Toon posts:

[VISTA] Freeze na installatie 4e GB RAM

Pagina: 1
Acties:
  • 1.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
collega's,

Net een nieuw workstation in elkaar gebokst om voor 2K8 de overstap XP->Vista & Office 2K3->2K7 te kunnen maken. Ik heb na wat problemen nu een goed werkend systeem, maar ik zit echter nog met volgende hindernis:
Ik heb vier identieke latjes van 1 GB DDR2, die werken elk afzonderlijk perfect. Wanneer ik ze echter alle 4 in de 4 geheugensloten prik freezed mijn systeem binnen de twee minuten (ongeveer net na booten), ongeacht welk van de vier ik laatst toevoeg. Hieruit leid ik af dat '4GB' het probleem is ipv een defect latje. Ik weet dat er wat adressing issues zijn, en dat ik daardoor maar 3,2 GB kan gebruiken, maar dan moet het toch werken...
Ik heb een legitieme vista Business op een MSI Intel LGA775 P6N SLI Platinum plank, en de ram latjes zijn 1GB - 1066mhz exemplaren van Kingmax. Deze worden echter maar herkend als 800Mhz, maar dit is een beperking van het moederbord dacht ik. Ik heb alle updates binnen voor vista. En enkel de meegeleverde drivers van mobo en graka geinstalled. Iemand tips? Is er een oplossing?
Ik heb een identieke config draaiend gehad met 4*1GB 667mhz die het wel deed, maar dat was in afwachting tot mijn definitieve latjes binnen kwamen.

alvast bedankt,

Thomas

Verwijderd

Zie je 4GB in Vista of 3.x? Zie je 4GB in de bios? Laatste bios versie erop?

Je kunt een mem-test cd laten draaien. Als hij dan niet na enkele minuten vast slaat moet je het in het OS zoeken.

Loopt je scherm trouwens gewoon vast? Of krijg je een BSOD?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 14:27 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ook al trekken de latsjes niet zo bizar veel: Hoe goed is je voeding? A-merk, wattage?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:22:
Zie je 4GB in Vista of 3.x? Zie je 4GB in de bios? Laatste bios versie erop?

Je kunt een mem-test cd laten draaien. Als hij dan niet na enkele minuten vast slaat moet je het in het OS zoeken.

Loopt je scherm trouwens gewoon vast? Of krijg je een BSOD?
In vista kan ik niet kijken, wegens freeze. Bios ziet altijd alles. gewone freeze, nog nooit BSOD.

Verwijderd

Topicstarter
coptician schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:25:
Ook al trekken de latsjes niet zo bizar veel: Hoe goed is je voeding? A-merk, wattage?
Coolermaster 650W extreme ...

Kan de maximum freq van mijn mb (800mhz) er iets mee te maken hebben?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:54:
Wanneer ik ze echter alle 4 in de 4 geheugensloten prik freezed mijn systeem binnen de twee minuten (ongeveer net na booten), ongeacht welk van de vier ik laatst toevoeg.
Waarschijnlijk heb je het al getest maar toch...Defecte geheugenbank al uitgesloten? Als je 4 verschillende latjes in dezelfde defecte bank duwt heb je natuurlijk nog niks uitgesloten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:21:
[...]

Waarschijnlijk heb je het al getest maar toch...Defecte geheugenbank al uitgesloten? Als je 4 verschillende latjes in dezelfde defecte bank duwt heb je natuurlijk nog niks uitgesloten. ;)
net nog wat verder geprobeerd:
Bios upgrade gedaan waardoor mijn ram op 1066 zou moeten draaien, niet dus.
Als ik mijn 4e latje er opnieuw bijprik, dan kon ik ditmaal wel 10 minuten werken, maar daarna opnieuw freeze ...
nu heb ik uit bank 2 het latje verwijdert en werk ik dus terug op 3 latjes in respectievelijk bank 1, 3&4.
Ook heb ik op de msi website mijn geheugen gecontroleerd en het is wel degelijk supported.
Maar wel in combinatie met een test-setup met P4 op FSB 800 ...

Dus momenteel draait alles terug als ervoor (3 latjes van 1GB ipv 4) maar met een geupgrade bios naar 1.5
Deze draaien wel op 800mhz, en niet op 1066 ...

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het lijkt mij dat het toch iets te maken heeft met de frequentie van je RAM latjes, en dat je MB er niet zo goed mee overweg kan... Alleen is de oplossing eventjes zoek...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Deze install gedaan en nu blijft hij toch al enkele uren stabiel draaien. Vanaf ik enkel het tooltje van MSI installeer welke de kloksnelheden van cpu en gpu en zo aanpast naargelang belasting krijg ik weer problemen. Dus ik denk inderdaad dat er ergens een conflict is met de frequentie van de latjes geheugen. Ik probeer ze op 1066 te krijgen, indien me dat niet lukt ruil ik ze in voor 800Mhz exemplaren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hardware dus, geen Windows aangelegenheid.

mv forum/wos/topic /forum/pmg/topic :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:21:

Thnx!

Ik vind nergens in mijn bios of google iets terug om in mijn bios die speciale setting aan te passen om zijn adressering aan te passen opdat ik toch de volledige 4GB kan gebruiken in Vista, want Vista herkent nog steeds maar 3071MB. Iemand? Moederbord is MSI P6N SLI platinum met AMI bios die al geflasht is naar versie 1.5.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:28:
[...]

Thnx!

Ik vind nergens in mijn bios of google iets terug om in mijn bios die speciale setting aan te passen om zijn adressering aan te passen opdat ik toch de volledige 4GB kan gebruiken in Vista, want Vista herkent nog steeds maar 3071MB. Iemand? Moederbord is MSI P6N SLI platinum met AMI bios die al geflasht is naar versie 1.5.
Vista 32bits of 64bits?? als het 32-bits is dan kun je hieraan helaas niks meer aan doen. want 4GB - (PCI/PCIex) adressing space = wat overblijft in een 32-bits omgeving.

heb zelf ook 4GB. maar mijn systeem ziet ook alleen maar 3071MB. (de rest wordt opgeslokt, waarvan het meeste op de rekening gaat van m'n videokaart (768MB))

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:36
alt-92 schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:21:

Mwoah, toch echt wel een Windows probleem omdat daar een bug in zit if geheugen >3GB in sommige gevallen ;),

Als je Vista x64 hebt dan kan het zijn dat je in je BIOS moet kijken bij memory remapping. Als je de x86 versie hebt dan doe je er niks aan, of je meot de full/upgrade versie hebben en de 64-bit versie er op knallen. Volgens mij kan dat met dezelfde code.

* GENETX heeft Windows Vista x64 @ full 4GB ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 01-01-2008 14:31 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Wat betreft die latjes geheugen, officieel ondersteunt MSI bij dit mobo maar tot 800 MHz, maar op de doos staat weer 1066MHz, heb hetzelfde mobo en vind dat nogal verwarrend.
Misschien moet je het voltage verhogen naar max 2.1V, moet je even opzoeken op site van de fabrikant, want die 1066 haal je in de meeste gevallen door het voltage te verhogen, maar zoals gezegd, kijk het eerst even goed na voordat je dat veranderd.

Wat betreft dat dualcore center van MSI, blijf daar maar vanaf, gaf bij mij BSOD tijdens het openen alleen al, dit is een berucht tooltje van MSI, de fora van MSI staan er vol mee.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 01-01-2008 18:06 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
1. je MOET 64-bit OS hebben voor meer dan 2GB ram, i.i.g met Vista
2. je Mobo moet wel inderdaad je type geheugen ondersteunen, ik zou de site nog eens na lezen van je product specificaties, als het op de doos staat dat het 1066 aankan, maar volgens de mobo niet dan klopt er iets niet en zou ik contact opnemen met MSI.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:39

_Arthur

blub

Taurnil schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 20:45:
1. je MOET 64-bit OS hebben voor meer dan 2GB ram, i.i.g met Vista
Nee hoor, 32bits en 3.2gb gaat prima.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GENETX schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:31:
[...]

