Sony STR-DA5300ES

Pagina: 1
Acties:
  • 7.703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:14
Ik ben van plan om deze receiver aan te schaffen en ik zag dat er nog geen topic over was.
Ik heb momenteel een andere Sony uit de ES reeks, de STR-DA50ES. Echter, ik loop met deze tegen de grenzen kwa aansluitingen aan. Vandaar dus tijd voor wat nieuws!

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.avblog.nl/wp-content/uploads/2007/07/str-da5300es.jpg

Dit is de 4300 maar ik vind het gewoon een coole plaat; de 5300 heeft dezelfde front (maar een andere back!)

Ik denk dat ik met deze receiver goed voorbereid ben op de toekomst; 6 HDMI 1.3 ingangen!, 7 x 120 watt aan versterking, twee extra zones waarvan zelfs eentje met component video en meer dan voldoende aansluitingen.

Ik wil deze bak gaan gebruiken in combinatie met mijn Dynaudio luidsprekers en Rel Storm III sub.

Zijn er al liefhebbers die deze receiver hebben/kennen en wat zijn dan de ervaringen? Uiteraard zal ik mijn ervaringen hier laten horen (maar dan moet ik hem wel eerst hebben :9 )

Hier wat spec's van de drie modellen:

STR-DA3300ES:
XMB interface (bekend van de x200ES reeks)
Faroudja DCDi up-scaling naar 1080p
BRAVIA theatre sync
Digital media port
100wpc x 7-kanaals (bij 8 ohm)
Support voor xvYCC
Accepteert 1080p/60 en 1080p/24 signaal over HDMI
Accepteert 8-channel PCM via HDMI
3x HDMI inputs - 1 output
Sirius en XM-Connect-and-Play ready met Neural 5.1 Surround (radio over de satelliet dacht ik....)
Auto calibration

STR-DA4300ES:
Zelfde spec's als hierboven plus het volgende:
Support Deep Color
Dolby Digital Plus/TrueHD en DTS-HD Master Audio/High Resolution Audio

STR-DA5300ES:
Zelfde spec's als hierboven plus het volgende:
120wpc x 7-kanalen
Picture-in-Picture monitoring
2nd zone HD doorgifte via Component (Super cool!)
6x HDMI inputs - 1 output

En http://review.zdnet.com/a...505-6466_16-32552105.html hier een review van ZDnet.

Front:
Afbeeldingslocatie: http://www.webferrets.nl/images/other/5300esfront.jpg

Rear:
Afbeeldingslocatie: http://www.webferrets.nl/images/other/5300esrear.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Ferret op 02-01-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ziet er wel geinig uit, jammer dat ze maar zo'n klein schermpje gebruiken als je toch al zo'n grote frontplaat hebt.
Meestal staat de receiver wel zo'n 4 meter weg dus dan is het nogal lastig te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:16
Wanneer wordt ie eigenlijk hier leverbaar?
Want in Amerika is ie al uit, maar daar hebben ze weer last van storende bugs, en Sony is daar bezig met een omruilactie.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

7x120W uit een 480W voeding :'( Toch wel erg jammer, want zoiets verwacht je niet van een Sony ES product, zeker niet als je er 1200 euro voor moet lappen (1700 dollar).

Ik denk dat je voor het geld wel wat beters kunt kopen.

Verder wordt er van een topic start wel wat meer verwacht. Er hadden best wat mooie specs in mogen staan...

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 02-01-2008 10:17 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
voodooless schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:13:
Verder wordt er van een topic start wel wat meer verwacht. Er hadden best wat mooie specs in mogen staan...
Dit was mijn allereerste start van een dergelijk topic. Sorry hiervoor. Ik heb inmiddels wat spec's neergezet.

Inmiddels beginnen de modellen hier en daar al leverbaar te worden maar wat ik vreems vind is dat ik dus nergens de 4300 kan vinden want ik ben eigenlijk heel benieuwd wat die gaat kosten. Als het een beetje leuk prijsverschil is met de 5300 wil ik die extra's wel laten vallen. Aan de andere kant ben je met het topmodel wel weer beter voorbereid op de toekomst, zeker met 6 HDMI inputs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:16
Waar heb je zes video-inputs voor nodig? Tenzij je een videogame psycho met 2 360s en 3 PS3s zie ik het nut daarvan echt niet.

Met drie kom je een heel eind, zeker als je in aanmerking neemt dat je al je non-HD bronnen ook gewoon via component of S-video kwijt kan.

Verder is het een mooi apparaat, maar in deze prijsklasse zou ik eerder voor Denon of Yamaha kiezen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Van die 6 inputs ben ik ook nog niet uit. Het is mooi zoveel maar als ik naar m'n eigen situatie kijk heb ik nu alleen wat aan de HDMI output naar m'n plasma en binnenkort aan 2 inputs; m'n dvdspeler en m'n satelliet ontvanger. Ik heb geen spelcomputers of andere spullen die HDMI uit hebben.

Vandaar dat ik zo graag wil weten waar ik de 4300 kan vinden en voor welke prijs.

