Hot pixels op CCD/CMOS

Pagina: 1
Acties:

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn nieuwe EOS 30D blijkt bij wat langere sluitertijden en hogere ISO-waarden wat last te hebben van hot pixels. (variërend van 1-2 bij 1 sec., ISO 400 tot circa 30 bij 30 sec., ISO 1600) Nu vraag ik me af hoe dat bij jullie is en hoe jullie hiermee omgaan. Naar het schijnt heeft elke camera hier in meer of mindere mate last van maar toch wil ik eens zien hoe dat met de camera's hier zit.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat schijnt te werken: datum meer dan 1 maand vooruitzetten en dan foto's maken. De camera schijnt periodiek te checken en dan hotpixels te remappen. Door deze truc forceer je die check.
Daarna kun je de datum weer terugzetten.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

doet mijn 400D ook wel, gebruik de ruisreductie voor lange sluitertijden eventjes, dan past ie een dark frame substraction toe en dan zijn de meeste hot pixels wel weg

• Commendatore
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:35:
Wat schijnt te werken: datum meer dan 1 maand vooruitzetten en dan foto's maken. De camera schijnt periodiek te checken en dan hotpixels te remappen. Door deze truc forceer je die check.
Daarna kun je de datum weer terugzetten.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Ik heb het even geprobeerd maar het heeft hier geen effect. Volgens mij was het wel zo dat dat bij een ander merk en type camera wel zo ging, ben alleen even kwijt welke dat was.
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:36:
doet mijn 400D ook wel, gebruik de ruisreductie voor lange sluitertijden eventjes, dan past ie een dark frame substraction toe en dan zijn de meeste hot pixels wel weg
Dat haalt het ergste inderdaad weg, er blijven er dan nog een paar over.

Verwijderd

Poosje terug is hier een optie langsgekomen voor (ik dacht) de 350D. Staat ook op het forum van dpreview vermeldt. De precieze werking weet ik niet meer, maar ik dacht dat je met lensdop erop de camera naar beneden moest richten, dan de spiegel op moest laten klappen (sensor reinigingsfunctie) voor ongeveer 30 seconden en daarna de camera uitschakelen.
Even zoeken hier of op dpreview levert waarschijnlijk het complete verhaal op.

• Commendatore
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:04:
Poosje terug is hier een optie langsgekomen voor (ik dacht) de 350D. Staat ook op het forum van dpreview vermeldt. De precieze werking weet ik niet meer, maar ik dacht dat je met lensdop erop de camera naar beneden moest richten, dan de spiegel op moest laten klappen (sensor reinigingsfunctie) voor ongeveer 30 seconden en daarna de camera uitschakelen.
Even zoeken hier of op dpreview levert waarschijnlijk het complete verhaal op.
Ook al geprobeerd, werkte niet.

• Commendatore
  • Niet online
Mijn camera wordt door de winkel opgestuurd. Het was een vrij extreem geval, de hot pixels waren zonder in te zoomen nog te zien op een scherm in de zaak waar ik hem gekocht had.

[ Voor 6% gewijzigd door Commendatore op 31-12-2007 15:24 ]

Verwijderd

Commendatore schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:23:
Mijn camera wordt door de winkel opgestuurd. Het was een vrij extreem geval, de hot pixels waren zonder in te zoomen nog te zien op een scherm in de zaak waar ik hem gekocht had.
Over welke ISO / sluitertijd heb je het dan? Vind het niet echt schokkend trouwens, dit is nou eenmaal inherent aan de techniek.

• Commendatore
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 18:32:
[...]

Over welke ISO / sluitertijd heb je het dan? Vind het niet echt schokkend trouwens, dit is nou eenmaal inherent aan de techniek.
Variërend van 1-2 bij ISO 400, 1 sec. tot tegen de 30 bij ISO 1600, 30 sec.
Pagina: 1