Mwoah, toch echt wel een Windows probleem omdat daar een bug in zit if geheugen >3GB in sommige gevallen ;),
Het gaat hier voorlopig nogal duidelijk over de geheugensnelheid, niet over de hoeveelheid.
Ook gelet op het deel dat de TS al aangeeft na het installeren van de daarvoor bedoeld fix wel een stabiel systeem heeft, totdat er weer wordt geprobeerd aan de settings van het geheugen te werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42
Dat de DIMM's niet herkend worden als 1066MHz modules is logisch, want dat is geen officiële JEDEC DDR2 speedrating. Check: http://www.kingmax.com/products/dp/1066how_en.pdf

Het verhogen van de spanning zou ook kunnen helpen om wel alle vier de DIMM's gezamenlijk te laten werken. Probeer het dus eens met 2.0v i.p.v. de standaard 1.8v :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn vorige mobo. MSI P6n Diamond 680i. Ik had 4 x 1 gb. 1x1,2x1,3x1, geen probleem. Maar bij 4 liep die vast of kreeg ik een Bleu Screen of Death. Later ben ik er achter gekomen dat MSI niet alle geheugens ondersteunt. Ik had 4 x 1 gb g.e.i.l. @ 667 3-4-4-8. Ik had alles geprobeert. voltages, timings en kloksnelheden.

http://www.msicomputer.co...P6N_SLI_Platinum&class=mb

Daar staat links in de kolom de geheugens die worden ondersteunt zijn voor msi.
Je kan ook andere modules gebruiken van andere merken maar die kan je dan niet aanvullen tot 4 gb.

Toen had ik 4 x 1 gb OCZ sli ready memory @ 800 4-4-4-12 1 Terin geprikt en hij starte zo op 8) .

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:50
Ik heb pas een nieuw systeem met een MSI moederbord, eveneens met 4GB geheugen. In tegenstelling tot jou heb ik er echter 2x1 GB en 1x2GB in zitten. In eerste instantie dezelfde problemen als jij hier beschrijft, maar ik had het complete systeem bij een winkel gekocht. Toen ik met de machine terug ging naar de winkel omdat de PC met 4Gb niet stabiel wilde draaien (onder Vista 64bit, ook blue screens bij opstarten en zo) hebben ze daar het voltage op de memory banken in het bios verhoogd naar 1.95V (winkel had al meerdere problemen gehad met dit moederbord en contact opgenomen met MSI zelf) . Dit heeft tot nu toe geresulteerd in een perfect, stabiel lopend systeem.
Abbadon had het ook al geschreven en misschien heb je het ook al geprobeerd. Zo niet... voltage verhogen en hopelijk dat je dan van je probleem verlost bent!

mijn signature is bewust leeg :-)

Verwijderd

Topicstarter
pCOW schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:48:
Ik heb pas een nieuw systeem met een MSI moederbord, eveneens met 4GB geheugen. In tegenstelling tot jou heb ik er echter 2x1 GB en 1x2GB in zitten. In eerste instantie dezelfde problemen als jij hier beschrijft, maar ik had het complete systeem bij een winkel gekocht. Toen ik met de machine terug ging naar de winkel omdat de PC met 4Gb niet stabiel wilde draaien (onder Vista 64bit, ook blue screens bij opstarten en zo) hebben ze daar het voltage op de memory banken in het bios verhoogd naar 1.95V (winkel had al meerdere problemen gehad met dit moederbord en contact opgenomen met MSI zelf) . Dit heeft tot nu toe geresulteerd in een perfect, stabiel lopend systeem.
Abbadon had het ook al geschreven en misschien heb je het ook al geprobeerd. Zo niet... voltage verhogen en hopelijk dat je dan van je probleem verlost bent!
Ik probeer vanavond thuis eens het verhogen van het voltage om mijn modules op 1066mhz te krijgen.
Ik heb nu dus na het installeren van ALLE updates van microsoft + de patch + flashen van bios 4 werkende modules op 800 Mhz. Om nu meer dan 3GB te kunnen gebruiken onder windows, welke piste bewandel ik best. Mijn modules inruilen voor 800Mhz exemplaren, of de huidige gewoon te blijven gebruiken, of is dit niet eens aan de orde?

