Computer valt uit bij het draaien van spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wazza
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-03 21:16
Hallo,

Sinds de aanschaf van een nieuw systeem ben ik niet meer echt bezig geweest met mijn vorige systeem, die destijds kuren gaf (vastlopers, zwart beeld).
Nu ben ik bezig geweest om dit oude systeem weer aan de praat te krijgen, ik heb tot dusver het probleem kunnen vinden wat destijds die problemen gaven, namelijk een defecte ram-module.
Nu doet het systeem het opzich weer prima, maar nu wanneer ik spellen speel, schakelt het systeem zonder foutmeldingen na verloop van tijd zich uit.
Het draaien van Windows XP gaat prima, ook met processor belastende programmas gaat er niks mis, maar zodra ik een 3D toepassing draai, schakelt het systeem zichzelf uit, en wil daarna dus ook niet meer aan als ik de aan-knop in druk, dan moet eerst de stroom er 20 seconden af.
Ik heb mijn vermoedens dat de voeding hier de problemen veroorzaakt, aangezien de videokaart meer vermogen nodig heeft wanneer hij 3D bewerkingen moet uitvoeren.
Kan het ook zo zijn dat softwarematige of driver problemen dit kunnen veroorzaken?
Of is het inderdaad een probleem met de voeding?
Ik kan eerlijk gezegd niet zo makkelijk aan een voeding komen met genoeg vermogen om het even te testen.
Misschien nog wat advies over wat ik verder nog kan proberen?

Alvast bedankt :),

Hier nog even de specificaties van dit systeem:

Q-Tec 550 Watt Voeding
Athlon XP2700 Processor (Stock)
Asus A7V600 Moederboard (KT600)
1 GB RAM (MDT + PQI)
200 GB IDE HD (Maxtor)
300 GB Sata HD (Maxtor)
XFX Geforce 6600 GT (Deze heeft ook nog stroom nodig via molex) (Nvidia Forceware 169.21 WHQL & 169.28 gebruikt, beide met het zelfde resultaat)
Windows XP SP2 OS

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn eerste ingevingen zijn voeding en hitteproblemen.
Probeer dus eens een andere voeding (bijv die uit je nieuwepc) en bekijk de temps eens idle en als er een spel draait.

Neem ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

[ Voor 19% gewijzigd door Kurios op 31-12-2007 15:41 ]

Verwijderd

Qtec voeding :/

Je zegt het zelf al, dit lijkt me een zeer waarschijnlijke boosdoener.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou beginnen met testen met een andere voeding. Die Q-tec voedingen zijn echt heel erg bagger. Ook al zou de voeding op zich moeten voldoen kan ie goed de oorzaak van je problemen zijn.

Verwijderd

Uitvallen kan ook gebeuren als één van de componenten te heet wordt, in dit geval zou de GPU het meest logisch zijn maar ik zou alles even nakijken met bijvoorbeeld Everest of Sisoft sandra of wat je anders voor handen hebt.

Q-tec staat niet als een degelijk merk te boek, dus dat zou natuurlijk ook goed kunnen. De 550W zal niet halen in ieder geval. De vraag is of je dit nodig hebt. Misschien valt de spanning naar een te laag niveau op het moment dat je GPU aan de slag gaat waardoor het hele systeem uitvalt. Ook dus even spanning nakijken.

Als je zoekt dan is er op GoT genoeg te vinden over soortgelijke problemen.

Verwijderd

Kurios schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:37:
Probeer dus eens een andere voeding (bijv die uit je nieuwepc) en bekijk de temps eens idle en als er een spel draait.

Neem ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
^^ met hem
Probeer eerst voeding en hitte uit te sluiten.
Sinds de aanschaf van een nieuw systeem...
Voeding even uit nieuw systeem en in oud systeem -> testen of het probleem zich met deze voeding voordoet -> conclusie trekken
Optie? :)

Na hoeveel tijd exact schakelt het systeem zich uit bij het draaien van een 3D applicatie?
- Van zodra graka in 3D modus draait (quasi onmiddellijk)
- Van zodra de graka in 3D modus wel degelijk ook belast wordt
- Enige vertraging nadat de graka in 3D modus wel degelijk ook belast wordt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 15:46 ]

• Wazza
Ik heb de temps al gecontroleerd, geen van de onderdelen word te warm, ik heb het ook geprobeerd met de kast open, en dit maakte verder niks uit, behavle dan dat de temperatuur metingen lager waren.
Alhoewel werd de processor (met gesloten kast) met load wel 60 graden.
Ik heb nog log files gemaakt tijdens het spelen en ik kan nergens abnormale temperaturen of spanning afwijkingen vinden.
Voeding even uit nieuw systeem en in oud systeem -> testen of het probleem zich met deze voeding voordoet -> conclusie trekken
Optie? :)
Liever niet |:( , teveel gedoe ;) , in mijn nieuwe systeem kost het nogal veel gerommel om die voeding er uit te krijgen.
Ik was zowiezo van plan om een nieuwe voeding voor dat oude systeem te kopen omdat deze Q-Tec teveel herrie maakt.
Het zou alleen jammer zijn als het probleem dan nog niet opgelost zou zijn.
Na hoeveel tijd exact schakelt het systeem zich uit bij het draaien van een 3D applicatie?
- Van zodra graka in 3D modus draait (quasi onmiddellijk)
- Van zodra de graka in 3D modus wel degelijk ook belast wordt
- Enige vertraging nadat de graka in 3D modus wel degelijk ook belast wordt
Ik denk dat laatste, maar het is eigenlijk compleet willekeurig, soms draait hij 30 seconden en valt uit, en soms 10 minuten voordat hij uitvalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Wazza op 31-12-2007 16:02 ]

