Subwoofer heel stil: kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.115 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 00:01
Samenvattend: Hoewel de receiver het doet en correct ingesteld is, de kabel geen breuken of andere beschadigingen heeft en de sub qua volume en crossover goed ingesteld staat komt er opeens amper geluid uit de subwoofer. De zekering is nog goed. Wat kan het zijn?

Lange verhaal:
Ik (eigenlijk mijn vader) zit met het volgende probleem:
Mijn vader heeft al een paar jaar naar volle tevredenheid een Denon AVR-1804 receiver op een Canton CD1 surroundset en twee Audiolab Forte zuilen voor de muziek. Sinds een tijdje vonden zowel ik als mijn vader de subwoofer echter een beetje afwezig. We dachten eerst dat mijn moeder het volume op de sub gewoon weer laag had gezet, maar tot mijn volle verbazing stond die maximaal! Er was echter slechts op 10cm afstand van heel ver een klein beetje geluid te horen uit de sub. Ik heb toen alle instellingen gechecked in de receiver, zoals crossoverfrequentie, subwooferstand en volume, maar alles stond nog goed (x-over op 120Hz, sub op ON met als stelling NORM+MAIN (zowel sub als frontspeakers krijgen bas gestuurd) en het volume op 0 dB). Ik heb toen de crossover op de sub zelf gecontroleerd (volledig open op 140Hz = maximum) en de sub in de receiver op het maximale volume gezet (+12 dB). Ook dit mocht niet baten, er kwam nog steeds amper geluid uit de sub. Toen ben ik maar mogelijke oorzaken gaan elimineren door andere kabel te proberen en de sub op mijn receiver aan te sluiten. Ook daarop met andere kabel kwam er nauwelijks geluid uit, terwijl mijn eigen sub het prima doet. Conclusie: er zit iets verkeerd in de subwoofer zelf.
In de sub zelf zit een soort schroef met een zekering erin, dus die ook maar gecontroleerd. Zodra je de zekering eruit haalt gaat de sub niet meer aan en de zekering leek ook nog onbeschadigd. Het lijkt me dus ook niet hieraan te liggen.
Nu is mijn vraag (je voelt hem al aankomen ;)): wat denken jullie dat het kan zijn? Is de sub dood of is er iets simpels te vervangen dat de oorzaak is? Ik zat zelf aan de voorversterker in de sub te denken aangezien er alleen een heel zacht geluid is bij een hoog ingangssignaal.

[ Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 01-01-2008 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 21:37

nergens voor nodig.. t.

Als je garantie hebt, zou ik garantie halen. Anders moet je hem even openmaken om te kijken of er iets mis is aan de binnenkant. Misschien heb je hem opgeblazen toen het volume van de subwoofer op z'n hoogsts stond.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 01-01-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Het setje is helaas al 4 jaar oud en in Duitsland gekocht. Garantie zit er helaas niet meer op ben ik bang. De sub openmaken doe ik wel als laatste redmiddel. Het liefst laat mijn vader hem maken door een vakman, maar gezien de mogelijke kosten en de relatief lage prijs van de sub (hele Canton speakerset was toendertijd 900 euro in NL en 500 in Duitsland) zou ik eerst graag een idee hebben wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Misschien intern iets doorgefikt, daarom zou ik toch even intern een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Mijn pa heeft ook een sub/sat setje van Canton waar naar een aantal jaar geen geluid meer uit de subwoofer kwam. Er was alleen nog een beetje geluid uit te krijgen door de sats op -12db en de sub op +12 db in te stellen op de receiver.

Ik ben toen ik opzoek was naar de aard van het probleem vaker mensen tegengekomen met een Canton sub/sat systeem met een vergelijkbaar probleem.

Waarschinlijk zijn de Canton subampjes niet zo degelijk als gehoopt.

Ik heb er toen zelf ook een topic over geopend.
Canton AS10 geen geluid

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Misschien een klassiek foutje door de + en de - verkeerd om te hebben...?, maar zo te zien ben je alles al nagegaan dus lijkt me dat sterk...
De meeste subs gaan namelijk knock-out als je de + en - verkeerd hebt...

Ik ken iemand die het zelfde probleem had en daarbij lag het toen aan de fase(phase) switch van de subwoofer...

Staat die misschien verkeerd...?

Niet alle subwoofers hebben zo'n switch (meestal alleen luxere modellen) maar heel soms zitten ze ook wel eens op een printplaatje binnenin de behuizing...