Alvast bedankt voor alle tips!!

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:50
Helaas kan ik je met die vraag niet verder helpen Nnsomniac. Ik hoop voor je dat het verhogen van de voltages voldoende is om Vista stabiel te kunnen draaien met je modules op 1066 mhz.
Succes iig.

mijn signature is bewust leeg :-)

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 22:06:
Dat de DIMM's niet herkend worden als 1066MHz modules is logisch, want dat is geen officiële JEDEC DDR2 speedrating. Check: http://www.kingmax.com/products/dp/1066how_en.pdf

Het verhogen van de spanning zou ook kunnen helpen om wel alle vier de DIMM's gezamenlijk te laten werken. Probeer het dus eens met 2.0v i.p.v. de standaard 1.8v :)
Het gezamelijk werken van de DIMM's had ik dus al voor elkaar na het flashen van bios + updaten van bios + patch die hierboven genoemd wordt.

Nu zit ik enkel nog met 1066Mhz DIMM's die maar werken op 800 Mhz en een bruikbaar geheugen van 3071MB op vista 32 bit. Dit alles draait perfect tot op heden.

Nu heb ik het voltage van DRAM naar 1.95V verhoogt, maar mijn BIOS blijft ze steevast als 800Mhz herkennen. Moet ik nog een aanpassing doen dan ENKEL het voltage te verhogen?
Weet er iemand een oplossing om toch meer geheugen te kunnen gebruiken onder vista32bit, want ik lees hier en daar wat over een biossetting ivm adressering, maar ik denk dat dit enkel geldt voor vista 64bit.

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:19:
[...]

Weet er iemand een oplossing om toch meer geheugen te kunnen gebruiken onder vista32bit, want ik lees hier en daar wat over een biossetting ivm adressering, maar ik denk dat dit enkel geldt voor vista 64bit.
Nnsomniac, als je een beetje thuis bent op Tweakers weet je dat Vista 32-bit nooit meer zal ondersteunen dan 3,2 GB RAM. Dit is nou eenmaal de beperking van een 32-bit OS. Als je alle 4 GB wilt gebruiken zal je echt naar de 64-bit versie over moeten stappen. Er is geen BIOS-instelling of patch voor om dit te verhelpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:19:Nu zit ik enkel nog met 1066Mhz DIMM's die maar werken op 800 Mhz en een bruikbaar geheugen van 3071MB op vista 32 bit. Dit alles draait perfect tot op heden.
Mis ik iets of heb je nog helemaal niet verteld op welke FSB je systeem draait? In principe draait je systeem gewoon 1:1 met je geheugen. Dus als je een FSB van 400Mhz hebt, dan zal je geheugen keurig naar 800MHz klokken. Pas bij een FSB van 533Mhz zal je geheugen als 1066MHz worden weergegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Sircam schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:32:
[...]

Nnsomniac, als je een beetje thuis bent op Tweakers weet je dat Vista 32-bit nooit meer zal ondersteunen dan 3,2 GB RAM. Dit is nou eenmaal de beperking van een 32-bit OS. Als je alle 4 GB wilt gebruiken zal je echt naar de 64-bit versie over moeten stappen. Er is geen BIOS-instelling of patch voor om dit te verhelpen.
3,2 is nog steeds meer dan 3,071 :) Of spreken we hier over hetzelfde?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:42:
[...]

