3 beeldschermen en 2x videokaart op 1 PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.862 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Beetje cryptische omschrijving misschien, maar de situatie is alsvolgt:

Op dit moment zit in de PC een ATI X-1950XTX videokaart. Daar hangen nu twee TFT schermen aan. Als ik op de projector een film wil kijken moet ik steeds een TFT monitor loshalen (lastig).

De situatie waar ik naartoe wil is deze:

X-1950XTX poort 1; projector (Ivm hardware accelleration h.264)
X-1950XTX poort 2: 1e TFT scherm (Draait in cloonmode; dwz beeld projector en 1e TFT zijn altijd hetzelfde). Zou ik spellen gaan spelen dan moeten die ook alleen op bovenstaand scherm te zien zijn.
2e videokaart: 2e TFT scherm

De bedoeling is dat als de projector niet gebruikt wordt ik een desktop heb op het 1e scherm die uitgerekt wordt naar het 2e scherm (Extend my Windows desktop onto this monitor).

Een paar vragen:

- Gaat dit werken?
- Welke videokaart zou ik voor de 2e TFT monitor kunnen gebruiken? Ik heb nog 1 PCI-E 4x slot vrij.
- Is het aan te raden om voor de tweede videokaart ook een ATI kaartje te pakken? (Of juist niet?)

De 2e kaart hoeft geen dure kaart te zijn, als deze maar 1600x1200 bij 32-bit kleuren aankan. De 2e TFT monitor wordt alleen maar gebruikt om de desktop breder te kunnen trekken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Voor de drivers zou ik wel weer een Ati kaart pakken, ik ga dit topic ook volgen want wil precies hetzelfde als jou alleen dan met Nvidia kaarten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-04 11:14
hoezo kan je x1950xtx het niet aan? je kan toch gewoon de dual screen button aan zetten? dan heb je gewoon 2 desktoppen.. hij opent de games op nummero uno, en speelt films af op nummer 2. tenminste, als je vlc, winamp, wmp, op dat scherm opent.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LittleKiller schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:29:
hoezo kan je x1950xtx het niet aan? je kan toch gewoon de dual screen button aan zetten? dan heb je gewoon 2 desktoppen.. hij opent de games op nummero uno, en speelt films af op nummer 2. tenminste, als je vlc, winamp, wmp, op dat scherm opent.
Het probleem is dat die kaart geen 3 monitoren kan aansturen (gezien er aansluitingen tekort zijn voor 2 TFTS en een beamer).

Je kunt in principe iedere kaart pakken als 2e videokaart. Heb zelf tijde lang met een GF4200 en een Ati 7000 gedraaid voor m'n 2e monitor. Gezien je er niet op gaat gamen, pak gewoon de meest budget kaart die je kunt vinden, alles zal wel voldoen (misschien als je Vista met aero wil gaan draaien dat je dan nog wat extra performance nodig hebt).

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:44
Misschien te simpel gedacht, maar kun je dan niet gewoon een VGA splitter halen en de beamer en 1 scherm daar op aansluiten? Lijkt me de goedkoopste oplossing.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Waarom zou je de kloonmodus van de TFT en de projector niet kunnen bereiken door iets van een VGA/DVI splitter? Dat neemt de hele nood van een tweede kaart weg. Die zijn op eBay voor minder dan een tientje te verkrijgen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

I-King schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:33:
Misschien te simpel gedacht, maar kun je dan niet gewoon een VGA splitter halen en de beamer en 1 scherm daar op aansluiten? Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Simpelste oplossing wel, maar doorgaans moet je toch een behoorlijke splitter hebben wil je een beetje kwaliteit overhouden. Een PCIe kaartje van een paar euro is dan goedkoper.

• Jim423
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:36:
[...]

Simpelste oplossing wel, maar doorgaans moet je toch een behoorlijke splitter hebben wil je een beetje kwaliteit overhouden. Een PCIe kaartje van een paar euro is dan goedkoper.
Ik heb MSI Amethyst M moederbord, 7600GT en een Trio64 kaartje in PCI slot.
Helaas krijg ik uit de Trio64 geen beeld hij word geeneens gezien door windows.
Dan ga ik maar ff een PCI-e kaart zoeken.

