PVA/MVA of toch gewoon TN?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 19:23

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Beste mensen,

In welke gevallen is een slechte kijkhoek (bij een TN-paneel) echt hinderlijk? Ik zit namelijk altijd recht voor het scherm, 65~75 cm ervanaf, en ik ben de enige die het gebruikt (er zijn dus niet mensen die altijd mee moeten kijken op mijn scherm ofzo). Ook ben ik een gamer.

Mijn vraag is dus ook: in welke gevallen is de kijkhoek van TN echt hinderlijk? Wat voor situaties moeten zich dan voordoen?

[ Voor 0% gewijzigd door Zinu op 31-12-2007 17:05 . Reden: typo ]

Verwijderd

Je geeft zelf het antwoord al (behalve dan 'rest'). De kleurechtheid is niet zo denderend .. als je hoger of lager zit dan gemiddeld dan wijkt het best af. Maar als je er recht voor zit klopt het wel.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:58
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:37:
Je geeft zelf het antwoord al (behalve dan 'rest'). De kleurechtheid is niet zo denderend .. als je hoger of lager zit dan gemiddeld dan wijkt het best af. Maar als je er recht voor zit klopt het wel.
Neemt niet weg dat de kleurechtheid van PVA/MVA schermen, ook wanneer je er precies recht voor zit, nog steeds beter is. Om over de zwartweergave (die bij sommige TN panelen wel paars lijkt) nog maar niet te beginnen... :P

Het is persoonlijk, ik vind TN-schermen irritant. Maar je zult mij ook eerder in Photoshop zien dan in een game. ;) Misschien dat je eens in de winkel kunt kijken naar enkele schermen? Dan kun je natuurlijk het beste beoordelen of jij last hebt van de slechtere kleuren en kijkhoek... :)

overigens is 25-35cm van je scherm afzitten wel wat eh... te dicht bij :X

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 31-12-2007 16:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Kijkhoek is totaal niet relevant vind ik, mijn Asus MW22'nogwa' heeft een horizontale kijkhoek van +- 170 graden. Op het moment dat ik dus niet meer kan zien wat er op mijn beeld gebeur zit ik gewoon mongolisch voor mijn scherm ofzo. 8)7

Verticale kijkhoek is wel wat nauwer trouwens, 45 graden beide richtingen in, maar daar is de kantelfunctie voor.

Dus zoek de voordelen van PVA/MVA/S-IPS schermen ergens anders. Zwart-reproductie, contrast en kleurechtheid is een stuk interessanter bijvoorbeeld.

Pentaxiaan

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
@Xander: Idd, een domme typo :P Is ong. 70 centimeter.

@SirNobax: Al is me wel opgevallen dat TN weer stukken beter is op het gebied van contrast, maar dat is in principe ook wel het enige.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zinu schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:06:

@SirNobax: Al is me wel opgevallen dat TN weer stukken beter is op het gebied van contrast, maar dat is in principe ook wel het enige.
Contast zegt weinig, de meeste niet-TN schermen kunnen zwart beter weergeven dan TN.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 02:56
25-35 cm van je scherm af zitten? :X Dan gaat de kijkhoek serieus heel erg uitmaken als je een groter dan 15" schermpje hebt. Ik heb een week lang de 19" Dell E196FP van m'n pa moeten lenen, die vond ik altijd al wat 'raar' om naar te kijken, aan de ene kant leek het prachtig beeld, aan de andere kant moeilijk om de kleuren een beetje fatsoenlijk in te stellen. Nou bleek dat een TN paneel te zijn en ik zit er zo'n 40-60 cm vandaan.

Wat ik wil zeggen: Zelfs met 40-60 afstand maakt de kijkhoek al heel erg uit, laat staan als je een nog groter scherm hebt.

Ik heb nu een Dell 27" en als ik er midden voor zit op een cm of 40 dan heb ik al een kijkhoek van bijna 45 graden op de zijranden... En S-PVA, P-MVA en S-IPS zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo slecht of traag met films en games. Mijn scherm heeft een S-PVA en merk vrijwel niks van input lag of ghosting, en de kijkhoek en kleuren zijn echt briljant :) Echt, zo ontzettend veel beter dan een vergelijkbaar Dell TN-schermpje!