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, Ik heb zelf de Mordaunt short 308 sub, en op mijn Pioneer reciever klinkt hij ook VEEL zachter als je hem met RCA aansluit dan op de speaker aansluiting. Wat is het vermogen van jou sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
In ieder geval bedankt voor de ideeen. Ik zal proberen het nog wat te verduidelijken.
De + en - staan niet verkeerd om, de sub is nooit ontkoppeld en toch was opeens het volume weg (heb voor de zekerheid inderdaad opnieuw geprobeerd de rechts en links kanalen om te draaien, hij is namelijk gewoon actief en gebruikt dus tulpstekkers die niet verkeerd om aangesloten kunnen worden. Wel heeft hij een stereo ingang ipv een gewone sub-in, waarschijnlijk om dmv een pre-out of rec-out ook ouderwetse versterkers aan te kunnen sluiten). Hij heeft geen fase switch dus dat kan het ook niet zijn.
Het vermogen kan het ook niet zijn aangezien hij het altijd prima deed op de tulpaansluiting (hij is btw 50 watt continu en 100 piek, niet echt veel dus).
Hopelijk hebben we nu weer wat mogelijkheden weggenomen en komen we dichterbij de oplossing. Ik zal morgen proberen om de sub te openen en hopen dat ze niet teveel lijm en dergelijken gebruikt hebben. Ik ben altijd best in voor een beetje klooien en klussen, maar als alles dichtgelijmd zit ben ik altijd bang iets te slopen (alhoewel hij niet veel minder geluid kan geven dan hij nu doet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Waarschijnlijk is je tulp kabeltje naar de sub brak. Probeer deze eens te vervangen. Heltp dit niet dan zou je echt in de sub zelf moeten gaan kijken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Zoals te lezen is in mijn (misschien te lange ;)) verhaal heb ik al een andere, goede, kabel geprobeerd. Ook dit mocht niet baten.
Ik heb nu samen met een paar vrienden de sub opengeschroefd en kon niks vreemds vinden (de ene studeert technische natuurkunde en de andere electrotechniek dus neem aan dat ze het wel hadden gezien als er iets zichtbaars kapot was). We hebben toen de draad naar de speaker intern doorgeknipt en met een kroonsteentje aan een oude Denon stereo versterker verbonden, We hebben toen de sub-out op de receiver aangesloten op een line-in van de versterker en voila: geluid :P
Er steekt nu een speakerkabel uit het achterpaneel van de sub en er staat een jaren-80 versterker onder de tv, maar voorlopig heeft mijn vader weer bas uit zijn sub. Nu nog even kijken of we een nieuw versterkerpaneel met crossover bij speaker&co kopen of meteen een nieuwe sub kopen. Als mijn moeder akkoord gaat met de versterker onder de tv laten we het misschien ook wel zo voorlopig. Het klinkt op zich nog geeneens verkeerd :).
In ieder geval bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dit hier ff en zie dat het woord moeder er in voorkomt.
Ik vrees dat zij de persoon is in huis die het stof afdoet en zo ook het stof van de volume-knop.

Ik heb nl een soortgelijk probleem dat ik mij herinner dat de volumeknop van mijn Denon Receiver DRA-365RD onlangs op maximum gedraaid was toen ik thuis kwam. Kinderen en vrouw komen nooit aan de muziekinstallatie, maar de kuisvrouw was wel net geweest. Ik kan me niet herinneren of de receiver intussen nog gespeeld heeft, maar nu hoor ik niets meer. Ik durf het volume niet gelijk open zetten of er tenminste nog een zwak signaal hoorbaar is, om de boxen te sparen (..), maar ik sloot de hoofdtelefoon aan en daar is een zwak signaal bij volumeknop volledig open.

Blij dat ik hier al mocht lezen dat dit dientengevolge wellicht aan de voorversterker trap ligt, al weet ik nauwelijks wat dat inhoudt, maar ik kan er wel mee naar de hersteldienst.

Vraag blijft ofik er mee naar de verzekering kan met Partena als derde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Verwijderd Misschien is het handig om je vraag in een eigen topic te zetten in plaats van een topic van 10 jaar oud omhoog te halen uit de krochten van Tweakers. Je vraag gaat ook over iets anders dus het is ook nog eens topic-kaping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met bovenstaande is alles wel gezegd. Dit topic gaat op slot want om dit weer uit de sloot te trekken, is natuurlijk niet handig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.