Vogels in tuin fotograferen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik wil graag foto's maken van vogels die gebruik maken van mijn vogelvoederpaal. Aangezien kleine vogeltjes nogal schichtig zijn, wil ik graag op afstand blijven.

Ik heb de beschikking over een Canon Powershot G9. Deze wil ik eigenlijk op een statief zetten
in de buurt van de voederpaal. Maar zelf wil ik op een of andere manier van achter het raam
binnen het fototoestel kunnen bedienen (+/- 10 meter).

De te overbruggen afstand kan door maximaal in te zoomen wel iets verkort worden, maar het
probleem blijft dat ik het fototoestel buiten wil hebben (door glas fotograveren is niet ideaal
en bovendien vrij ver weg), terwijl ik zelf verdekt binnen blijf zitten.

Mijn oude G5 had een afstandsbediening (WL-DC100), maar die is volgens mij niet te gebruiken
icm de G9.

Een ander idee is om zelf ook buiten te gaan zitten, maar dan van achter een of ander scherm te
fotograferen, zodat ik de vogels niet afschrik. Maar dit is ook niet ideaal (scherm moet wel
makkelijk/compact op te bergen zijn, en het kan natuurlijk behoorlijk oud zijn buiten).

Heeft iemand van jullie misschien ideeen/tips?

Edit: Het is ook leuk om foto's van tuinvogels te posten in combinatie met een korte beschrijving van de manier waarop de foto is gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door KopjeThee op 04-01-2008 18:26 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb zelf een FZ7 met 12x zoom, ideaal voor dit soort dingen.
Ik blijf lekker binnen zitten en schiet door het raam.

Er zijn natuurlijk ook voorzet tele lenzen, dan kun je van een grotere afstand schieten.
Een paar voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b34/Carshopper/P1030698_600.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b34/Carshopper/P1030715_600edit.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Gutteguttegut op 31-12-2007 11:35 . Reden: Voorbeeldjes toegevoegd. ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor veel camera's bestaat gewoon een afstandsbediening met snoer, dus die zal er voor jou model ook wel zijn toch..

Verwijderd

Je kunt eens kijken of er op ebay of bij winkels als aq4u of dealextreme geen namaak of merkloze remote's te koop zijn voor dit type camera. Even snel gekeken bij Canon, maar daar staat inderdaad geen remote gespecificeerd voor de G9...

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Quote: "Een afstandsbediening, zoals bij oudere G-serie modellen, is niet leverbaar voor de G9, maar de camera ondersteunt wel bediening rechtstreeks vanaf de computer door middel van de Remote Capture Task in ZoomBrowser, waarbij beelden direct op de harde schijf worden opgeslagen."
Bron.

Even kijken hoe lang de USB kabel mag zijn, voordat hij weigert te werken. Gewoon even uittesten, specs van USB zijn 1 ding, werkelijkheid is soms anders.

This footer is intentionally left blank

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:02:
Quote: "Een afstandsbediening, zoals bij oudere G-serie modellen, is niet leverbaar voor de G9, maar de camera ondersteunt wel bediening rechtstreeks vanaf de computer door middel van de Remote Capture Task in ZoomBrowser, waarbij beelden direct op de harde schijf worden opgeslagen."
Bron.

Even kijken hoe lang de USB kabel mag zijn, voordat hij weigert te werken. Gewoon even uittesten, specs van USB zijn 1 ding, werkelijkheid is soms anders.
En anders een (powered?) USB hub er tussen zetten. Die werkt gelijk als repeater :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsja, en zover hoef je er denk ik ook weer niet vandaan te gaan staan. Het verschilt misschien wat per vogelsoort, maar ik heb hier thuis onlangs gewoon een matje buiten op de tegels gelegd en ben daar op gaan zitten, een paar meter verwijderd van wat stukjes brood en appel. En de vogels kwamen daar gewoon op af. Helaas bleek er te weinig licht te zijn om echt fatsoenlijk platen te schieten.

