Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Baan in de ICT zonder opleiding

Pagina: 1
Acties:
  • 8.514 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tjirp
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
Hallo allemaal,

momenteel werk ik als systeembeheerder bij een klein kantoor, ik ben hier verantwoordelijk voor alles waar een stekker aan zit.

Maar ik wil graag verder, mijn passie bij computers ligt in programmeren maar alles wat ik online vind vraagt om een opleiding. Ik heb zelf een opleiding MBO gevolgd netwerkbeheerder, maar dat was niks voor mij en ben hier na 1 jaar mee opgehouden. momenteel werk ik al een jaar hier als systeembeheerder, ben onderhand 19 jaar geworden en doe een part-time opleiding aan de open-universiteit (informatica).

Hoe vind je een baan in de richting van programmeren (voorn. php/mysql/java/html),

Ik kom er namenlijk niet uit, aan de ene kant wil ik best 40 uur werken, maar dan moet mijn werkgever mij dus de mogelijkheid geven intern opleidingen te volgen of cursussen. Ik vind het ook niet erg om 20 uur ergens te werken en mijn huidige studie door te zetten.

probleem is gewoon dat ik geen papiertje heb.

hebben jullie hier ervaring mee, en hoe happig zijn bedrijven op jongens zoals mij die wel een beetje kunnen programmeren maar dit nog niet bewezen hebben.

Verwijderd

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me een heel moeilijk verhaal om zonder diploma een baan in het programmeren te vinden. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar het lijkt me niet dat er bazen zijn die daar happig op zijn.

Is een thuis studeer opleiding naast je huidige baan niets? Je krijg het dan wel erg druk, maar je leert tenminste door en je hebt op het einde een papiertje. En je bent 19 jaar geworden? Een mooie leeftijd om alsnog aan een full-time opleiding te beginnen, of niet?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 11:44 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Een baan als netwerk/systeembeheerder lukt misschien nog wel als je daar wat ervaring in hebt en niet te hoge salariseisen stelt. Geef aan dat je meer wilt doen, in de richting van de website beheren, zo kun je meer leren van PHP of ASP en (beter) leren programmeren.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Doom1985: die OU opleiding is (als het een bachelortitel oplevert) al een redelijke thuisopleiding :P

Heb je al significante applicaties of sites ontwikkelt met Java (of php)? Zo niet (even advocaat van de duivel spelen): waarom zou men je al in dienst nemen voordat je (aantoonbare) kennis van zaken hebt, zeker als je al een keer een opleiding bent gestopt en dus moet gokken dat dat niet weer gebeurd? Wat ga je betaald doen in de tussentijd? Je zou inderdaad kunnen solliciteren voor een laag-niveau beheerderspositie in een ontwikkelclub en daarbij aangeven dat je ambitie is om over een of twee jaar te willen ontwikkelen.

Je bent idd. pas 19 en hebt vast nog recht op studiefinanciering. Ik zou, als je echt die kant op wilt, een gewone opleiding gaan volgen en dan stinkend je best doen om er zsm doorheen te lopen. Is die OU opleiding niet te versnellen door iets minder te gaan werken?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

SeatRider schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:46:
Een baan als netwerk/systeembeheerder lukt misschien nog wel als je daar wat ervaring in hebt en niet te hoge salariseisen stelt. Geef aan dat je meer wilt doen, in de richting van de website beheren, zo kun je meer leren van PHP of ASP en (beter) leren programmeren.
Ook daar worden opleidingen gevraagd, zeker in het serieuzere netwerk/systeembeheer. Een serieus bedrijf wil gewoon aantoonbare kennis (en ervaring), zeker nu de markt nog niet zo heel ruim is wat betreft banenaanbod op dit gebied.

Zonder opleiding kun je waarschijnlijk beter insteken op helpdesk oid en zorgen dat je alsnog een opleiding afrond. TS is momenteel systeembeheerder en is op zoek naar iets anders.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Wij hebben met enige regelmaat medewerkers zonder diploma in dienst genomen. Deze laten we dan starten op de supportdesk en geven we intern de cursussen om de benodigde kennis bij te spijkeren.