Edit:
Zinu schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:06:
ok 70 cm begint er meer op te lijken, maar dan nog steeds de vraag hoe groot je je scherm wil hebben.
Sorry, dat ben ik niet met je eens. TN is juist vrij slecht in contrast omdat een TN-paneel de kleuren en zwart-echtheid niet goed kan weergeven... zoals ik hierboven al gepost heb. Je krijgt het heel de tijd gewoon net niet lekker naar je zin in gesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Knightwolf op 31-12-2007 17:17 ]

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik denk iig wel dat het een vooruitgang zal zijn op mijn huidige monitor (iiyama ProLite E431S, 17") :P

Die LG L245WP wordt steeds verleidelijker...

[ Voor 42% gewijzigd door Zinu op 31-12-2007 17:18 ]

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:52

jasjenl

Liab A Tymo

We hebben op m'n werk een aantal 22 inch TN schermen (van Dell en van Acer). Ik vind 't helemaal niks. Zelfs al zit je op een meter afstand, dan nog heb je last van die beperkte kijkhoek, zo is mijn ervaring. De kleine kijkhoek heeft namelijk bij dit soort grote schermen ook als gevolg dat grote vlakken er nooit egaal uit zien, tenzij je echt ver van het scherm af gaat zitten. Aangezien dit bij een 22 inch al mega irritant is (naar mijn mening), zal dat bij een 24 inch alleen maar erger zijn.

TN is misschien nog acceptabel voor een 17 inch schermpje waar je alleen wat Word documentjes op typt maar verder vind ik het waardeloze techniek. Het is mij een raadsel dat er zoveel TN schermen verkocht worden. Is iedereen dan echt zo blind?

• SirNobax
jasjenl schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:29:
De kleine kijkhoek heeft namelijk bij dit soort grote schermen ook als gevolg dat grote vlakken er nooit egaal uit zien, tenzij je echt ver van het scherm af gaat zitten. Aangezien dit bij een 22 inch al mega irritant is (naar mijn mening), zal dat bij een 24 inch alleen maar erger zijn.
Nou, ik weet niet wat voor baggerdingen dat zijn, maar met mijn Asus TN-schermpje kan ik vrijwel tot aan de zijkant van mijn scherm zitten, zonder dat er grote kleurverschillen optreden. :/

Ik heb mijn 22" TN-scherm al 9 maanden, en het enige punt waar ik op kan klagen is contrast en zwartweergave.

Pentaxiaan

• Knightwolf
jasjenl schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:29:
TN is misschien nog acceptabel voor een 17 inch schermpje waar je alleen wat Word documentjes op typt maar verder vind ik het waardeloze techniek. Het is mij een raadsel dat er zoveel TN schermen verkocht worden. Is iedereen dan echt zo blind?
Dat komt omdat TN een simpele en goedkope techniek is om te fabriceren, en zit dus veel in budget-schermpjes. Goedkoop is dus de grote oorzaak van de nog altijd hoge verkopen... Verder is de reactiesnelheid nog altijd iets sneller dan de andere technieken en dus een voordeel voor intensieve gamers.

Maar het zal niet lang duren voor de andere technieken ook snel genoeg zijn voor intensieve gamers, en dan zal TN alleen nog puur voor budgetschermpjes gebruikt worden gok ik...

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 31-12-2007 18:27 ]

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Als ik zo die test zie van Hardware.info zijn de reactietijden en ghosting (belangrijkste punten bij games) vrijwel altijd beter op MVA/PVA/IPS dan op TN, waarvoor dit geprezen wordt, met hun "rapid 2ms!1!11!!!!" enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Zinu op 31-12-2007 18:32 ]

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
juist de TN schermen zijn snel en de mva/pva zijn niet snel maar veel beter in hun kleurenweergave

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Oh? Wat ziet mijn oog hierin dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGlnnGZjyQ/bGNkaJiXmJXK,bGNkapiXmJbK,bGRkZZiXmJPK,bGRkZZiXmJXK,bGRkZZiXmJbK,bGRkZZiXmJfK,bGRkZZiXmJjK,bGRkZZiXmJnK,bGRkZZiXmJrK,bGRkZZiYmJHK,bGRkZZiYmJLK,bGRkZZiYmJbK,bGRkZZiYmJfK,bGRkZZiYmJjK,bGRkZZiYmJnK,bGRkZZiYmJrK,bGRkZZiZmJHK,bGRkZZiZmJLK,bGRkZZiXmJTK/0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF,0000FF/benchmark/
bron

Daar valt de Samsung 226BW eens mooi door de mand met hun "2ms"!
Die eerste twee zijn toch echt respectievelijk PVA en MVA panelen!

