[GRUB] 2de OS eerst laten starten ?

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Heb onlangs een dualboot configuratie opgesteld, met Ubuntu en Windows. Ubuntu is door GRUB als standaard gekozen. Het is echter dat ik Windows als standaard wil instellen (voor zus). Maar hoe doe ik dat ? Op het internet is relatief weinig informatie te vinden... Daarom vraag ik het hier. Hoe moet ik het het beste doen ? Bij voorbaat dank.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 21:30

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Er staat in je grub.conf een lijn 'default x', die zal nu op 0 staan. Deze moet je gewoon even op 1 zetten en dan zal hij je tweede grub optie eerst starten, wat bij jouw windows is.

Dit had je imho ook érg makkelijk kunnen vinden met google of door zelfs geowon je grub.conf even te lezen. Er staat default letterlijk commentaar bij die het goed uitlegt:
# By default, boot the first entry.
default 0

Strava

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Petervanakelyen schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:13:
Op het internet is relatief weinig informatie te vinden...
_O- De uitreiking van de volgende grapjas van het jaar award is pas eind dit jaar weer hoor :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 01-01-2008 14:33 ]

0.0

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:44

Sebazzz

3dp

Relatief weinig informatie... relatief tot wat?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:30:
Relatief weinig informatie... relatief tot wat?
Relatief weinig info tot "Help, ik heb blauw scherm in Windows" natuurlijk.

En Peter, ik kan me best voorstellen dat als je linux voor het eerst installeert je even de weg kwijt bent. Hier in NOS zijn we zeker niet te beroerd om je een zetje in de juiste richting te geven.

http://www.gnu.org/software/grub/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 14:44 ]

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:27
evert_ schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:25:
Er staat in je grub.conf een lijn 'default x', die zal nu op 0 staan. Deze moet je gewoon even op 1 zetten en dan zal hij je tweede grub optie eerst starten, wat bij jouw windows is.

Dit had je imho ook érg makkelijk kunnen vinden met google of door zelfs geowon je grub.conf even te lezen. Er staat default letterlijk commentaar bij die het goed uitlegt:
# By default, boot the first entry.
default 0
Je bent op de goede weg,maar de tweede optie is de recovery option en de derde is de mem-test.
Dan zou windows de vierde kunnen zijn,maar het beste is om even te tellen,beginnend met de eerste als 0.

• Petervanakelyen
Bedankt iedereen dat jullie toch nog moeite willen doen voor iets wat voor de linuxende tweakers een eitje is. Bedankt !

EDIT: Ik vond nergens een grub.conf... Bedoelden jullie niet /boot/grub/menu.lst ?

[ Voor 26% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-01-2008 20:05 ]

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Petervanakelyen schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 16:14:
Bedankt iedereen dat jullie toch nog moeite willen doen voor iets wat voor de linuxende tweakers een eitje is. Bedankt !

EDIT: Ik vond nergens een grub.conf... Bedoelden jullie niet /boot/grub/menu.lst ?
yep ;)

iRacing Profiel

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:12

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
SteelPan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:52:
[...]

Je bent op de goede weg,maar de tweede optie is de recovery option en de derde is de mem-test.
Dan zou windows de vierde kunnen zijn,maar het beste is om even te tellen,beginnend met de eerste als 0.
Je moet niet vergeten ook de commentaar regels mee te tellen. In een standaard installatie is windows de 5e regel.

Op www.ubuntu-nl.org staan een hoop tips over hoe je linux eenvoudig kunt gebruiken en aanpassen aan je wensen. Ook staat er nog een andere optie om windows als eerste te laten opstarten: door hem boven aan de lijst te zetten.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
een betere optie is om windows bovenaan te zetten
op deze manier veranderd er niets aan de boot-volgorde op het moment dat er nieuwe kernels bij de Ubuntu-installatie geïnstalleerd worden

iRacing Profiel

• Petervanakelyen
Dirk schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:17:
[...]

Je moet niet vergeten ook de commentaar regels mee te tellen. In een standaard installatie is windows de 5e regel.

Op www.ubuntu-nl.org staan een hoop tips over hoe je linux eenvoudig kunt gebruiken en aanpassen aan je wensen. Ook staat er nog een andere optie om windows als eerste te laten opstarten: door hem boven aan de lijst te zetten.
Nee, heb hem gewoon op 4 gezet en dan start 'ie mooi XP...

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:12

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Klopt, aangezien je bij 0 begint met tellen. De eerdere suggestie gaf aan dat het de 4e regel zou zijn en dan had je hem dus op 3 moeten zetten...Oftewel je hebt het per ongeluk goed gedaan door over het hoofd te zien dat je bij 0 moest beginnen met tellen. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Petervanakelyen
Dirk schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:49:
Klopt, aangezien je bij 0 begint met tellen. De eerdere suggestie gaf aan dat het de 4e regel zou zijn en dan had je hem dus op 3 moeten zetten...Oftewel je hebt het per ongeluk goed gedaan door over het hoofd te zien dat je bij 0 moest beginnen met tellen. :)
Het laatste :)

Pagina: 1