet teruglees, is of het geheugen wat er nu in zit, ook op de volle snelheid functioneert. Stel dat je dus nu al PC6400 hebt en het op PC5300-snelheden draait, dan is de kans groot dat je sowieso ipv. 2.1 volt maar op 1.8 volt draait, of iig kunt draaien. Dat kun je in de SPD terugvinden. Als je daar dan nu nog een setje DIMM's bij gooit die eveneens PC6400 zijn en op 2.2 volt werken, heb je goede kans dat die net zo goed zich kiplekker voelen op PC5300-snelheden bij eveneens 1.8 volt.

Het opgegeven voltage voor de reepjes is vaak alleen op de maximale snelheid. Om een voorbeeld te geven: mijn eigen geheugen is rated op 2.2 volt. Dat is op 667MHz. Het is PC5300. Ik heb ze een tijd onder hun maximale snelheid gedraaid. Namelijk op 533MHz. Het BIOS stelde ze in op 1.8 volt.

Al naar gelang de situatie is dat overvolten van het oude geheugen, wellicht niet eens aan de orde.
Met snelheid heb ik het ook over de strakere timings van het geheugen. Ik neem aan dat in de TS bedoeld wordt of het probleemloos draaien van zn geheugen op de lagere latency's van z'n nieuwe geheugen mogelijk is.

Sig

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

treative schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 08:30:
[...]

Met snelheid heb ik het ook over de strakere timings van het geheugen. Ik neem aan dat in de TS bedoeld wordt of het probleemloos draaien van zn geheugen op de lagere latency's van z'n nieuwe geheugen mogelijk is.
Latencies != snelheid.

Geen wonder dat je post onduidelijk overkwam als je die twee door elkaar haalt :o

Of de TS bedoelt wat jij aanneemt is maar de vraag, ook hij is niet bepaald de duidelijkste.

Oslik blyat! Oslik!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:56:
(3 totaal omdat ik hoorde dat ook Vista nog moeite heeft met 4GB???).
Geen enkel probleem mits je Vista x64 hebt. Anders krijg je niet de complete 4GB, maar iets van ~3,2. De enige problemen met Vista en 4GB kunnen komen door een bug, maar daar is een patch voor. Je zal dan alleen even moeten installeren met 3GB< in de PC en de patch moeten installeren wanneer dat probleem opgelost wordt. Maar die bug hoef je niet tegen te komen, mijn PC heeft geen enkel probleem met 4GB.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:11:
[...]
Of de TS bedoelt wat jij aanneemt is maar de vraag, ook hij is niet bepaald de duidelijkste.
??? Zal nog even wat duidelijker proberen te zijn dan.

Maar eerst dit: Over het Dual Channel heb ik nu begrepen dat dat met 4 geheugen modules geen probleem is. (Mits ze natuurlijk in Dual Channel kunnen werken :D). Dus, tenzei ik dit fout heb, is duidelijk voor mij.

Dan: Ik bezit nu 2x 1 GB Samsung geheugen wat op 1.8 volt draait. Nu heb ik GEIL op het oog, dankzei de lage latancy en timings, maar deze draait echter op 1.9 volt. Nu wil ik mijn voltage niet naar 1.9 verhogen vanwegen garantie voorwaarden. Dus mijn vraag is of de GEIL ook op 1.8 kan draaien?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Geil geheugen kopen omdat die lage timings heeft is zonde van je geld.
Alle modules gaan zo snel/langzaam (timings, frequenties, e.d.) als de langzaamste van het stel.

Sneller geheugen kopen heeft dus geen zin.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Correctie:

Alle modules gaan zo snel/langzaam (timings, frequenties, e.d.) als je zelf instelt. En als je die hoger instelt dan je reep met de langszaamste spec, riskeer je stabiliteitsissues.

Sneller geheugeh kopen heeft dus weinig zin, maar kan ook geen kwaad als het toch niet duurder is :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1