Mis ik iets of heb je nog helemaal niet verteld op welke FSB je systeem draait? In principe draait je systeem gewoon 1:1 met je geheugen. Dus als je een FSB van 400Mhz hebt, dan zal je geheugen keurig naar 800MHz klokken. Pas bij een FSB van 533Mhz zal je geheugen als 1066MHz worden weergegeven.
Sawry, CPU is E6750: 2,66Mhz op 1333Mhz dus FSB van 333 als ik me niet vergis.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:47:
Sawry, CPU is E6750: 2,66Mhz op 1333Mhz dus FSB van 333 als ik me niet vergis.
Bij 1:1 zou je geheugen dus (indien automatisch ingesteld) teruggeclockt moeten worden tot 666Mhz, oftewel PC5300. Dan kan ik die 800MHz die nu aangegeven wordt niet rijmen eigenlijk.

Wel mooie overkill, of oog voor de toekomst natuurlijk, om er PC8500 in te stoppen! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 22:51 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Helpt het als je de latencies van je latjes met de hand insteld? De auto of SPD stand wil er nog wel eens naast zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:49:
[...]

Bij 1:1 zou je geheugen dus (indien automatisch ingesteld) teruggeclockt moeten worden tot 666Mhz, oftewel PC5300. Dan kan ik die 800MHz die nu aangegeven wordt niet rijmen eigenlijk.

Wel mooie overkill, of oog voor de toekomst natuurlijk, om er PC8500 in te stoppen! ;)
Ok, heb nu bios voor me, daar staat letterlijk:

FSB Clock: 1333
Memory Clock: 800

Maar als ik die laatste manueel wil aanpassen moet ik met stapjes van 1 Mhz omhoog, eerder om te overclocken waarschijnlijk.. ?

@Banshee:
Ik kan die idd manueel instellen, doosje van geheugen erbij nemen en alles manueel aanpassen?
Ik heb nu de CL aangepast naar 4 zoals ik kan aflezen, meer gegevens weet ik wel niet. Geen veranderingen verder na rebooten..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 22:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:53:
[...]
Ok, heb nu bios voor me, daar staat letterlijk:

FSB Clock: 1333
Memory Clock: 800

Maar als ik die laatste manueel wil aanpassen moet ik met stapjes van 1 Mhz omhoog, eerder om te overclocken waarschijnlijk.. ?
Het ligt er helemaal aan wát je wilt overclocken. Let op, de FSB gaat x4 (quad pumped) en je RAM x2.

Dus bij een FSB van 333MHz (quadpumped dus 1333) hoort een Geheugensnelheid van 666MHz (keer twee levert dan ook 1333 op).

Allereerst zou ik zorgen dat de verhouding tussen je FSB en RAM 1:1 is. Dat betekent in dit geval dat je je geheugen juist minder snel moet instellen. Je zou ook de FSB naar 400 kunnen gooien (in stapjes) en het geheugen op die 800 kunnen houden, maar dan ben je gelijk aan het overclocken. De vraag is of je dat wel wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:01:
[...]

Het ligt er helemaal aan wát je wilt overclocken. Let op, de FSB gaat x4 (quad pumped) en je RAM x2.

Dus bij een FSB van 333MHz (quadpumped dus 1333) hoort een Geheugensnelheid van 666MHz (keer twee levert dan ook 1333 op).

Allereerst zou ik zorgen dat de verhouding tussen je FSB en RAM 1:1 is. Dat betekent in dit geval dat je je geheugen juist minder snel moet instellen. Je zou ook de FSB naar 400 kunnen gooien (in stapjes) en het geheugen op die 800 kunnen houden, maar dan ben je gelijk aan het overclocken. De vraag is of je dat wel wilt.
Overclocken heb ik nu niet direct zin in, ik poogde gewoon mijn geheugen maximaal te benutten. Maar als ik het goed begrijp is 800 Mhz gewoon de standaard frequentie van mijn moederbord, en 3071MB de beperking van Vista 32 bit. Dus zal ik me er maar bij neerleggen. Toch bedankt allen om tenminste mijn systeem stabiel te laten werken, want bij het starten van dit topic was zelf dat nog niet het geval :)

• Banshee
Ws heb je deze modules: http://www.kingmax.com/products/dp/ddr2_1g_1066.htm
Probeer de latencies eens die erbij vermeld staan. Ik denk dat je probleem in je timings zit.