Hoe het dan verder gaat is volledig afhankelijk van de inzet en motivatie van de persoon zelf. Werken in de ICT zonder opleiding is zeker mogelijk!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
Tjirp schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:34:
ben onderhand 19 jaar geworden en doe een part-time opleiding aan de open-universiteit (informatica).
Op welk niveau ligt deze opleiding? Universitair of HBO is erg nuttig, terwijl MBO informatica over het algemeen niet als een goede basis voor software engineering wordt beschouwd.
Hoe vind je een baan in de richting van programmeren (voorn. php/mysql/java/html),
Indien je je propedeuse universitair/HBO informatica hebt dan zou het niet moeilijk moeten zijn om een bedrijf te vinden om te gaan werken als software engineer. Het halen van het eerste jaar toont aan dat je zeer waarschijnlijk de capaciteiten hebt. Daarnaast ben je met 19jr erg jong en goedkoop waardoor een een werkgever best wat risico kan nemen. Kwestie van het volgen van de opleiding en solliciteren naar een baan als software engineer.

In tegenstelling tot anderen hier zie ik niets in het hebben van een fulltime beheer-/supporbaan met doorgroei naar software engineering. Tegen de tijd dat je de stap echt wil maken, ben je klein gehouden met het beheerwerk en heb je alleen theorerische kennis van je opleiding op het gebied waar je op aan de slag wilt, maar ook duurder.

Op jouw leeftijd zou ik ook nog zeker overwegen om een fulltime opleiding te gaan doen met daarnaast een relevante bijbaan:)

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 31-12-2007 12:02 ]

• Tjirp
@Seatrider
ik ben momenteel systeembeheerder en hoewel ik het leuk vind is het zeker niet wat ik later wil worden. Daarnaast heb ik hier geen doorgroei mogelijkheden, ik zit hier al aan het plafond aan wat ik mag en hoewel ik hier en daar nog wel iets leer vind ik het hier te makkelijk voor mij.

@F_J_K
Nee ik heb nog niks groot gedaan, ik zit er aan te denken om gewoon voor mezelf wat webapplicaties te schrijven die enigzins nutteloos zijn maar gewoon om aan te tonen wat ik kan er natuurlijk meer ervaring op te doen.
Hoewel ik inderdaad recht heb op studifinanciering is alleen school geen optie. Ik woon samen met mijn vriendin en mijn vaste lasten per maand liggen rond de 400 euro, (koophuis). hiernaast moet ik nog eten, roken, alles. dus een minimaal inkomen van 1000euro per maand (wat ik nu heb) is gewoon nodig om een normaal leven te kunnen lijden.
Daarnaast mag ik niet naar een HBO of Universiteit om een gewone studie te volgen. Ik heb mijn VWO en havo niet afgemaakt en moet dus 21 zijn om zonder vooropleiding in zo' n studie terecht te komen, daardoor heb ik gekozen voor de thuisstudie aan de ou. Dit levert, als ik alles af heb wel een bachelor diploma op.

De OU studie is trouwens binnen 1 dag af te ronden als je de kennis hebt, alleen moet ik hier iedere maand nog voor sparen. 1 module kost 250 euro. ik moet 40 module's halen voor de bachelor. voor iedere module staat 100 uur en mag ik 3 tentamen kansen gebruiken. Het tempo dat ik wil is 12/per jaar, het tempo dat mij nu lukt is 6/per jaar. met dit tempo haal ik hem binnen 6,5 jaar. gezien een normale HBO studie 4 jaar duurt (incl. stage) vind ik dat niet slecht gezien ik (momenteel) 20 uur per week werk.

Waar ik mij, nu, heel erg van bewust ben is dat ik het gewoon verkloot heb, tot een jaar geleden was het "Leven de lol". en dat heeft ervoor gezorgt dat ik nu sta waar ik nu sta. in het afgelopen jaar ben ik verhuisd naar een eigen huis, heb ik een mooie baan gevonden en ben ik weer vol moed begonnen aan een opleiding, alleen realiseer ik mij gewoon dat deze baan niks voor mij is, 1 jaar lukt nog wel maar ik wil gewoon niet langer, en dan heb ik liever nu een nieuwe baan dan dat ik over 1 jaar werkloos thuis zit.

ps1. Ik realiseer mij dat ik het vern**kt heb door geen 1 opleiding af te maken.
ps2. De eigenlijke vraag is: "Hoe hebben jullie je baan gevonden waar je nu werkt, is dit mogelijk met mijn situatie (wel bezig met opleiding maar niet afgerond)"

@rukapul
mijn huidige opleiding is Bacherlor met een mogelijkheid voor master aan het eind.
In tegenstelling tot anderen hier zie ik niets in het hebben van een fulltime beheer-/supporbaan met doorgroei naar software engineering. Tegen de tijd dat je de stap echt wil maken, ben je klein gehouden met het beheerwerk en heb je alleen theorerische kennis van je opleiding op het gebied waar je op aan de slag wilt, maar ook duurder.
hier ben ik het met je eens, echt waar, waar ik zelf misschien aan dacht is een trainee-ship (betaalde opleiding door de baas / interne cursusses maar dan wel beginnen met programmeren en niet helpdesk oid.)

