Toon posts:

Probleem S-ATA na poging om IDE-drive te installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een klein (misschien wel groot) probleem met mijn MOBO of harddisk.
Ik heb namelijk geprobeerd om een 60GB IDE hard disk te installerendie uit mijn oude computer komt.

Mijn computer specs zijn:
AMD X2 4600+
GIGABYTE GA-M57SLI-S4 (S-series) mobo
2GB OCZ 800MHz geheugen
Asus EAH 3870 videokaart (ATI HD3870 chip)
Creative Xtreme Music geluidskaart

De harde schijf die ik er al in had zitten was een
Samsung SpinPoint T166 (500GB)

Deze draaide zonder problemen.

Vandaag besloot ik mijn oude harddisk (weet niet welk merk maar een IDE) in mijn nieuwe computer te stoppen. Waarop ik hem opstarte (nadat ik hem natuurlijk had aangesloten).

Vervolgens kreeg ik bij het opstarten te zien:
Boot from CD/DVD:
Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter

In mijn BIOS zag ik dat hij alleen de DVD drive zag en voor de rest niets.

Ik heb ondertussen mijn IDE-drive al uitgeplugd, en mijn SATA zit er nog steeds in.
Toch blijf ik nog steeds dezelfde error krijgen terwijl ik alles (hardwarematig) gewoon normaal heb, hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik mijn systeem weer aan de praat krijg?
Alsjeblieft help mij mede tweakers!

Alvast bedankt voor de moeite,

Tom van Wee

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je in de bios ook de hdd bootsequence staan? Dan moet je ervoor zorgen dat hier de S-ATA disk tussen staat, anders dan gaat het mogelijk niet werken. En een bios reset helpt natuurlijk ook altijd, dus probeer dat ook eens.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb die HDD bootsequence niet, en er zit ook geen reset functie in de BIOS.

Verwijderd

Mmm, lastige problemen als je pc het ineens niet meer doet zonder dat er iets veranderd is.

Zelf heb ik ook weleens gehad dat mijn systeem niet meer functioneerde om onduidelijke redenen. Vaak haalde ik alle drives los om de computer dan op te starten. Daarna koppelde ik één voor een (beginnend met de HD) de spullen weer aan. Geheugen haalde ik er dan ook weleens uit. In de meeste gevallen werkte daarna alles weer.

In jouw geval zou ik even beginnen door iig de SATA schijf even los te halen, op te starten, uitzetten en dan met aangesloten schijf weer opstarten.

edit: Bios reset met jumpertjes, of haal anders gedurende 10 seconden de batterijen even uit je mobo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 18:07 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 18:03:
Nee ik heb die HDD bootsequence niet, en er zit ook geen reset functie in de BIOS.
Pagina 33 van de manual: Load Failsafe defaults en Load Optimal Defaults.

Pagina 36 van de manual: Harddisk boot priority.

Staan er dus allebei gewoon in.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, dat heb ik IDD gedaan (wist niet dat het zo heette).
Ik heb nog een paar foto's van het systeem en van het "leuke" scherm.

http://i146.photobucket.c...ominoz/DSCN4187Medium.jpg
http://i146.photobucket.c...ominoz/DSCN4186Medium.jpg
http://i146.photobucket.c...ominoz/DSCN4185Medium.jpg
http://i146.photobucket.c...ominoz/DSCN4184Medium.jpg

Ik heb geprobeerd bios te resetten (is gelukt), maar vooralsnog ziet hij de HDD niet...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat je S-ATA drive niet gevonden wordt is niet zo vreemd. Je hebt die S-ATA kabel gewoon in een leeg stuk van de drive geduwd waar totaal geen connector zit of wat dan ook. De S-ATA kabel bij die T166 disk zit direct naast de stroom connector. Nu zit hij in een stukje naast de jumpers waar gewoonweg niets zit.

Sluit eerst alles eens goed aan, dan zal het waarschijnlijk een stuk beter werken.

Verwijderd

Wahaha, briljant dit :o

Toch leuk dat er gezegd wordt dat er niets aan het systeem veranderd is. Kennelijk toch even de SATA losgekoppeld op het moment dat je de IDE aansloot?

De handleiding van de Spinpoint.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 18:55 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum...

1) vragen over Opslagmedia & I/O controllers horen daar en niet in PMG
2) doodleuk beweren dat dingen niet in je BIOS staan terwijl ze er duidelijk in staan en bovendien in de manual te lezen staan getuigt niet van veel inzet (en beweren dat iets onjuist is zonder fundering is gewoon dom)
3) idem voor de bewering dat je niets veranderd hebt terwijl dat overduidelijk wel het geval is
4) SATA kan veel, maar is vooralsnog niet draadloos. Je kabels nalopen of ze daadwerkelijk ergens in zitten behoort tot de basiszelfwerkzaamheid die we toch echt verwachten voor je een topic post...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 01-01-2008 18:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.