Toon posts:

Partitie op externe HDD maken @ Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 2.625 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb een vraag over mac, en dat is een pittige. Ik heb namelijk een LaCie 500GB HDD die momenteel als FAT32 staat ingesteld, deze filesysteem vind ik niet prettig aangezien ik er geen grote bestanden op kwijt kan.

Op NTFS kan Mac niet schrijven, dus is er volgens mij nog maar 1 oplossing: HFS+ .

Nu zit ik met twee vragen, ondersteund mijn HDD HFS+ ? En hoe maak ik in Mac een partitie volgens het HFS+ file system.

Ik wil namelijk een partitie gebruiken voor Time Machine en een voor muziek, films ed.

Alvast vriendelijk bedankt.

• MickyHendrix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 20:48
In Disk Utility kan je je externe harddisk partitioneren(?), en ook per partitie een filesysteem aangeven.

Edit: zover ik weet kunnen alle HDD's HFS+ aan, en er zijn trouwens ook tooltjes om NTFS te lezen in Mac OS X (hoewel Time Machine toch HFS+ gebruikt maakt dat nu niet veel uit)

[ Voor 46% gewijzigd door MickyHendrix op 01-01-2008 23:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
MickyHendrix schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:31:
In Disk Utility kan je je externe harddisk partitioneren(?), en ook per partitie een filesysteem aangeven.
Ah ok dat is mooi, alleen waar staat Disk Utility, of staat dat op een van de meegeleverde CD's ?

• MickyHendrix
Apps > Utilities > Disk Utility

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nederlandse OS, maar het zou vast wel schrijfhulpprogramma zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden!

Ik wil de schijf weer formatteren, maar wat kan ik dan het beste kiezen als bestandssysteem, HFS+, Journaled, hoofdletter gevoelig .... MS-DOS Fat...?

1 deel is voor Time Machine, en de andere is voor muziek, films ed.

• MickyHendrix
Voor Time Machine HFS+ (journaled), en voor je media lijkt me FAT32 (MS-DOS) het beste, kan je de schijf altijd aan een windows bak hangen, dan zit je wel weer met de 4GB filegrootte cap, als je dat niet wil moet je ook daar HFS+ nemen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
MickyHendrix schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:54:
Voor Time Machine HFS+ (journaled), en voor je media lijkt me FAT32 (MS-DOS) het beste, kan je de schijf altijd aan een windows bak hangen, dan zit je wel weer met de 4GB filegrootte cap, als je dat niet wil moet je ook daar HFS+ nemen lijkt me.
Ik heb gekozen voor Mac OS Uitgebreid Journaled is dit een goede keuze?
Ik ga hem toch neit aan een Windows PC hangen, dus zou ik die Media partitie ook maar Journaled maken of HFS+ ?

HFS+ wordt zeker niet ondersteund door windows he?

• MickyHendrix
Nee voor windows moet je FAT32 of NTFS kiezen, met tooltjes zijn NTFS schijven wel leesbaar op OS X maar HFS+ is een stuk praktischer.
(en om eerlijk te zijn weet ik ook niet precies het verschil tussen alle HFS+ formats, maar mijn Time Machine accepteerde de extended journaled versie)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:00:
HFS+ wordt zeker niet ondersteund door windows he?
Niet standaard, maar met extra programma's wel.

Verwijderd

Topicstarter
Harm schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:09:
[...]

Niet standaard, maar met extra programma's wel.
Ja, i know. Ik ga dus nu een partitie maken voor Time Machine, alleen hoe groot moet deze zijn?

• Harm
  • Niet online
Dat hangt er maar net vanaf hoe groot de harde schijf is die in je Mac zit, hoeveel data er gebackupt moet worden, hoeveel data je vanuit Windows wil backuppen et cetera.

Verwijderd

Topicstarter
Harm schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:13:
Dat hangt er maar net vanaf hoe groot de harde schijf is die in je Mac zit, hoeveel data er gebackupt moet worden, hoeveel data je vanuit Windows wil backuppen et cetera.
Mijn HDD is 320GB, ik heb niet zoveel ruimte in beslag, Zou ik er 100GB van maken?

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2025
Kan een Mac uberhaupt geen NTFS aan?

Verwijderd

Djerique schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:44:
Kan een Mac uberhaupt geen NTFS aan?
OSX kan standaard NTFS schijven alleen lezen. Met wat tools is het ook mogelijk deze te schrijven.

Verwijderd

Mac liefhebbers roepen dat het de schuld van Microsoft is dat je geen NTFS op de Mac kan gebruiken. Omgekeerd kun je wel HFS op windows gebruiken door een tool. Schrijf dan gewoon een NTFS tool. Reverse engineeren lijkt me niet zo moeilijk.

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die tool bestaat al, namelijk Paragon NTFS for Mac

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ik heb nu toch al gekozen voor Journaled, maar hoe groot zou ik de Time Machine partitie maken?

Nogmaals, mijn HDD is 320GB, in werkelijkheid iets van 290GB, ik heb nu 100GB in gebruik.

Moet ik voor TM dan meer dan 100GB vrij maken?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Zoveel als je kan missen he? Het is iets wat je zelf kan bepalen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:02:
Zoveel als je kan missen he? Het is iets wat je zelf kan bepalen.
Ja, ik kan wel 200gb missen, maar is dat nodig? Als 50gb al meer dan zat is doe ik dat natuurlijk, des te meer ruimte heb ik voor mijn media.

Is het niet concreet te zeggen, bij xxGB moet je xxGB reseveren op je HDD. Ik neem aan dat als je 100GB schijfruimte in beslag neemt, je geen 200GB partitie op je externe HDD maakt voor Time Machine...

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:05:
[...]

Ja, ik kan wel 200gb missen, maar is dat nodig? Als 50gb al meer dan zat is doe ik dat natuurlijk, des te meer ruimte heb ik voor mijn media.

Is het niet concreet te zeggen, bij xxGB moet je xxGB reseveren op je HDD. Ik neem aan dat als je 100GB schijfruimte in beslag neemt, je geen 200GB partitie op je externe HDD maakt voor Time Machine...
De hoeveelheid ruimte die je 'moet' reserveren hangt heel erg af van:

1) hoeveel data je wilt backuppen
2) hoe vaak je files wijzigt
3) hoe groot je gewijzigde files zijn
4) hoeveel history je op wilt bouwen

Dit kunnen wij dus niet voor je bepalen.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt. Kan er met een bepaalde Tool ook Journaled worden gelezen en geschreven op Windows?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 15:30 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

We willen je best helpen, maar je moet zelf ook wel het e.e.a. uitzoeken. Informatie over NTFS, HFS+, journaled, FAT32 enz is allemaal prima te vinden op het Internet. Daarnaast zijn zaken als partitieverdeling erg persoonlijk en kunnen wij niet voor je bepalen.

Dit topic gaat daarom op slot. Als je nog vragen hebt, mag een nieuw topic openen, maar vermeld dan wel duidelijk wat precies je probleem is, wat je zelf hebt gezocht. wat je hebt gevonden en waarom het niet werkte.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.