Daarnaast wordt de GUI erg gewaardeerd in reviews en ik zie ook altijd op tegen al die kabels en instellingen e.d. Natuurlijk hoort dat erbij maar als het je makkelijk(er) gemaakt wordt door een automatische callibratie dan scheelt dat een hoop werk.

Overigens heb ik alles van Sony dus de 'look' en de samenwerking met andere Sony apparatuur is voor mij ook een reden om voor deze te gaan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik heb absoluut alleen maar goede ervaringen met Sony dus ook daarin zie ik geen reden waarom hier vanaf te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
C4l1m3r0 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:02:
Wanneer wordt ie eigenlijk hier leverbaar?
Want in Amerika is ie al uit, maar daar hebben ze weer last van storende bugs, en Sony is daar bezig met een omruilactie.... ;(
Hij is al leverbaar. Is inderdaad een behoorlijk uitgebreide bak qua aansluitingen.

Shame dat Sony met de ES serie afgestapt is van hoge kwaliteit versterkers en over is gegaan op zoveel mogelijk aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Maarce schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:34:
[...]Shame dat Sony met de ES serie afgestapt is van hoge kwaliteit versterkers en over is gegaan op zoveel mogelijk aansluitingen...
Maar doen Denon, Onkyo en Yahama dat ook niet (heel veel aansluitmogelijkheden aanbieden)?

En waar baseer je jouw mening op?

[ Voor 5% gewijzigd door Ferret op 02-01-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154480

7x120W uit een 480W voeding :'( Toch wel erg jammer, want zoiets verwacht je niet van een Sony ES product, zeker niet als je er 1200 euro voor moet lappen (1700 dollar).

Niet alleen Sony's maar ook Marantz bijvoorbeeld probeert 7 x 120 watt uit een voeding te persen welke dat niet levert. Voor de rest wil ik tegen de topicstarter zeggen dat je verschillende reactie's gaat krijgen van mensen die Sony producten bagger vinden (Zoals Maarce bijvoorbeeld die een mening post maar deze niet nader toelicht). De ES serie is zeer degelijk en vaak zijn ze iets duurder dan een Marantz/Denon enz. met dezelfde specificaties. Althans dat was zo.

Ben zeer benieuwd naar jouw (objectieve) oordeel en ervaring!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 154480 op 09-01-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 154480 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:07:
Niet alleen Sony's maar ook Marantz bijvoorbeeld probeert 7 x 120 watt uit een voeding te persen welke dat niet levert. Voor de rest wil ik tegen de topicstarter zeggen dat je verschillende reactie's gaat krijgen van mensen die Sony producten bagger vinden (Zoals Maarce bijvoorbeeld die een mening post maar deze niet nader toelicht). De ES serie is zeer degelijk en vaak zijn ze iets duurder dan een Marantz/Denon enz. met dezelfde specificaties. Althans dat was zo.
Natuurlijk doen ze dat allemaal, maar 480W Watt is echt triest. Als je het toch over Marantz hebt: SR7002: 770W opname voor 7*110W. SR8002: 800W voor 7x125W. Dat is nog steeds niet realistisch, maar toch wel bergen beter. Voor 1200 Euro verwacht je gewoon echt veel meer van een receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 15:52
Sommige merken geven niet het maximaal opgenomen vermogen aan, maar dat op referentieniveau (0 dB op de volumeregeling). Zo geeft een Denon AVC-A1XV een opgenomen vermogen op van 850 watt voor 10 kanalen die getest 140 watt leveren en op papier 170 watt bij 8 ohm. Als je echter een verbruiksmeter aansluit (en oordoppen in doet) verbruikt hij bij die 10*140 watt ongeveer 2 kilowatt. Dit kan je zelf ook wel voorspellen als je de gigantische ringkerntrafo ziet die ruim tweemaal zo groot is als andere kerntrafo's van bijv. een HK AVR-4550 die echt maximaal 850 watt verbruiken. Ook een Cambridge Audio Azur 640 verbruikt 1200 watt op maximaal vermogen terwijl in de specificaties 850 watt staat. Het zou best kunnen dat Marantz dit ook doet en Sony wellicht ook. Er staat namelijk achterop een Harman Kardon receiver maximum power consumption en achterop een Denon, CA of Marantz alleen power consumption.
Testen moeten echter uitwijzen of dit bij Sony ook zo is, vroeger was dit namelijk niet zo.

Wat leren we hiervan: specs. zeggen niks maar dan ook echt helemaal niks zonder verdere toelichting over meetmethodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

voodooless schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:28:
[...]

Natuurlijk doen ze dat allemaal, maar 480W Watt is echt triest. Als je het toch over Marantz hebt: SR7002: 770W opname voor 7*110W. SR8002: 800W voor 7x125W. Dat is nog steeds niet realistisch, maar toch wel bergen beter. Voor 1200 Euro verwacht je gewoon echt veel meer van een receiver.
Achja, ik heb zelf ook een Sony ES versterker (TA-VA8, de voorganger van de 50ES) en ik vind het er vooral echt supergoed uitzien en de menu's zijn ook echt relaxed, alles is goed bedienbaar en instelbaar. Is ook wat waard.

