[Wetenschap] Gamesonderzoek, deelnemers gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41

JT

VETAK y0

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://aycu37.webshots.com/image/38156/2002400496038540076_rs.jpg
Games onderzoek - inleiding

Het onderzoeksgebied met betrekking tot games is nog erg jong. Onderzoek op dit gebied beperkt zich momenteel vooral tot de effecten van games. Onderzoek naar hoe bijvoorbeeld een model hoe een game het best ontworpen kan worden bestaat (nog) niet. Het onderzoek naar effecten van games richten zich bijvoorbeeld op agressie, de meest bekende onderzochte factor van games, maar ook cognitieve capaciteiten zoals reactietijd is onderzocht. Ook op het gebied van therapie door middel van games is enig onderzoek gedaan en zelfs naar games als verdoving voor mensen met chronische pijn is onderzoek gedaan, overigens met positief resultaat.

Het vak Computergames Studies aan de Universiteit Twente

Aan de UT wordt dit vak aangeboden op de Faculteit Gedragswetenschappen. Het kan gevolgd worden door mensen van de studie Toegepaste Communicatiewetenschap, Psychologie en ook Educational Design, Management and Media. Het vak beoogt de psychologische effecten van het spelen van computergames te onderzoeken. Het vak is dit jaar nieuw en ik ben een van de deelnemers. In feite wordt alles van het vak tot nog toe samen met de studenten van het vak opgezet, wij bepalen zelf de onderzoeksvraag en dergelijke, de docent is min of meer groepsleider en grijpt alleen daar in waar nodig.

Proefpersonen gezocht!
Geen experiment zonder proefpersonen! Ik ben dus op zoek naar proefpersonen van alle maten en vormen. Er zijn eigenlijk niet echt eisen behalve dat je er een beetje tijd voor over hebt. Het experiment zal plaats vinden op de UT, dat ligt tussen Hengelo en Enschede. Over het experiment en wat we precies onderzoeken kan ik van tevoren eigenlijk niet echt mededelingen doen. Wel ongeveer wat je moet doen, maar als ik vertel wat er precies wordt onderzocht dan kan dat effect hebben op de uitslag van het onderzoek. Uiteraard neem je anoniem deel. Tenzij je achteraf graag jouw resultaten wilt weten. Achteraf zal alles duidelijk worden gemaakt. Hier wat data:

Wat: Experiment over de effecten van het spelen van games
Waar: Universiteit Twente, ligt tussen Hengelo en Enschede
Wanneer: Van 8 januari tot 18 januari doordeweeks. Tijden worden nog bekend gemaakt.
Vergoeding: Helaas kunnen we geen vergoeding ter beschikking stellen, hoogstens het een en ander aan tussendoortjes.
Anoniem?: Ja! Tenzij anders aangegeven.
Wat moet er gedaan worden: Het onderzoek zal vermoedelijk zo 30-45 minuten duren en bestaan uit het spelen van een game. Niet perse op de pc, misschien op een console. Daarna wordt er naar alle waarschijnlijkheid een enquete of interview of iets dergelijks afgenomen.

Het doel van dit topic is niet alleen het vinden van deelnemers, maar ik zal jullie ook op de hoogte houden van vorderingen en het belangrijkste, de uitslag uiteindelijk.

Wil je meedoen? Graag! Je kan dan een mailtje sturen naar onderzoekgot bij gmail punt com. Stuur aub een mailtje met het volgende:
- Je naam, hoeft niet volledig maar je voornaam plus een letter of willekeurig cijfer als je je achternaam graag voor jezelf houd, dit is puur voor het inplannen van de deelnemers. Bijvoorbeeld Peter G of Jan 453.
- Je voorkeur voor wanneer je wilt deelnemen en wanneer je niet kan.

Updates

31-12-2007
Topic geplaatst

Dit topic is gemaakt met toestemming van Fuelke. Dit onderzoek is puur om het onderzoek zelf en voor educatieve en wetenschappelijke doeleinden. Commerciele doeleinden zijn er niet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Niemand interesse? :'( Zijn vast toch wel een paar mensen uit de buurt?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Jawel

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja ok, jij kan er naartoe wandelen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Moet het zo ver zijn :( Anders kwam ik!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Helaas wel...ergens anders ruimtes regelen gaat de opleiding erg veel geld kosten en de studenten die aan het vak deelnemen ook om te reizen ;(

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:21

Vrijdag

De Zwarte

Ik woon in Den Haag, da's praktisch gezien aan de andere kant van het land :{
Nu heb ik momenteel niet zo heel erg veel te doen (wacht op een nieuwe opdracht) maar het is toch best ver voor een half uurtje/drie kwartier.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

TroonStaal schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 07:14:
Ik woon in Den Haag, da's praktisch gezien aan de andere kant van het land :{
Nu heb ik momenteel niet zo heel erg veel te doen (wacht op een nieuwe opdracht) maar het is toch best ver voor een half uurtje/drie kwartier.
Zelfde issue hier. Lijkt me namelijk een heel nuttig onderzoek omdat ik er wel wat meer ervaring mee heb. In 2004 een break-down gehad door teveel gamen, en daarvoor flink veel last gehad na LAN-Partys en dergelijke.
Good luck verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja ok, Den Haag is wel erg ver reizen inderdaad. Andere mensen die willen meedoen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Ik vrees dat het erg lastig zal worden om (veel) mensen hiervoor te werven. Je vraagt, vind ik, vrij veel van mensen en men krijgt er eigenlijk vrij weinig voor terug. Maar goed dat wil natuurlijk niet zeggen dat men geen interesse heeft, alleen mijn gevoel zegt dat het geen storm zal lopen.