[ Voor 11% gewijzigd door Tjirp op 31-12-2007 12:06 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Tjirp schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:03:
@Seatrider
ik ben momenteel systeembeheerder en hoewel ik het leuk vind is het zeker niet wat ik later wil worden. Daarnaast heb ik hier geen doorgroei mogelijkheden, ik zit hier al aan het plafond aan wat ik mag en hoewel ik hier en daar nog wel iets leer vind ik het hier te makkelijk voor mij.
Daarom ook zoeken naar een baan waar je met je huidige ervaring wel iets kan (dus werkplek of systeembeheer) maar waar je wel door kan groeien tot iets met programmeren, zoals website beheerder oid.
ps1. Ik realiseer mij dat ik het vern**kt heb door geen 1 opleiding af te maken.
ps2. De eigenlijke vraag is: "Hoe hebben jullie je baan gevonden waar je nu werkt, is dit mogelijk met mijn situatie (wel bezig met opleiding maar niet afgerond)"
Ja dat is mogelijk. Ik ben zelf op mijn 19e gestopt met HBO en daarna anderhalf jaar detailhandel, twee jaar helpdesk/support, drie jaar software ontwikkeling en projectmanagement, vijf jaar consultant/trainer en nu projectmanager/consultant.

Het kan wel, maar ik ben nu 30+ en om mij heen slechts 21 jarige gastjes die hetzelfde doen. Maar goed, ik heb dan wel weer een brede ervaring :)

• Bor

Bor

SeatRider schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:06:
[...]

Daarom ook zoeken naar een baan waar je met je huidige ervaring wel iets kan (dus werkplek of systeembeheer) maar waar je wel door kan groeien tot iets met programmeren, zoals website beheerder oid.
Hmm, over het algemeen zien veel mensen website beheerder niet echt als doorgroeien maar meer als naar wat anders groeien. Natuurlijk is systeembeheer an sich als titel ook erg vaag. Bij sommige bedrijven noemen ze je al beheerder wanneer je geen opleiding hebt of mbo terwijl anderen echt HBO+ en certificaten eisen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Bor de Wollef schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:27:
[...]
Hmm, over het algemeen zien veel mensen website beheerder niet echt als doorgroeien maar meer als naar wat anders groeien. Natuurlijk is systeembeheer an sich als titel ook erg vaag. Bij sommige bedrijven noemen ze je al beheerder wanneer je geen opleiding hebt of mbo terwijl anderen echt HBO+ en certificaten eisen.
True. Maar een beetje images uitrollen en gecrashte harde schijfjes vervangen, terwijl je in de vrije uren wat pielt met PHP op de website, lijkt me dat daar nog wel bedrijfjes op zitten te wachten. Misschien een VO/MBO school bij je in de buurt?

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 22:30
Tjirp schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:03:
Waar ik mij, nu, heel erg van bewust ben is dat ik het gewoon verkloot heb, tot een jaar geleden was het "Leven de lol". en dat heeft ervoor gezorgt dat ik nu sta waar ik nu sta. in het afgelopen jaar ben ik verhuisd naar een eigen huis, heb ik een mooie baan gevonden en ben ik weer vol moed begonnen aan een opleiding, alleen realiseer ik mij gewoon dat deze baan niks voor mij is, 1 jaar lukt nog wel maar ik wil gewoon niet langer, en dan heb ik liever nu een nieuwe baan dan dat ik over 1 jaar werkloos thuis zit.

Op je 19e kun je nog niet zo heel veel verkloot hebben op carrierevlak, aangezien je nog veel tijd hebt, ook al is het misschien lastig om voltijd te studeren.