Met de speakers die de TS heeft, komt hij een heel eind. Als je dan sony al fijn vindt, zou ik lekker daarvoor gaan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mac1987 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:26:Wat leren we hiervan: specs. zeggen niks maar dan ook echt helemaal niks zonder verdere toelichting over meetmethodes.
Dat is helemaal waar. Voor die getallen achterop zou er gewoon een standaard moeten zijn. Betere maatstaf is misschien door te kijken hoeveel A er door de hoofdzekering van de amp kan ;)

Helaas brengt Sony het er in reviews wat versterker vermogen betreft heel vaak belabberd slecht af, en daarom ben ik nu ook zeer huiverig. 'T ziet er verder uit als een super receiver, daar niet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Nu online
[...]

Waar haal jij uit dat ik Sony bagger vind? Sony had met zijn ES serie een heel mooie versterker.

Ik geef alleen maar aan dat Sony af is gestapt van de high end versterker trappen. Neemt niet weg dat het best een mooie versterker is.
Alleen heeft Sony er alles aan gedaan om de video aansluitingen en bedienbaarheid op een gebruikers vriendelijk niveau te krijgen, waar duidelijk vraag naar is. Ze hebben daarbij ergens geld moeten besparen, en dat is op de versterkers gebeurd.

Bovenstaande weet ik uit first hand ervaring met de producten. Met als tegenhangers de bovengenoemde merken. Die minder doen aan tv-interface en dergelijke.

Maar het blijft een mening, zoals al zo vaak aangehaald hier. Vind je het zelf het juiste product met voor jou het mooie geluid. Dan moet je hem vooral kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zijn die versterkers niet gewoon hele nette digitale S-master dingen? Oftewel, dezelfde als in de TACT Milennium en dergelijke? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij heeft S-TACT niets met de TACT Millennium te maken... (beiden een uitstervend ras btw).

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 10-01-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zijn allebei toch van die Triptah (oid) digitale eindtrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:40:
Het zijn allebei toch van die Triptah (oid) digitale eindtrappen?
Verre van ;) Zowel de TACT als de oude Sony S-Master zijn van het uitstervende ras van de echte "Digitale versterkers", waar de TACT nog een beetje aardig wil presteren vanwege zijn enorme complexiteit, maar de Sony amps zijn toch echt onder de maat.

De Tripath chipsjes zijn inderdaad in somige Sony producten te vinden, vermoedelijk in de dure ES series (maar ook een aantal micro sets), en dat zijn gewoon analoge Clase D amps :) Die moet je dus hebben! Helaas gaat het niet zo goed met Tripath :(

[ Voor 60% gewijzigd door voodooless op 10-01-2008 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
[...]
Voor de rest wil ik tegen de topicstarter zeggen dat je verschillende reactie's gaat krijgen van mensen die Sony producten bagger vinden (Zoals Maarce bijvoorbeeld die een mening post maar deze niet nader toelicht). De ES serie is zeer degelijk en vaak zijn ze iets duurder dan een Marantz/Denon enz. met dezelfde specificaties. Althans dat was zo.

Ik ben blij dat dit topic weer wat leven ingeblazen wordt, toppie!

Ik ben naar naarstig op zoek naar een zwarte uitvoering en wat vreemd is dat de 4300ES nergens te vinden is. Ik ga dan toch maar voor de 5300ES.
Inderdaad heb ik zeer goede ervaringen met mijn huidige STR-DA50ES, zeker icm m'n luidsprekers en sub. Daarnaast heb ik ook een Bravia en diverse ander Sony spullen. Ik ben gewoon erg fan van dit merk en ik heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik op garantie oid moest terugvallen.

Ik ben niet zo technisch als het gaat om al die meetwaardes enzo maar ik vind het wel zeer interessant dus leerzaam!

Ik denk overigens dat juist de combinatie van het Sony geluid en Dynaudio erg prettig is; Sony heeft een redelijk 'koel' geluid en de Dynaudio's hebben een ietwat 'wollig' geluid en dat vult elkaar goed aan. Ik luister naar stevige muziek zoals Ayreon e.d. en daar zit veelal flink wat laag in, het laag wat je meer voelt dan hoort. En daar gaat de Sony uitstekend mee om, zelfs als ik m'n sub uitschakel. Maargoed, ik heb die Rel niet voor niets dus die mag lekker meedoen. Het zal wel weer even puzzelen worden naar het juiste roll-of moment van de Rel maar daar heb ik nu al zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Ik zou persoonlijk ook voor de Denon gaan (had eerst ook een Sony). Verder: heb je spades aan de speakerkabels (voor surrounds en center), dan ga je hoop problemen krijgen met aansluiten (zie hoe dicht de connectoren bij elkaar zitten). De Denon heeft ook problemen met spades (denk daar dus goed aan), omdat de connectoren maar aan 1 kant open zijn voor draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Waarom over op Denon als ik vragen mag?

Ik heb geen last van het aansluiten want ik heb geen spades aan m'n bekabeling. Ik ga er vanuit dat de aansluitingen hetzelfde zijn als op m'n 50ES en dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Ferret schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:56:
Waarom over op Denon als ik vragen mag?

Ik heb geen last van het aansluiten want ik heb geen spades aan m'n bekabeling. Ik ga er vanuit dat de aansluitingen hetzelfde zijn als op m'n 50ES en dat werkt ook prima.
De sound van de Sony is leuk. De Denon heeft een iets andere klank, maar ligt beter in mijn oren (mocht ook wel: ging van een Sony STR525 oid naar de AVC-A11SR). Verder vind ik de aansluitingen van de Denon stukken logischer: links voor links en rechts voor rechts. Het enige waar ik nog over kan vallen zijn de analoge aansluitingen voor DVDspeler: ze zitten erg dicht op elkaar. Niet bepaald leuk als je stroef indraaiende interlinks hebt.
Het komt voor een groot deel erop neer: luister eens naar alternatieven. Er gaat een wereld open (iig gold dat wel voor mij).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 107284 op 11-01-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:18:
[...]
Het komt voor een groot deel erop neer: luister eens naar alternatieven. Er gaat een wereld open (iig gold dat wel voor mij).
Tja, natuurlijk is er nog heel veel meer leuks te koop maar ik ben toch een beetje budget gebonden en laten we eerlijk, het oog wil ook wat en toevallig voldoet deze receiver aan allebei deze voorwaarden. Ik vind hem prijstechnisch erg gunstig (de zilveren uitvoering heb je al voor 1245 euries en de looks... Tja, ik vind het er ongelofelijk super uitzien. Ik kan me voorstellen dat men het kleine display niet handig vind maar ik vind het juist erg sofisticated staan. En die blauwe led (die ik ook op m'n 50ES heb) verteld mij of ik 5.1 luister ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De omruilactie die hier eerder aangestipt is had te maken met wat men is gaan noemen 'black crushing' en dat kwam wanneer je component via HDMI upscaled. Het kwam erop neer dat het 'zwart' in donkere stukken beeld meer 'doorgedrukt' werd waardoor het zwart 'in elkaar gedrukt' leek en daardoor details verloren gaan.
De omruilactie verloopt naar grote tevredenheid in Amerika; men krijgt gewoon een gloednieuwe receiver in dichte nieuwe doos met alles erop en eraan. Er zijn gevallen waar men zelfs twee dozen krijgt :P In de doos zit een adressticker waar je je oude naartoe moet sturen. Erg netjes van Sony!
De nieuwe receivers waarin dit is verholpen (met nieuwe firmware waar iedereen nu druk naar op zoek is), hebben een groene sticker aan de achterkant bij de netvoedingsaansluiting. Dat is dus het eerste wat ik check bij aankoop 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Sony heeft inmiddels een nieuwe firmware die de 'black crush' én HDMI handshake met andere HDMI uitvoer apparaten problemen oplost. Het vervelende is echter dat alleen de TD van de Sony reparatie centers deze firmware kunnen laden via de RS232 poort en dat dit niet via de USB kan.

Overigens zijn de zwarte modellen moeilijk leverbaar, althans bij mij in de buurt (én voor een leuke prijs natuurlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249907

Belangrijk voordeel van de 5300 ten opzichte van zijn mindere broertjes 4300 en 3300 is dat 'ie DSD via HDMI aankan. Helaas is er nog geen Sony SACD speler die dat levert (zelfs PS3 niet, die converteert het naar PCM) maar universele spelers als die van Pioneer en Oppo doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191309

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reactie vind het een mooie versterker. Ik heb op dit moment een Philips F880 staan een oud 15 jaar oud apparaat en deze is aan vervanging toe. Ik heb nu twee keer een Dali concept 8 staan voor stereo geluid. Nu nu op zoek naar een andere Stereo of Suround versterker. Dit omdat ik er mischien nog 3 dali's bij wil kopen om er Surround van te maken. Maar er moet een goed Stereo geluid in zitten.

Dus ben benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Anoniem: 191309 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:51:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reactie vind het een mooie versterker. Ik heb op dit moment een Philips F880 staan een oud 15 jaar oud apparaat en deze is aan vervanging toe. Ik heb nu twee keer een Dali concept 8 staan voor stereo geluid. Nu nu op zoek naar een andere Stereo of Suround versterker. Dit omdat ik er mischien nog 3 dali's bij wil kopen om er Surround van te maken. Maar er moet een goed Stereo geluid in zitten.

Dus ben benieuwd naar ervaringen.
Ben je van plan om de 5300 als voorversterker te gebruiken of gewoon de Dali's vervangen door de 5300?
In het eerste geval denk ik dat je beter (en goedkoper) uit bent met een losse voorversterker om de Dali's aan te sturen. Maar ja, met de 5300 alleen ben je ook heel goed uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Dali is een Deens speakermerk en zijn dus geen monoblokken wat jij volgens mij denkt ;) Hij wil dus een surroundversterker die goed genoeg stereogeluid geeft om die Dali's op aan te sluiten i.c.m. nog 3 andere Dali's als surroundspeakers of, als de surroundversterker niet bevalt in stereo, een losse stereoversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
:+ Ik zou zweren dat Dali ook eindtrappen maakte.

De leverbaarheid van het zwarte model is bedroevend. Ik zie hier en daar internetshops die er mee adverteren maar nergens is-ie echt op korte termijn leverbaar.

Aan de andere kant denk ik dat het wel goed is om nog even te wachten want dan is de kans groter dat je een exemplaar hebt die voorzien is van de nieuwste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191309

Nee ik was dan van plan om de 5300 gewoon als eindversterker te gebruiken en er dan nog drie losse speakers bij te kopen. De vraag is of dit de sony aan kan en of dat dit een acceptabel geluid gaat geven. Verder twijfelen we aan een gewone NAD versterker wat natuurlijk een perfecte aansluiting geeft bij de dali's (dit zou een stereo versterker worden. Of wel we weten gewoon nog niet zo goed wat er gaat komen Surround of Stereo.

En als het Surround zou worden zou ik de Sony versterker wel een mooie versterker vinden aan gezien we veel met pc's werken.
Bij stereo gaan we voor de NAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203323

@ maarce.
Het klopt dat ze bespaart hebben op de eindversterkers.
Het gewicht is ook een stuk lichter.
Voor 2003 was het gewicht van de 3 en de 5 series zo`n 20 kg of iets meer.
Toen hadden ze ook 2 grote koelichamen voor de eindtrappen.
Nu hebben ze er maar 1 koelichaam en ander type transistors gebruikt.
Nu wegen ze 16 kg.
Of de geluidskwaliteit eronder te leiden heeft durt ik zelf niet te zeggen.
Als je op het internet kijk naar de 5200, 5300 zijn er veel goede reviews over de geluidswaliteit.

@ voodooless.
1
Tripath chipsjes zijn niet in de duurdere es series te vinden.
De tada9000es en de str7100es en nog een paar modelen hebben allemaal s-master-pro chips uit sony`s eigen fabriek.
En kijk goed op het internet en zie dat de duurdere es series (s-master-pro classe d) zeker van goede geluids kwaliteit zijn.
Een model subwoofer van sony heeft b&o ice power (classe d) aanboord.
2
Marantz belazert ook de boel met de sr9600. (3500Euro)

Opgegeven vermogen fabrikant.
Output power RMS and distortion: 140-Watts per channel X 7 (8 ohms) 0.08% THD

Meetresultaten.
Driving seven channels into 8 ohms the Marantz delivered 61 Wpc at 20Hz and 133 Wpc at 1kHz (to the nearest watt) before clipping (1% THD+noise).
Ik weet dat bij de meeste verstekers de voeding het niet kan bijbenen met 7 kanalen gelijktijdig
aangestuurd.
Maar 61 wpc is toch wel heel erg weinig als de opgegeven vermogen 140 watt is 20Hz-20kHz x7 en
de prijs 3500 Euro is.
En het verschil in wattage is ook veelste groot tussen 20hz en 1 khz.
De versteker is totaal niet in staat om lage frequenties te weergeven.
Een goede sub voor muziek is sterk aantebevelen en voor film al helemaal.
En deze vind ik ook om te lachen......Massive, High Energy Power Supply, Huge Toroidal Transformer...... staat op het intenet bij diverse site`s en op de marantz site.

Bron.
http://ultimateavmag.com/...marantzsr9600/index4.html

@ mac1987
Je heb gelijk met die Denon AVC-A1XV 850 watt.
Er is een site maar ik kan hem niet meer vinden en daar zeiden ze precies hetzelfde als wat jij zeg.
850 watt was bij het meten bijna 2000 watt.
De ene fabrikant meet anders dan de andere.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 203323 op 09-02-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 18:48
Mooie review van de STR-DA5300ES
Ik zit er ook ook aan te denken om voor de STR-DA5300ES te gaan... Ik heb nu een Yamaha V393RDS Dik 10 jaar tevreden mee, maar net als de topicstarter, zit ik met een ernstig aansluit probleem. De vele HDMI ingangen lijken mij helemaal geen overbodige luxe. En eigenlijk mis ik een extra hdmi uitgang. (voor beamer & flatscreen) Maar 1 van de 2 kan wel via component aangesloten worden.

Als de geluidskwaliteit minstens even goed is als m'n huidige Yamaha, dan ben ik dik tevreden. Het uitgangsvermogen kan theoretisch dan wel niet 7x 120W zijn volgens jullie. Maar het zal zeker niet minder zijn als mijn huidige receivertje. (3x 75W front 2x30W rear)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Bedankt voor het linkje naar de review! Nu nog de receiver zelf zien te vinden. Het lijkt wel steeds lastiger te worden om hem in het zwart voor een leuke prijs te krijgen.