Voordeel is dat je dan gewoon zelf kan mikken en zorgen dat de focus en dergelijke gewoon goed gaat. Daar is op afstand weinig aan te doen.

En anders fix je ergens een camouflage net, of een ander doek ofzo wat niet afschrikt en hangt dat ergens overheen om er vervolgens achter te gaan zitten (camera door een gat in het doek steken ofzo).

En dan is het gewoon een kwestie van geduld. Ze zullen niet meteen komen, maar als je er een half uur ofzo stil blijft zitten dan raken ze aan je gewend en komen ze toch wel weer op het voedsel af.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 31-12-2007 11:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KopjeThee
  • Niet online
Bron.

Bedankt, hier had ik zelf niet naar gekeken! Je kunt dit programma starten via: Start Menu\Programs\Canon Utilities\CameraWindow\RemoteCapture DC 3
Het werkt prima. Ik ben van plan een 5 meter kabel te gebruiken, en die nog eens te verlengen met een 5 meter repeater kabel. 10 Meter is wel genoeg, nu nog wachten op de vogels...

Als het toch te lastig blijkt dat je de camera niet kunt bewegen, ga ik toch maar met een statief achter het raam staan en schaf ik LA-DC58H en TC-DC58C aan.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

KopjeThee schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:27:
[...]

Bedankt, hier had ik zelf niet naar gekeken! Je kunt dit programma starten via: Start Menu\Programs\Canon Utilities\CameraWindow\RemoteCapture DC 3
Het werkt prima. Ik ben van plan een 5 meter kabel te gebruiken, en die nog eens te verlengen met een 5 meter repeater kabel. 10 Meter is wel genoeg, nu nog wachten op de vogels...

Als het toch te lastig blijkt dat je de camera niet kunt bewegen, ga ik toch maar met een statief achter het raam staan en schaf ik LA-DC58H en TC-DC58C aan.
Zo'n teleconverter is leuk, maar je kwaliteit wordt er niet beter op, en dan bedoel ik ook, merkbaar niet beter.
Op mijn tele lens van 70-200 2.8 van ruim 1100 euro wil ik geen teleconverter omdat het gewoon teveel kwaliteit verliest, op een compact camera wil je het dus helemaal niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Nomad schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:27:
[...]

Zo'n teleconverter is leuk, maar je kwaliteit wordt er niet beter op, en dan bedoel ik ook, merkbaar niet beter.
Op mijn tele lens van 70-200 2.8 van ruim 1100 euro wil ik geen teleconverter omdat het gewoon teveel kwaliteit verliest, op een compact camera wil je het dus helemaal niet.
Een 1.4 valt nog te overwegen, maar eigenlijk zijn TC's dingen die je alleen op de echt bizarre teleprimes wilt schroeven ja...

Verwijderd

Ik kom met twee verlengkabels zonder problemen aan 10 meter op de 30D :)
Henk schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:33:
[...]

Een 1.4 valt nog te overwegen, maar eigenlijk zijn TC's dingen die je alleen op de echt bizarre teleprimes wilt schroeven ja...
De 1.4 is goed te doen, merk je niet zoveel van, maar de 2x kan ik toch niet écht aanraden voor veelvuldig gebruik. Handig voor incidenteel gebruik, maar als je het vaker gaat doen, gewoon een flink lange tele werkt beter :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2007 14:41 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik doelde ook op de 2.0 tc inderdaad. Maar de 1.4 vind ik ook niet zo de moeite, weinig winst en makkelijk te croppen als alternatief.

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik heb vanmiddag de deur opengezet. Ben in de deuropening gaan staan en heel langzaam en rustig de camera naar m'n gezicht gebracht. Zo heb ik deze gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2107/2158200786_3a9a413e59.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2154/2158200386_1812e2b758.jpg

Mijn ervaring is dat de vogels heel wat door de vingers willen zien zolang je maar wat lekkers aanbiedt. Dit is wel de tijd van het jaar voor tuinvogels, omdat de bomen kaal zijn is het nu lekker makkelijk.

