[Ubuntu 7.10][Backup]Welke manier, welk programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Mijn verhaal kort samengevat:

ik heb een pc met ubuntu en wil daarvan een complete backup kunnen maken. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Enkele dingen die ik heb gevonden.

kopieren bestanden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087
partimage: http://www.partimage.org/Main_Page
ghost4linux
remastersys: http://www.howtoforge.com...t-livecd-with-remastersys

Wat ik wil: een volledige back-up die ik op dvd (of aparte partitie) kan bewaren en snel kan terugzetten.

eerst had ik mijn oog laten vallen op partimage, maar remastersys lijkt me ook wel makkelijk in gebruik.

Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:31
Kijk eens naar Bacula, wel wat werk om initieel op te zetten (en niet de makkelijkste) maar je kan er wel enorm veel mee. http://www.bacula.org

Ik gebruik het zelf thuis ook om 2 Windows XP machines te backupen en een FreeBSD server. Ook met Windows gaat het prima; hij kan prima incremental backups maken van Windows en gebruikt daarvoor de Volume Shadow Copy Service. Uiteraard kan hij ook met elke Linux distributie overweg.

[ Voor 50% gewijzigd door silentsnake op 01-01-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
silentsnake schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 16:47:
Kijk eens naar Bacula, wel wat werk om initieel op te zetten (en niet de makkelijkste) maar je kan er wel enorm veel mee. http://www.bacula.org

Ik gebruik het zelf thuis ook om 2 Windows XP machines te backupen en een FreeBSD server. Ook met Windows gaat het prima; hij kan prima incremental backups maken van Windows en gebruikt daarvoor de Volume Shadow Copy Service. Uiteraard kan hij ook met elke Linux distributie overweg.
Netwerk-based. Gaat helaas dus niet werken. (niet voor dit doel) Het meeste twijfel ik momenteel nog tussen partimage (of vergelijkbaar) of die remastersys (of vergelijkbaar)

Het moet juist relatief makkelijk in gebruik zijn.

Overigens is netwerk-bases wel handig, voor in een later stadium. Als ik in mijn studentenhuis een server opzet die alle pc's kan backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

DinX

Motormuis

killu schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 16:58:
[...]

Netwerk-based. Gaat helaas dus niet werken. (niet voor dit doel) Het meeste twijfel ik momenteel nog tussen partimage (of vergelijkbaar) of die remastersys (of vergelijkbaar)

Het moet juist relatief makkelijk in gebruik zijn.

Overigens is netwerk-bases wel handig, voor in een later stadium. Als ik in mijn studentenhuis een server opzet die alle pc's kan backuppen.
Bacula kan ook backuppen naar de locale harde schijf of dvd's. Gewoon het doel instellen waar hij naartoe moet backuppen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:31
Jap, volgens mij staat er zelfs een voorbeeld in de default config file om naar DVD te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Ligt er een beetje aan wat je wil, maar je kan het hele ding ook gewoon rsyncen. Snel en simpel.
Waarom wil je trouwens alles backupen? /etc, /home en /var .. en dan ben je d'r eingelijk al. Misschien nog een lijstje geinstalleerde packages.

[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 01-01-2008 17:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben zelf wel tevreden over `cp -a`... Dit neemt alles mee, incl. alle filepermissies. Meer heb je toch niet nodig?
Voor user-directories even zorgen dat je niet ingelogd bent tijdens het kopieren, en terugzetten is dan een kwestie van booten van een CDtje, `cp -a`, en de bootmanager installeren.

Persoonlijk doe ik dit trouwens zelden, mijn homedirectory kopieer ik wel regelmatig, het systeem maar heel af en toe, en dan voornamelijk omdat Gentoo nogal veel werk is om opnieuw te installeren mocht mijn harddisk het begeven.

