afstandsbepaling op basis van postcode / adres

Pagina: 1
Acties:
  • 5.105 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:06
Voor een on-line taxibedrijfje moet ik liefst zo precies mogelijk de afstand bepalen tussen 2 adressen. En dan nog liefst daadwerkelijk te rijden afstand ook :9

Ik zat zelf te denken aan het overlaten van de berekeningen aan een routeplanner, maar dan zit er meestal een grafische schil omheen die ik helemaal niet moet hebben. Bovendien zal het ook in een webomgeving moeten werken. Dus ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf wat dergelijke berekeningen kan doen. (en heb deze gevonden). Echter, de prijs is nogal hoog, als ik alleen de afstand wil weten kost het me slechts 24 eurocent PER route! Een ander bedrijf vraagt €3900 euro voor een database met afstanden.

Weet hier toevallig iemand een oplossing? Een command-line routeplanner, of een bedrijf dat normale prijzen aanhoud? (5 cent is nog te doen, maar 25...)? Of doe ik overdreven moeilijk? Het zal gaan om 5 tot 10 berekeningen per dag, dus een groot budget is er niet maar een noodzaak voor gestroomlijnde software is ook niet echt aanwezig.

(ideeën over hemelsbrede afstanden zijn ook welkom)

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 31-12-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:25

ultimateharry

Team Slayer:-)

Volgens mij is de Google Maps API je vriend ;)

Je kan de API gebruiken voor routebeschrijvingen en dus ook voor het uitspugen van de afstand.

Volgens mij is het commercieel gebruik gratis mits de applicatie zich in een open omgeving bevind (voor iedereen beschikbaar zonder login o.i.d.), maar dit moet je voor de zekerheid even checken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

www.postcode.nl (betalen aan Parse)
nl.map24.com

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
postcode.nl was een van de bedrijven die ik al was tegengekomen.

Ik duik eens even in de google api (stom, had natuurlijk moeten denken aan google maps). Map24 is op zich ook ideaal, maar ik kan nergens prijsinformatie vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 31-12-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:24

MicroWhale

The problem is choice

was www.falk.nl één van de andere bedrijven?
zo nee, vraag het hen eens...

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
De google maps api is inderdaad the way to go.
Onlangs is daar ook de routeplan functionaliteit aan toegevoegd.
http://code.google.com/ap...s.html#Driving_Directions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Falk was inderdaad een van de andere bedrijven.

Inmiddels ben ik al heel wat aan het doorlezen van de Google Maps api. Ik kan echter nog geen postcode mogelijkheid vinden, maar die zit er vast wel ergens in. Met of zonder postcodes, ik heb al besloten het met Google Maps te gaan doen. Nog bedankt voor de tips!

Overigens, voor search doeleinden:
Map24 en Google Maps bieden beide hun diensten gratis aan (Map24 beperkt). Je moet dan wel een openbare site enzo hebben. De diensten van Map24 zijn wel beperkt tot een AJAX/javascript interface. Wil je contact gaan maken via PHP enzo, dan moet je betalen. (En ze controleren). Bovendien mag je de gegevens die je via Map24 krijgt niet gebruiken voor verwerkingen in andere geo-dinges software/diensten.

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 02-01-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
live maps van microsoft heeft ook een api waar je dit mee kan opvragen. Ik weet niet in hoe verre dit geld kost.

hier is het een en ander te vinden erover:

http://dev.live.com/virtualearth/sdk/

[ Voor 26% gewijzigd door Crysania op 02-01-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Misschien heb je hier wat aan, is een tooltje om kilometers te berekenen tussen 2 adressen met behulp van de maps api.

Wel even zorgen dat je de api laadt voor je de code gebruikt.

