Toon posts:

[SBS 2003] DHCP Time-out bij DHCP-aanvraag van client

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi All,

Situatie: Windows Server 2003 SBS SP2 - Windows XP SP2 Clients

Heb momenteel een erg vreemd probleem met DHCP.
De SBS draait als DC, DNS-DHCP-server. Als een client-pc opstart (hebben alle pc's) blijft het venster met "Netwerkverbindingen worden voorbereid" zeker een minuut hangen. Na het aanmelden op WinXP krijg ik in het logboek de volgende melding:

Dhcp - Eventid 1003
Deze computer kan het netwerkadres niet vernieuwen (van de DHCP- server) voor de netwerkkaart met netwerkadres 00106026080E. De volgende fout is opgetreden:
De time-outperiode van de semafoor is verlopen. . De computer zal doorgaan om zelf een adres van de netwerkadresserver (DHCP-server) proberen te krijgen.

Wat hebben we zoal gepoogd:
- Op de SBS de instellingen gecheckt van DNS zoals forwarders en de welbekende "." root-zone.
- Netdiag en DCdiag gedraait zonder ergens een failed te krijgen.
- DHCP gecontroleerd (stuurt netjes Gateway, DNS en Domain-suffix mee, DNS is overigens de server-himself om dat welbekende probleem buiten te sluiten)
- Op het werkstation de nieuwste drivers geinstalleerd voor de NIC
- Overbodige NIC's uitgeschakeld.
- Opnieuw in domain hangen
- EN NATUURLIJK: Google, Microsoft en GoT al doorgespit zonder resultaat.

Wie heeft een klein idee wat dit kan zijn?

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 12:50

Liberteh

All your base belong to me

DNS van de DC in de TCP/IP instellingen van de client toegevoegd?
Als dat zo is probeer dan de DHCP service is te restarten, dit wil ook nog wel is helpen.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Verwijderd

Topicstarter
Liberteh schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:28:
DNS van de DC in de TCP/IP instellingen van de client toegevoegd?
Als dat zo is probeer dan de DHCP service is te restarten, dit wil ook nog wel is helpen.
DNS instellingen zijn goed ingesteld zoals in start-topic vermeldt.
Restart van services (en zelfs gehele server) al geprobeerd.

Maar toch bedankt :)

En probleem toch weten op te lossen!!!
Wat het was: enkele weken terug een 48-ports gigabit switch gekocht, mocht niet teveel kosten dus un-managed, was het ook volgens leverancier.
Las ergens naar aanleiding van event 1003 dat het het spanning-tree protocol kon zijn van de switch. Ik dacht kan niet, ding is unmanaged en daar moet je toch een managed-switch voor hebben.
Toch even de moeite genomen om de specs op website van fabrikant te lezen, en...
Ding is managed!!! Spanning-tree protocol uit, en WERKEN!!!
DHCP-request duurt nu maar zo'n 1 sec, in tegenstelling tot de 60 sec eerder.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mocht iemand dit ook nog eens hebben. Soms heb je dit bij SBS Premium ook als je je custom rules in ISA niet correct hebt geplaatst :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters