Mobo prestatie verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

• Dillithium
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09-2021
Beste Tweakers,

afgelopen nacht had ik wat probleempjes met een moederbord dat ik van een andere tweaker had overgenomen, namelijk hij doet het niet meer.
maar dat terzijde, ik installeerde dus mijn oude moederbord weer terug erin en het systeem doet het nu weer.
maar Ik starte dus het spel The Witcher op, en merkte dat het aantal FPS gedaalt was, ik kon niet meer normaal in de regen lopen of vechten zonder lag.

ook heb ik dit even snel getest met Superpi.
met het moederbord dat reeds overleden is, namelijk een Asus A8N32-SLi Premium had ik met het berekenen van 1M een snelheid van iets onder de 40 seconden.
met mijn oude moederbord, een M-atx foxconn 6150-K8 duurt het nu 1 minuut en 13 seconden. :?

kan een moederbord zoveel verschil uitmaken!?!
hier overigens de specs van het foxconn mobo:

http://www.foxconnchannel...view.aspx?ID=en-us0000034

en van het Asus mobo.

http://www.asus.com/produ...del=744&l1=3&l2=15&l3=226

het zijn wel ongeveer dezelfde chipsets, dus is dat niet raar?

Verwijderd

Je hebt toch wel windows opnieuw geinstalleerd, of tenminste de juiste chipsetdrivers geinstalleerd?
Staat de configuratie van cpu en geheugen verder ook goed (in het bios)?

Verwijderd

Bij K8 doet het moederbord niets af aan de performance, de performance zou dus ongeveer identiek moeten zijn (paar procent nagelaten voor afwijkingen in de bussnelheden, driveroptimalisaties etc).

Je hebt dus waarschijnlijk zeker een software probleem.

• Dillithium
nee, beide niet gedaan aangezien ik geen windows cd heb, en het foxconn mobo uit een acer pc komt heb ik de drivers er niet bij.
*edit Drivers ben ik nu aan het downloaden, wel slim dat ik dat vergeten was T_T
overigens loops de processor nog op de gewone snelheid, geheugen zal ik nu even gaan controleren in het BIOS.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Check eens in je BIOS of je CPU wel op de normale snelheden loopt en dat de multiplier niet op 5x staat ofzo. Doe ook eens een Windows install met install van de nieuwste chipset drivers.

• Dillithium
Een windows install?
moet ik dan niet eerst alles formatteren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een moederbord op zich maakt niet zoveel verschil uit, de gebruikte chipset wel. Heb je al eens gekeken naar benchmarks van beide chipsets, hoe ze presteren ten opzichte van elkaar?

Verwijderd

Edit: leeg

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 21:32 ]

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 21:29:
Een moederbord op zich maakt niet zoveel verschil uit, de gebruikte chipset wel. Heb je al eens gekeken naar benchmarks van beide chipsets, hoe ze presteren ten opzichte van elkaar?
Bij K8 doet een chipset amper iets, prestatieverschil tussen de verschillende K8 chipsets is nihil. (Of het moet gaan om een prestatieverschil bij een IGP)

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
wat dacht je van de al geinstalleerde driverzooi van het overleden moederbord die het nieuwe moederbord vertraagd?

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Dillithium
Ik heb de drivers van dit mobo nu geinstalleerd, en Superpi berekent nu 1M op 1minuut en 1 second, er zijn dus 12 seconden vanaf gegaan, maar nog steeds niet onder de 40 zoals het eerst was.
kan het echt zo zijn dat een nieuwe windows install die 21 seconden er af haalt?
en moet ik dat ook mn hele harde schijf formatteren?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 07:19
Dillithium schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 21:54:
Ik heb de drivers van dit mobo nu geinstalleerd, en Superpi berekent nu 1M op 1minuut en 1 second, er zijn dus 12 seconden vanaf gegaan, maar nog steeds niet onder de 40 zoals het eerst was.]kan het echt zo zijn dat een nieuwe windows install die 21 seconden er af haalt?
Ja.
en moet ik dat ook mn hele harde schijf formatteren?
Ja, in ieder geval de partitie waar Windows opstaat. Dus backup je belangrijke bestanden, en gaan met die banaan.
Misschien dat je hier wat aan hebt?

• Dillithium
Ik heb mn harde schijf in D en C verdeeld, Windows staat op C.
is het beter als ik ze alletwee formatteer?
want als het kan, doe ik liever alleen C

Verwijderd

Je hebt simpelweg een nieuwe Windows-installatie nodig. Het is dus nergens voor nodig om je andere partities te formatteren. Nu kun je makkelijk belangrijke data naar D kopieren, Windows op C installeren en de data terugkopieren.
/edit @ onder: dat gedeelte liet ik vanwege de vanzelfsprekendheid van de zaak even achterwege :>

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 22:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 22:32:
Je hebt simpelweg een nieuwe Windows-installatie nodig. Het is dus nergens voor nodig om je andere partities te formatteren. Nu kun je makkelijk belangrijke data naar D kopieren, Windows op C installeren en de data terugkopieren.
Let wel dat je programma's wel netjes opnieuw moet installeren.

• Dillithium
Ok, dan ga ik even aan de slag.
bedankt voor de hulp jongens, en eventuele dames :P
ik update het wel als ik klaar ben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier ontbreekt veel teveel eigen inzet in de topicstart. Als je een ander moederbord met een andere chipset installeert moet je minimaal van tevoren flinke voorzieningen treffen (generic drivers installeren enzo), maar als je dat niet doet is een herinstall noodzakelijk. Dat had je zelf met een beetje zoekwerk kunnen vinden. Dat alleen is geen reden voor een slotje, maar het feit dat je twee borden met verschillende chipsets vergelijkt en blijkbaar niet eens de moeite gedaan hebt naar benchmarks van die chipsets te kijken, en dat je geen specs in-topic geeft maar slechts een paar links, dat zijn wel twee forse druppels.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.