HTML:
1
<script src=http://maps.google.com/maps?file=api&amp;v=2.x&amp;key=xxx></script>

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
var reasons=[];
 reasons[200]   = "Success";
 reasons[400]   = "A directions request could not be successfully parsed. (Since 2.81)";
 reasons[601]   = "Het adres mist.";
 reasons[602]   = "Onbekend adres:  Controleer de ingevulde adressen.";
 reasons[603]   = "Onmogelijk adres:  Helaas kan om contractuele redenen het adres niet worden weergegeven.";
 reasons[610]   = "Foute Key: Neem contact op met de systeem beheerder.";
 reasons[500]   = "Server fout: De aanvraag kan op dit moment niet worden behandeld. Probeer het later nog eens.";

function directionsLoader(){
    var from = document.getElementById('van').value;
    var to = document.getElementById('naar').value;

if ( from != '' && to != '' ){

var oDir = new GDirections(null, null);

GEvent.addListener(oDir, 'error', function(){
            var error = "Fout: " + reasons[parseInt(oDir.getStatus().code)];
            document.getElementById('afstand').value = 0;
        });

GEvent.addListener(oDir, 'load', function(){
            document.getElementById('afstand').value = (oDir.getDistance().meters / 1000) * 2;
        });

oDir.load('from: '+from+' to: '+to, {getSteps: true});
    } else {
        document.getElementById('afstand').value = 0;
    }
}

function getClientAdress(iId){
    var url = 'modules/kilometer_registratie/getadress.json.php?id='+iId;
    GDownloadUrl(url, setClientAdress);
}

function setClientAdress(arg){
    document.getElementById('naar').value = arg;
    directionsLoader();
}

Dit is dan via de weg de afstand, hemelsbreed is ook mogelijk door gebruik te maken van de functie GLatLng.distanceFrom(other). Je kan namelijk het start en eind punt uit de geocodeer actie halen, en dan met de api het aantal meters ertussen bekijken.

Is alleen niet zo lief, eigenlijk moet alles wat je doet met de api wel publiek beschikbaar zijn ofZo :)

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Nee, de site zelf moet publiekelijk beschikbaar zijn. (Mag ook nog achter wachtwoord zelfs, als iedereen maar een gratis account kan aanmaken).

Waar ik momenteel tegenaan zit te vechten is dat de routeplanner alleen werkt binnen Javascript. Helaas is de afstand dus niet puur server-side aan te roepen. (Of ik moet rare trucs gaan uithalen). Ik denk dat ik er een mooi wacht-schermpje van maak en de input valideer door te controleren of de opgegeven afstand hoger is dan de afstand hemelsbreed. (Die ik met een simpele wiskundige berekening uitreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60511

Webservices.nl kan ook de dienst leveren. Daarmee kan je volgens mij ook de route laten bepalen. Dat gebeurt wel serverside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Absoluut. Werkt prima. Voor een iets te leuke prijs. In dit geval zou het 36 euro per dag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Nijn schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 01:41:
Nee, de site zelf moet publiekelijk beschikbaar zijn. (Mag ook nog achter wachtwoord zelfs, als iedereen maar een gratis account kan aanmaken).

Waar ik momenteel tegenaan zit te vechten is dat de routeplanner alleen werkt binnen Javascript. Helaas is de afstand dus niet puur server-side aan te roepen. (Of ik moet rare trucs gaan uithalen). Ik denk dat ik er een mooi wacht-schermpje van maak en de input valideer door te controleren of de opgegeven afstand hoger is dan de afstand hemelsbreed. (Die ik met een simpele wiskundige berekening uitreken)
Geocoding-informatie (om postcodes om te zetten naar lat/lng coordinaten) kun je in principe serverside ophalen met een webrequestje. Ik weet niet wat voor applicatieplatform je gebruikt?

Routeinformatie wordt ook asynchroon opgehaald, volgens mij staat er in de API documentatie wel iets over het ophalen van de route als XML.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Ik kom alleen de GDirections functie tegen, maar die is onderdeel van het Google Maps element, wat dus via JavaScript moet.

Hoe dan ook, ik ga d'r maandag weer verder in duiken. Denk dat ik de documentatie maar is ga doorlezen ipv de search te gebruiken. Wat extra werk maar dan heb je ook wat.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nijn schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 01:41:
Waar ik momenteel tegenaan zit te vechten is dat de routeplanner alleen werkt binnen Javascript. Helaas is de afstand dus niet puur server-side aan te roepen. (Of ik moet rare trucs gaan uithalen).
De javascript roept een methode op een server van Google aan. Die methode kan je dus ook vanaf je eigen server aanroepen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nijn schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 09:12:
Absoluut. Werkt prima. Voor een iets te leuke prijs. In dit geval zou het 36 euro per dag kosten.
Dat klopt niet. Of je berekening klopt niet, of je doet meer dan 5 a 10 berekeningen per dag zoals je in je startpost vermeldde. In dat laatste geval klopt je sommetje wellicht ook niet, want bij grotere volumes worden de afzonderlijke calls goedkoper.

Anyway, neem nog eens contact op / bekijk de prijzen nog eens. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 15:32

giMoz

iets met meester...

kaart.enixe.nl
die jongens kunnen het ook, incl xml interface.

Of niet natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Voutloos schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 09:33:
[...]
Dat klopt niet. Of je berekening klopt niet, of je doet meer dan 5 a 10 berekeningen per dag zoals je in je startpost vermeldde. In dat laatste geval klopt je sommetje wellicht ook niet, want bij grotere volumes worden de afzonderlijke calls goedkoper.

Anyway, neem nog eens contact op / bekijk de prijzen nog eens. :)
Ik heb bij webservices een prijsopgaaf gevraagd voor t/m 100 opvragen per dag. (De schatting in de startpost was inderdaad te laag).

Vervolgens was het blijkbaar zelfs te veel moeite om een normaal mailtje terug te schrijven. Ik kreeg alleen na een paar dagen een mail van hun systeem dat er een account met mijn naam was aangemaakt. Daarin ben ik op een pagina met de voor mij geldende prijzen gestuit. Hieruit blijkt toch echt dat het op een gemiddelde dag 36 euro zou kosten. Al zou het de helft zijn, dan nog is het extreem veel in vergelijking met alternatieven. Voor de helft van wat ik bij Webservices.nl zou betalen voor één jaar, kan ik bij postcode.nl de gehele database krijgen + 3 jaar lang updates. En dan nog houd ik meer dan 1000 euro over.

Hoe dan ook, ik heb al aan de klant doorgegeven dat ik met Google Maps ga werken dus andere alternatieven heb ik niet meer nodig. (zeker geen zoals webservices.nl). Toch bedankt voor de moeite.

Maandag ga ik weer verder stoeien met de Google Maps API. Tot dan, bedankt voor jullie hulp en ik post hier wat ik tegenkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 04-01-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Ik weet niet meer hoe ik er aan kom, maar aangezien het publieke informatie is lijkt het me sterk dat er copyright op berust: een lijst met alle postcodes in nederland met hun GPS coordinaten. Mocht je daar iets mee kunnen (ook te gebruiken in combinatie met GM bijvoorbeeld) dan moet je het maar even zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Stoffel schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:28:
Ik weet niet meer hoe ik er aan kom, maar aangezien het publieke informatie is lijkt het me sterk dat er copyright op berust: een lijst met alle postcodes in nederland met hun GPS coordinaten.
Daar kun je at best de hemelsbrede afstand mee meten en lijkt me totaal onzinnig voor een taxibedrijf ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En bovendien rusten daar toch echt rechten op en je mag ze dus echt niet verspreiden. Als je wist waar je het vandaan had, had je dat ook geweten. En als je niet weet waar je het vandaan hebt, maak je imo ook de verkeerde aanname.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Tipje:

http://mapperz.blogspot.c...tions-via-kml-google.html

Krijg je een XML document terug met de informatie aangaande de route. Is een request naar een url, dus zou zonder problemen serverside opgelost kunnen worden.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Confusion schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 09:32:
[...]

De javascript roept een methode op een server van Google aan. Die methode kan je dus ook vanaf je eigen server aanroepen.
Het probleem is dat het gmaps javascript met een key wordt aangeroepen. Daarmee wordt een gedeelte van de GMaps js dynamisch gegenereerd (lijkt me) om je functie calls te valideren.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263951

Enig idee waarom dit niet werkt?
Krijg geen error maar ook geen output.

spam

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 03-06-2008 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 263951 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:41:
Enig idee waarom dit niet werkt?
Krijg geen error maar ook geen output.

spam
Euh, zo werkt het hier niet ;) :w
Programming Beleid Quickstart

En omdat je nieuw bent; lees even het volgende door: Korte FAQ

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 03-06-2008 18:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.