Wat je kunt doen is mikken op de propedeusevakken van de informatica-opleiding aan de OU en zodra je die hebt overstappen naar een deeltijd-opleiding HBO informatica in de avonduren. Dat is regulier collegegeld (1500,- per jaar) en een paar boeken, maar aftrekbaar van de belasting. Kost dus evenveel als die 6x250,- die je nu doet, maar als je in het reguliere tempo werkt kun je dat in drie jaar doen (ze zullen je vrijstelling voor de propedeuse geven omdat je al een bachelor propedeuse hebt dan).

In dat tempo kun je over vijf jaar een HBO informatica diploma halen. Als je naar een HBO gaat waar ze een software engineering minor aanbieden (uit mijn hoofd Amsterdam, Leiden en Utrecht sowieso, Den Haag en Rotterdam niet, de rest weet ik niet) dan heb je op je 24e eigenlijk een zeer interessant CV. 24 jaar, 5+ jaar werkervaring (niet software engineering maar wel professioneel) en een relevant diploma zijn.

[rant]
Het belangrijkste is echter: goed zijn in je werk. Leer programmeren, lees boeken, bekijk opensource projecten, rapporteer bugs en probeer er zelf patches voor te maken. Maak een weblog en maak daar zelf templates voor, maak een mashup op je weblog met google maps, etc. Ik heb inmiddels honderden CVs voor software engineers gezien en als ik er eentje onder ogen krijg van iemand van begin twintig die geen diploma's heeft maar die wel in deeltijd aan het halen is en ik bij het intikken van zijn naam in google een weblog te zien krijg waaruit blijkt dat hij daadwerkelijk met software maken bezig is en er getuige zijn eigen site goed mee uit de voeten kan, dan is de kans groot dat je uitgenodigd wordt (in tegenstelling tot iemand met een universitair diploma die al jaren geen boek meer heeft opengeslagen en alleen kan functioneren als de sneltoetsen staan zoals'ie gewend is).
[/rant]

• Bor

Bor

SeatRider schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:31:
[...]

True. Maar een beetje images uitrollen en gecrashte harde schijfjes vervangen, terwijl je in de vrije uren wat pielt met PHP op de website, lijkt me dat daar nog wel bedrijfjes op zitten te wachten. Misschien een VO/MBO school bij je in de buurt?
Tja, images uitrollen is dan ook geen taak voor systeembeheer. Daar zit hem nu juist een onderdeel van het hele probleem rond functienaamgeving. Bij sommige bedrijven noemen ze dat inderdaad systeembeheer maar sec genomen vind ik dat je dat niet zo mag noemen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
@TS: je komt er nu waarschijnlijk nog niet voor in aanmerking, maar waar je zeker eens naar moet kijken is HBO duaal (4dgn werken, 1dag leren) informatica (HIO) oid. Tot die tijd zou ik zoals hierboven al genoemd is deeltijd OU voortzetten en tzt overstappen naar een regulier HBO (met mogelijkheid tot duaal).

• Tjirp
Ten eerste, bedankt voor alle reactie. (*natuurlijk een gellukig nieuwjaar*).
Ik ben blij dat velen van jullie mijn gevoel bevestigd hebben, gewoon die OU afmaken en ondertussen voor jezelf wat dingen doen.

de tip om alleen OU Propadeuse te halen om daarna een HBO duaal te doen is ook een leuke.

Ik weet genoeg,
bedankt allemaal.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
Ik wil nog wel een reactie toevoegen ;-) Ook ik ben niet verder gekomen dan 1 jaar MBO. Maar toch heeft mij dat geen windeieren gelegd. Ben inmiddels coordinator in het testvak en verdien niet onaardig (vaak meer dan mijn gemiddelde testcollega op dezelfde leeftijd). Om het testvak in te komen heb ik aan moeten tonen (d.m.v. een assessment) dat ik een HBO werk-/denkniveau heb. Is een prima aanbeveling uitgekomen en inmiddels alweer een aantal jaar in dat vak. Ook alweer een paar keer gejobhopped. En dat gaat prima als je een goeie inzet toont en kunt laten zien dat je m.b.v. trainingen jezelf wel kennis bijspijkert.

Je bent nog jong (shit, nou voel ik mij oud). Maak inderdaad je opleiding af. Het maakt het wel makkelijker. Een aantal bedrijven neemt je gewoon niet aan zonder HBO (zegt men, maar ik ben er nooit tegenaan gelopen). Vroeg beginnen heeft wel als voordeel dat je snel stijgt in salaris.