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Iets wat ik hier nog niet gelezen heb (heb net even gemiddeld snel/grodnig doorgelezen) is dat het qua grootte echt bijna niets uitmaakt of je drie modules gebruikt of vier:
3*1024 = 3072 MB (kun je hier dus wel de vole 3072 gebruiken, of ook 3071?)
4*1024 => 3071 MB effectief.
Die vierde module lijkt mij in dit opzicht dus zinloos.

Misschien dat het gebruik van dual-channel wel een goed argument is om er vier latten in te gooien. Of zou dual-channel (gedeeltelijk?) niet meer werken als een lat buiten het geheugenbereik valt? Heeft iemand hier wel eens naar gekeken / dit met wat benches onderzocht?

Succes ermee.. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:07:
Overclocken heb ik nu niet direct zin in, ik poogde gewoon mijn geheugen maximaal te benutten. Maar als ik het goed begrijp is 800 Mhz gewoon de standaard frequentie van mijn moederbord, en 3071MB de beperking van Vista 32 bit. Dus zal ik me er maar bij neerleggen. Toch bedankt allen om tenminste mijn systeem stabiel te laten werken, want bij het starten van dit topic was zelf dat nog niet het geval :)
Als je je systeem maximaal wil benutten moet je zorgen dat het 1:1 loopt. Doordat je geheugen nu niet in sync loopt met je FSB wordt het systeem juist minder snel.

Met andere woorden, geheugen handmatig terugclocken naar 666Mhz dus :) (uitgaande van de FSB van 333Mhz (oftewel 1333MHz quadpumped) die je noemde).

@Thewicked D

Als je 3 reepjes gebruikt dan mis je natuurlijk wel het dual channel gebruik van één reepje. Dus wat dat betreft zijn 4 reepjes wel sneller lijkt me. Het eerste paar draait natuurlijk wel gewoon in dual channel.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het resterende geheugen (0,8gig) gebruikt wordt als onderdeel van de swapfile of iets dergelijks.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Banshee schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:08:
Ws heb je deze modules: http://www.kingmax.com/products/dp/ddr2_1g_1066.htm
Probeer de latencies eens die erbij vermeld staan. Ik denk dat je probleem in je timings zit.
op dit linkje staat:
CAS Latency:5-5-5, CL=5

In mijn bios heb ik echter meerdere opties, ik probeer nu volgende settings:
tCL: 5
tRCD: 5
tRP: 5
tRAS: 5
tRRD: 5
tRC: 5
tWR: 5
tWTR: 5
tREF: Hier zijn de opties Auto, 7,8uS of 3,9uS Deze laat ik dus op auto staan

op bovenstaande heb ik iedere maal keuzes van 1 tot 6 met uitzondering van sommige die tot 14 kunnen.

Als laatste heb ik dan:
Command Per Clock (CMD): 2T (dit stond zo) hier kan ik ook naar 'auto' of 1T

• Banshee
Ik denk dat je je zoekactie kan stoppen. :|
Dit zegt MSI :

• Supports dual channel DDR2 533/667/800, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs.
• Supports a maximum memory size up to 8GB

Link : http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&cat2_no=170
Dit lijkt mij een beperking van de nForce 650 chipset.

[ Voor 8% gewijzigd door Banshee op 04-01-2008 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laatste poging (timings van geheugen) resulteert in een pc die niet meer wil booten, geen enkele activiteit meer na rebooten, zelf geen splash screen of zo. Dus nu kan ik wel eventjes hulp gebruiken om alles terug naar af te krijgen :)

Verwijderd

Banshee schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:25:
Ik denk dat je je zoekactie kan stoppen. :|
Dit zegt MSI :

• Supports dual channel DDR2 533/667/800, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs.
• Supports a maximum memory size up to 8GB
Wat wil je hiermee impliceren dan? Dat zijn PC8500 niet werkt? Over het algemeen is dat prima backwards compatible.

@Topic Starter

Even de reset functie in je bios gebruiken? Back to factory default settings zal het heten. Ik mag hopen dat je in je Bios kan komen trouwens!? Snap ook het aanpassen van de timings niet als tip... maar goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:29:
[...]