Edit: in de BIOS kan ie op PCI/PCI-E/Onboard dus word maar 1 van de 3 drie ben ik bang.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 02-01-2008 21:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 16:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ehm, zeer basic: veel oude PCI kaarten moeten als primary in BIOS ingesteld worden, anders kunnen ze idd niet geinitialiseerd worden. Dat geldt zeker voor een S3 Trio64. Let ook op dat zo'n kaart vaak niet genoeg videogeheugen heeft om een modern scherm aan te sturen, voor 1280x1024 heb je 5MB nodig op 32b, 4MB op 24b, 2.5MB op 16b en 1.25MB op 8b. Als je maar 1MB hebt kun je max 4b oftewel 16 kleuren op 1280x1024 tonen.

Oslik blyat! Oslik!

• Jim423
Tnx voor de info dat word dus niks.
Dan gaan we opzoek naar een moederbord met 2 PCI-E sloten.

• Zerobase
  • Niet online
Ik prop er een Sapphire 2400XT kaartje bij. Is niet te duur en levert goeie prestaties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 16:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jim423 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:38:
Tnx voor de info dat word dus niks.
Dan gaan we opzoek naar een moederbord met 2 PCI-E sloten.
Een 1MB S3 wordt niets, maar een GeForce FX5200 PCI of Radeon 7000 PCI voldoet wel weer prima als tweede kaart voor bijna alle denkbare toepassingen. Dus een ander mobo kopen hoeft ook weer niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• Jim423
Was toch al aan een nieuwe toe :)
@Zerobase, ik blijf volgen hoe het lukt. Ik moet het ook nog voor elkaar zien te krijgen.

• Zerobase
  • Niet online
Ik heb besloten er een Sapphire ATI 2400 PRO in te stoppen (Is 20 euro goedkoper als de XT; De kaart wordt toch alleen maar voor wat simpel 2D werk gebruikt, dus een duurdere kaart met DDR3 geheugen is niet nodig). De kaart was helaas niet op voorraad, dus zal ergens volgende week worden dat ik er mee aan de slag kan.

• Zerobase
  • Niet online
De 2400 PRO zit inmiddels in de PC.

Helemaal lekker werkt het niet. Zolang ik geen hardware-accelleratie gebruik in PowerDVD draait het prima, maar zet ik dit aan (Nodig voor MPEG 4 AVC streams), dan crashed de hele PC met een blue-screen.

Draai ik geen MPEG-4 AVC streams, maar bijv een VC-1 stream, dan werkt het prima.

Alleen de 2400PRO of de X1950-XTX werkt als een trein.

De 2400PRO geeft overigens een veel lagere CPU-load met MPEG-4 AVC streams als de 1950XTX. Tijdens het afspelen van een BLU_RAY schijfje waar bitrates in voorkomen > 40 MBit loopt bij de 1950XTX de CPU-load op naar 100%, bij de 2400PRO blijft deze beneden de 30% steken!

Kortom, een dedicated HTPC is nog niet zo gek. Ik heb al wat onderdelen liggen (HDU, Videokaart). Heb daarnaast alleen nog een kast, mobo, cpu en wat memory nodig en ik ben klaar.

• Zerobase
  • Niet online
HET WERKT 8)

Na enig zoeken kwam ik er toevallig achter dat hardware-accelleratie alleen werkt op het scherm dat in Windows als 'Primary' staat ingesteld.

De oplossing is simpel: Extend je desktop zodat de projector die op de 2e videokaart zit deel uitmaakt van je Windows desktop en zorg dat je de projector als 'Primary' beeldscherm instelt.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotobewaren.nl/output/1200142582.jpg
(De optie primary is nog greyed-out omdat het vinkje 'Extend my Windows desktop' nog niet gezet is)

Hierna de film starten en hardware accelleratie werkt als een trein.

Vóór het uitzetten van de projector het vinkje weghalen bij 'Extend ...' en scherm 1 weer als primary instellen, anders maakt je projector nog steeds deel uit van je desktop en zul je weinig te zien krijgen (Het ding staat tenslote uit ...)

Verwijderd

Hey hier was ik naar opzoek!

Ik zit ook met het volgende probleem. Heb momenteel een tft scherm en mijn lcd tv (40") hangen aan me 8500GT. Alles prima. Me tft scherm gebruik ik voor normaal gebruik, game bijna niet. en me lcd tv gebruik ik om films te kijken.
  • tft vga-vga
  • lcd dvi-hdmi
Heb ik een beamer gekocht om zo nu en dan ook film te kijken op big screen.

Nu zit ik dus te denken om er dus een 2e videokaart erbij te gooien op pci. Alleen wat is dan het slimst om te doen. Heb verschillende opties:

hd pci graka erbij stoppen voor alleen me beamer (50,-)? (resolutie van 1280*800) + 40 euro dvi-dvi kabel = 90 tot 100 euro.

of

normaal pci graka (40,-)? erbij stoppen voor me tft en me beamer dan op de vga aansluiting van de 8500GT aansluiten. + vga kabel 10 euro = totaal 50 euro.