• StevenK
  • Laatst online: 20-11 16:10
Ik heb een heel aardige IT carrière achter de rug, zonder enige opleiding op dat gebied. Als je gaat werken voor een werkgever die aandacht heeft voor z'n mensen en niet voor iemand die in mensen handelt, dan zijn die papiertjes helemaal niet zo belangrijk, wanneer je relevante werkervaring hebt.

Nu geef je zelf al aan dat je je toekomst zoekt in ander werk dan je nu doet en het idee wat je zelf hebt, om maar eens wat nuttige dingen te programmeren lijkt misschien aardig om deze ervaring toch op te doen, maar is waarschijnlijk contra-productief.

De ervaring die een werkgever bij jouw zoekt is niet zozeer kennis van een specifieke taal of omgeving, maar ervaring met gestructureerd ontwikkelen van software. En het klopt dat er op dat gebied allerlei cursussen worden gegeven, maar wat je ook zou kunnen doen is mee helpen ontwikkelen aan open source software. Zeker de grotere open source projecten, maar vaak ook kleinere, worden heel projectmatig ingericht op dezelfde wijze als dit in de commerciële wereld gebeurt (overigens niet in de laatste plaats omdat het vaak professionele ontwikkelaars / projectleiders zijn die van hun werkgever de ruimte krijgen om hieraan te werken of dat in hun eigen tijd doen, maar hoe dan ook hun professionele kennis en ervaring in het project inbrengen).

Nu heb ik net gezegd dat papiertjes helemaal niet zo belangrijk zijn. Wel is het zo dat er genoeg omgevingen zijn waar de groeimogelijkheden voor mensen die niet een aantoonbaar HBO of WO niveau hebben minder zijn dan voor mensen die dat wel hebben. Daarbij biedt zo'n studie je ook nog eens de theoretische basis die je helpt bij het op een gestructureerde manier omgaan met IT.

Ik denk dat je huidige situatie, 20 uur werken en de rest voor studeren gebruiken, een heel aardige is. Kun je je werkgever niet zo ver krijgen je studie te betalen? Dan heeft je werkgever daar tegenover de zekerheid dat jij de komende 5 à 6 jaar daar blijft werken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 21:36

PromWarMachine

Forsaken Archer

Er zijn genoeg bedrijven die mensen zoeken. Mijn werkgever is ook niet meer zo kieskeurig als het om opleidingen gaat. Dat komt omdat we hier mensen gehad hebben met een afgeronde HBO opleiding en zelfs iemand met een weterschappelijke titel. Die mensen zijn in hun proeftijd weggestuurd, omdat ze niet genoeg programmeerinzicht bleken te hebben, ondanks hun relevante opleiding.

En dan ik, ik ben nog niet afgestudeerd, maar ben aangenomen sinds ik hier mijn MBO niveau 4 afstudeerstage heb gevolgd. Sindsdien werk ik er parttime, maar m'n werkgever heeft liever dat ik vandaag in vaste dienst kom dan morgen. :)

Als je op zoek gaat naar bedrijven zou ik wel willen adviseren kleinere bedrijven op te zoeken. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat ze een opleiding eisen of een assessment voor je hebben, hoewel dat laatste niet altijd een nadeel hoef te zijn.

Dividend for Starters

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
@TS: als je in een klein bedrijf werkt, kan je ook beginnen met projectjes op te nemen. Heb je een stuk inzet wat leuk staat op je CV, en je doet wat ervaring op.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Er worden momenteel weer veel testers gezocht. Voor testen bestaat geen opleiding. Je moet alleen een beetje aantonen over HBO werk/denk niveau te beschikken. Wat je dus zou kunnen doen is proberen ergens aan de slag te komen als junior test engineer. Een test cursus (desnoods zelfstudie van een aantal test techniek-boeken) is hooguit een paar weekjes werk.

In de tussentijd in je vrije tijd heel veel programmeren en duidelijk aan je baas laten weten dat je graag programmeur wilt worden, dan krijg je wellicht wat cursussen via je bedrijf.

Tester wordt je zo, een goede tester echter niet. Dat heb je in je of niet ;)

En als je dan eenmaal wat programmeerdiploma's op je CV hebt en aantoonbare werkervaring in de IT, is er genoeg werk als programmeur voor je. Je bent dan ook nog laag in de 20, dus heb je heel je carriere nog voor je.