Volgende is hopelijk de pimpelmees, die is wat schuw.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Als ik jou was, zou ik gewoon een schuilhutje gebruiken. Je kunt dit kopen of mits wat knutselwerk zelf maken. De truc is dan gewoon met twee personen de tent ingaan, en één er terug laten uit gaan, zo denken de vogels dat 'ie leeg is (echt waar!).

Ik deed het vorig jaar gewoon met een statief + een doek erover, zodat je een soort tentje krijgt.

Verder heeft elke vogel een eigen persoonlijkheid, de ene mees is al wat stoutmoediger dan de andere. Het hangt ook af van soort tot soort, bijv. roodborstjes die hier komen overwinteren zijn in regel niet erg mensenschuw.

• bouwfraude
  • Niet online
Je hebt ook usb kabels met een versterker die je door kan lussen. (vanaf een euro of 11)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oce/roodborstje.jpg
Deze is door het raam heen gemaakt, als ik de deur open doe vliegen ze weg.
En het is/was heel koud buiten :)

• Wijnands
Je ziet 't wel. Met een D50 moet je beter kunnen doen dan dit.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er bestaan 5 meter USB verlengkabels. Met 2 keer aan elkaar werkt Remote Capture nog (10 meter + USB camera kabel voor mini USB = 12 meter of zo)

Maar ik heb Canon S5 met 12x zoom. Heel fijn om niet al dichtbij te stappen, gewoon binnen blijven en vliegensvlug (binnen 2 sec op full zoom) kan ik zo vogels fotograferen als ik wil.

Er is wel risico dat vogels je al zien door het raam. Dus je moet goed wegduiken en liefst alleen camera omhoog houden. De foldable scherm van S5 is hiervoor handig voor om de hoek fotografie mogelijk te maken :) Want als vogels iets zien bewegen gaan ze soms al vandoor.

Anders zet je camera op statief, zet je tegen de raam, gericht op voederbakje. De camera blijft aangesloten op USB. Canons Remote Capture kan camera op afstand inschakelen. Jij zit verderop met pc in donkere hoekje te kijken naar buiten...

Als hulpmiddel - als je slecht overzicht hebt - kun je wireless mini bewakingset kopen en buiten neerzetten. Je kan dan beter zien of er iemand is bij de voederbakje, zonder dat vogels schrikken.

In bijzondere gevallen kun je lichtsluis maken bij de voederbak. Zodra vogel dat passeert gaat de camera af. Zo pak je gelijk elke kans :P
Dit methode is vaak gebruikt bij insekten in actie fotograferen. Met X-lichtsluis kun je zorgen dat vogel precies gesnapt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door MrDummy op 04-01-2008 00:39 ]

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Toen het hier laatst sneeuwde heb ik ook wat vogels gefotografeerd. Ik ben gewoon op een meter of 8 achter wat struiken gaan staan :)

Met 'n 300mm op een 30D krijg je dan bv. zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.hansallis.nl/Pimpelbeuner.jpg

• Wijnands
Da's er eentje van dit jaar zo te zien.

Mijn vogels wennen steeds meer, ik zet regelmatig even de tuindeur open, doe niets en loop pas als ik wat vogels bij het voer zie langzaam naar de deur toe. Zo heb ik vanochtend eindelijk een pimpelmees kunnen schieten, helaas rotweer.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2219/2165112625_a5b5d50323.jpg

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 12:28:
Da's er eentje van dit jaar zo te zien.

Mijn vogels wennen steeds meer, ik zet regelmatig even de tuindeur open, doe niets en loop pas als ik wat vogels bij het voer zie langzaam naar de deur toe. Zo heb ik vanochtend eindelijk een pimpelmees kunnen schieten, helaas rotweer.

[afbeelding]
Maar dit is of behoorlijk gesharpened, of iso1600 ofzo. Iig is hier de ruis wel te duidelijk zichtbaar wat mij betreft.