Aangezien het nog geen storm lijkt te lopen (en ik zelf ook geen interesse/tijd) heb om als proefpersoon te functioneren, wil ik je een aantal suggesties geven, waarvan ik eigenlijk aanneem dat je ze al wel overwogen hebt. Toch ben ik dan benieuwd waarom jij (of het onderzoeksteam) voor GoT gekozen hebt.

Ik weet van een vriendin van mij die psychologie studeert dat bij haar eerste jaars studenten vaak (moeten?) deelnemen aan onderzoeken die gehouden worden door oudere jaars studenten die op hun beurt in latere jaren weer gebruik kunnen maken van eerste jaars studenten. Aangezien er vanuit zoveel verschillende studie richtingen deelgenomen mag worden aan het vak lijkt het mij dat hier toch een behoorlijk aantal proefpersonen gewerfd kunnen worden, zeker omdat ze toch al vaker op de locatie zijn en niet te vergeten de (waarschijnlijk) grotere bindingsintensiteit/bereidbaarheid.

In de startpost geef je verder aan dat er eigenlijk geen selectiecriteria zijn, of is het lid zijn van GoT het criteria waaraan je enkele eigenschappen wilt koppelen? In dat geval kan ik mij namelijk voorstellen dat je geen personen uit de deelnemende studierichtingen wilt (niet specifiek genoeg, of juist te specifiek). Als is het natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre GoT-Leden nog verschillen van de 'gemiddelde' Nederlander...? Er van uitgaande dat je dus echt op zoek bent naar de gemiddelde Nederlander (geen selectiecriteria...) of dit pas later wilt gaan doen met het beschikbare aanbod lijkt het er dus op dat je zeer veel proefpersonen nodig hebt om de significantie te kunnen waarborgen. Of werven jullie op verschillende plekken proefpersonen, dus dat de GoT Proefpersonen een van de meerdere onderzoekspopulaties zijn?

Ik ben benieuwd naar je antwoord, want het klinkt als een interessant vak/onderzoek :)

Mocht je geen zin hebben dit te beantwoorden en het vervelend vinden, geef dit dan even aan, dan edit ik de post weg

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Banjy schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 01:28:
Ik vrees dat het erg lastig zal worden om (veel) mensen hiervoor te werven. Je vraagt, vind ik, vrij veel van mensen en men krijgt er eigenlijk vrij weinig voor terug. Maar goed dat wil natuurlijk niet zeggen dat men geen interesse heeft, alleen mijn gevoel zegt dat het geen storm zal lopen.
Nee, ik snap dat ook wel, maar het valt allicht te proberen :)
Ik weet van een vriendin van mij die psychologie studeert dat bij haar eerste jaars studenten vaak (moeten?) deelnemen aan onderzoeken die gehouden worden door oudere jaars studenten die op hun beurt in latere jaren weer gebruik kunnen maken van eerste jaars studenten. Aangezien er vanuit zoveel verschillende studie richtingen deelgenomen mag worden aan het vak lijkt het mij dat hier toch een behoorlijk aantal proefpersonen gewerfd kunnen worden, zeker omdat ze toch al vaker op de locatie zijn en niet te vergeten de (waarschijnlijk) grotere bindingsintensiteit/bereidbaarheid.
1.) Zo een systeem is hier wel, je krijgt dan 1 of 2 credits per proef en je moet er zoveel per jaar hebben (mag officieel eigenlijk geen eens maar het is er). Maar de docent weet nog niet of hij kan regelen dat er credits voor vrij komen
2.) Zelfs als dat wel kan dan is 1e jaars studenten van onze faculteit natuurlijk een heel beperkte groep en daar ga ik bij de volgende quote op verder borduren...
In de startpost geef je verder aan dat er eigenlijk geen selectiecriteria zijn, of is het lid zijn van GoT het criteria waaraan je enkele eigenschappen wilt koppelen? In dat geval kan ik mij namelijk voorstellen dat je geen personen uit de deelnemende studierichtingen wilt (niet specifiek genoeg, of juist te specifiek). Als is het natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre GoT-Leden nog verschillen van de 'gemiddelde' Nederlander...? Er van uitgaande dat je dus echt op zoek bent naar de gemiddelde Nederlander (geen selectiecriteria...) of dit pas later wilt gaan doen met het beschikbare aanbod lijkt het er dus op dat je zeer veel proefpersonen nodig hebt om de significantie te kunnen waarborgen. Of werven jullie op verschillende plekken proefpersonen, dus dat de GoT Proefpersonen een van de meerdere onderzoekspopulaties zijn?
Je kan een van tevoren vast gestelde populatie onderzoeken. Wat je ook kan doen, is alles pakken wat je pakken kan. Dan kan je achteraf gaan kijken welke onderzoeksvariabelen varieren wanneer een demografische variabele veranderd. Zo zou bijvoorbeeld (100% fictief dit) kunnen blijken dat MBOers om de een of andere reden meer baat hebben bij shooters om hun reactijtijd te verlagen. En zo is er natuurlijk nog veel meer te verzinnen qua voorbeelden.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1