[ Voor 14% gewijzigd door FunkyTrip op 08-01-2008 10:24 ]

Dit dus.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ken voldoende mensen die door zelfkennis en zelfstudie voldoende kennis hebben opgedaan om een goedbetaalde baan in de IT te krijgen. Sowieso denk ik dat voor programmeren er meer abstracte eisen bestaan dan voor systeembeheer alhoewel beiden natuurlijk veel voordeel hebben bij creativiteit, inzicht en "veel en vaak ermee werken".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Bij steeds meer bedrijven kun je als je geen opleiding hebt als trainee aan de slag. Meestal in het begin wat minder salaris, maar wel een betaalde opleiding in de tijd van de baas. Daarmee haal je dan wat certificaten, ga je uiteindelijk weer meer verdienen, en heb je op eens wel wat opleiding. Het is wel een investering in je zelf, je verdient meestal niet echt veel als trainee.

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-11 22:52
Ik ben ook het programmeervak ingerold met een Communicatie opleiding, dus dat zegt weinig.
Echter wel HBO opleiding gedaan, en daarna bij een detacheringsburo gezeten dat zich richt op afgestudeerden.

Verwijderd

FunkyTrip schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 10:22:
Er worden momenteel weer veel testers gezocht. Voor testen bestaat geen opleiding. Je moet alleen een beetje aantonen over HBO werk/denk niveau te beschikken. Wat je dus zou kunnen doen is proberen ergens aan de slag te komen als junior test engineer. Een test cursus (desnoods zelfstudie van een aantal test techniek-boeken) is hooguit een paar weekjes werk.

In de tussentijd in je vrije tijd heel veel programmeren en duidelijk aan je baas laten weten dat je graag programmeur wilt worden, dan krijg je wellicht wat cursussen via je bedrijf.

Tester wordt je zo, een goede tester echter niet. Dat heb je in je of niet ;)

En als je dan eenmaal wat programmeerdiploma's op je CV hebt en aantoonbare werkervaring in de IT, is er genoeg werk als programmeur voor je. Je bent dan ook nog laag in de 20, dus heb je heel je carriere nog voor je.
Wat je zegt geldt imho voor alle IT-baantjes. Voor programmeur heb je op het HBO ook geen aparte "programmeer-opleiding". Wat echter wel klopt is dat ze veel testers schijnen te zoeken.

Maar wat programmeur betreft; je zou wat detacheerders kunnen proberen. Als zo'n toko jou ergens makkelijk weg kan zetten tegen een leuk tarief dan gaat het ze echt niet boeien wat voor opleiding je hebt. Als ze je uitnodigen voor een gesprek brengt een vlotte babbel je een heel eind, en nodigen ze je niet uit tja... niet geschoten is altijd mis.

Verwijderd

Jouw probleem is dat je geen papier hebt, als je goed bent in je werk dan zal je werkgever helpen om je te verhogen dus cursses laten volgen dus buitenaf laten studeren, maar omdat je geen papieren hebt ben je goedkoop voor hun. Dus laten ze je niet gaan wat je beste kan doen is bij je werkgever vragen, als je zou willen ondersteunen door curssesen te volgen.

Je kan je zelf ook uitbreiden door certificaten te behalen zoals bij loi.nl. Als ik jouw was, zou ik me zelf uitbereiden alles op internet zoeken + Papieren binnen halen dankzij je wergever en dan hoger salaris vragen.

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik heb op een 40-tal banen gesolliciteerd (meerendeels via detachering, wel vast contract). Hier werden altijd papieren geeist, van MS-certificering tot HBO-diploma. Ik heb er geen, maar door het tonen van passie (vanaf 8e begonnen met programmeren, veel prive-projecten) en vakmanschap (gebruik algemene standaarden, goede documentatie, changelogs, etc.) via mijn CV èn het uitstralen van een gezonde dosis zelfvertrouwen ben ik tot nu toe maar 1 keer afgewezen. Middelbare school heb ik niet eens afgemaakt (Gymnasium), omdat de dingen waar ik interesse in had òf niet aanwezig waren, òf van een erg laag niveau waren. Aan de ene kant stom dat ik die 2,5 jaar niet ff doorgeleerd heb, aan de andere kant heb ik mijn passie kunnen omzetten in betaald werk. Programmeren, netwerken, ontwerpen, consulting, databases, etc.
Momenteel heb ik nog steeds geen echte papieren (paar MS certificaten die in mijn ogen niet veel waard zijn), verdien tussen de 65.000 en 95.000 per jaar en ik heb bijzonder interessante opdrachten.
Dus het kan wel zonder papieren.
Ik heb het idee dat de huidige opleidingen een wat hoger niveau hebben en dat het wel interessant is voor de huidige generatie om een goed papiertje te halen (niet voor het papiertje, maar voor de kennis), dus als je het zou kunnen combineren zou ideaal zijn.
Maar... doe wat met die passie. Ontwikkel iets wat jou aanspreekt. Niets is beter voor een gepassioneerd programmeur dan een gepassioneerd onderwerp om mee aan de slag te gaan. En dat staat dan weer mooi op je CV.