[ Voor 4% gewijzigd door Zinu op 31-12-2007 19:14 ]

Verwijderd

Ach wat maakt het uit. Mijn S-IPS paneel heeft een reactietijd van 14ms. 7 keer zoveel zogenaamd. Maar geen ghosting, geen lag, en geen enkel greintje moeite met snelle games of video. En ik ben een zeikert als het om de details gaat.

Ik zit trouwens vaak wel een meter van mijn scherm af. En dan moet ik nog mijn hoofd draaien.

30" ftw

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:16
Ik kijk wel es rond op lans en zie tegenwoordig toch veel mensen met zo'n Samsung 226BW en dergelijke zooi binnen komen. Kwa design vind ik het leuke paneeltjes. Maar als ik daarna dat beeld eens bekijk vind ik het maar een fletse zooi. Contrast ruk, vanuit elke hoek een andere kleur, ik snap niet dat ze daar een film op kijken of gamen. Tevreden nestel ik me dan weer achter mijn 2x215TW :)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb sinds kort ook een TFT en wel een Samsung Syncmaster 940 BW met TN-paneel. Voor gamen, films en internetten is het scherm erg geschikt, maar ik heb hem ook eens vergeleken met een Samsung 770P (S-PVA). Wit is daarop gewoon veel helderder (geen gele waas) en zwart veel donkerder, dus als je professioneel gaat photoshoppen, dan zou ik zeker een S-PVA of S-IPS aanraden.

Voor mij is die betere kleurweergave niet echt belangrijk: het is namelijk al een stuk beter dan mijn oude 17" CRT en voor hobby photoshoppen is een TN-paneel zeker voldoende! Wat me wel een beetje stoort is de verticale inkijkhoek: die is gewoon slecht te noemen. Als je bijvoorbeeld 10 cm hoger gaat zitten, dan veranderen alle kleuren. Maar ja, wanneer ga je nu zo scheef voor je monitor zitten?

Als ik het geld er voor over had en er meer keus was, dan had ik een ander type paneel zeker overwogen, maar voor een 20" breedbeeld ben je al gauw €400 kwijt en dan kun je kiezen tussen een paar modellen. In dat geval wacht ik liever nog even een paar jaar totdat we allemaal een OLED schermpje op onze bureau's kunnen neerzetten :).

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:16
Alleen jammer dat OLED gewoon vaporware is ;)

• Addiction
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10-2025
Zinu schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:17:

Die LG L245WP wordt steeds verleidelijker...
Klopt zeer zeker. Hij is niet zo duur en heeft een niet-tn paneel...

Lovende review => http://reviews.cnet.co.uk...,39030120,49290558,00.htm

Verwijderd

Ik ben een bezitter van een MVA paneel met overdrive, en ik moet zeggen dat ik zeer blij ben met het feit dat je vanuit schuine hoeken nog goed beeld hebt. Zeker als ik naar veel laptop schermen kijk waar meestal toch TN wordt gebruikt, deze vind ik vaak te triestig voor woorden. Bij de aankoop was dit echter geen prioriteit, maar dan kijk je eens een filmpje met meerdere mensen (kunnen nooit allemaal recht voor het scherm zitten) en dan lijkt dit toch een groot voordeel te zijn. Verder was de kleurweergave en helderheid toch 1 van de betere op het moment van aanschaf (volgens meerdere interviews). Wat betreft respons en ghosting: het ding heeft een reactietijd van 8ms. Ik merk echter niets van ghosting. Nuja het ghosting fenomeen is volgens mij ook een autosuggestieve parameter. Het maakt mij overigens niet uit dat er een beetje nagloei zou zitten bij een snelle shooter. Ik speel spellen omwille van het spel zelf en niet omwille van de zoektocht naar nagloei om daar dan mijn beklag over te kunnen doen...

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
ben een trotse eigenaar van een 226cw met een TN paneel, dit is volgens mij het beste scherm dat je met een TN paneel kunt krijgen. De kleuren zijn heel erg mooi, het zwart is het beste van wat ik op tft's tot nu toe heb gezien en tja ik speel games zonder ghosting,

alleen moet je de kijkhoek(verticaal) wel goed krijgen, anders is het een ramp, maar daar is de kantelfunctie voor