Verwijderd

Wazza schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:57:
Liever niet |:( , teveel gedoe ;) , in mijn nieuwe systeem kost het nogal veel gerommel om die voeding er uit te krijgen.
Ik was zowiezo van plan om een nieuwe voeding voor dat oude systeem te kopen omdat deze Q-Tec teveel herrie maakt.
Als je voeding wil uitsluiten gaat het je sowieso moeite kosten.
2 pc kasten naast elkaar, in het nieuw systeem alle voedingskabels uittrekken en deze insteken in de componenten van het oud systeem, moet je de voeding zelf niet uitbouwen.
Optie?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wazza schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:57:
[...]

Ik heb de temps al gecontroleerd, geen van de onderdelen word te warm, ik heb het ook geprobeerd met de kast open, en dit maakte verder niks uit, behavle dan dat de temperatuur metingen lager waren.
Alhoewel werd de processor (met gesloten kast) met load wel 60 graden.
Ik heb nog log files gemaakt tijdens het spelen en ik kan nergens abnormale temperaturen of spanning afwijkingen vinden.
Sorry maar dit heb ik nergens zien staan. Hoe moeten wij nu helpen als je maar de helft verteld?
Maar wat waren de temps?
[...]

Het kost je misschien 10-20 minuten maar kan je zo zien of het de voeding wel of niet is. Maar als je een voeding overbouwen teveel moeite vind.... dan ga ik er ook geen moeite insteken.

Bij dit soort problemen moet je proberen oorzaken uit te sluiten. Als jij dat niet wilt doen prima, maar dan is het moeilijk voor ons om te helpen.

[ Voor 71% gewijzigd door Kurios op 31-12-2007 16:48 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 20:23

mux

99% efficient!

Interessant topic, want ik heb hetzelfde probleem met een 6600LE 128 MB. Zelfde vastloopsignatuur maar ik heb:

- een Aopen 300W voeding ipv no-name 350W geprobeerd en spanningen gemonitord (alleen met multimeter, niet met oscilloscoop). Spanning blijft prima op 12.35V en 5.15V op elk moment, dus daar *lijkt* het niet aan te liggen
- koeler van vkaart schoongemaakt en AS tussen gepropt. Temps werden al niet eens te hoog, maar om het uit te sluiten toch maar geprobeerd.

Ik wacht dus af hoe dit topic zich ontwikkelt, het lijkt voorlopig ruwweg hetzelfde probleem te zijn.

Verwijderd

Ik heb dit ook eens gehad bij een computer en toen was het een geheugen reepje die kapot was.

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 19:31
Ik had ook een AMD Athlon XP 2700+,... met een Qtec voeding... Heb deze vervangen door een Thermaltake Butterfly editie 480W en al m'n problemen waaren opeens verdwenen... Ik denk zelfs dat een A-merk 300-350W wel voldoende zou zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door NetXtreme op 31-12-2007 19:03 ]

• Wazza
Sorry maar dit heb ik nergens zien staan. Hoe moeten wij nu helpen als je maar de helft verteld?
Maar wat waren de temps?
Mijn excuses, ik ben blijkbaar vergeten omdat erbij te vermelden, ik had namelijk het een beetje haast bij het typen.

Met de kast open ongeveer:

40-50 voor de CPU
40 voor de videokaart
ongeveer 30 moederboard/systeem.

Met de kast dicht heb ik het maar kort getest:

50-60 voor de CPU
ongeveer 50 voor de GPU, maar aangezien deze maar kort op volle toeren heeft gedraaid wegens die uitval zal bij langer draaien nog wel wat hoger uitvallen.
systeem ongeveer 35.
Het kost je misschien 10-20 minuten maar kan je zo zien of het de voeding wel of niet is. Maar als je een voeding overbouwen teveel moeite vind.... dan ga ik er ook geen moeite insteken.
Dat zal bij mijn kast wel heel wat langer duren dan 10 of 20 minuten, zit allemaal wat krapjes in elkaar.
Maar het gaat me niet om de moeite, dat maakt me niet zoveel uit, ik wil echter niet mijn nieuwe systeem riskeren om een oude te repareren, dus ik blijf liever van dat systeem af, aangezien hij nu perfect werkt.
Ik heb overigens nog wel een ander oudje waar een 300 watt ATX (Sweex) voeding inzit, maar ik denk dat die voeding niet genoeg vermogen heeft om dat andere systeem te trekken, maar ik kan het proberen.
Maar ik zal nog eens even wat rondvragen, ik heb nog wel een kennis die spaart allemaal onderdelen, die zal misschien nog wel een losse voeding hebben om te proberen.
Mijn vraag was echter ook meer of het mogelijk iets anders kon zijn waar ik nog niet aan gedacht had, maar 't blijkt toch wel uit de reacties dat het waarschijnlijk een voedingsprobleem is.
Ik heb dit ook eens gehad bij een computer en toen was het een geheugen reepje die kapot was.
Dit kan bij mij ook mogelijk zijn, ik had eerst 3x512 MB erin zitten en toen liep ie als maar vast, het geheugen getest en er kwamen allemaal foutmeldingen tevoorschijn, dus er een reepje uit gehaald en toen ging de test wel goed.
Pagina: 1