Maar de vraag van de TS was hoe hij dit het beste kan doen, voorbeeld foto's zijn leuk, maar hij wil vooral tips. Een doek met een gat erin werkt best oke, vriend van mij heeft dat ook gedaan met goede resultaten. Als je stil zit en op een beetje afstand storen ze ze niet zo aan je, een statief met draadontspanner is aan te raden, dan hoef je minimaal te bewegen. Neem de foto een beetje ruim, en prefocus alvast, dan kan je later met een beetje cropen een compositie creëeren.

• Wijnands
True.

OK, mijn aanvulling erop ook zonder hulpmiddelen erbij kom je een eind als je je vogels maar laat wennen.

• KopjeThee
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 12:39:
[...]

Maar de vraag van de TS was hoe hij dit het beste kan doen, voorbeeld foto's zijn leuk, maar hij wil vooral tips.
Dat is inderdaad waar het topic over gaat, maar ik moet zeggen dat de voorbeeld foto's ook erg leuk zijn :)

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Leuk topic!

Ik zal mijn ogen ook eens open houden en een paar leuke foto's posten

[edit]
hmmm lezen is niet mn sterkste kant... misschien toch foto met de tips en howto je ze gemaakt hebt?

[ Voor 41% gewijzigd door PsychoHellDude op 04-01-2008 15:26 ]

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• Wijnands
Iemand wel 's met een observatietent gewerkt?
http://www.vivara.nl/product/id=517/observatietent.html

• bouwfraude
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:01:
Je ziet 't wel. Met een D50 moet je beter kunnen doen dan dit.
Maar dan moet je naar buiten? Brrrr.... van de zomer weer.
Ongewassen dubbel glas, grauw weer, iso 800, 100% crop en nog wat bewogen ook.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oce/roodborstje2.jpg
Dit is de ongecropte versie, op 300mm tele (450mm kleinbeeld equiv.) afstand is een meter of acht,negen. Voor mooiere platen moet je naar buiten toe en dichterbij kunnen komen zoals Wijnands doet.

[ Voor 29% gewijzigd door bouwfraude op 05-01-2008 18:29 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Het heeft even mogen duren, maar vandaag heb ik wat tijd gehad om de opstelling met 10meter usb kabel te maken. Helaas is het rotweer en willen de vogels niet komen... Gelukkig nog wel 1 koolmeesje gezien...

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2249/2202855865_6f5a53e6d7.jpg?v=0

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Leuk zoekplaatje ;)

Zou het niet een idee zijn om de camera op z'n kant te zetten, zodat je wel de hele voederbak er op kan zetten, maar wat minder omgeving te pakken hebt? Dan blijft er naar verhouding misschien net ff wat meer vogel over :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KopjeThee
  • Niet online
Orion84 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:52:
Leuk zoekplaatje ;)

Zou het niet een idee zijn om de camera op z'n kant te zetten, zodat je wel de hele voederbak er op kan zetten, maar wat minder omgeving te pakken hebt? Dan blijft er naar verhouding misschien net ff wat meer vogel over :P
:) Ja, dit was de eerste en laatste foto die ik heb gemaakt. Het was meer de technische test of de usb nog functioneerde. Daarna heb ik de camera nog wat verzet naar een wat mooiere hoek, maar de lens werd aldoor nat en er was geen vogel meer te bekennen. Ik heb de boel maar weer ingepakt. opelijk regent het morgen niet meer.

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb nog een paar foto's genomen die wel wat leuker zijn.

