Raid0: hoe (goed) gewone harddisk inhoud overzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-01 13:40
Hallo,

Ik heb sinds kort een RAID0 configje gemaakt.
Nu wil ik graag mijn partitie met mijn OS erop in 1 keer overzetten naar de RAID -disk.
Ik heb dit inmiddels geprobeert op de volgende 2 manieren:

Met Norton Ghost in windows de C: partitie kopieren naar de RAID.
Resultaat: Raid boot windows (XP) tot het blauwe kies-een-gebruiker-scherm, en loopt dan vast.

Daarna heb ik met Partition Magig (8.0) de partitie op de RAID array verwijderd, en de C: partitie gekopieerd naar de RAID- Array.
Resultaat: windows boot wel, maar word overladen met foutmeldingen. Is dus duidelijk zeer instabiel.

Is er een manier om dit in 1 keer over te zetten zonder windows opnieuw te installeren, of ligt dit ergens anders aan?

Bij voorbaat dank!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
tinus89 schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:08:
Hallo,

Ik heb sinds kort een RAID0 configje gemaakt.
Nu wil ik graag mijn partitie met mijn OS erop in 1 keer overzetten naar de RAID -disk.
Ik heb dit inmiddels geprobeert op de volgende 2 manieren:

Met Norton Ghost in windows de C: partitie kopieren naar de RAID.
Resultaat: Raid boot windows (XP) tot het blauwe kies-een-gebruiker-scherm, en loopt dan vast.

Daarna heb ik met Partition Magig (8.0) de partitie op de RAID array verwijderd, en de C: partitie gekopieerd naar de RAID- Array.
Resultaat: windows boot wel, maar word overladen met foutmeldingen. Is dus duidelijk zeer instabiel.

Is er een manier om dit in 1 keer over te zetten zonder windows opnieuw te installeren, of ligt dit ergens anders aan?

Bij voorbaat dank!
Je moet zoiezo de raid drivers in je windows hebben zonder dat zal heel windows niks doen.

Dus starten op de oude manier. Installeer je raid controller. En gooi het dan over naar je raid gedeelte.

• tinus89
geld dit ook nog als ik in windows de RAID array al gewoon in deze computer heb staan als disk, en heb kan gebruiken?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Als je zorgt dat verder alles identiek blijft behalve de bootvolgorde, moet het op de manier werken zoals geforce5_guy beschrijft. Je RAID-controller dient dus volledig geïnstalleerd te zijn (geen uitroeptekens bij je apparaatbeheer).

Het lijkt er echter op dat dit niet het probleem is, aangezien je wel kunt booten. Je kan het nog eens proberen met nieuwe drivers, wellicht dat dit het probleem oplost. Daarna zou ik kijken of je de windows-installatie op je RAID-array kunt repareren door de setup door te lopen. De setup zet dan hopelijk alles weer recht wat eventueel krom is geraakt door je huidige Windows-installatie.

• tinus89
Fauna schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:44:
Als je zorgt dat verder alles identiek blijft behalve de bootvolgorde, moet het op de manier werken zoals geforce5_guy beschrijft. Je RAID-controller dient dus volledig geïnstalleerd te zijn (geen uitroeptekens bij je apparaatbeheer).

Het lijkt er echter op dat dit niet het probleem is, aangezien je wel kunt booten. Je kan het nog eens proberen met nieuwe drivers, wellicht dat dit het probleem oplost. Daarna zou ik kijken of je de windows-installatie op je RAID-array kunt repareren door de setup door te lopen. De setup zet dan hopelijk alles weer recht wat eventueel krom is geraakt door je huidige Windows-installatie.
Ik heb de nieuwste drivers al geinstalleerd. In apparaatbeheer zie ik geenn uitroep/vraagtekens, en hij word ook gewoon herkend als NForce 5-series RAID controller in apparaatbeheer.

Wat bedoel je precies met setup doorlopen en repareren?
Want als ik het goed begrijp, zou er toch al uberhaupt niets krom moeten geraken, mits de array goed is?