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Vandaag wat spulletjes gehaald bij een computerzaak en meteen even gekeken naar wat leuke 24" schermen. Ik heb op het moment een 19" (niet breedbeeld) scherm met een MVA panel erin en wilde eens kijken of het verschil met de TN panelen in de betaalbare (tot 500 euro) 24" breedbeeld tft's erg groot was. Dat was een flinke afknapper zeg, als je je hoofd voor het scherm beweegt zie je al kleurverschil en zelfs een donkere streep over het scherm lopen. De kijkhoek is horizontaal nog redelijk te doen maar verticaal is het echt huilen met de pet op, als je op je stoel achterover gaat hangen om een filmpje te kijken moet je eerst je scherm verstellen omdat het er anders niet uit ziet. Dat gaat voor mij dus geen TN paneel worden, dan maar wat meer geld op tafel leggen en een MVA/IPS scherm.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:47

ThunderNet

Flits!

Sick Nick schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:45:
Vandaag wat spulletjes gehaald bij een computerzaak en meteen even gekeken naar wat leuke 24" schermen. Ik heb op het moment een 19" (niet breedbeeld) scherm met een MVA panel erin en wilde eens kijken of het verschil met de TN panelen in de betaalbare (tot 500 euro) 24" breedbeeld tft's erg groot was. Dat was een flinke afknapper zeg, als je je hoofd voor het scherm beweegt zie je al kleurverschil en zelfs een donkere streep over het scherm lopen. De kijkhoek is horizontaal nog redelijk te doen maar verticaal is het echt huilen met de pet op, als je op je stoel achterover gaat hangen om een filmpje te kijken moet je eerst je scherm verstellen omdat het er anders niet uit ziet. Dat gaat voor mij dus geen TN paneel worden, dan maar wat meer geld op tafel leggen en een MVA/IPS scherm.
100 euro bijleggen en je hebt een Dell WFP 2407-HC :) met S-PVA scherm :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Wat ik vaak tegenkom zijn mensen met een beroerd ingesteld beeldscherm, of dat nu een tft/tn/pva/pva of crt is dat maakt niet uit. Een slechte instelling maakt van een peperduur kleurecht scherm ook maar een budgetscherm.
Ik ben zelf aan het kijken naar 22" scherm, aangezien ik nu nog (wat na meten bleek) een 14" notebook scherm zit te kijken @1440x1050 en dat raakt aardig vermoeiend. Heb al een aantal schermen in de winkels bekeken en ik vind persoonlijk het allemaal meevallen met de z.g. nadelen van een TN scherm. Je zit tenslotte niet de hele dag met je hoofd te schudden (hoop ik dan maar) of met je hoofd van links naar rechts te gaan als ware het een tenniswedstrijd (dan zit je te dicht op het scherm)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 18:47
Addiction schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:33:
[...]

Klopt zeer zeker. Hij is niet zo duur en heeft een niet-tn paneel...

Lovende review => http://reviews.cnet.co.uk...,39030120,49290558,00.htm
Zeer interessant.

Verwijderd

Van 14" 1400x1050 naar 22" 1680x1050 is wel een erg grote stap terug. Daarbij is 22" per definitie altijd TN, mijden dus.

S-IPS all the way! :+

TN heeft zoals gezegd helemaal niks behalve de snelste reactietijd (who care, niemand ziet dat)

S-PVA heeft beste zwart weergave, maar heeft inputlag en bij grote kijkhoeken neemt het contrast in de donkere delen toe (no kidding).

S-IPS heeft overall de beste kijkhoek, qua kleuren gelijk aan S-PVA, maar dan zonder de achterlijke inputlag. Nadeel is de iets zwakkere zwartweergave en de roodachtige waas (of wittig bij de nieuwsten) bij extreme kijkhoeken. Het beeld zelf blijft echter volkomen intact.

Ik heb zelf een TN in m'n laptop, en ik haat dat scherm. Het is gewoon *** om film te kijken op dat scherm. Zak je iets onderuit wordt alles zwart, zit je iets te rechtop wordt alles veel te licht. :(

Ik had een 20" Samsung 204Ts (S-PVA, 1600x1200) als primaire desktopmonitor, maar ik werd de inputlag zat en heb er twee Dell 2007FP (S-IPS, 1600x1200) monitoren bij gekocht, geen inputlag en een mooier beeld onder een grote hoek. Kleuren zijn ook beter.