Ben nu de hele tijd de kabel uit me tft aan het trekken en in me beamer stoppen. Dat is niet echt practisch.

Graag hoor ik jullie meningen en/of suggesties.

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
ikzelf heb een gelijkaardig systeem:
2 grakas: 9600GT en 6600GT.

Op mijn 9600GT hang mijnt 22" widescreen LCD, op mijn 6600GT mijn 19" 4:3 LCD (dient als secondary monitor en sidescreen voor bijv mediaplayer of toolboxes in software).

Draait perfect, enige voorwaarde onder vista is dat ze beiden hetzelfde driver package gebruiken. Toen de 9600GT eerst uitkwam heb ik dus eerst zijn drivers wat moeten modden, maar de recentste drivers hebben ondersteuning voor beiden.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Waarom geen VGA of DVI splitter gebruiken? Is veel goedkoper als een extra videokaart.

• Jim423
BlackWhizz schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:07:
Waarom geen VGA of DVI splitter gebruiken? Is veel goedkoper als een extra videokaart.
Kwaliteitsverlies. En je ziet het wel degelijk, je krijgt vage lijntjes door het beeld etc.

Verwijderd

Inderdaad dat is dus wel de laatste optie als een pci kaartje niet zal gaan werken. Maar dat moet wel. Alleen even kijken welke configuratie het beste is.

Het grootste verschil/keuze die ik moet maken is of ik me beamer op digitale DVI wil aansluiten (duur) of de goedkope VGA.

Is het verschil tussen vga en dvi zo groot?

En dan zit ik ook nog met de lengte, want me beamer hangt dus een stukje van me computer af. Ik gok zo'n 9 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 23:59 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Vooral voor beeld maakt het vee luit. Mijn vriend heeft een 24" (1920x1200) en daar merk ik het verschil zeker wel als ik mijn laptop via DVI aansluit.

Voor resoluties < 1280x1024 is er geen zichtbaar kwaliteitsverlies. Lengte van VGA kabel maakt niet zo veel uit. Ik heb zelf een keer een 20meter kabel gebruikt, en daar merkte ik niet echt kwaliteitsverlies (via de beamer).

Verwijderd

Heb zojuist GeForce FX 5200 besteld met een 10 meter DVI-d kabel. Zal het in de loop van volgende week wel binnen krijgen. Hou jullie op de hoogte hoe of wat.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:00
2x nivida of 2x ati werkt het beste

ati en nvidia drivers geven bij elkaar nog wel eens problemen.
Ik heb ook 2 vidkaarten in mijn systeem zitten.
Maar ik had een sli bord en dan heb je al 2 16x sloten.
Heb een Gf8600gt en een Gf7200gs erin zitten. Met allebei 1 scherm.

Verwijderd

Oke vandaag de spullen binnengehad,. Graka erin gestopt. Windows herkende hem meteen en kon direct 2 extra schermen op aansluiten!. Heel goed.

Maaaar de DVI kabel die ik had besteld was gewoon 24+1 pins. Past prima in de FX5200. Alleen niet in me beamer. Die heeft een aansluiting van 24+4+1 pins. Dus die past niet.

Kan ik hier een verloopstekker voor halen? Of zijn er ook kabels die 2 verschillende soorten pins hebben?

• Jim423
Je beamer heeft VGA. Je moet dus een DVI>VGA verloopje kopen + een kabel voor je beamer (die erbij hoort te zitten).

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Volgens mij heeft die beamer van ngroenewoud gewoon DVI-I.
VGA heeft maar 15 pinnen, als ze al allemaal aanwezig zijn.

@ngroenewoud: Weet je zeker dat de kabel niet past?
Normaal gesproken past een DV-D stekker gewoon in een DVI-I poort.
Omgekeerd is inderdaad niet mogelijk...

Verwijderd

Mijn beamer is de infocus X8 voor de duidelijkheid en heeft

one M1-D/A (HD, DVI, and computer) (die grote dvi aansluiting)
one VESA (HD, HD component, and computer) (dat is de VGA aansluiting)

De kabel past echt niet heb het net nog een keer gechecked.

edit:
Volgens mij heb ik het gevonden, infocus gebruikt zijn eigen connector, en volgens mij heb ik dan deze nodig:

http://www.kijkshop-ict.nl/product/162844/?oid=4

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 21:46 ]

Pagina: 1