Waar ben jij van plan hem te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Waar die het goedkoopst is. Volgens mij is dat Redcoon op het moment. 1245€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Het nadeel daar is dat je niet kunt afhalen. En het laten verzenden is bij mij ook lastig want a) ik ben nogal huiverig als het om zo'n duur apparaat gaat, b) ik woon helaas niet op een alledaags adres en het gebeurd maar al te vaak dat mijn post bij buren terechtkomt (en dat wil ik met dit dus absoluut niet!) en c) ook daar hebben ze zwarte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
A+B: Remboursbetalingen

C: http://www.redcoon.nl/ind...ony_STR_DA_5300_ES_Zwart/ ;)

[ Voor 10% gewijzigd door satoer op 29-02-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
No way José.... Redcoon adverteert met 'verzendklaar in 1 week' maar ook zij kunnen hem niet leveren. Dit is puur om klanten te lokken. Hier trap ik niet in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
http://www.digitalecamera...scat=159&detail=4889&br=1
Iets duurder, maar gewoon ophalen in Zaandam :)
(waarschijnlijk gaan ze ook wel mee in de goedkoopste internetprijs als je er om vraagt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Levering: 3 - 8 dagen.... Die hebben hem ook niet hoor 8)

Maar bedankt voor het meezoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Laatst online: 22-05 14:06
Weet iemand toevallig of de STR-DA4300ES wel verkocht gaat worden in Europa? Over dit model is buiten de VS helemaal geen verkoopinformatie te vinden...

Ik heb overigens ook nog geen voorraad zwarte 5300's kunnen vinden in Nederland...

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De 4300 staat niet vermeld in de Nederlandse catalogus van Sony dus ik denk dat je die hier niet vind. Wellicht via ebay ofzo?
Op zich heeft die ook mijn belangstelling; met drie HDMI aansluitingen minder en geen video in second zone kan ik wel leven.

Maarja, ik zou nooit een dergelijk apparaat via een koerier laten verschepen vanuit Amerika of Canada (daar is-ie wel leverbaar)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Laatst online: 22-05 14:06
Ferret schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:04:
[...]

No way José.... Redcoon adverteert met 'verzendklaar in 1 week' maar ook zij kunnen hem niet leveren. Dit is puur om klanten te lokken. Hier trap ik niet in 8)
Dit kan ik beamen, ik heb de 5300es 22-03 besteld bij Redcoon, sindsdien iedere week eenmailtje gekregen dat de levering is uitgesteld. Momenteel staat levering op 26 april, maar dit zou ongetwijfeld weer zijn uitgesteld op enig moment. Zover laat ik het echter niet komen, ik heb de bestelling geannuleerd en zoek nu naar een betrouwbare shop.

Bij de mediamarkt is deze receiver ook in het assortiment geplaatst, maar ja voor 1699 .... Dat is een verschil van bijna 450 euro op de internetprijs van 1245...

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb gisteren maar eens met Sony gebeld en wat blijkt; de leveringsdatum aan winkeliers begint pas op 28 mei 2008.

Dus gewoon de webshops in de gaten houden want op z'n goedkoopst is-ie nu al 1.166,- euro maar ik vermoed dat dit nog wel gaat zakken. Volgens de dame van Sony zat er zelfs een actie aan te komen dus ik ben heel benieuwd.

In Amerika is de exchange inmiddels bijna helemaal afgerond en hebben alle mensen met een defect apparaat (de eerder genoemde 'black crush') een volkomen nieuwe bak gekregen en zelfs instructies én verpakking om de oude terug te sturen. Bovendien hebben alle nieuwe bakken de laatste firmware die met name de kwaliteit van de Faroudja chip opkrikt.

Nog even geduld dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Ik zag dat die bij Redcoon op voorraat was. heb hem gelijk besteld :)

Kom er alleen net achter dat die hdmi ingangen niet doorstuurt naar de component uitgang. Dus wil je meer als 1 HD TV / monitor / beamer aansluiten moet je een hdmi splitter kopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Hij heeft inderdaad maar één HDMI uitgang. Dat is voor mij voldoende maar als jij meer wilt aansluiten dan zijn er wel HDMI splitters maar die zijn niet goedkoop dacht ik.

Kijk eens op: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_24.html

Hier ga ik in ieder geval ook mijn HDMI kabels aanschaffen.

Ik zie overigens dat Redcoon nu weer meldt: 'Verzendklaar in een week'. Ik hoop voor je dat je hem snel in huis hebt. Ik wacht nog even tot-ie echt leverbaar is want ik wil hem eerst zien, dan kopen en meenemen. Ik blijf het griezelig vinden om zoiets via een koerier te laten bezorgen omdat ik helaas een nogal ongewoon adres heb (woon op een schip en ik deel 1 huisnummer met tig schepen....)

Laat het even weten als je hem hebt en wat je er van vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Onhandig zeg, zeker met persoonlijke post zoals rekeningen. Je kan heb anders toch ook bij je ouders / vriend / vriendin etc. laten bezorgen? Ze versturen via GLS, volgens mij moet je dan gewoon tekenen.

