[PW] Sorteren op relevantie alleen descending?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Zoals de titel al zegt: al je in de PW gaat sorteren op relevantie, krijg je alleen de keus uit van hoog naar laag (descending), dus van 99% naar 30% bijvoorbeeld. Dit is niet om te draaien, van laag naar hoog, dus van 30% naar 99%.

Gaat hier nog verandering in komen of betreft het gewoon een beestje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het slaat niet echt ergens op om als je sorteert op relevantie, je eerst de minst relevante resultaten wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zie Cheatah, ik zie geen enkele reden om de minst relevante resultaten vooraan te zetten. Als je dan toch de minst relevante resultaten wilt, dan kan je altijd nog naar de laatste pagina navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Waarom zou je het dan niet erbij maken? Omdat het volgens jullie een irrelevente zoekmethode is? Misschien. Maar bekijk het eens van deze kant: waarom zou je het wel doen? Omdat er mensen zijn die het willen. Je wilt toch de mensen van zo veel mogelijk mogelijkheden voorzien? Het gaat er niet om of het jullies inziens irrelevant is om op die manier te zoeken, maar of het als extra functie kan dienen voor je bezoekers. En daar gaat het toch om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:03

momania

iPhone 30! Bam!

Sorteren op relevantie zowel ascending als descending maken werkt volgens mij juist alleen maar verwarrend.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waar houdt enige relevantie op? Je zou bij ascending dus eerst kunnen beginnen met alles tonen wat in het geheel *niets* met de zoektermen te maken heeft en dat is nogal wat... ;)

@Bitage: Volgens die theorie zou je alles maar dan ook werkelijk alles waar ook maar iemand om vraagt moeten gaan implementeren. Bekijken of iets reëel is en wat het meeste toevoegt en dat prioritiseren lijkt me toch wel wenselijk :)

Als je met goede argumenten kan komen waarom het een belangrijke feature is, heb je in ieder geval meer kans dat er iets mee gebeurt dan door te stellen dat het maar gedaan moet worden omdat iemand het wil (zonder argumentatie).

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Tsja, de functie om te sorteren naar beoordeling in de productreviews is ook om te draaien om het minst gewaardeerde product bovenaan te zetten, dus waarom zou dat met de sorteren op relevantie niet kunnen? Ik blijf erbij dat je mensen gewoon moet kunnen bedienen in beide wegen en niet alleen maar via één weg (waarna het dus ook niet meer om te draaien is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zoekt op "gpu", in exact welke gevallen wil je de topics zien die matchen met "pannenkoek"?

Relevantie is één van die dingen waarop het omgekeerd sorteren echt nergens op slaat. Sorteren op datum in twee richtingen is redelijk normaal. Sorteren op prijs ook. Sorteren op kwaliteit is in theorie heel normaal maar zal in praktijk al amper worden gebruikt om omgekeerd te sorteren.

Maar relevantie is echt een ander verhaal. In theorie en praktijk is het prima mogelijk, maar praktisch nut heeft het niet. Noem anders een situatie waarin je het zou willen.

Voorbeeldjes voor sorteermogelijkheden:
  • Ik wil de oudste topics bekijken waarin Pietje gereageerd heeft.
  • Ik wil iets lezen over Wifi technologie, maar ben alleen geïnteresseerd in recente ontwikkelingen.
  • Ik wil informatie over bananen, maar wil dan eerst de onderwerpen zien die er weinig mee te maken hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bitage schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 09:29:
Omdat er mensen zijn die het willen.
Zijn die er? Vooralsnog vraag je het, maar je hebt nog niet duidelijk gemaakt dat je het dan ook wil gaan gebruiken. Vooralsnog heb je gewoon een feature request gedaan naar iets dat in de ogen van de anderen (mij inclusief) die hier reageren zinloos is. Zodra je een zinvol voorbeeld kan geven waarom het een nuttige uitbreiding is, dan wordt het een ander verhaal. Maar die zinvolle reden om het te implementeren mis ik vooralsnog. :)
Je wilt toch de mensen van zo veel mogelijk mogelijkheden voorzien?
Dat willen we niet onvoorwaardelijk. Een nieuwe functie kan namelijk ook nadelig zijn; een extra keuzemogelijkheid betekent ook een extra keuzeverplichting en een feature die verder geen nut heeft kost wel onderhoud en cpu-cycles.
De meeste gebruikers krijgen liever gewoon gelijk wat ze zoeken, dus het is nogal vreemd om ze dan de keus te geven om eerst die producten te tonen die op geen manier relevant lijken. Als je op zoek wilt naar alle producten waar een bepaalde term niet in voorkomt kan je dat al doen door met NOT of - te gaan werken...
Het is dus mogelijk om nu al te zoeken op de irrelevante producten, ofwel door naar de laatste pagina met zoekresultaten te gaan, ofwel door te zoeken op producten die bepaalde termen niet bevatten (niet dat dat een aanbevelenswaardige opdracht is, want die levert je meer dan 30.000 resultaten op en onze software laat ze je niet eens allemaal zien dan)...
Het gaat er niet om of het jullies inziens irrelevant is om op die manier te zoeken, maar of het als extra functie kan dienen voor je bezoekers. En daar gaat het toch om?
Het domweg toevoegen van extra functies wordt omschreven als 'bloat' en software die stikt van nutteloze features als 'bloatware'. We willen inderdaad graag nuttige functionaliteit toevoegen of toegankelijker maken, maar dat zegt nog niet dat we enkel maar features toe willen voegen, enkel omdat de feature mogelijk is :)
Pagina: 1