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:49
Een diploma dient niet enkel als toegangsbewijs tot een job.
Door het op die manier te doen mis je een gigantische hoeveelheid persoonlijke ontwikkeling en algemene wijsheid die gevormd wordt op de middelbare school, en vooral hoger onderwijs.
Of moest je voor die talloze jobs die je al gehad hebt ook geavanceerde wiskunde en fysica leren, en boeken van Flaubert in het Frans lezen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:42:
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me een heel moeilijk verhaal om zonder diploma een baan in het programmeren te vinden. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar het lijkt me niet dat er bazen zijn die daar happig op zijn.

Is een thuis studeer opleiding naast je huidige baan niets? Je krijg het dan wel erg druk, maar je leert tenminste door en je hebt op het einde een papiertje. En je bent 19 jaar geworden? Een mooie leeftijd om alsnog aan een full-time opleiding te beginnen, of niet?
Ik was zelf toen ik 16 begon, programmeer inmiddels jaartje of 5 en heb er geen opleiding voor. Je kunt makkelijk werk vinden in deze wereld, ook zonder diploma's, als je maar een doorzetter bent en enorme motivatie hebt. Ga een paar jaar werken bij kleine bedrijven (hop desnoods een beetje) en ga daarna pas écht solliciteren. Met wat referenties kom je een heel eind.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:35:
[...]

Ik was zelf toen ik 16 begon, programmeer inmiddels jaartje of 5 en heb er geen opleiding voor. Je kunt makkelijk werk vinden in deze wereld, ook zonder diploma's, als je maar een doorzetter bent en enorme motivatie hebt. Ga een paar jaar werken bij kleine bedrijven (hop desnoods een beetje) en ga daarna pas écht solliciteren. Met wat referenties kom je een heel eind.
Tja, je kunt er makkelijk werk in vinden, maar als jij bij mij met dergelijke dingen afkomt en blijft volharden, dan zou je al even makkelijk weer op straat staan ...

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 16-01-2008 10:43 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Zelf heb ik geen diploma, maar ben wel sinds m'n 12de ofzo aan't programmeren. Tussen toen en nu heb ik aan heel wat kleine thuisprojectjes gewerkt(en dat doe ik nog steeds). Met die dingen op m'n CV(verder enkel een middelbaar onderwijs-diploma en wat niet-relevant werk als klantenadviseur bij een call-center) had ik bij m'n 2de sollicitatie al 'prijs'.
Ondertussen werk ik bijna 3 jaar bij dat bedrijf met C++.

• Tjirp
Ik ben blijdat hier nog steeds replys worden geplaats, dat ten eerste, bedankt allemaal.

Een paar tips die hier staan zijn denk ik erg handig, ook voor mij. ik ben, zoals eerder getipt, begonnen aan mijn eigen portfolio. Deze wil ik ook echt goed gaan doen, want het is toch je eigen persoonlijke advertentie.

Daarnaast leer ik iedere keer weer als ik iets maak, ik ben niet zoals iedereen hier, die aangeven meerdere jaren ervaring te hebben in het programmeren, ik ben, tot nog toe, bezig geweest met kleine stukjes van veel verschillende talen. ipv. te focusen op 1 taal. waardoor ik nergens echt goed in ben, maar wel van alles wat weet.

De meeste replys hier geven mij ook weer moed (bij gebrek aan een betere omschrijving). ik heb er weer zin in en ben van plan begin juni/juli te beginnen met studeren, mijn huidige contract loopt af op 1/1/2009. dus heb ik dan een half jaar om iets te vinden.

Na mijn portfolio website te hebben gemaakt wil ik ook gaan kijken op sourceforge.net (geloof ik). om daar aan een Open source project mee te doen, om hiermee mijn portfolio aan te speken. Echt veel kan ik er namenlijk niet opzetten.

