Toon posts:

Schijf indeling

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn systeem opnieuw geinstalleerd maar tijdens Ghost ging er volgens mij iets mis. Nu is de hardeschijf indeling helemaal vernaggeld. Daarnaast ben ik bang dat mijn 500GB Externe Western Digital Hardeschijf niet meer werkt. Hij wordt gewoon niet herkend door windows.

- Wie kan mij helpen aan informatie hoe ik mijn schijven kan indelen?
(c: voor maxtor d:2de partitie: e:voor wd schijf?)
- Hoe kan ik ervoor dat mijn externe hardeschijf wordt herkend?

UPDATE:
Ik heb nog een externe HDD van WD (320gb) en deze wordt dus wel meteen herkend!
Op dit moment ben ik een zenuwinzinking nabij.. Want op de 500gb hardeschijf bewaarde ik mijn foto's :( :'( :'( :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 23:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe je je schijven wil indelen ligt helemaal aan jezelf. Een driveletter is niet meer dan een manier waarop je zelf weet waar je data staat (zo staat bij mij windows op I:, mijn 2e partitie op J: en de nieuwe disks volgen daar gewoon op).

Wordt je externe disk nog wel herkend in device manager? Zo ja, zie je deze ook nog in disk mangement? Zoja, wat zie je daar bij de partitie info staan?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:17:
Hoe je je schijven wil indelen ligt helemaal aan jezelf. Een driveletter is niet meer dan een manier waarop je zelf weet waar je data staat (zo staat bij mij windows op I:, mijn 2e partitie op J: en de nieuwe disks volgen daar gewoon op).

Wordt je externe disk nog wel herkend in device manager? Zo ja, zie je deze ook nog in disk mangement? Zoja, wat zie je daar bij de partitie info staan?
Onder apparaatbeheer krijg ik niets gevonden. Als ik bij 'Deze Computer' kijk krijg ik de 320gb externe hdd wel te zien maar mijn 500gb variant niet.

Hoe kan ik mijn schijven indelen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:20:
[...]

Onder apparaatbeheer krijg ik niets gevonden. Als ik bij 'Deze Computer' kijk krijg ik de 320gb externe hdd wel te zien maar mijn 500gb variant niet.
Staat er nog wel ergens een ! of ? in je device manager? Is dat niet het geval, doet het ding het wel op een andere pc?
Hoe kan ik mijn schijven indelen?
hoe bedoel je dit?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:25:
[...]

Staat er nog wel ergens een ! of ? in je device manager? Is dat niet het geval, doet het ding het wel op een andere pc?

[...]

hoe bedoel je dit?
Ik heb het ook op mijn laptop aangesloten en ik krijg hetzelfde resultaat. Terwijl mijn andere schijf direct wordt herkend krijg ik bij deze geen reactie.

Om mijn verhaal compleet te maken: ik probeerde met ghost mijn partitie met windows direct terug te zetten. Amateur dat ik ben, heb totaal niet opgelet bij het uitvoeren. Nu ben ik dus bang dat ik de partitie op mijn externe hdd heb gegooid. IK HOOP ECHT DAT DIT SIMPELWEG NIET MOGELIJK IS.

Wat ik met schijfindeling bedoel is dit:
Mijn maxtor 500gb heb ik ingedeeld in 2 x 250gb partities.
Nu is de windows partitie C:schijf benoemd. Maar mijn andere partitie heet J: terwijl de 320gb hdd D: is. Dit is voor mij niet logisch. Kan ik mijn 2de partitie niet D: benoemen ipv J:? Zo ja, hoe kan ik dit eenvoudig aanpassen?

Onder APPARAATBEHEER kom ik mijn Maxtor schijf en mijn WD320gb schijf EN!!! mijn 500GB schijf tegen maar onder 'DEZE COMPUTER' kom ik niets tegen. Erg vreemd vind je niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:30:
[...]

Ik heb het ook op mijn laptop aangesloten en ik krijg hetzelfde resultaat. Terwijl mijn andere schijf direct wordt herkend krijg ik bij deze geen reactie.

Om mijn verhaal compleet te maken: ik probeerde met ghost mijn partitie met windows direct terug te zetten. Amateur dat ik ben, heb totaal niet opgelet bij het uitvoeren. Nu ben ik dus bang dat ik de partitie op mijn externe hdd heb gegooid. IK HOOP ECHT DAT DIT SIMPELWEG NIET MOGELIJK IS.

Wat ik met schijfindeling bedoel is dit:
Mijn maxtor 500gb heb ik ingedeeld in 2 x 250gb partities.
Nu is de windows partitie C:schijf benoemd. Maar mijn andere partitie heet J: terwijl de 320gb hdd D: is. Dit is voor mij niet logisch. Kan ik mijn 2de partitie niet D: benoemen ipv J:? Zo ja, hoe kan ik dit eenvoudig aanpassen?
Je schijfletters kun je simpelweg aanpassen via diskmanagement (start --> run --> diskmgmt.msc). Wat ik al zei, een schijfletter stelt op zich niets voor, dus je kunt net aan je drive hangen welke je wilt.