• Fauna
tinus89 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:03:
Wat bedoel je precies met setup doorlopen en repareren?
Want als ik het goed begrijp, zou er toch al uberhaupt niets krom moeten geraken, mits de array goed is?
Ik bedoel de Windows setup. Booten van CD, en in plaats van te kiezen voor formatteren of de bestaande installatie te overschrijven pak je de optie repareren. Deze zet de systeembestanden opnieuw op je harde schijf, waardoor je boot-probleem hopelijk is verholpen. Hiervoor heb je wel de identieke versie van je besturingssysteem nodig, incl. service packs die wellicht in de loop van de tijd zijn geïnstalleerd. Als je dat niet doet verschijnt deze optie simpelweg niet.

• tinus89
Okee, op die manier.

Ik heb XP PRO SP2 op cd (de op mijn pc geinstalleerde versie dus), dus daarmee zou het moeten lukken.
Maar moet ik dan niet alle eerder geinstaleerde programma's opnieuw installeren?
En moet het niet zo zijn dat die installatie gewoon helemaal goed overgezet moet kunnen worden, en niet instabiel? Met andere woorden: wijst dit niet op een ander probleem?

• Fauna
Iets klopt er niet zodra je boot van je RAID-setup. Waarschijnlijk zijn het referenties naar een bepaalde schijf die nu niet gevonden kunnen worden. Door de systeembestanden opnieuw te installeren kun je wellicht het probleem verhelpen. Garanderen kan ik dat natuurlijk ook niet, maar niet geschoten is altijd mis. En je hebt toch een backup, dus waarom niet. Op de manier die ik heb beschreven zullen al je programma's, documenten en instellingen in principe behouden blijven. Hoogstens een paar diep verborgen systeeminstellingen die verloren gaan. Je hebt zo een zo schoon mogelijke installatie met alle instellingen behouden, waardoor gekke drivers uitgesloten worden van je opstartprobleem.

In theorie had je moeten kunnen booten vanaf je RAID-array ja. Wellicht dat iemand preciezer de vinger op de zere plek kan leggen, maar waarschijnlijk is het gewoon een stuk software dat de weg kwijt is. Of dat drivers, windows of een bepaald programma is kan ik zo ook niet zeggen.

Mocht het op deze manier ook niet werken, kan je als test eens een compleet nieuwe installatie op je RAID-array doen. Mocht het dan wel werken zit het ergens in je oude software configuratie. Mocht het niet werken en heb je weer last van instabiliteit en vastlopers, kan het ook zijn dat er iets niet helemaal fris is in je schijfconfiguratie.

• tinus89
Fauna schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:27:
Iets klopt er niet zodra je boot van je RAID-setup. Waarschijnlijk zijn het referenties naar een bepaalde schijf die nu niet gevonden kunnen worden. Door de systeembestanden opnieuw te installeren kun je wellicht het probleem verhelpen. Garanderen kan ik dat natuurlijk ook niet, maar niet geschoten is altijd mis. En je hebt toch een backup, dus waarom niet. Op de manier die ik heb beschreven zullen al je programma's, documenten en instellingen in principe behouden blijven. Hoogstens een paar diep verborgen systeeminstellingen die verloren gaan. Je hebt zo een zo schoon mogelijke installatie met alle instellingen behouden, waardoor gekke drivers uitgesloten worden van je opstartprobleem.

In theorie had je moeten kunnen booten vanaf je RAID-array ja. Wellicht dat iemand preciezer de vinger op de zere plek kan leggen, maar waarschijnlijk is het gewoon een stuk software dat de weg kwijt is. Of dat drivers, windows of een bepaald programma is kan ik zo ook niet zeggen.

Mocht het op deze manier ook niet werken, kan je als test eens een compleet nieuwe installatie op je RAID-array doen. Mocht het dan wel werken zit het ergens in je oude software configuratie. Mocht het niet werken en heb je weer last van instabiliteit en vastlopers, kan het ook zijn dat er iets niet helemaal fris is in je schijfconfiguratie.
Daar zeg je me iets heel goeds.

Ik heb natuurlijk de install overgezet naar de RAID Array, maar dat was schijf D:. Toen hij daarvan gewoon bootte, dacht ik dat het daar niet aan kon liggen.
Nu je dit zegt met PM de RAID Array C: gemaakt.

Hij lijkt het tot nog toe goed te doen, lekker snel. Zo niet kom ik wel weer terug, anders bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1