Actiefoto:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2158/2209864272_5d7767f0de.jpg?v=0

Deze vond ik wel leuk, omdat de groenlingen bijna verbaasd toekijken hoe een turkse tortel gebruik maakt van de gaten:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2105/2209069703_a183714fe5.jpg?v=0
Orion84 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:52:
Leuk zoekplaatje ;)

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Soms zijn ze zo druk bezig, dat ze niets in de gaten hebben.
Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/9479/merel5001065lb4.jpg
Deze probeerde een eigen territorium bij elkaar te zingen (mei '07) en was daar zo druk mee, dat ik hem tot minder dan 3 meter kon besluipen met mijn zoom @300mm. Meestal heb ik minder geluk. Een vetbol, voerpaal o.i.d. "doet" het voor mij niet helemaal in beeld. Verder is het in een tuin meestal niet eenvoudig om een natuurlijke achtergrond mee te fotograferen. Veel millimeters en grote lensopening kunnen helpen met achtergrondblur, maar een kleine sensor werkt weer tegen. Een ander idee is misschien om meer van bovenaf te fototgraferen. Ken je dit topic: [verzamel] Vogels ? Daar zitten veel goede voorbeelden bij, hoe het ook kan in de tuin.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32
kzou me daar als vrouwjtesmerel niet door willen laten bespringen... wat een lelijke merel ...

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:41:
kzou me daar als vrouwjtesmerel niet door willen laten bespringen... wat een lelijke merel ...
Niet alleen de merel is lelijk, die foto is ook erg matig.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toff schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:32:
Soms zijn ze zo druk bezig, dat ze niets in de gaten hebben.
[afbeelding]
Deze probeerde een eigen territorium bij elkaar te zingen (mei '07) en was daar zo druk mee, dat ik hem tot minder dan 3 meter kon besluipen met mijn zoom @300mm. Meestal heb ik minder geluk. Een vetbol, voerpaal o.i.d. "doet" het voor mij niet helemaal in beeld. Verder is het in een tuin meestal niet eenvoudig om een natuurlijke achtergrond mee te fotograferen. Veel millimeters en grote lensopening kunnen helpen met achtergrondblur, maar een kleine sensor werkt weer tegen. Een ander idee is misschien om meer van bovenaf te fototgraferen. Ken je dit topic: [verzamel] Vogels ? Daar zitten veel goede voorbeelden bij, hoe het ook kan in de tuin.
Je lijkt zelf best tevreden te zijn met deze foto, maar ik weet niet zo goed waarom. Is het heel bijzonder om deze vogel te fotograferen omdat hij moeilijk te pakken is ofzo?...want qua foto vind ik hem niet heel bijzonder. Grijze achtergrond, oversharpened en nogal van onderen genomen....
Wat maakt voor jou deze foto?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Nomad schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:56:
[...]

Je lijkt zelf best tevreden te zijn met deze foto, maar ik weet niet zo goed waarom. Is het heel bijzonder om deze foto te fotograferen omdat hij moeilijk te pakken is ofzo?...want qua foto vind ik hem niet heel bijzonder. Grijze achtergrond, oversharpened en nogal van onderen genomen....
Wat maakt voor jou deze foto?
Normaal gesproken kan ik idd nog wel verzinnen dat het onderwerp iets 'speciaals' heeft. Nou is deze vogel speciaal, dat zeker...

* Henk is ook zeker benieuwd naar de redenen :) wellicht dat ik namelijk het concept mis, daar ben ik namelijk echt nog baggerslecht in. En nu ga ik rennen voor Simon

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 21-01-2008 22:58 ]

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Compositie, kleur, scherpte. Alles ontbreekt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

't lijkt wel of 'ie een stroomstoot heeft gehad :P Nope, sorry Toff, knap dat je zo in de buurt kon komen maar van verdere mazzel zie ik weinig ;)

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Grappig, al die kritiek. Volgens de één is hij niet scherp, volgens de ander oversharpened... Nou, het is gewoon een stukje van een foto, om mijn commentaar wat op te leuken. Het "bijzondere" is, dat het arme beest door de "echte" territoriumbezitter, mogelijk zijn vader, helemaal kaal is geplukt. Ik dacht eerst dat hij door een kat te grazen was genomen. Ik vroeg hem nog, om even van de dakrand te komen om op mijn vinger te poseren, maar daar had hij geen tijd voor. :)
Pagina: 1