Als ik je wat mag aanraden:

Dell 2007WFP: 20" widescreen, 349 euro bij qsix.eu, 5 jaar garantie en pixelgarantie, let op: serial moet op 'L' eindigen voor een S-IPS exemplaar, met een 'S' heb je een S-PVA :/

Dell 2007FP: 20" 4:3, 375 euro bij qsix.eu, 5 jaar garantie en pixelgarantie, let op: serial moet op 'L' eindigen voor een S-IPS exemplaar, met een 'S' heb je een S-PVA :/

Dell 3007WFP-HC: 30" widescreen, 1129 euro bij qsix.eu, 5 jaar garantie en pixelgarantie.

Dat zijn zo ongeveer de best betaalbare IPS monitoren waar je er zeker van kunt zijn dat je een S-IPS krijgt. HP heeft nog een 20" waar ze alles door elkaar gebruiken (MVA, PVA, IPS); hopeloos dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:19:
Van 14" 1400x1050 naar 22" 1680x1050 is wel een erg grote stap terug. Daarbij is 22" per definitie altijd TN, mijden dus...
Hoezo een grote stap terug?? Ik krijg er meer resolutie bij en een veel groter oppervlakte wat voor mijn vermoeide oogjes erg prettig is.

Maar zoals altijd: Gewoon naar een winkel gaan en het scherm bekijken.
Overigens zijn bij mij de Samsung 2232BW en de LG L226WTQ-PF de kanshebbers, dat terzijde. (Ik zit nu eenmaal aan een door mij vastgesteld budget van onder de €300, en 24" vind ik weer te groot aan het worden)

Verwijderd

14"? 24" neem ik aan?

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Wel prijzig, 372 euro voor een 20". Maarja, IPS hè.

MVA zal sowieso wel voldoen. En ik zag graag onderuit bij het kijken van een film en dan is TN toch niet zo goed denk ik :) LG L245WP?

Verwijderd

Nee, 14" laptop schermpje. (Asus m3n)
Zinu schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:51:
... En ik zag graag onderuit bij het kijken van een film en dan is TN toch niet zo goed denk ik :) LG L245WP?
Ik kijk ook onderuit een filmpje op mijn laptop schermpje. Geen centje pijn (behalve als het een lange film is, dan krijg je last van doorligproblemen :+ )

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 21:59 ]

• Knightwolf
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:58:
Heb al een aantal schermen in de winkels bekeken en ik vind persoonlijk het allemaal meevallen met de z.g. nadelen van een TN scherm. Je zit tenslotte niet de hele dag met je hoofd te schudden (hoop ik dan maar) of met je hoofd van links naar rechts te gaan als ware het een tenniswedstrijd (dan zit je te dicht op het scherm)
Toch wel. En het is bovendien lichamelijk ongezond om uren en uren zonder beweging doodstil te zitten. Verder, vanuit 1 en dezelfde positie heb je bij een TN-paneel al kleurverschil van de randen t.o.v. het midden van het scherm. En ja dit heb je ook al me een 17" scherm als je daar een halve meter vanaf zit. Niet acceptabel dus :)

• Knightwolf
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:19:
Van 14" 1400x1050 naar 22" 1680x1050 is wel een erg grote stap terug. Daarbij is 22" per definitie altijd TN, mijden dus.
Van 14" op lage resolutie naar 22" op hogere resolutie is een stap terug? :? Da's een mega stap vooruit! :D

Verder, 22" is er niet alleen als TN-scherm, maar je hebt gelijk dat TN er wel verreweg de meeste zijn.
http://www.tftcentral.co.uk :
Eizo CG220 37ms 22" Mitsubishi S-IPS (AA222ZA01)
Eizo CG221 30ms 22"WS Mitsubishi S-IPS (AA222ZA01)
Mirai DML-522W100 5ms 22"WS Chi Mei Optoelectronics S-MVA (M220Z1-L01)
S-PVA heeft beste zwart weergave, maar heeft inputlag en bij grote kijkhoeken neemt het contrast in de donkere delen toe (no kidding).
Beste zwartweergave heb je bij een P-MVA scherm, niet S-PVA. Maar S-PVA heeft wel weer beter dan S-IPS idd. Verder heb ik hier zelf net een nieuwe Dell 2707 met S-PVA scherm en wat jij zegt over contrast bij hoge kijkhoeken (alsof je al ooit zo naar een scherm kijkt) kan ik hier absoluut niet terugvinden :)

Ok de input-lag waar ik bang voor was niks van te merken, iig niet meer dan bij de Dell E196FP TN-paneel van m'n pa die ik er hier naast had staan. Ook een film kijken met een gewone CRT-TV er naast niks van input-lag te merken. En ik ben een mierenn**kert als het om details gaat. Dus dit is een gegeven dat oudere PVA schermen kunnen hebben, maar de nieuwere S-PVA schermen iig niet meer blijkbaar :)

Mijn keuze uit S-PVA of S-IPS was dan ook erg moeilijk aangezien ze bijna gelijk presteren. Als die 2707 een S-IPS scherm had vond ik het ook best.

Dus, of je S-PVA/P-MVA of S-IPS hebt maakt niet uit, als het maar geen TN is.

[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 02-01-2008 23:26 ]

Verwijderd

Knightwolf schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:15:
[...]

...
Dus, of je S-PVA/P-MVA of S-IPS hebt maakt niet uit, als het maar geen TN is.
Ik zie nog steeds niet waarom, tenzij je persoonlijke ervaringen hebt en dus subjectief bezig bent. Mijn 14" TN scherm is 4/5 jaar oud, deze techniek is zeker stukken beter geworden. Als ik de schermen vergelijk op 22" met een TN scherm en andere technieken is het verschil weinig. Tenzij je belang acht bij spiegelende schermen (inherent aan de niet TN techniek) wat ik een ramp vind.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Wat ik hier nog niet zie: het aantal echte bits van de schermen. Juist die hele snelle schermen van 2ms (yeah right) hebben maar 6-bit panels! Ze gaan dan weer allerlei fratsen uithalen om daar toch weer meer kleuren uit te krijgen, maar true color krijg je nooit. Vaak staat er dan "16,2 miljoen kleuren". Artikel met meer info.
Ook de diverse instellingen op monitoren zelf zijn nogal verneukeratief voor de hoeveelheid weergegeven kleuren.

Ze bedonderen je waar je bijstaat. Of ze vertellen iig maar het halve verhaal. Als beeldkwaliteit je lief is zul je moeten opletten!
Tenzij je belang acht bij spiegelende schermen (inherent aan de niet TN techniek) wat ik een ramp vind.
De coating staat er volkomen los van. Mijn S-PVA-scherm heeft mat oppervlak, m'n TN laptop is spiegelend. Persoonlijk maakt dat me niets uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Fuzzillogic op 02-01-2008 23:48 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
*schop*

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw scherm en was mij dus aan het inlezen over de verschillende panelen. In eerste instantie vond ik een Samsung 226BW of 2232BW een prima keuze maar na het lezen van allerlei klachten over de TN panelen begon ik te twijfelen.

Op dit moment heb ik nog een LG L1730S met een LM170E01-A6 panel, dit is volgens tftcentral ook een TN paneel.
Zijn alle 'oude' schermen dan TN? Als dat zo is maakt het voor mij niet zoveel uit of ik TN krijg, dan ga ik er toch vanuit dat de huidige TN schermen een betere weergave hebben dan de 'oude' schermen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Nee, oudere schermen zijn juist vaker IPS / PVA. Het wordt steeds minder omdat de grote massa alleen maar rekent met euro's per inch. Het gros van de mensen die ik spreek en zeggen dat een TN scherm prima is hebben nog nooit een side by side vergelijking tussen TN en iets anders gezien. :/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 10:02 ]

• SirNobax
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:01:
Nee, oudere schermen zijn juist vaker IPS / PVA.
Grote kans dat Gonadan gewoon een TN scherm heeft hoor.
Waar denk je dat die uitspraak van "CRT's hebben betere kleurweergave" van vroegah vandaan komt, omdat mensen zich slechts beperkten tot de, toendertijd nog dure, TN schermen. Non-TN schermen zijn altijd al stukken duurder geweest, en het is pas van de laatste tijd dat de alternatieven betaalbaar zijn voor de gewone consument.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:01:
Het wordt steeds minder omdat de grote massa alleen maar rekent met euro's per inch.
Vroeger keek men ook eerst naar hun portemonnee bij het aanschaffen van een nieuw scherm hoor, dat is echt niet iets van alleen deze tijd. 8)7

Pentaxiaan

Verwijderd

Vroeger ging men iets vaker naar de lokale winkel en that's it. Tegenwoordig jagen we online naar het goedkoopste scherm ;)

En wellicht heb je het gemist; maar veel goedkopere PVA / IPS schermen verdwijnen. Blijven alleen de belachelijk dure schermen nog over.

Niet dat ik het jammer vind dat S-PVA uitsterft, maar het is gewoon vervelend dat er zo goed als geen keus is om een klein S-IPS scherm te kopen.

Zie nog maar eens een 17/19 non-wide " S-IPS te vinden :?