Een van mijn andere favorieten:
tar -cvvf - directory | bzip2 -z -9 > /path/directory.tar.bz2
Uitpakken met `tar -xvjf directory.tar.bz2`

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

RemcoDelft schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 17:09:
Ik ben zelf wel tevreden over `cp -a`... Dit neemt alles mee, incl. alle filepermissies. Meer heb je toch niet nodig?
Als je het naar DVD wil zetten is het prima, als je naar een andere partitie zet is iets als rsync toch fors efficienter.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:08

Neo

Als je het naar een aparte parititie kan en wil zetten dan zou ik Simple Backup adviseren. Een perfect programma gebasseerd op rsync. Heel wat opties die standaard voor de meeste mensen al goed staan en je hebt er geen omkijken meer na. Restoren gaat ook erg simpel. Gewoon de locatie en de gewenste backupdatum kiezen.

http://onlyubuntu.blogspo...-ubuntu-system-using.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Ik gebruik rsync voor een dagelijkse backup van /home en partimage voor een regelmatige backup van het hele systeem.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

rdiff is ook cool trouwens. Heb je je eigen timemachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
rsync, bacula, cp -a zijn allemaal zaken die met losse bestanden werken. Dus handig als je een bestand per ongeluk verwijderd hebt. Ik krijg uit de startpost echter meer het idee dat het om het maken van een image gaat. Dus in een klap de hele partitie terugzetten. Dan is partimage zeker een goede kandidaat die ik regelmatig en met succes gebruik. De rescue CD op www.sysresccd.org bevat ook partimage en een hoop andere handige zaken.
Jammer aan partimage vgl. met Symantec Ghost is dat je niet even in het image bestand kunt kijken om een enkel bestand terug te zetten.

Mocht het je toch om het backuppen (en terugzetten van losse bestanden gaan) dan is bacula zoals gezegd erg goed. Wel copmlex om te configureren, maar als je er even de tijd voor neemt heb je zo een systeem wat netjes differentiele backups etc. doet en ook nog eens netjes restored.
Echter, omdat je naar harddisk wilt backuppen zou ik tovh eerder voor rsync gaan. Bacula is net iets te complex voor wat jij wilt. Handig als je bijv. tapes of DVDs gebruikt, want hij zegt je precies welk medium je moet pakken aks je iets wilt terugzetten, maar dat speelt bij jou niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ph0t0nix op 02-01-2008 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat is er dan mis met dd of mkisofs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:05
Je kan ook gebruik maken van mondo rescue: http://www.mondorescue.org/
Heeft denk ik alles wat je wilt, het maakt een volledige backup van je installatie en zet deze op een bootable dvd/cd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
mithras schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:54:
Wat is er dan mis met dd of mkisofs?
dd maakt zulke grote bestanden, omdat dd sector voor sector kopiert en niet kijkt naar welke delen van de hardeschijf gegevens zijn en welke delen niet gebruikt zijn. een backup met dd is dus even groot als de partitie of hardeschijf die je backupped.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jealma schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:45:
[...]

dd maakt zulke grote bestanden, omdat dd sector voor sector kopiert en niet kijkt naar welke delen van de hardeschijf gegevens zijn en welke delen niet gebruikt zijn. een backup met dd is dus even groot als de partitie of hardeschijf die je backupped.
Niet als je door piped naar gzip of bzip2. Maar ik ben daar ook niet zo'n voorstander van, als je op een ander systeem komt die ext2/3 niet ondersteund heb je een probleem. Ik gebruik zelf tar voor zulke backups. Als je de backup snel wil terugzetten kan je het beste geen compressie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Je kan ook de hele harddisk door dd heen trekken. en als je file te groot word kan je hem nog pipen naar een cut programmatje. Deze files zet je op een dvd, samen met dsl oid. kan je hem makkelijk weer terug zetten.

Edit: La maar is al geoppert, zat niet goed te lezen :(

[ Voor 12% gewijzigd door pixel op 04-01-2008 11:53 ]

brabrabrabra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:05:
[...]

Niet als je door piped naar gzip of bzip2. Maar ik ben daar ook niet zo'n voorstander van, als je op een ander systeem komt die ext2/3 niet ondersteund heb je een probleem. Ik gebruik zelf tar voor zulke backups. Als je de backup snel wil terugzetten kan je het beste geen compressie gebruiken.
Dan nog zijn "lege sectoren" niet standaard gevuld met nullen, tenzij je al je files "shred" als je ze verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:21:
[...]

Dan nog zijn "lege sectoren" niet standaard gevuld met nullen, tenzij je al je files "shred" als je ze verwijderd.
Oh ja, natuurlijk. Daar had ik niet aan gedacht. Ik heb wel is partities op een dergelijke manier ingepakt, maar dat waren images die ik voor een vm had aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Shred maakt er toch ook nullen of random data van? Dan zit je nog met data die je niet wil backuppen :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1