Hmmm hij staat nu inderdaad op "verzendklaar in 1 week" er stond toch echt "direct leverbaar" toen ik bestelde. misschien heb ik de laatste. Ik laat het je weten wanneer die binnen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108444

Ferret, even een beetje van het topic af, maar heb jij met die DA50ES nooit problemen gehad? Die van mij doet 't na jaren gewoon nog prima, maar wil de namen van de ingangen niet meer onthouden (je kunt die hernoemen, dus bijvoorbeeld "Camera" in plaats van "VCR3"). Ik was benieuwd of ik de enige had of dat dat een issue met dat ding is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ben nog supertevreden met de DA50ES en ik heb geen enkel probleem met instellingen o.i.d. Dat maakt het ook lastig te verkopen naar mijn vrouw om toch over te stappen naar de 5300ES. Zij heeft zoiets van 'hij doet het toch nog prima'. Ze heeft natuurlijk wel gelijk maar tja, je wil ook wel weer eens wat anders en mat al die nieuwe platte schermen enzo wil ik daar ook optimaal gebruik van maken. Vandaar dat ik 'even doordouw' 8)
Met name de upscale functie vanuit de receiver vind ik zeer interessant want je kunt op die manier gewoon gebruik blijven maken van je huidige dvd-speler enzo. En als ik het zo breng dan geeft ze me wel weer gelijk.

Ik vind het jammer dat Jewaro hem nog niet binnenheeft want toevallig zit ik morgen in Schiedam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11-2022
Interessant topic!

Ik denk dat de 5300 voor mij toch wel een tikke te duur is en dat een 3300 voor mij ook prima zal voldoen!

Ik heb een jaar of 8 geleden een STR-DB930 QS aangeschaft waar ik zeker nog tevreden over ben, maar zit nu in een upgrade-fase van m''n JBL speakers. Die ga ik vervangen door de oude 600 serie van B&W. Via Marktplaats al een mooi setje rears (602 S3) aangeschaft en nu op zoek naar de bijpassende center en fronts.

Altijd al fan geweest van Sony en als ik de juiste set speakers heb wil ik de receiver ook gaan upgraden. Zal wel eind van het jaar worden verwacht ik zo. Dan zullen de prijzen misschien ook wel weer met zon 200 euro gedaald zijn. Dus ik zal dit topic eens in de gaten houden :)

*edit*

Zit eens de review te lezen die in de startpost staat en daarbij staan ook een aantal (Amerikaanse) webshops vermeld met prijzen: Bijvoorbeeld Butterfly Photo:

http://www.butterflyphoto...ac=75&zmap=SONSTRDA5300ES

Voor 989 dollar... oftewel zon 640 euro... 8) Zullen nog wel verzendkosten bijkomen etc...

Iemand van jullie zich ooit verdiept in het kopen vanuit Amerika? Daar hebben ze toch een andere voltage? Werkt dat dan wel in NL?

Het is wel een risico, maar voor je bent wel 500 euro goedkoper uit dan een webshop in NL!

[ Voor 30% gewijzigd door Dr. Quipers op 30-05-2008 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 10:23
Dr. Quipers schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:31:

Iemand van jullie zich ooit verdiept in het kopen vanuit Amerika? Daar hebben ze toch een andere voltage? Werkt dat dan wel in NL?

Het is wel een risico, maar voor je bent wel 500 euro goedkoper uit dan een webshop in NL!
Je vergeet even dat je inklaringskosten krijgt + BTW (19%) en invoerbelasting en zoals je zelf al zegt de verzendkosten.
De STR-DA5300ES is een flinkje jongen dus dat zal al niet goedkoop zijn.

Daarbij zit je met garantie, de 110V dus je moet een omvormer kopen want wij hebben 230V en wat doe je als hij kapot gaat of kapot aankomt...

Amerika is goedkoper ja maar tegen de tijd dat het hier is betaal je net zoveel.

Dan kan je nog beter in Duitsland gaan kopen, Die zijn vaak wel goedkoper en dan heb je al het bovengenoemde niet.

[ Voor 12% gewijzigd door crack_en_hack op 30-05-2008 11:12 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11-2022
Ah kijk aan... ik had al een beetje verwacht dat er meer bij zou komen kijken dan alleen wat verzendkosten :) Nog maar even geduld hebben dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Nou bij mij is die van de week binnen gekomen hoor, mooi ding. Errruuugg veel instellingen. Ben er nog niet aan toe gekomen hem goed in te stellen. Ik wou deze receiver vanwege de vele ingangen. Met het plaatje van de achterkant (http://img.generation-nt.com/photos/00077389.jpg) Dacht ik wel even zoet te zijn dat allemaal te vullen. 3x component 4x Svideo 4xcomposit in…. Maar helaas, schijn bedriegt. Het probleem is namelijk dat er “maar” 4 analoge ingangen op zitten. Als je bijvoorbeeld de analoge composit van bv “video1” gebruikt, kan je niet meer de S-video of component gebruiken van “video1”. Het kan wel, maar dan moet je in het instel menu constant de ingang selecteren van “video1”. Dat is dus weer een beetje jammer aangezien ik 6 analoge apparaten heb:

- Wii: Component
- HD Camera: Component
- Digitale TV decoder: Composit
- DVD speler: S-video
- VHS recorder: Composit
- Video Harddisk: S-video
- Computer: HDMI
- PS3: HDMI

Gelukkig zitter er veel HDMI ingangen op en zal in de toekomst waarschijnlijk geen randapparatuur kopen zonder hdmi.