Wat wil je hiermee impliceren dan? Dat zijn PC8500 niet werkt? Over het algemeen is dat prima backwards compatible.

@Topic Starter

Even de reset functie in je bios gebruiken? Back to factory default settings zal het heten. Ik mag hopen dat je in je Bios kan komen trouwens!? Snap ook het aanpassen van de timings niet als tip... maar goed.
Ik krijg niets, geen beeld, noppes. iemand? Ik moet dus asap mijn bios kunnen resetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:34:
Ik krijg niets, geen beeld, noppes. iemand? Ik moet dus asap mijn bios kunnen resetten.
En nu zijn de goede raadgevers verdwenen natuurlijk... :|

Zit er op je moederbord een jumpertje waarme je kan resetten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:38:
[...]

En nu zijn de goede raadgevers verdwenen natuurlijk... :|

Zit er op je moederbord een jumpertje waarme je kan resetten?
Ben de manual al aan het downen ... :(

• Banshee
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:29:
[...]

@Topic Starter

Geheugen zal prima werken, maar pogingen om het toch op 1066 te krijgen zal niet gaan lukken. Mijn tip is dus retour brengen en omruilen voor 800 repen, mits het in prijs wat scheelt, anders kun je het zo beter laten. Kwaad kan het iig niet.

Meestal zit er naast je batterij een bios jumpertje. Als je die even op de andere poten zet, wordt je Cmos naar factory defaults gezet. Jumper weer terug naar de originele plek, en booten maar! ;)

Verwijderd

Banshee schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:43:
[...]

Geheugen zal prima werken, maar pogingen om het toch op 1066 te krijgen zal niet gaan lukken. Mijn tip is dus retour brengen en omruilen voor 800 repen, mits het in prijs wat scheelt, anders kun je het zo beter laten. Kwaad kan het iig niet.
Waarom zou hij het omruilen voor 800 als hij een FSB van 333 heeft? Als je al zou willen omruilen zou 666 (PC5300) dus logischer zijn. Daarbij kan hij die 1066 best bereiken, maar dan moet je wel overclocken inderdaad.

Iets gevonden in de manual:
There is a CMOS RAM on board that has a power supply from external battery to
keep the system configuration data. With the CMOS RAM, the system can automatically
boot OS every time it is turned on. If you want to clear the system configuration,
use the button to clear data. Press the button to clear the data.

1. Make sure that you power off the system before clearing CMOS data.
2. The indicator LED beside the button and will shine orange light when
the mainboard is charged.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:46:
[...]

Waarom zou hij het omruilen voor 800 als hij een FSB van 333 heeft? Als je al zou willen omruilen zou 666 (PC5300) dus logischer zijn. Daarbij kan hij die 1066 best bereiken, maar dan moet je wel overclocken inderdaad.

Iets gevonden in de manual:

[...]
idd, leve MSI!! :)

system up and running again.

• Banshee
Er zit een klein rood knopje onder de batterij, dat is de Cmos clear functie. Als je die even op zijn rug tikt moet het systeem weer kunnen lopen.

Edit: Mooi, je bent er weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Banshee op 04-01-2008 23:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:49:
idd, leve MSI!! :)

system up and running again.
Nu zou ik dus nog wel je geheugen op 666MHz laten lopen omdat het nu dus niet synct met je FSB. Scheelt allicht wat performance.

@Banshee,

Dat zijn oude koeien :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 23:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:50:
[...]

Nu zou ik dus nog wel je geheugen op 666MHz laten lopen omdat het nu dus niet synct met je FSB. Scheelt allicht wat performance.

@Banshee,

Dat zijn oude koeien :P
Ik ga er voor vannacht de brui aan geven en intussen eerst een image laten lopen van mijn nu perfect werkende systeem. Morgen informeer ik me eens waarom ik überhaupt die latjes als vanzelfsprekend geleverd gekregen heb bij mijn moederbord.
Pagina: 1