• Dancing_Animal
Dat die goedkope pva/ips-en er uit gaan zal ongetwijfeld komen door de ms-hype. En dan bedoel ik niet Microsoft, maar de milliseconden. TN heeft minder milliseconden (dus goed volgens velen) EN is ook nog eens goedkoper (nog beter). Ken iemand die laatst een Samsung 226BW kocht en het had over een 'prachtige kwaliteit'.
Tip voor degene die voor ongeveer €310 inc. btw. euro een leuk, wel een beetje traag, 19" EIZO-scherm willen hebben, kijk eens bij Misco (of all resellers). Ze hebben daar de EIZO S1921 zwart in de aanbieding voor die prijs, moet je wel even zoeken, het type staat er meerdere keren in met verschillende prijzen. DAT vind ik grafisch goede kwaliteit. Traag is ie wel. Beweeg je je witte muis op een blauwe achtergrond, dan zie je even een nazweem. En bij Eizo krijg je ook nog eens 5 jaar garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Dancing_Animal op 06-05-2008 18:08 ]

• StephaN900
  • Niet online
Ik heb op het moment een 23" apple cinema display (weet niet wat voor scherm erin zit iig geen TN) en had hiervoor een samsung 225bw. Nu moet ik zeggen dat ik ook erg tevreden was met dat samsung scherm op de resolutie na.
Als ik moest kiezen tussen een 20 inch non TN scherm of een 24 inch TN scherm zou ik zeker voor de TN gaan.

• Gonadan

Gonadan

StephaN900 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:33:
Ik heb op het moment een 23" apple cinema display (weet niet wat voor scherm erin zit iig geen TN) en had hiervoor een samsung 225bw. Nu moet ik zeggen dat ik ook erg tevreden was met dat samsung scherm op de resolutie na.
Als ik moest kiezen tussen een 20 inch non TN scherm of een 24 inch TN scherm zou ik zeker voor de TN gaan.
Die apple is s-ips de samsung tn.
Zag jij duidelijk verschil?

Ik heb nu een vier jaar oude TN en vind dat eigenlijk prima kwaliteit (niet voor foto's uiteraard).
Op mijn werk heb ik Dell TN schermen en daar zie ik bijna geen problemen met kijkhoek en daardoor kleurwisselingen.
Volgens mij worden de verschillen dan ook schromelijk overdreven voor office/game gebruik een niet-TN paneel de meerprijs niet echt waard.
Om deze stelling te bevestigen of te ontkrachten zal ik van de week de stad maar eens in duiken in de hoop verschillende panelen naast elkaar te zien.

offtopic:
in de mediamarkt hier staat de helft van de schermen boven oogniveau, daar kan je dus voor geen reet vergelijken :+
en dan die eeuwige tekenfilms om het perfecter te laten lijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dancing_Animal
Gonadan schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:50:
[...]
offtopic:
in de mediamarkt hier staat de helft van de schermen boven oogniveau, daar kan je dus voor geen reet vergelijken :+
en dan die eeuwige tekenfilms om het perfecter te laten lijken.
Als er een niet-TN tussenstaat vergelijkt dat juist heel goed. Bij de TN zie je geen reet meer en bij de IPS/MVA/PVA wel (echt waar) :)
Voor vergelijken van TNs onderling is het natuurlijk heel vervelend, die dingen hebben al zo'n slechte inkijkhoek, zetten ze ze ook nog eens niet allemaal evenhoog.

[ Voor 15% gewijzigd door Dancing_Animal op 06-05-2008 20:22 ]

• DML
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 22:00

DML

Voor diegene die nog een goedkoop en groot scherm zoeken is dit misschien wat. Een 24' MVA scherm zonder input lag (OEM, o.a. Iolair MB24W) voor rond de €290 bij PixMania (er zijn 2 versies die volgens mij hetzelfde zijn).
In deze review won hij het van de Dell 2408WFP (niet alle punten maar wel algemene winnaar): http://www.behardware.com...liath-iolair-vs-dell.html