[edit] Er zitten 5 analoge ingangen op. Aan de voorkanst zit nog een "video3"

[ Voor 6% gewijzigd door satoer op 06-06-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Waarom doe je je dvd speler via S-video en niet via coaxiaal? En een VHS recorder is natuurlijk een beetje passé... ;)

Mag ik vragen wat het serienummer is? En/of zit er een groene sticker aan de achterkant boven de netspanningsingang?

De prijs gaat alweer naar beneden zie ik, nog maar 1.140,00 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Omdat er geen component op de dvd speler zit, dan is de eerstvolgende kwalitatieve aansluiting s-video dacht ik zo.

VHS… inderdaad haha, maar ik ben motiongrapic-designer van beroep, en soms komt er nog wel eens een klant met een VHS tape-je. :')

Ik zie geen groene sticker boven de netspanningaansluiting. Kan ook niet echt aangezien de aansluiting helemaal aan de bovenkant zit ;) (zit helemaal geen groene sticker op)
Het is volgens mij gewoon de versie voor de Nederlandse markt, er zit een Nederlandse handleiding bij.

Het serienummer is 5504162

Ik ben net klaar met aansluiten van het geheel. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik al de 2 kanaals aansluitingen op Dolby prologic kan zetten. Dan wordt de volgende grote uitdaging om alles automatisch te programeren in m'n harmony afstandbediening. Om even een beeld te geven waarom ik aansluitingen te kort kwam, de achterkant van de versterker ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://imagehostr.net/img/r4um74h40h.jpg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Spaghetti bolognese :+

Wat heb jij allemaal voor apparatuur aangesloten dan? Dacht dat ik een kabelspaghetti achter mijn receiver had (zie foto), maar jij maakt het nog 2x zo bont

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL1012/4016448/8339391/276322181.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL1012/4016448/8339391/276322186.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2006/marantz_sr8001_back.jpg

[ Voor 118% gewijzigd door mac1987 op 07-06-2008 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
OMG!!!!! Dat moet echt netter kunnen hoor! ;)

Het gaat nou wel echt kriebelen bij mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

Ik sluit me hier helemaal op aan, 7x120 watt aan 8 ohm uit een 480 watt voeding is niet echt realistisch.

Met andere woorden, watt's zeggen dus heel weinig, jammer genoeg zijn er veel mensen die dat nogal eens vergeten.

Ik zou ook nooit een sony kopen, er zijn in mijn ogen en oren betere recievers op de markt. Heb zelf een Denon AVC A10se, bakbeest van een reciever die op marktplaats voor ongeveer 500 euro van eigenaar wisselt. Zit dan wel geen hdmi op, maar ik kan je verzekeren dat mijn denon die sony er op veel fronten uitspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Anoniem: 250276 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:10:
[...]
Ik zou ook nooit een sony kopen, er zijn in mijn ogen en oren betere recievers op de markt. Heb zelf een Denon AVC A10se, bakbeest van een reciever die op marktplaats voor ongeveer 500 euro van eigenaar wisselt. Zit dan wel geen hdmi op, maar ik kan je verzekeren dat mijn denon die sony er op veel fronten uitspeelt.
Heb jij de Sony al gehoord dan? Zo ja, geef eens aan waarom dat 'bakbeest' van jou zo veel beter is.

Zo nee, dan vind ik het nogal kortzichtige opmerking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Ik mag inderdaad wel hopen dat een topmodel Denon die toendertijd ruim 3500 gulden was qua voeding (rinkgkerntrafo van 1200VA) en versterkerblokken beter is dan een huidige Sony van €1200. Maar om dan meteen die Sony maar als ondermaats weg te zetten is ook een beetje onzin. Op deze manier kan je elke nieuwe receiver van elk merk wel wegzetten als ondermaats (een AVR-2808 zal ook niet beter klinken dan die AVC-A10se).
Het is eerder een argument voor het kopen van tweedehands apparatuur of oude modellen indien geluidskwaliteit absoluut prioriteit nummer één is en functies van minder belang zijn.

Overigens ben ik zelf ook meer gecharmeerd van Denon dan van Sony (vind Sony's iets te agressief), maar dit is puur persoonlijk. Je kunt dus ook iemand anders nooit op basis van dit subjectieve gegeven het advies geven om geen Sony te kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door mac1987 op 10-06-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Helemaal mee eens! Toevallig vind ik het geluid van de Sony juist goed tot z'n recht komen in combinatie met m'n Dynaudio luidsprekers en m'n Rel Storm III sub.

Ik zou echter altijd adviseren om meerdere receiver/luidspreker combinaties te beluisteren. Sterker nog, probeer luidsprekers eerst thuis uit. In veel gevallen wil een HiFi zaak daar wel aan mee werken (tegen een borg uiteraard). Op die manier kun je thuis, in je eigen omgeving naar je eigen muziek luisteren. Het is even dubbel sjouwen maar dan weet je wel dat wat je koopt ook écht is wat je wil.
Pagina: 1