GPU klok en GDDR klok syncen?

Pagina: 1
Acties:

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-04 07:42

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Goedemiddag, ik heb onlangs een Ati 2900XT gekocht die binnenkort op mijn deurmat valt, en nou had ik twee vragen:

1. Waarom zijn de kloksnelheden niet gesynct van de GPU en memory? Al kijk ik naar bijvoorbeeld de FSB van een computer wordt hier wel het grootste rendement mee gehaald.

2. Ik draai onder windows XP maar wil graag genieten van DX10. Nu zag ik hier een link naar een onofficiele DX10 voor XP, is dat wat? http://www.technospot.net...ows-xp-from-alky-project/

Whoever controls the spice controls the universe.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

1) Geen idee
2) Gaat niet werken :) Vista is atm the only way voor DX10 :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
bedankt voor je snelle reply, dan stel ik mezelf toch verplicht om over te stappen naar vista :( heeft iemand nog een antwoord op vraag nummer 1? ik heb geprobeerd te googlen naar deze vraaag maar er komt weinig zinnigs uit.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 10:13
Omdat een videokaart geen FSB heeft :/ .

Wil je perse de Shaders, ROP's, TMU's e.d. ook allemaal even hard laten lopen? (al doen ze dat, op de shaders na, wel, maar dat zal ongetwijfeld veranderen 'in the near future')
Je heb gewoon bandbreedte nodig, hoe snel de core draaid maakt niets uit aangezien de memory controller totaal onafhankelijk werkt (zeker bij recente ATI kaarten).
Simpel gezegd, meer = meer.

Die videokaart mannen bij Nvidia/ATI weten echt wel wat ze doen hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door SirNobax op 31-12-2007 17:30 ]

Pentaxiaan

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Hmmz, alle data dat de geheugencontroller uitleest, daar moet wat mee gedaan worden neem ik aan; door de GPU. mischien mis ik iets waardoor ik "the big picture" mis. In ieder geval bedankt voor je reply

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 07:38
Ik denk dat het verhaal niet opgaat voor geheugen. Dat hoeft echt niet synchroon te lopen met de gpu. Als je al kijkt naar gddr3 en gdd4, gddr3 is op de zelfde frequentie sneller dan gddr4 hoe zou je dat willen vertallen naar de GPU.

Verwijderd

Bij oudere kaarten was het wel 'handig' als het geheugen met de Core-clock synchroom liep. Tegenwoordig komt er een stuk meer dan een chip + geheugensnelheid, alsmede latencys alleen. Er zijn Shaders, Rops, en wat andere functies die op verschillende snelheden draaien. Allemaal synchroom gaat waarschijnlijk toch niet lukken, het komt niet voor niets van de fabriek vandaan :P

Wel is het handig als je uberhaubt overclocked, het geheugen een stukje harder te laten draaien zodat je altijd wat headroom overhoudt voor je Core-oc'.
Pagina: 1