Verwijderd

Knap gedaan als je een IPS PC-monitor vind bij de Mediamarkt!
Dancing_Animal schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:06:
Dat die goedkope pva/ips-en er uit gaan zal ongetwijfeld komen door de ms-hype. En dan bedoel ik niet Microsoft, maar de milliseconden. TN heeft minder milliseconden (dus goed volgens velen) EN is ook nog eens goedkoper (nog beter). Ken iemand die laatst een Samsung 226BW kocht en het had over een 'prachtige kwaliteit'.
Tip voor degene die voor ongeveer €310 inc. btw. euro een leuk, wel een beetje traag, 19" EIZO-scherm willen hebben, kijk eens bij Misco (of all resellers). Ze hebben daar de EIZO S1921 zwart in de aanbieding voor die prijs, moet je wel even zoeken, het type staat er meerdere keren in met verschillende prijzen. DAT vind ik grafisch goede kwaliteit. Traag is ie wel. Beweeg je je witte muis op een blauwe achtergrond, dan zie je even een nazweem. En bij Eizo krijg je ook nog eens 5 jaar garantie.
Bij TN panelen wordt er ook meer opgeschept. Mijn '16 ms' Dell 2007FP met S-IPS paneel scoort in tests beter dan de "2 ms" Samsung 226BW. Als je die foto's van dat bewegende karretje bekijkt zie je dat hij gewoon beter scoort.

Onderbouwing / bron:
http://www.lesnumeriques....2=36&mo2=170&p2=1708&ph=1

De Dell 2007FP met S-IPS scherm (20" 4:3 1600x1200) is voor €374,50 thuisbezorgd (in NL) vanaf www.qsix.eu , met pixel-perfect garantie en tevens 5 jaar gewone garantie. (Sorry, niet als spam bedoeld.) Ik heb nu twee van deze schermen voor me staan en ze zijn simpelweg zichtbaar beter dan de S-PVA Samsung 204T. De vergelijking met TN is helemaal een verloren zaak voor de TN :)

• Gonadan

Gonadan

Ik was afgelopen weekend maar eens de stad in gegaan om TFT's te vergelijken.
Uiteraard hebben alle winkels de irritante gewoonte om de schermen veel te hoog neer te zetten en allemaal anders gekanteld zodat je bij voorbaat de betere (lees duurdere) panelen/schermen mooier vindt.

Toen kwam ik bij de Dynabyte alwaar mijn vriendin al vrij snel begon met het afkraken van de beeldkwaliteit van de schermen. Er waren er maar een paar die wél goed beeld hadden, deze waren in de prijsklasse 650+ (overduidelijk geen TN dus).
Dus ik ga eens goed kijken, staat de resolutie dus nét niet goed op de goedkopere schermen.
Alle maar dan ook alle schermen van 200 tot 400 euro hadden een onjuist ingestelde resolutie.
En alle schermen van meer dan 650 euro hadden de resolutie wel goed staan, en dus veel beter beeld.

Op zo'n moment geloof ik niet meer zo in toeval. Het vergelijken is dus niet echt gelukt. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Bij de Dixons hebben ze ook gewoon een hubje staan wat het signaal kloont en alles met 1280x960 aanstuurt wat dus altijd wordt opgeschaal (naar 1280x1024 / 1440x900 / 1680x1050).

Ik zie niet echt in waarom je in zo'n winkel zou gaan kijken naar monitoren. S-IPS hebben ze toch niet staan en S-PVA heeft inputlag > niet geschikt om op te gamen. Ik heb al mijn monitoren tot nog toe besteld via internet zonder van te voren gezien te hebben. Meestal de zelf de reallife vergelijking daarna past gemaakt op LAN parties enzo en ben altijd blij geweest met mijn keuzes :) (in de zin dat ik nooit een TN gekocht heb). De Samsung 204T heb ik wel spijt van gehad, maar dat kwam omdat ik niks van inputlag af wist.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2008 15:50 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:50:
Ik zie niet echt in waarom je in zo'n winkel zou gaan kijken naar monitoren.
Ik wil toch graag mijn toekomstige monitor in het echt gezien hebben.
Vandaar dat ik wat winkels ben langsgegaan. En ik moet zeggen dat er wel flink wat kwaliteitsverschillen in zitten.
Maar ik denk dat ik met een TN wel tevreden ben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

En daar kom je dus moeilijk achter in de normale winkels, want ze hebben daar geen S-IPS staan en je krijgt er niet de rust, tijd en ruimte om goed te kijken. :)

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 00:46:
En daar kom je dus moeilijk achter in de normale winkels, want ze hebben daar geen S-IPS staan en je krijgt er niet de rust, tijd en ruimte om goed te kijken. :)
En in welke winkels dan wel? Ruimte en tijd maak ik wel, rust is inderdaad nogal eens lastig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Vraag het eens bij qsix.eu zou ik zeggen.
Pagina: 1