Daar moet je ook kijken voor je partitie van die 500GB disk. Er bestaat de kans dat je die overschreven hebt bij het ghosten, maar als je even in diskmanagement kijkt dan zie je wat er daadwerkelijk op staat aan partitie gegevens.
Onder APPARAATBEHEER kom ik mijn Maxtor schijf en mijn WD320gb schijf EN!!! mijn 500GB schijf tegen maar onder 'DEZE COMPUTER' kom ik niets tegen. Erg vreemd vind je niet?
Dat is vrij logisch, de drives zelf worden namelijk gewoon herkend (dus de controller zal niet stuk zijn) maar waarschijnlijk is de partitie gewoon niet meer wat die moet zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 01-01-2008 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik ben hier nog steeds mee bezig. Nu ben ik wel achtergekomen dat mijn ASUS A7V-8X-MX moederbord met een VIA chipset de USB onboard controller niet herkend. Ik ben niet zo'n google held en weet eigenlijk niet waar ik aan de laatste drivers kan komen. Zou zoiets mij kunnen helpen? Zo ja, waar kan ik de driver vinden? Thanks :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:11:
Hmmm ik ben hier nog steeds mee bezig. Nu ben ik wel achtergekomen dat mijn ASUS A7V-8X-MX moederbord met een VIA chipset de USB onboard controller niet herkend. Ik ben niet zo'n google held en weet eigenlijk niet waar ik aan de laatste drivers kan komen. Zou zoiets mij kunnen helpen? Zo ja, waar kan ik de driver vinden? Thanks :)
Je kunt op www.asus.com.tw kijken voor nieuwe drivers, of op viaarena.com. Maar je andere USBschijf wordt toch wel herkend? Dan zullen je USBpoorten gewoon werken, ook voor die 500GB disk. Dus ik denk niet dat die driver echt uit gaat maken.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Zodra je minimaal Windows XP SP2 hebt geïnstalleerd zou Windows de USB controllers zelf fatsoenlijk moeten kunnen benaderen. Je kan proberen om nieuwe drivers voor je VIA chipset te downloaden, dit kun je doen via www.viaarena.com.

Ik denk echter, net als Terw_Dan, dat je harde schijf niet stuk is of dat Windows vage problemen heeft met je USB controller. Kijk in schijfbeheer en apparaatbeheer, grote kans dat je schijf daar gewoon tussen staat. Je externe schijf is waarschijnlijk alleen de partitieindeling kwijt. Dit kun je normaal herstellen door de gegevens van de harde schijf te kopieren met tools zoals bijvoorbeeld GetDataBack. Hiervoor heb je dus genoeg lege ruimte nodig op een andere partitie of schijf. Of dit ook werkt bij externe schijven durf ik zo niet te zeggen. Belangrijk is in ieder geval dat je niet aanklooit met de gegevens die waarschijnlijk nog gewoon op je externe schijf staan door naar de schijf te gaan schrijven. Dus niet als een dolle je schijf gaan formatteren ofzo als je de schijf in schijfbeheer ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:32:
[...]

Je kunt op www.asus.com.tw kijken voor nieuwe drivers, of op viaarena.com. Maar je andere USBschijf wordt toch wel herkend? Dan zullen je USBpoorten gewoon werken, ook voor die 500GB disk. Dus ik denk niet dat die driver echt uit gaat maken.
Dank je wel. Ik zal daar een kijkje nemen.
Ik gebruik zelf Windows XP Prof (zonder SP2). Mijn andere schijf wordt inderdaad herkend maar krijg steeds de melding dat het op een trage USB poort aangesloten en dat het niet goet gaat werken.
Ik zie ook in mijn device manager dat er een GEEL UITROEPTEKEN bij USB CONTROLLER staat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:39:
[...]

Dank je wel. Ik zal daar een kijkje nemen.
Ik gebruik zelf Windows XP Prof (zonder SP2). Mijn andere schijf wordt inderdaad herkend maar krijg steeds de melding dat het op een trage USB poort aangesloten en dat het niet goet gaat werken.
Ik zie ook in mijn device manager dat er een GEEL UITROEPTEKEN bij USB CONTROLLER staat.
De melding die je krijgt zal niet zijn dat het niet goed gaat werken, maar dat het sneller zou kunnen werken. USB2.0 is gewoon backwardscompatible, dus ook al wordt je poort niet als 2.0 gezien, dan moet de hdd gewoon werken.

Als je de 500GB disk inplugt, zie je de controller daarvan dan wel in devicemanager? En zie je de disk in diskmanagement verschijnen?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:49:
[...]

De melding die je krijgt zal niet zijn dat het niet goed gaat werken, maar dat het sneller zou kunnen werken. USB2.0 is gewoon backwardscompatible, dus ook al wordt je poort niet als 2.0 gezien, dan moet de hdd gewoon werken.

Als je de 500GB disk inplugt, zie je de controller daarvan dan wel in devicemanager? En zie je de disk in diskmanagement verschijnen?
Ik wil even iedereen hier bedanken!
Helaas lukte het mij niet op een reguliere manier dit opgelost te krijgen dus heb ik Windows XP Prof SP2 NL geinstalleerd en nu werkt alles. _/-\o_

Nooit geweten dat SP2 zo'n verschil uitmaakte t.o.v. XP.
Pagina: 1