Een ander probleem dat ik tegenkom bij mezelf, ik programeer pas iets als ik het nodig heb, en dat is niet veel. Pas als ik de behoefte heb aan een dergelijk programma zal ik daar eens naar gaan kijken. ik maak niet "zomaar" en programma om te leren (als je begrijpt wat ik bedoel). waardoor mijn portfolio nog een beetje dunner zal zijn.

om even een nieuwe vraag te stellen, hoe hebben jullie jezelf geleerd om te programmeren? ik bedoel, leren programmeren is niet zo moeilijk (of je googled, of koopt een boek). maar, waar ben je mee begonnen. Werkte je aan je eigen projecten, of probeerde je voor andere iets te maken. Keek je vooral op forums om daar problemen op te lossen of maakte je alleen kleine scripts?

Verwijderd

Tjirp schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:32:
[...]
om even een nieuwe vraag te stellen, hoe hebben jullie jezelf geleerd om te programmeren? ik bedoel, leren programmeren is niet zo moeilijk (of je googled, of koopt een boek). maar, waar ben je mee begonnen. Werkte je aan je eigen projecten, of probeerde je voor andere iets te maken. Keek je vooral op forums om daar problemen op te lossen of maakte je alleen kleine scripts?
Ikzelf leerde bijna alles via zelfstudie en praktijkervaring. Forums zoals deze en online tutorials hebben ook veel geholpen, maar projectjes, google en doorzettingsvermogen zijn het meest waardevol geweest. Het leuke van programmeren is dat je aan je code kan zien hoe je evolueert en dingen anders en beter gaat bekijken en dat het leerproces eigenlijk nooit stopt. Dat motiveert me enorm :)

Verwijderd

Hoi hoi,

Ik wou graag reageren op het hier boven staande bericht.

Ik heb in 6 maanden tijd een korte opleiding gevolgd tot beheerder netwerk besturingssystemen.
Dit was een omscholingstraject betaald door het GAK.
Dit was in het jaar 2003 van Juni t/m November.

Voor ik het traject kon halen was het omscholings bedrijf failliet, ik kon nog net mn certificaat halen maar een natraject/stage was niet meer mogelijk.

De bedrijven waar ik solliciteerde vroegen om wat meer werk ervaring en wilde mij intern niet opleiden vanwege of te weinig tijd of vanwege het geld.
Toen ben ik eigenlijk een beetje in een diep dal terecht gekomen van job coaches en het GAK.

Nu ben ik werkzaam als grondwerker/strater maar dit is niet echt waar ik mee door wil gaan voor de rest van mijn werkende leven.

Weet iemand misschien een bedrijf in de regio Rotterdam wat mensen opleid in de ICT sector en daarmee bedoel ik dan een soort betaalde opleiding binnen een bedrijf.

Groetjes en bedankt voor jullie tijd...

Arjen H

:)

Verwijderd

Ook ik heb geen ICT opleiding gehad, maar wel een opleiding op HBO niveau wat totaal anders is dan een ICT opleiding, namelijk Commerciele Economie.

Momenteel ben ik werkzaam als Test Consultant en hier leer ik "elke" dag iets nieuws bij op het gebied van ICT. Niet alleen testen, maar ook andere ICT 'zaken' zoals XML. RUP, Prince2 etc. behoren tot de mogelijkheden. Volgend jaar kan ik een andere business unit kiezen en dan krijg je weer andere trainingsmogelijkheden. Het blijft gelukkig allemaal niet bij trainingen en opleidingen, maar ook speciale thema-avonden (die niet altijd business unit gerelateerd zijn) over moderne ICT issues.

Kortom: je hebt niet altijd een ICT opleiding nodig om in de ICT te kunnen werken. Zoek goed naar werkgevers die je de mogelijkheid geeft om je te ontplooiien, zoals traineeships (in mijn geval voor testers) en het belangrijkste is, geef aan dat je affiniteit hebt met ICT en dat je graag in de ICT wereld bezig bent. Dan kom je al heel ver

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 01:00

Addict

Het leven is een plak kaas.

http://www.marktplaza.nl/Diploma-zonder-studie-5612775.php

Als je een paar centen over hebt kan je dit overwegen.

Addict

Verwijderd

haha!

Maar dat is valsheid in geschrifte. En wanneer ze dit op gaan vragen is dat certificaat vals. Dan besta je niet eens als afgestudeerde...

Neen. Fijne link hoor :P
Pagina: 1